Sari la conținutul principal

Bune practici în materie de formare

Formatorii vor găsi aici fișe informative care descriu bune practici în materie de formare a judecătorilor și a procurorilor. Practicile acoperă o gamă largă de teme, de la analizarea necesităților de formare la cursurile efective de formare și evaluarea eficacității acestora.

Fișele informative pot servi drept inspirație și pentru alți practicieni din domeniul dreptului (personal din instanțe, avocați, notari, executori judecătorești și mediatori)

Evaluarea necesităților de formare

Metodologie inovatoare de formare

Planuri inovatoare de studiu sau de formare

Instrumente de formare profesională pentru a favoriza aplicarea corectă a legislației UE și cooperarea judiciară internațională

Evaluarea performanțelor participanților în ceea ce privește formarea/efectul activităților de formare

Atelierul european „Valorificarea bunelor practici în formarea judiciară europeană”

Practici „promițătoare”, „bune” sau „cele mai bune” practici

Exemplele de bune practici în materie de formare aparțin unor domenii diferite de formare:

  • evaluarea necesităților de formare
  • planuri inovatoare de învățământ sau de formare
  • metodologie inovatoare de formare
  • instrumente de formare profesională pentru a favoriza aplicarea corectă a legislației UE și cooperarea judiciară internațională
  • evaluarea performanțelor participanților în ceea ce privește formarea/efectul activităților de formare

Exemplele au fost colectate ca parte din Proiectul-pilot privind formarea judiciară europeană propus de Parlamentul European în 2012 și pus în practică de Comisia Europeană în perioada 2013-2014. Studiul privind bunele practici în materie de formare a fost realizat de Rețeaua Europeană de Formare Judiciară (EJTN) și exemplele au fost colectate de la 23 de instituții de formare, precum instituțiile naționale de formare judiciară, Academia de Drept European (ERA), Institutul European de Administrație Publică (EIPA) și EJTN.

Fiecare fișă prezintă principalele caracteristici ale practicii, datele de contact ale instituției de formare și orice alte observații utile cu privire la caracterul transferabil al practicii.

Evaluarea necesităților de formare

Planuri inovatoare de învățământ sau de formare

Planificarea unui program de formare anual cuprinzător și orientat către nevoi   (398 KB) 

Germania

Planificarea unui program de formare anual cuprinzător și orientat către nevoi   (441 KB) 

Anglia și Țara Galilor

Furnizarea de cursuri de formare pentru judecători și procurori în colaborare cu alte profesii   (391 KB) 

Bulgaria

Furnizarea de cursuri de formare pentru judecători și procurori în colaborare cu alte profesii   (397 KB) 

Anglia și Țara Galilor

Combinarea diferitelor discipline în cadrul cursurilor de formare profesională pentru judecători și procurori   (393 KB) 

Italia

Simularea de procese și programe de jocuri de rol   (428 KB) 

Anglia și Țara Galilor

Simularea de procese   (392 KB) 

Ungaria

Monitorizarea atentă a aptitudinilor de comunicare prin intermediul simulărilor   (408 KB) 

Franța

Pregătire pentru funcțiile de conducere și management   (428 KB) 

Franța

Pregătire pentru funcțiile de conducere și management   (391 KB) 

Finlanda

Pregătire pentru funcțiile de conducere și management   (492 KB) 

Belgia

Pregătire pentru funcțiile de conducere și management   (522 KB) 

Anglia și Țara Galilor

Pregătire pentru funcțiile de conducere și management   (437 KB) 

EIPA

Pregătire pentru funcțiile de conducere și management   (351 KB) 

Țările de Jos

Un pachet cuprinzător pentru a furniza formare la scară largă privind noi instrumente juridice   (491 KB) 

România

Un pachet cuprinzător pentru a furniza formare la scară largă privind noi instrumente juridice   (490 KB) 

Franța

Un pachet cuprinzător pentru a furniza formare la scară largă privind noi instrumente juridice   (495 KB) 

Academia de Drept European (ERA)

Furnizarea în comun a unor programe de formare profesională în cadrul unor parteneriate atipice   (433 KB) 

Portugalia

Furnizarea  de programe de formare în comun cu Institutul extern de cercetare   (533 KB) 

Polonia

Mentori în instanțe   (441 KB) 

Bulgaria

Mentori în instanțe   (482 KB) 

Țările de Jos

Metodologie de formare profesională inovatoare

Strategie cuprinzătoare de e-learning   (440 KB) 

Bulgaria

Cursuri mixte de formare oferite în mediul online   (442 KB) 

Țările de Jos

Cursuri mixte de formare oferite în mediul online   (458 KB) 

Spania

Abordare globală și multidimensională a cursurilor de formare în domeniul dreptului UE   (499 KB) 

Bulgaria

Înregistrarea, radiodifuzarea, difuzarea online, înregistrarea și transcrierea activităților de formare și disponibilitatea lor pe internet   (440 KB) 

România

Mesagerie electronică  și videoconferințe   (480 KB) 

Portugalia

Studiu de cazuri autentice, în timp real, prin utilizarea videoconferințelor   (441 KB) 

Spania

Recrutarea instructorilor formatori și evaluarea activității acestora   (447 KB) 

România

Organizarea de cursuri de formare în mod descentralizat, pentru a reflecta nevoile de formare și aspectele locale   (535 KB) 

