Hoppa till huvudinnehåll

Bästa praxis

Utbildare hittar faktablad här med beskrivningar av god praxis vid fortbildning av domare och åklagare. Begreppet god praxis täcker flera aspekter, från bedömning av utbildningsbehov till genomförandet av fortbildning och utvärdering.

Faktabladen kan också inspirera till fortbildning av andra kategorier av rättstillämpare (domstolspersonal, advokater, notarier, exekutionstjänstemän och medlare)

Bedömning av fortbildningsbehov

Innovativ fortbildningspraxis

Innovativa läro- eller fortbildningsplaner

Fortbildningsverktyg som främjar en korrekt tillämpning av EU-rätten samt internationellt rättsligt samarbete

Bedömning av deltagarnas medverkan i fortbildningen/resultat av fortbildningsverksamheten

Europeisk workshop om hur man bygger vidare på god praxis i europeisk juridisk fortbildning

”Lovande”, ”god” eller ”bästa” praxis

Exemplen på god fortbildningspraxis rör olika aspekter av fortbildning, såsom

  • bedömning av fortbildningsbehov,
  • innovativa läro- eller fortbildningsplaner,
  • innovativ fortbildningspraxis,
  • fortbildningsverktyg som främjar en korrekt tillämpning av EU-rätten samt internationellt rättsligt samarbete,
  • bedömning av deltagarnas medverkan i fortbildningen/resultat av fortbildningsverksamheten.

Exemplen har samlats in som en del av det pilotprojekt för europeisk juridisk fortbildning som föreslogs av Europaparlamentet 2012 och genomfördes av Europeiska kommissionen 2013–2014. Undersökningen om god fortbildningspraxis utfördes av Europeiska nätverket för rättslig utbildning (EJTN) och exemplen har samlats in från 23 fortbildningsinstitutioner, exempelvis nationella institutioner för juridisk fortbildning, Europeiska rättsakademin (ERA), Europeiska institutet för offentlig förvaltning (EIPA) och Europeiska nätverket för rättslig utbildning.

I vart och ett av faktabladen redogörs för den berörda metodens grundläggande inslag, fortbildningsinstitutionens kontaktuppgifter och andra användbara upplysningar om metodens överförbarhet.

Bedömning av fortbildningsbehov

Innovativa läro- eller fortbildningsplaner

Planering av en samlad och behovsorienterad årlig fortbildningsplan   (355 KB) 

Tyskland

Planering av en samlad och behovsorienterad årlig fortbildningsplan   (362 KB) 

England och Wales

Tillhandahållande av fortbildning för domare och åklagare tillsammans med andra yrkesgrupper   (345 KB) 

Bulgarien

Tillhandahållande av fortbildning för domare och åklagare tillsammans med andra yrkesgrupper   (349 KB) 

England och Wales

Kombination av olika discipliner vid tillhandahållandet av fortbildning för domare och åklagare   (347 KB) 

Italien

Simulerade rättegångar och rollspelsprogram   (348 KB) 

England och Wales

Simulerade rättegångar   (347 KB) 

Ungern

Noggrann övervakning av kommunikationsförmåga genom användning av simuleringar   (363 KB) 

Frankrike

Fortbildning i ledarskap och management   (350 KB) 

Frankrike

Fortbildning i ledarskap och management   (346 KB) 

Finland

Fortbildning i ledarskap och management   (381 KB) 

Belgien

Fortbildning i ledarskap och management   (380 KB) 

England och Wales

Fortbildning i ledarskap och management   (379 KB) 

EIPA

Fortbildning i ledarskap och management   (344 KB) 

Nederländerna

Ett övergripande paket för fortbildning i stor skala om nya rättsliga instrument   (339 KB) 

Rumänien

Ett övergripande paket för fortbildning i stor skala om nya rättsliga instrument   (345 KB) 

Frankrike

Ett övergripande paket för fortbildning i stor skala om nya rättsliga instrument   (347 KB) 

Europeiska rättsakademin (ERA)

Gemensamt tillhandahållande av fortbildningsprogram i ovanliga partnerskap   (348 KB) 

Portugal

Gemensamt tillhandahållande av fortbildningsprogram tillsammans med externa forskningsinstitut   (348 KB) 

Polen

Domstolsmentorer   (346 KB) 

Bulgarien

Domstolsmentorer   (387 KB) 

