Mikä on Eurojust?
Eurojust eli Euroopan unionin rikosoikeudellisen yhteistyön virasto on ainutlaatuinen oikeudellisen yhteistyön keskus, jossa kansalliset oikeusviranomaiset tekevät tiivistä yhteistyötä vakavan rajat ylittävän rikollisuuden torjumiseksi. Eurojustin toimipaikka on Haag Alankomaissa. Eurojustin tehtävänä on auttaa tekemään Euroopasta turvallisempi paikka koordinoimalla sekä EU:n jäsenvaltioiden että kolmansien maiden kansallisten viranomaisten tutkinta- ja syytetoimia kansainvälisen rikollisuuden alalla.
Mitkä ovat Eurojustin tehtävät ja vastuualueet?
Eurojust tukee ja tehostaa kansallisten tutkinta- ja syyttäjäviranomaisten toiminnan yhteensovittamista ja yhteistyötä sellaisen vakavan rikollisuuden alalla, jota se on toimivaltainen käsittelemään. Kyseisissä tapauksissa rikollisuus koskee kahta tai useampaa jäsenvaltiota tai edellyttää yhteisin perustein toteutettavia syytetoimia. Eurojustin toiminta tapahtuu jäsenvaltioiden viranomaisten, Europolin, EPPOn ja OLAFin toteuttamien operaatioiden sekä niiden toimittamien tietojen perusteella.
Tehtäviään hoitaessaan Eurojust ottaa huomioon jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen esittämät pyynnöt, toimivaltaisten unionin viranomaisten, toimielinten, elinten ja laitosten antamat tiedot ja Eurojustin itse keräämät tiedot.
Eurojust helpottaa lisäksi oikeudellista yhteistyötä koskevien pyyntöjen ja päätösten täytäntöönpanoa (mukaan lukien vastavuoroisen tunnustamisen periaatetta toteuttaviin välineisiin perustuvat pyynnöt ja päätökset).
Eurojustin toimivalta kattaa Eurojust-asetuksessa luetellut vakavan rikollisuuden muodot. Kun EPPO alkaa hoitaa sille annettuja tutkinta- ja syyttämistehtäviä, Eurojust ei enää käytä toimivaltaansa EPPOn toimivaltaan kuuluvissa rikoksissa. Poikkeuksena ovat tapaukset, joissa on osallisena myös sellaisia jäsenvaltioita, jotka eivät osallistu EPPOn perustamiseen liittyvään tiiviimpään yhteistyöhön. Eurojust käsittelee näitä tapauksia kyseisten jäsenvaltioiden tai EPPOn pyynnöstä.
Eurojust käyttää toimivaltaansa unionin taloudellisia etuja vahingoittavissa rikoksissa, jos osallisena on jäsenvaltioita, jotka osallistuvat EPPOn perustamista koskevaan tiiviimpään yhteistyöhön mutta joiden osalta EPPOlla ei ole toimivaltaa tai se päättää olla käyttämättä toimivaltaansa.
Miten Eurojust toimii?
Eurojust avustaa monenlaisissa tutkinta- ja syytetoimissa. Jokainen tapaus on erilainen ja edellyttää omanlaistaan lähestymistapaa. Usein tutkijoiden ja syyttäjien on ryhdyttävä välittömiin toimiin epäiltyjen löytämiseksi ja kiinniottamiseksi. Näissä tapauksissa kansalliset viranomaiset voivat käyttää Eurojustin ainutlaatuista päivystyspalvelua. Palvelun avulla voidaan esimerkiksi vauhdittaa eurooppalaisen pidätysmääräyksen tai jäädyttämispäätöksen täytäntöönpanoa tai nopeuttaa todisteiden kokoamista eurooppalaisen tutkintamääräyksen avulla. Toisissa tapauksissa tutkinta rakentuu hitaasti ja järjestelmällisesti niin, että siihen kuuluu kuukausia tai jopa vuosia kestävää huolellista suunnittelua, koordinointia ja keskustelua. Tällöin Eurojust avustaa tutkintatoimien koordinoimisessa. Eurojustin tarjoamat neljä keskeistä tuen tyyppiä ovat yhteiset tutkintaryhmät, EU:n oikeudellisen yhteistyön välineet, koordinointikokoukset ja koordinointikeskukset.
Eurojustin käsiteltäviksi tuoduissa asioissa osapuolina on joko vähintään kaksi EU:n jäsenvaltiota tai sitten jäsenvaltio ja EU:n ulkopuolinen maa. Joskus tapauksissa on kyse yhdessä jäsenvaltiossa tehdyistä rikoksista, joilla on vaikutuksia myös valtion rajojen ulkopuolella. Eurojust tarjoaa jäsenvaltioiden käyttöön laajan kokemuksensa ja asiantuntemuksensa oikeudellisen yhteistyön alalla sekä joukon välineitä eri ongelmiin vastaamiseksi (mm. toimivaltaristiriidat, rikoksen tekijän luovuttaminen, todisteiden hyväksyttävyys, varojen jäädytys ja takaisinperintä). Koska Eurojust tekee yhteistyötä kaikkien jäsenvaltioiden ja useiden kolmansien maiden viranomaisten kanssa, se pystyy vastaamaan pyyntöihin nopeasti ja joskus asia saadaan ratkaistua muutamassa tunnissa.
Mikä Eurojustin organisaatiorakenne on?
Eurojustin kollegio koostuu kansallisista jäsenistä, joita on yksi kustakin EU:n jäsenvaltiosta (Tanskaa lukuun ottamatta, sillä pöytäkirjan N:o 22 nojalla Eurojust-asetus ei sido Tanskaa). Kansalliset jäsenet ovat tuomareita, syyttäjiä tai muita vastaavaa toimivaltaa käyttäviä oikeusalan ammattilaisia. Kansallisten jäsenten tukena toimivat heidän varajäsenensä ja avustajansa.
Kollegion hoitaessa hallinnointitehtäviään siihen kuuluu myös yksi komission edustaja. Kollegiota johtaa Eurojustin puheenjohtaja, joka valitaan neljäksi vuodeksi ja joka voi toimia tehtävässä korkeintaan kaksi toimikautta. Puheenjohtajaa avustaa kaksi varapuheenjohtajaa. Myös varapuheenjohtajat valitaan neljäksi vuodeksi ja he voivat toimia korkeintaan kaksi toimikautta.
Eurojustin johtokunta avustaa kollegiota sen hallinnointitehtävissä. Se valvoo hallintojohtajan tarpeellista valmistelutyötä, joka liittyy kollegion hyväksyttäviksi annettaviin hallinnollisiin asioihin. Lisäksi johtokunta tekee hallinnollisia päätöksiä, jotka on nimenomaisesti kuvattu Eurojust-asetuksen 16 artiklassa.
Johtokunnan puheenjohtajana toimii Eurojustin puheenjohtaja. Puheenjohtajan lisäksi johtokuntaan kuuluvat Eurojustin varapuheenjohtajat, Euroopan komission edustaja sekä kaksi kollegion jäsentä, jotka nimetään kiertojärjestelmää noudattaen kahdeksi vuodeksi.
Hallintojohtaja vastaa Eurojustin hallintoasioista ja tukee näin omalta osaltaan Eurojustin kollegion toimintaa.