Hyppää pääsisältöön

EU-maiden kaupparekisterit

Unkari

Seuraavassa osiossa kuvataan lyhyesti Unkarin kaupparekisteriä.

Sisällön tuottaja:
Unkari
Flag of Hungary

Millaisia tietoja Unkarin kaupparekisteristä on saatavissa?

Kaupparekisterissä on tiedot rekisteröidyistä yrityksistä ja niistä asiakirjoista, joiden perusteella rekisteröinti on suoritettu. Kaupparekisteritietoja ylläpitävät yleiset tuomioistuimet (törvényszékek). Yrityksiä koskevat tiedot ja asiakirjat tallennetaan rekisteriin sähköisesti. Missä tahansa rekisteriä ylläpitävässä tuomioistuimessa rekisteröityihin yritystietoihin pääsee tutustumaan maksutta oikeusministeriön yritystietopalvelun ja sähköisen yritysrekisterin (Céginformációs Szolgálat) verkkosivustolla osoitteessa https://www.e-cegjegyzek.hu/.

Kaupparekisteristä voi hakea (sähköisesti) seuraavanlaisia rekisteriin hakuhetkellä sisältyviä tietoja (voimassaolevia tai mitätöityjä):

  • yrityksen kaupparekisterinumero
  • yrityksen nimi
  • päätoimipaikka
  • toimitilat
  • sivuyhtiö(t)
  • toimiala(t)
  • merkitty pääoma
  • verotusnumero
  • mahdollinen tieto konkurssi-, likvidaatio- tai purkamismenettelyn aloittamisesta
  • mahdollinen tieto siitä, että yrityksen (aiempi) toimitus- tai muu johtaja ei voi toimia jonkin toisen yrityksen toimitus- tai muuna johtajana vuonna 2013 annetussa siviililaissa V (uusi siviililaki) olevan 3.22 §:n nojalla.

Jokaisen viikon ensimmäisenä päivänä päivitetään seuraavat tiedot:

  1. kaikki tiedot kaupparekisterissä olevista yrityksistä (tallennettu kaupparekisteriote) (tárolt cégkivonat) sekä tiedot rekisteröintihakemuksista tai rekisteriin tekemättä olevista muutoksista;
  2. yrityksiä koskevista tiedoista käyvät ilmi
  • oikeushenkilöiden, sellaisten kauppaoikeudellisten yhteisöjen, jotka eivät ole oikeushenkilöitä (jogi személyiség nélküli gazdasági társaság), ja muiden yhteisöjen omistus (jäsen vai osakas) sekä oikeudelliset edustajat
  • luonnollisen henkilön edustusvaltuudet ja jäsenyys valvontaelimessä.

Viikon ensimmäisenä päivänä päivitettyjä tietoja voi etsiä hakuohjelmalla.

Kaupparekisteriin tallennetaan yrityksiä koskevia tietoja myös muilla perustein (myös vanhentuneisiin tietoihin on mahdollista tutustua), ja lisäksi rekisteristä löytyy yrityksiä koskevia asiakirjoja. Tietoihin voi tutustua niissä tuomioistuimissa, jotka rekisteröivät tietoja, sekä yritystietopalvelun kautta. Oikeaksi todistettuja tai muita jäljennöksiä yrityksiä koskevista asiakirjoista ja tiedoista voi pyytää maksua vastaan.

Onko Unkarin kaupparekisteritietojen käyttö ilmaista?

Edellä mainittuihin Unkarin kaupparekisteritietoihin voi tutustua maksutta osoitteessa https://www.e-cegjegyzek.hu/?ceginformacio. Muista tiedoista peritään maksu.

Hakujen tekeminen Unkarin kaupparekisterissä

Yrityksen tietoja voi hakea seuraavilla hakukriteereillä:

- yrityksen nimi

- yrityksen kaupparekisterinumero

- verotusnumero.

Miten luotettavia rekisterissä olevat tiedot ovat?

Direktiivin 2009/101/EY 2 artiklassa tarkoitetut tiedot ovat saatavilla maksutta verkossa kaikista Unkarissa rekisteröidyistä yrityksistä.

