Премини към основното съдържание

Европейска заповед за разследване, правна взаимопомощ и съвместни екипи за разследване

В настоящия раздел се прави преглед на правото на ЕС във връзка със събирането на доказателства, предоставянето на правна взаимопомощ и създаването на съвместни екипи за разследване (СЕР) по трансгранични дела.

Контекст

Премахването на граничния контрол в ЕС значително улесни свободното пътуване на гражданите на ЕС, но това улесни и престъпниците да действат през граница.

Ето защо е важно държавите от ЕС да си сътрудничат ефективно за събирането на доказателства по наказателноправни въпроси.

Събиране на доказателства по наказателно дело

Европейска заповед за разследване

Европейската заповед за разследване е съдебно решение, издадено или потвърдено от съдебен орган на една държава от ЕС, за извършването на процесуално-следствени действия в друга държава от ЕС с цел събирането на доказателства по наказателноправни въпроси.

Директивата относно европейската заповед за разследване по наказателноправни въпроси беше приета на 3 април 2014 г., като държавите от ЕС трябваше да транспонират Директивата в националните си правни системи до 22 май 2017 г. Дания и Ирландия не са обвързани от този инструмент.

Европейската заповед за разследване се основава на взаимното признаване, което означава, че изпълняващият орган е длъжен да признае и осигури изпълнението на искането на другата държава. Изпълнението се извършва по същия начин и при същите условия, както ако съответното процесуално-следственото действие е било разпоредено от орган на изпълняващата държава. Европейска заповед за разследване може да бъде издадена и с цел събиране на доказателства, които вече съществуват.

С Директивата се създава единна всеобхватна рамка за събирането на доказателства. Процесуално-следствените действия включват например разпит на свидетели, подслушване на телефонни разговори, разследвания под прикритие и информация относно банкови операции.

Издаващите органи могат да използват европейската заповед за разследване само ако процесуално-следственото действие е:

  • необходимо,
  • пропорционално и
  • се допуска в сходни национални случаи.

Европейската заповед за разследване се издава на стандартен формуляр и се превежда на официалния език на изпълняващата държава от ЕС или на друг език, посочен от изпълняващата държава от ЕС.

Съгласно новата Директива процесуално-следствените действия трябва да се извършат от изпълняващата държава от ЕС със същата бързина и степен на приоритет, както при сходни национални случаи.

В Директивата са определени срокове (максимум 30 дни, за да се вземе решение за признаването и изпълнението на искането, и 90 дни, за да се изпълни ефективно искането след вземането на такова решение).

Държавите от ЕС могат да откажат да изпълнят искането на определени основания. Следните общи основания за отказ важат за всички действия:

  1. имунитет или привилегия или правила за ограничаване на наказателната отговорност във връзка със свободата на печата,
  2. потенциално накърняване на основните интереси на националната сигурност,
  3. производства, които не са с наказателен характер,
  4. противоречие с принципа ne bis in idem,
  5. екстериториалност в съчетание с двойна наказуемост,
  6. несъвместимост със задълженията, свързани с основните права.

Съществуват допълнителни основания за отказ за някои действия:

  1. липса на двойна наказуемост (с изключение на списъка с тежки престъпления),
  2. невъзможност да се изпълни действието (процесуално-следственото действие не съществува или не може да се използва в сходни национални случаи и няма алтернатива).

Електронни доказателства

За разследванията по наказателни дела събирането на електронни доказателства, като например информация относно притежателя на електронна пощенска кутия или времето и съдържанието на съобщенията, обменяни чрез Facebook Messenger, често има трансгранични измерения, тъй като данните може да се съхраняват или доставчикът на услуги да се намира в друга държава от ЕС или другаде по света.

В този контекст традиционните инструменти за съдебно сътрудничество се смятат за твърде бавни. На 17 април 2018 г. Европейската комисия предложи нови правила под формата на регламент и директива, за да улесни и ускори събирането от правоприлагащите и съдебните органи на електронните доказателства, които са им необходими, за да разследват и евентуално да преследват по наказателен ред престъпниците и терористите.

Правна взаимопомощ

Правната уредба на тази помощ е установена от Конвенцията за взаимопомощ по наказателноправни въпроси между държавите — членки на Европейския съюз, от 29 май 2000 г. и Протокола към нея от 16 октомври 2001 г.

Основната цел на Конвенцията е да подобри съдебното сътрудничество, като развива и модернизира действащите разпоредби, уреждащи правната взаимопомощ. По-специално Конвенцията допълва разпоредбите и улеснява прилагането между държавите от ЕС на:

Съгласно Конвенцията молещият орган може да се обърне към издаващия орган директно.

Освен ако изпълняващият орган няма основания да отхвърли искането, то следва да се изпълни възможно най-бързо и в срока, определен от молещия орган, ако това е осъществимо.

До 22 май 2017 г. Конвенцията беше основният инструмент за събиране на доказателства в ЕС. Считано от тази дата, Директивата относно европейската заповед за разследване замени съответните разпоредби на Конвенцията и Протокола за онези държави от ЕС, които са обвързани от Директивата. Конвенцията и Протоколът все още са особено релевантни за тези държави, доколкото някои разпоредби (като например тези относно съвместните екипи за разследване) не са заменени от Директивата, както и за държавите от ЕС, които не са обвързани от Директивата. Моля вижте тук по-подробна информация за ратифицирането на Конвенцията и тук — за Протокола.

Съвместни екипи за разследване

Съвместен екип за разследване (СЕР) е екип, състоящ се от съдии, прокурори и правоприлагащи органи на няколко държави, създаден за определен срок и с конкретна цел чрез писмено споразумение за провеждане на разследвания по наказателни дела в една или няколко от участващите държави. В правната уредба на ЕС се предвижда възможността за създаване на СЕР между държавите членки — в член 13 от Конвенцията за взаимопомощ по наказателноправни въпроси между държавите — членки на Европейския съюз, и в Рамково решение 2002/465/ПВР на Съвета относно съвместните екипи за разследване.

За повече информация

СЕР

Съобщете за технически проблем/проблем със съдържанието или дайте мнение за тази страница