Bulgaria

Organizarea de cursuri de formare în mod descentralizat, pentru a reflecta nevoile de formare și aspectele locale   (390 KB) 

România

Organizarea de cursuri de formare în mod descentralizat, pentru a reflecta nevoile de formare și aspectele locale   (423 KB) 

Franța

Învățarea în echipe de dimensiuni mari - Metodologia bulgărelui de zăpadă   (430 KB) 

Anglia și Țara Galilor

Echipe mici - redactarea hotărârilor   (425 KB) 

Țările de Jos

Autoreflecție cu privire la redactarea hotărârilor   (425 KB) 

Estonia

Echipe mici - despre derularea fazei de judecată   (407 KB) 

Anglia și Țara Galilor

Rolul judecătorului în societate: deontologie, etică și relațiile cu mass-media   (427 KB) 

Spania

Autoreflecție privind abilitățile de comunicare   (425 KB) 

Estonia

Comunicare cu mass-media – formare interactivă, bazată pe o abordare la mai multe niveluri   (431 KB) 

Germania

Instrumente de formare profesională pentru a favoriza aplicarea corectă a legislației UE și cooperarea judiciară internațională

Accesul la legislația UE prin mijloace electronice   (389 KB) 

Portugalia

Abordare globală și multidimensională a cursurilor de formare în domeniul dreptului UE și cooperare judiciară internațională (modelul Eurinfra)   (450 KB) 

Țările de Jos

GAIUS: sporirea cunoștințelor judecătorilor privind dreptul UE   (394 KB) 

Italia

Combinarea activităților de formare privind dreptul UE și cooperarea internațională cu formarea lingvistică în domeniul juridic   (451 KB) 

Spania

Combinarea activităților de formare privind dreptul UE și cooperarea internațională cu formarea lingvistică în domeniul juridic   (428 KB) 

Ungaria (Polonia, Republica Cehă și Slovacia)

Colaborarea continuă în cadrul rețelelor (reale și virtuale)   (425 KB) 

România

Concursul THEMIS   (438 KB) 

Rețeaua Europeană de Formare Judiciară (EJTN)

Justiția în materie penală I - cooperarea judiciară internațională în materie penală - „Simulări privind mandatul european de arestare și asistența judiciară reciprocă”   (431 KB) 

Rețeaua Europeană de Formare Judiciară (EJTN)

„Învățarea prin practică”, aprofundând în același timp cunoștințele despre cooperarea judiciară și dispozițiile de drept intern ale altor state membre ale UE   (429 KB) 

Germania

Elaborarea de materiale de formare în domeniul dreptului UE la nivel paneuropean pentru încorporarea ulterioară a acestora la nivel național   (437 KB) 

Academia de drept european (ERA)

Asigurarea vizibilității conținutului legislației UE în cursurile de drept național   (426 KB) 

Țările de Jos

Evaluarea experienței participanților în ceea ce privește formarea/efectul activităților de formare

Atelierul european „Valorificarea bunelor practici în formarea judiciară europeană”

Bunele practici în materie de formare au fost discutate și dezbătute în perioada 26-27 iunie 2014 cu ocazia unui atelier organizat de Comisie, în cadrul căruia furnizorii de servicii de formare au putut să facă schimb de idei în vederea dezvoltării în continuare a formării destinate practicienilor din domeniul dreptului cu privire la modul de aplicare a dreptului UE. În cadrul atelierului s-a explicat, de asemenea, modul în care finanțarea UE poate contribui la introducerea de noi tehnici de formare (în general pentru proiecte care presupun cooperarea transfrontalieră).

Materialele video ale dezbaterii pot fi consultate pe site-ul internet al atelierului.

Practici „promițătoare”, „bune” sau „cele mai bune” practici

Practicile de formare prezentate în această secțiune sunt identificate drept „promițătoare”, „bune”, „cele mai bune” sau „neclasificate”, în conformitate cu criteriile definite de Rețeaua Europeană de Formare Judiciară (EJTN) atunci când a efectuat studiul.

O practică identificată ca făcând parte din categoria „cele mai bune practici” reprezintă un program sau o strategie de formare având cel mai înalt grad de eficacitate dovedită în urma unor cercetări și evaluări obiective și cuprinzătoare.

O practică identificată ca făcând parte din categoria „bune practici” reprezintă un program sau o strategie care a funcționat în cadrul uneia sau mai multor organizații și există premise ca aceasta să devină un exemplu de „cea mai bună practică”, deoarece dispune de anumite baze obiective pentru a obține eficacitate și are potențialul de a reproduce rezultatele în cadrul altor organizații.

O practică identificată ca „promițătoare” (uneori doar în fază experimentală) în formarea judiciară este o practică a cărei eficacitate este dovedită cel puțin în mod preliminar sau pentru care există un potențial de generare de date care vor fi utile pentru a materializa premisa de a deveni o bună practică sau cea mai bună practică în cazul transferării într-un mediu mai vast și mai variat de formare judiciară.

O practică eficace poate fi transferată potențial oriunde, în totalitate sau într-un format adaptat, în funcție de circumstanțe.

Unele practici nu sunt clasificate, întrucât, deși par interesante, nu au fost disponibile date suficiente pentru a le clasifica în funcție de criteriile descrise mai sus.

Raportați o problemă tehnică/de conținut sau trimiteți-ne comentarii referitoare la această pagină