Kako funkcionira?
Riječ je o zahtjevu pravosudnog tijela u jednoj zemlji EU-a za uhićenje osobe u drugoj zemlji EU-a i njezinu predaju u svrhu kaznenog progona ili izvršavanja zatvorske kazne ili naloga o pritvoru izdanog u prvoj zemlji. Mehanizam se temelji na načelu uzajamnog priznavanja sudskih odluka. U primjeni je u svim zemljama EU-a.
Funkcionira putem izravnog kontakta među pravosudnim tijelima.
Pri primjeni europskog uhidbenog naloga nadležna tijela moraju poštovati postupovna prava osumnjičenih ili optuženih osoba, npr. pravo na informiranje, pravo na odvjetnika, prevoditelja i pravnu pomoć, kako je propisano zakonom zemlje u kojoj je osoba uhićena.
Po čemu se razlikuje od tradicionalnog izručenja?
- Strogi rokovi
Zemlja u kojoj je osoba uhićena mora donijeti pravomoćnu odluku o izvršenju europskog uhidbenog naloga najkasnije 60 dana od uhićenja osobe.
Ako osoba da svoju suglasnost za predaju, odluka se donosi u roku od 10 dana.
Traženu osobu treba predati što je prije moguće na datum koji su dogovorila nadležna tijela, a najkasnije deset dana od konačne odluke o izvršenju europskog uhidbenog naloga. - Provjera dvostruke kažnjivosti – više nije nužna za 32 kategorije kaznenih djela
Za 32 kategorije kaznenih djela ne provjerava se je li čin kazneno djelo u obje zemlje. Jedini je zahtjev da se u zemlji koja je izdala nalog kažnjava najvišom kaznom od najmanje tri godine zatvora.
Kad je riječ o drugim kaznenim djelima, predaja može biti podložna uvjetu da je čin kazneno djelo u zemlji uhićenja. - Bez uplitanja na političkoj razini
Odluke donose isključivo pravosudna tijela, bez uplitanja politike. - Predaja državljana
Zemlje EU-a više ne mogu odbiti predaju vlastitih državljana, osim ako same preuzmu izvršenje zatvorske kazne tražene osobe. - Jamstva
Zemlja koja izvrši europski uhidbeni nalog može zahtijevati sljedeća jamstva:
a) nakon određenog razdoblja osoba će imati pravo zatražiti preispitivanje ako je izrečena kazna doživotna kazna
b) tražena osoba može odslužiti bilo koji dio kazne zatvora u državi izvršenja ako je državljanin te države ili ima uobičajeno boravište u toj zemlji.
Ograničeni razlozi za odbijanje
Zemlja može odbiti predaju tražene osobe samo na temelju jednog od obveznih ili neobveznih razloga:
Obvezni razlozi
- osobi je već bilo suđeno za isto kazneno djelo (ne bis in idem)
- maloljetne osobe (osoba nije navršila dob za kaznenu odgovornost u zemlji uhićenja)
- amnestija (zemlja u kojoj je osoba uhićena mogla je tu osobu kazneno goniti, ali je to kazneno djelo u toj zemlji obuhvaćeno amnestijom).
Neobvezni razlozi, primjerice:
- nepostojanje dvostruke kažnjivosti za kaznena djela osim onih iz 32 kategorije popisane u članku 2. stavku 2. Okvirne odluke o europskom uhidbenom nalogu
- teritorijalna nadležnost
- kazneni postupak u tijeku u zemlji izvršenja
- zastara itd.
Priručnik o izdavanju i izvršavanju europskog uhidbenog naloga
Europska komisija objavila je Priručnik o izdavanju i izvršavanju europskog uhidbenog naloga (2002 Kb)
kako bi olakšala i pojednostavnila svakodnevni rad pravosudnih tijela. Priručnik pruža detaljne smjernice o postupovnim koracima za izdavanje i izvršenje europskog uhidbenog naloga. Usto pruža potpuna objašnjenja najvažnije sudske prakse Suda Europske unije u kojoj se tumače konkretne odredbe Okvirne odluke o europskom uhidbenom nalogu.