Yrityksiä koskevia julkisia tietoja Unkarissa tarjoaa joko yrityksen rekisteröinyt tuomioistuin tai yritystietopalvelu, tai tiedot julkaistaan Unkarin kaupparekisterilehdessä (Cégközlöny). Kaupparekisterilehti on oikeusministeriön virallinen lehti. Se on saatavilla maksutta osoitteeesta http://www.e-cegkozlony.gov.hu/. Sen lisäksi, että tiedot rekisteröinyt tuomioistuin julkaisee julkisten osakeyhtiöiden ja rajavastuuyhtiöiden kaupparekisteritiedot, se julkaisee kaupparekisterilehdessä päivittäin myös yhtiöiden perustamiskirjat ja niiden mahdolliset muutokset.

Kaupparekisteritietoja ylläpitävät yleiset tuomioistuimet (törvényszékek). Yrityksiä koskevat tiedot ja asiakirjat tallennetaan rekisteriin sähköisesti. Missä tahansa rekisteriä ylläpitävässä tuomioistuimessa rekisteröityihin yritystietoihin pääsee tutustumaan maksutta oikeusministeriön yritystietopalvelun ja sähköisen yritysrekisterin (Céginformációs Szolgálat) verkkosivustolla osoitteessa https://www.e-cegjegyzek.hu/.

Unkarin kaupparekisterin historiaa

Tuomioistuimet ovat tallentaneet kaupparekisteritiedot sähköisesti heinäkuusta 1993, jolloin valtakunnallinen yritystieto- ja yritysrekisterijärjestelmä (Országos Céginformációs és Cégnyilvántartási Rendszer) otettiin käyttöön.

Järjestelmä toimii muutamassa minuutissa eri tuomioistuinten välillä.

Tapausesimerkki 2 – perheoikeus – lasten huoltajuus - Romania


Kulut Romaniassa

Tuomioistuinmaksut, muutoksenhakukulut ja vaihtoehtoisen riitojenratkaisun kulut


Tapaus­esi­merkki

Tuomioistuin

Muutoksenhaku

Vireille­pano­vaiheen maksut

Toimitus­kirjamaksut

Muut maksut

Vireillepano­vaiheen maksut

Toimituskirja­maksut

Tapaus A

8,30 leuta (noin 2 euroa), joka muodostuu 8 leusta (tuomio­istuimen perimä maksu) ja 0,30 leusta (leimavero)

Henkilön, joka haluaa yksinkertaiset jäljennökset tuomio­istuimen henkilö­kunnan (kirjaajien) laatimista eri menettely­asiakirjoista, on maksetta­va kopiointi­maksut (jotka vaihtelevat 0,05 eurosta 1,25 euroon kopiota kohden).

1. Laillistaminen: Oikeuden päätöksen todistaminen oikeaksi vahvistamalla se – 2,15 leuta (noin 0,50 euroa), joka muodostuu 2 leusta (tuomioistuimen perimä maksu) ja 0,15 leusta (leimavero)

2. Oikeuden päätöksen vahvistaminen täytäntöönpanokelpoiseksi: 4,15 leuta (noin 1 euro), joka muodostuu 4 leusta (tuomioistuimen perimä maksu) ja 0,15 leusta (leimavero)

3. Erityinen laillistaminen (ns. supralegalisointi): 1,15 leuta (noin 0,25 euroa), joka muodostuu 1 leusta (tuomioistuimen perimä maksu) ja 0,15 leusta (leimavero) – vain, jos osapuoli tarvitsee sitä

50 prosenttia 8,30 leusta (noin 1 eurosta)

Henkilön, joka haluaa yksinkertaiset jäljennökset tuomioistuimen henkilökunnan (kirjaajien) laatimista eri menettelyasia­kirjoista, on maksettava kopiointimaksut (jotka vaihtelevat 0,05 eurosta 1,25 euroon kopiota kohden).

Tapaus B

8,3 leuta (noin 2 euroa), joka muodostuu 8 leusta (tuomioistuimen perimä maksu) ja 0,30 leusta (leimavero)

Henkilön, joka haluaa yksinkertaiset jäljennökset tuomio­istuimen henkilö­kunnan (kirjaajien) laatimista eri menettely­asiakirjoista, on maksettava kopiointi­maksut (jotka vaihtelevat 0,05 eurosta 1,25 euroon kopiota kohden).