Nederländerna

Innovativ fortbildningspraxis

Samlad strategi för e-lärande   (347 KB) 

Bulgarien

Blandat e-lärande   (349 KB) 

Nederländerna

Blandat e-lärande   (365 KB) 

Spanien

Samlad, mångfacetterad strategi för fortbildning om EU-rätt   (352 KB) 

Bulgarien

Inspelning, sändning, pod-casting, inspelning och transkribering av fortbildningsverksamhet och dennas tillgänglighet på internet   (255 KB) 

Rumänien

E-boxar och videokonferenser   (345 KB) 

Portugal

Fallstudie i realtid med hjälp av videokonferens   (348 KB) 

Spanien

Rekrytering av fortbildare och utvärdering av hur dessa presterar   (354 KB) 

Rumänien

Organisering av decentraliserad fortbildning för att återspegla lokala fortbildningsbehov och fortbildningsfrågor   (347 KB) 

Bulgarien

Organisering av decentraliserad fortbildning för att återspegla lokala fortbildningsbehov och fortbildningsfrågor   (346 KB) 

Rumänien

Organisering av decentraliserad fortbildning för att återspegla lokala fortbildningsbehov och fortbildningsfrågor   (347 KB) 

Frankrike

Lärande i större grupper – The Snowball Methodology   (350 KB) 

England och Wales

Mindre grupper – Att författa avgöranden   (348 KB) 

Nederländerna

Självreflektion vid författande av avgöranden   (347 KB) 

Estland

Mindre grupper – dömandet som verksamhet   (351 KB) 

England och Wales

Domaren och samhället: yrkesetik och förhållandet till media   (344 KB) 

Spanien

Självreflektion när det gäller kommunikationsförmåga   (340 KB) 

Estland

Kommunikation med media – interaktiv och flerskiktad medieträning   (347 KB) 

Tyskland

Fortbildningsverktyg som främjar en korrekt tillämpning av EU-rätten samt internationellt rättsligt samarbete

Bedömning av deltagarnas medverkan i fortbildningen/resultat av fortbildningsverksamheten

Europeisk workshop om hur man bygger vidare på god praxis i europeisk juridisk fortbildning

God fortbildningspraxis diskuterades den 26–27 juni 2014 i samband med en workshop som kommissionen organiserade för att skapa en möjlighet för fortbildningsarrangörer att utbyta idéer om hur man kan vidareutveckla fortbildningen för rättstillämpare när det gäller tillämpning av EU-rätten. Under workshoppen förklarades också hur EU-finansiering kan bidra till införandet av nya fortbildningsmetoder (i allmänhet för projekt som involverar gränsöverskridande samarbete).

Videoupptagningar av denna diskussion återfinns på workshoppens webbplats.

”Lovande”, ”god” eller ”bästa” praxis

De olika exempel på fortbildningspraxis som beskrivs i detta avsnitt anges som ”lovande”, ”goda”, ”bästa” eller ”oklassificerade” i enlighet med de kriterier som fastställdes av Europeiska nätverket för rättslig utbildning i samband med att undersökningen genomfördes.

En bästa praxis är ett fortbildningsprogram eller en fortbildningsstrategi som uppnår den högsta graden av bevisad effektivitet baserat på objektiv och samlad undersökning och utvärdering.

En god praxis är ett program eller en strategi som har använts inom en eller flera organisationer och som visar goda utsikter att kunna kvalificera sig som en bästa praxis, eftersom den objektivt sett visar prov på att vara tillräckligt effektiv och ha den potential som krävs för att kunna tas upp av andra organisationer.

En lovande praxis inom juridisk fortbildning är en praxis (ibland endast på försöksstadiet) för vilken det finns åtminstone preliminära bevis som talar för att den kommer att fungera effektivt eller för vilken det finns potential att generera data som kan vara till nytta för att fastställa dess utsikter att bli en god eller bästa praxis som kan överföras till vidare och mer diversifierade sammanhang när det gäller juridisk fortbildning.

En effektiv praxis ska vara möjlig att tillämpa var som helst, antingen fullt ut eller i anpassad form, beroende på omständigheterna.

Vissa former av praxis har inte klassificerats, eftersom de föreföll intressanta men det saknades tillräckliga uppgifter för att dela in dem i enlighet med ovan beskrivna kriterier.

Rapportera ett tekniskt problem eller felaktigt innehåll, eller lämna synpunkter på sidan