Priručnik na svim jezicima dostupan je ovdje: BG (2700 Kb)
, CS
(1854 Kb)
, DA
(1766 Kb)
, DE
(1659 Kb)
, ET
(1783 Kb)
, EL
(2439 Kb)
, ES
(1649 Kb)
, FR
(1892 Kb)
, HR
(1789 Kb)
, IT
(2141 Kb)
, LV
(2158 Kb)
, LT
(1865 Kb)
, HU
(1908 Kb)
, MT
(2560 Kb)
, NL
(2047 Kb)
, PL
(2200 Kb)
, PT
(1968 Kb)
, RO
(1926 Kb)
, SL
(1797 Kb)
, SK
(1977 Kb)
, FI
(2172 Kb)
, SV
(1591 Kb)
.
Statistički podaci o upotrebi europskog uhidbenog naloga
Godine 2018. tražene osobe u prosjeku su predane:
- uz pristanak – u roku od 16,4 dana
- bez pristanka – u roku od 45 dana.
Godine 2019. tražene osobe u prosjeku su predane:
- uz pristanak – u roku od 16,7 dana
- bez pristanka – u roku od 55,75 dana.
Godine 2020. tražene osobe u prosjeku su predane:
- uz pristanak – u roku od 21,25 dana
- bez pristanka – u roku od 72,45 dana.
Godine 2021. tražene osobe u prosjeku su predane:
- uz pristanak – u roku od 20,14 dana
- bez pristanka – u roku od 53,72 dana.
Godine 2022. tražene osobe u prosjeku su predane:
- uz pristanak – u roku od 20,48 dana
- bez pristanka – u roku od 57,29 dana.
Odgovori na upitnik o europskom uhidbenom nalogu: 2014 (1582 Kb)
| 2015
(1479 Kb)
| 2016
(1732 Kb)
| 2017
(1268 Kb)
| 2018
(1552 Kb)
| 2019
(1082 Kb)
| 2020
(1479 Kb)
| 2021 | 2022
(1011 Kb)
Podaci nisu dostupni za sve zemlje; međutim, podaci o izdanim europskim uhidbenim nalozima potpuni su za 2015., 2016. i 2017.
Europski uhidbeni nalozi | 2014. | 2015. | 2016. | 2017. | 2018. | 2019. | 2020. | 2021. | 2022. |
Izdano | 14.948 | 16.144 | 16.636 | 17.491 | 17.471 | 20.226 | 15.938 | 14.789 | 13.335 |
Izvršeno | 5.535 | 5.304 | 5.812 | 6.317 | 6.976 | 5.665 | 4.397 | 5.144 | 4.540 |
Projekti koji se financiraju u okviru programa Pravosuđe
Istraživački projekt InAbsentiEAW komparativna je pravna studija o europskim uhidbenim nalozima koji se odnose na osobe koje nisu bile prisutne u postupku koji je doveo do njihove osude (postupak in absentia). Praksa pokazuje da često dolazi do problema s izdavanjem i izvršavanjem takvih europskih uhidbenih naloga. Cilj istraživačkog projekta bio je analizirati uzroke tih problema i utvrditi zajedničke standarde za izdavanje takvih europskih uhidbenih naloga kako bi se osiguralo njihovo neometano i pravedno izvršenje. Istraživanje je provedeno na temelju studija slučaja iz Belgije, Mađarske, Irske, Nizozemske, Poljske i Rumunjske.
Europski uhidbeni nalog i uvjeti zadržavanja
Iako sve države članice moraju poštovati Europsku konvenciju o ljudskim pravima (EKLJP), u praksi postoje znatne razlike u odnosu na istražni zatvor, a materijalni uvjeti zadržavanja znatno se razlikuju. Kao što je Sud EU-a potvrdio u presudi Aranyosi/Căldăraru, te razlike u uvjetima zadržavanja imaju stvaran učinak na uzajamno povjerenje među državama članicama i funkcioniranje europskog uhidbenog naloga. Od 2016. izvršenje europskog uhidbenog naloga odgođeno je ili odbijeno zbog stvarne opasnosti od kršenja temeljnih prava u gotovo 300 slučajeva.
Kako bi se poboljšala pravosudna suradnja u kaznenim stvarima i uvjeti zadržavanja u cijelom EU-u, Komisija je 8. prosinca 2022. donijela Preporuku o postupovnim pravima osumnjičenika i optuženika u istražnom zatvoru i o materijalnim uvjetima zadržavanja. Tom se preporukom pruža konsolidirani pregled odabranih europskih minimalnih standarda za materijalne uvjete zadržavanja i postupovna prava u istražnom zatvoru s naglaskom na ključnim prioritetnim područjima za zaštitu temeljnih prava zatvorenika.