1. Laillistaminen: Oikeuden päätöksen todistaminen oikeaksi vahvistamalla se – 2,15 leuta (noin 0,50 euroa), joka muodostuu 2 leusta (tuomioistuimen perimä maksu) ja 0,15 leusta (leimavero)

2. Oikeuden päätöksen vahvistaminen täytäntöönpanokelpoiseksi: 4,15 leuta (noin 1 euro), joka muodostuu 4 leusta (tuomioistuimen perimä maksu) ja 0,15 leusta (leimavero)

3. Erityinen laillistaminen (ns. supralegalisointi): 1,15 leuta (noin 0,25 euroa), joka muodostuu 1 leusta (tuomioistuimen perimä maksu) ja 0,15 leusta (leimavero) – vain, jos osapuoli tarvitsee sitä

50 prosenttia 8,30 leusta (noin 1 eurosta)

Henkilön, joka haluaa yksinkertaiset jäljennökset tuomioistuimen henkilökunnan (kirjaajien) laatimista eri menettelyasia­kirjoista, on maksettava kopiointimaksut (jotka vaihtelevat 0,05 eurosta 1,25 euroon kopiota kohden).



Tapausesimerkki

Vaihtoehtoinen riitojenratkaisu

Onko tämä vaihtoehto käytettävissä tällaisessa tapauksessa?

Kulut

Tapaus A

Kyllä

Kuluista määrätään sovittelusopimuksessa osapuolten ja sovittelijan sopimuksen mukaisesti.

Tapaus B

Kyllä

Kuluista määrätään sovittelusopimuksessa osapuolten ja sovittelijan sopimuksen mukaisesti.



Lakimiehen, haastemiehen ja asiantuntijan käyttöön liittyvät kulut


Tapaus­esi­merkki

Lakimies

Haastemies

Onko edustajan käyttäminen pakollista?

Kulut keskimäärin

Onko edustajan käyttäminen pakollista?

Tuomiota edeltävät kulut

Tuomion jälkeiset kulut

Tapaus A

EI

Oikeusapu­sopimuksesta riippuvat vaihtelevat kulut

Ei koske tätä tapausta, koska edustajan käyttäminen ei ole pakollista

EI

Ei koske tätä tapausta, koska oikeuden päätös (joka on annettu tuomion jälkeen) voidaan toimeenpanna vain, ellei hävinnyt osapuoli (isä) pane sitä täytäntöön vapaaehtoisesti.

Oikeuden päätöksen vahvistaminen täytäntöönpanokelpoi­seksi: 10,30 leuta (noin 2,50 euroa), joka muodostuu 10 leusta (tuomioistuimen perimä maksu) ja 0,30 leusta (leimavero)

Huomautus: maksu vähintään 20 leuta (noin 5 euroa) ja enintään 400 leuta (noin 100 euroa)

Haastemiehen palkkiot: palkkio vähintään50 leuta(noin 12,50 euroa) ja enintään 500 leuta (noin 125 euroa)

Tapaus B

EI

Oikeusapu­sopimuksesta riippuvat vaihtelevat kulut

Ei koske tätä tapausta, koska edustajan käyttäminen ei ole pakollista

EI

Ei koske tätä tapausta, koska oikeuden päätös (joka on annettu tuomion jälkeen) voidaan toimeenpanna vain, ellei hävinnyt osapuoli (isä) pane sitä täytäntöön vapaaehtoisesti.

Oikeuden päätöksen vahvistaminen täytäntöönpanokelpoiseksi: 10,30 leuta (noin 2,50 euroa), joka muodostuu 10 leusta (tuomioistuimen perimä maksu) ja 0,30 leusta (leimavero)

Huomautus: maksu vähintään 20 leuta (noin 5 euroa) ja enintään 400 leuta (noin 100 euroa)

Haastemiehen palkkiot: palkkio vähintään50 leuta(noin 12,50 euroa) ja enintään 500 leuta (noin 125 euroa)



Tapausesimerkki

Asiantuntija

Onko käyttäminen pakollista?

