Skip to main content

Eurojust

Svet je leta 2002 ustanovil Eurojust, da bi okrepil boj proti hudim oblikam organiziranega kriminala. Evropski parlament in Svet sta leta 2018 posodobila mandat Eurojusta, da ta podpira in krepi usklajevanje in sodelovanje med nacionalnimi organi, pristojnimi za preiskovanje in pregon hudih oblik čezmejnega kriminala. Eurojust je organ, ki ga sestavljajo tožilci, sodniki in predstavniki pravosodnih organov z enakovrednimi pristojnostmi.

Kaj je Eurojust?

Eurojust, Agencija Evropske unije za pravosodno sodelovanje v kazenskih zadevah, je edinstveno vozlišče s sedežem v Haagu na Nizozemskem, v katerem nacionalni pravosodni organi tesno sodelujejo v boju proti hudim oblikam čezmejnega kriminala. Vloga Eurojusta je prispevati k varnejši Evropi z usklajevanjem dela nacionalnih organov držav članic EU, pa tudi tretjih držav, pri preiskovanju in pregonu čezmejnega kriminala.

Kakšne so naloge in pristojnosti Eurojusta?

Eurojust podpira in krepi usklajevanje in sodelovanje nacionalnih organov, pristojnih za preiskovanje in pregon, v zvezi s hudimi kaznivimi dejanji, za katera je pristojen Eurojust, kadar se ta kazniva dejanja nanašajo na dve ali več držav članic ali terjajo skupni pregon, in sicer na podlagi operacij, ki jih izvajajo organi držav članic, Europol, EJT in OLAF, ter informacij, ki jih ti pošljejo.

Eurojust pri izvajanju svojih nalog upošteva vsako zaprosilo pristojnega organa države članice oziroma informacije, ki jih posredujejo pristojni organi, institucije, telesa, uradi in agencije Unije, ter vse informacije, ki jih zbere sam.

Poleg tega lajša izvrševanje zaprosil za pravosodno sodelovanje in odločitev o njem, tudi zaprosil in odločitev na podlagi pravnih aktov, ki uveljavljajo načelo vzajemnega priznavanja.

Eurojust je pristojen za obravnavo hudih oblik kaznivih dejanj, navedenih v uredbi o Eurojustu. Vendar Eurojust od datuma, ko EJT prevzame svoje preiskovalne in tožilske naloge, ne izvršuje svoje pristojnosti v zvezi s kaznivimi dejanji, za obravnavo katerih izvršuje svojo pristojnost EJT, razen v primerih, ki vključujejo tudi države članice, ki niso vključene v okrepljeno sodelovanje za ustanovitev EJT, ter na zahtevo teh držav članic ali EJT.

Eurojust izvršuje svojo pristojnost za kazniva dejanja, ki škodijo finančnim interesom Unije, v primerih, ki vključujejo države članice, vključene v okrepljeno sodelovanje za ustanovitev EJT, za katere pa EJT ni pristojen ali se odloči, da svoje pristojnosti ne bo izvrševal.

Kako deluje Eurojust?

Eurojust pomaga pri najrazličnejšem preiskovanju in pregonu. Vsak primer je drugačen in zahteva individualen pristop. Preiskovalci in tožilci morajo pogosto nemudoma ukrepati, da bi našli in prijeli osumljence. V takih primerih se lahko nacionalni organi zanesejo na edinstvene Eurojustove storitve stalne pripravljenosti, ki na primer omogočajo hitro izvršitev evropskega naloga za prijetje (ENP) ali sklepa o začasnem zavarovanju ali pridobivanje dokazov z uporabo evropskega preiskovalnega naloga (EPN). V drugih primerih se preiskava gradi počasi in metodično, kar vključuje mesece ali celo leta skrbnega načrtovanja, usklajevanja in razprav, pri čemer ima Eurojust usklajevalno vlogo. Štiri ključne vrste podpore, ki jo zagotavlja Eurojust, so skupne preiskovalne skupine, instrumenti pravosodnega sodelovanja EU, usklajevalni sestanki in centri za usklajevanje.

Zadeve, predložene Eurojustu, vključujejo dve ali več držav članic EU ali državo članico in tretjo državo. Včasih gre za kazniva dejanja, storjena v eni sami državi članici, ki imajo posledice zunaj njenih meja. Eurojust državam članicam ponuja obsežne izkušnje in strokovno znanje na področju pravosodnega sodelovanja, vključno z vrsto orodij za reševanje težav, kot so spori o pristojnosti, izročitev, dopustnost dokazov ter začasno zavarovanje zahtevka za odvzem premoženja nezakonitega izvora in odvzem premoženjske koristi. Ker Eurojust sodeluje z organi iz vseh držav članic in različnih tretjih držav, se lahko hitro odzove na zaprosila in včasih pomaga rešiti zadevo v nekaj urah.

Kako je Eurojust organiziran?

Kolegij Eurojusta sestavljajo nacionalni člani, po eden iz vsake države članice EU (razen Danske, ki je na podlagi Protokola št. 22uredba o Eurojustu ne zavezuje). Nacionalni člani so sodniki, tožilci ali drugi pravosodni strokovnjaki z enakovrednimi pristojnostmi. Nacionalnim članom pomagajo namestniki in pomočniki.

Kolegij pri opravljanju svoje upravljavske funkcije vključuje tudi predstavnika Evropske komisije. Kolegij nadzoruje predsednik Eurojusta, ki je izvoljen za štiriletni mandat in lahko opravlja največ dva mandata. Predsedniku pri opravljanju njegovih nalog pomagata dva podpredsednika. Tudi onadva sta izvoljena za štiriletni mandat in lahko opravljata največ dva mandata.

Kolegiju Eurojusta pri njegovi upravljavski funkciji pomaga izvršni odbor Eurojusta. Nadzoruje potrebno pripravljalno delo upravnega direktorja v zvezi z upravnimi zadevami, ki jih sprejme kolegij, in sprejema upravne odločitve, ki so izrecno opisane v členu 16 uredbe o Eurojustu.

Izvršnemu odboru predseduje predsednik Eurojusta, sestavljajo pa ga podpredsednika Eurojusta in predstavnik Evropske komisije. Dva druga člana kolegija sta imenovana v odbor za dve leti po načelu rotacije.

Upravni direktor vodi upravo Eurojusta, ki podpira kolegij Eurojusta.

Sorodne povezave

Eurojust

Prijavi tehnično/vsebinsko težavo ali pošlji povratne informacije o tej strani