Kulut

Tapaus A

EI

Ei koske tätä tapausta

Tapaus B

EI

Ei koske tätä tapausta




Todistajien korvauksiin ja vakuuksiin liittyvät ja muut asianmukaiset kulut


Tapaus­esimerkki

Todistajille maksettavat korvaukset

Pantti, takaus tai muu vakuus

Maksetaanko todistajille korvauksia?

Kulut

Millaisissa tapauksissa näitä käytetään?

Kulut

Tapaus A

Kyllä

Matkakustannukset korvataan. Todistajan pyytäessä voidaan maksaa korvausta myös oikeudessa käytetystä ajasta (riippuen todistajan tulonlähteistä, kuten työsopimuksesta jne.).

Mahdolliset todisteiden suojaamista koskevat pyynnöt

8,30 leuta (noin 2 euroa), joka muodostuu 8 leusta (tuomioistuimen perimä maksu) ja 0,30 leusta (leimavero)

Tapaus B

Kyllä

Matkakustannukset korvataan. Todistajan pyytäessä voidaan maksaa korvausta myös oikeudessa käytetystä ajasta (riippuen todistajan tulonlähteistä, kuten työsopimuksesta jne.).

Mahdolliset todisteiden suojaamista koskevat pyynnöt

8,30 leuta (noin 2 euroa), joka muodostuu 8 leusta (tuomioistuimen perimä maksu) ja 0,30 leusta (leimavero)




Oikeusapuun liittyvät ja muut korvattavat suuntaa-antavat kulut



Tapaus­esimerkki

Oikeusapu

Millaisissa tapauksissa se on tarpeen?

Milloin tuki kattaa kaiken?

Edellytykset

Tapaus A

Ks. liite 1.

Ks. liite 1.

Ks. liite 1.

Tapaus B

Ks. liite 1.

Ks. liite 1.

Ks. liite 1.



Tapaus­esimerkki

Korvaus

Voiko voittanut osapuoli saada riita-asian kulut korvatuiksi?

Jos korvaus ei kata koko summaa, minkä prosentuaalisen osuuden se yleensä kattaa?

Mitä kuluja ei korvata koskaan?

Onko tapauksia, joissa oikeusavusta olisi maksettava korvaus oikeusapua antavalle organisaatiolle?

Tapaus A

Kyllä

Yleensä kustannukset korvataan täysimääräisinä.

Jos äiti voittaa, kaikki hänelle aiheutuneet kulut voidaan periä tässä tapauksessa isältä.

EI

Tapaus B

Kyllä

Yleensä kustannukset korvataan täysimääräisinä.

Jos äiti voittaa, kaikki hänelle aiheutuneet kulut voidaan periä tässä tapauksessa isältä.

EI




Käännös- ja tulkkauskulut


Tapaus­esimerkki

Kääntäminen

Tulkkaus

Muut erityisesti rajat ylittäviin riitoihin liittyvät kulut

Millaisissa tapauksissa se on tarpeen?

Arvio kuluista

Millaisissa tapauksissa se on tarpeen?

Arvio kuluista

Kuvaus

Arvio kuluista

Tapaus A

Ei koske tätä tapausta

Ei koske tätä tapausta

Kun osapuoli, jota oikeuden pitäisi kuulla, on kuuro tai mykkä tai ei osaa kirjoittaa

23,15 leuta/tunti (noin 6 euroa)

-

-

Tapaus B

1. Kun tuomioistuimelle toimitetut (asiaan liittyvät) asiakirjat ovat vieraskielisiä

2. Lisäksi osapuolen kiistäessä asiakirjan romaniankielisen käännöksen virheettömyyden tuomioistuin voi pyytää auktorisoitua kääntäjää kääntämään asiakirjan.

Kulut vaihtelevat käännössopimuksen mukaan, tai jos käännöksen tekee tuomioistuimen pyynnöstä auktorisoitu kääntäjä, kulut ovat 33,56 leuta (noin 8 euroa) A4-sivua kohden.

Jos vähintään toinen osapuoli ei puhu romaniaa

Valtio A = Romania

23,15 leuta/tunti (noin 6 euroa)

Kyllä, mutta valtio maksaa ne

-


Ilmoita teknisestä tai sisältöä koskevasta ongelmasta tai anna muuta palautetta sivustosta