МЕДИАЦИЯ
Областта на задължителното консултиране и семейната медиация в Хърватия се урежда от Закона за семейството (Obiteljski zakon) (Narodne Novine (NN; Официален вестник на Република Хърватия) бр. 103/15, 98/19, 47/20, 49/23 — Решение на Конституционния съд на Република Хърватия (Ustavni sud Republike Hrvatske) и 156/23).
Задължителното консултиране е начин да се помогне на членовете на семейството да постигнат споразумения относно семейните отношения, като в същото време се обръща специално внимание на защитата на семейните отношения, които засягат дете, и на правните последици от липсата на споразумение и образуването на съдебно производство, в рамките на което се вземат решения за личните права на детето. Задължителното консултиране се провежда от екип от експерти от съответното териториално поделение на Хърватския институт по социални дейности (Hrvatski zavod za socijalni rad) в зависимост от постоянното или временното местопребиваване на детето или мястото на последното съвместно постоянно или временно местопребиваване на съпрузите или извънбрачните партньори. Съгласно Закона за семейството задължително консултиране не се провежда преди пристъпване към изпълнително или обезпечително производство. Членовете на семейството участват в задължителното консултиране лично и без пълномощник.
Задължително консултиране се провежда: 1. преди да се образува производство за развод между съпрузи, които имат общо малолетно или непълнолетно дете, и 2. преди да се образува друго съдебно производство за упражняване на родителски права и лични отношения с дете. Не се провежда задължително консултиране преди образуване на производство за развод, ако единият или и двамата съпрузи са: 1. лишени от дееспособност, ако не разбират значението и последиците от процедурата, дори с помощта на специалист, 2. неспособни да извършват преценка, или 3. с неизвестно постоянно или временно местопребиваване.
Задължителното консултиране се инициира с подаването на писмена или устна молба от една от страните до Хърватския институт по социални дейности. При получаване на молбата за задължително консултиране, Хърватския институт по социални дейности е задължен да планира среща и да призове страните. Като изключение, ако Хърватският институт по социални дейности разполага с информация за домашно насилие или ако прецени, че при дадените обстоятелства съвместната среща няма да бъде от полза или ако едната или и двете страни поискат това поради основателни причини, се планират и провеждат отделни срещи със страните.
След като процесът на задължително консултиране приключи, Хърватският институт по социални дейности ще изготви доклад, в който се посочва следното: 1. кой е участвал в процедурата; 2. готовността на всяка от страните спорът да бъде уреден по взаимно съгласие; 3. коя страна възнамерява да заведе съдебно дело; 4. в случай на задължително консултиране преди започване на производство за развод — наясно ли е брачната двойка с правните последици от непостигането на споразумение, т.е. план за споделено полагане на родителски грижи; и 5. твърдения за домашно насилие, ако има такива.
Докладът относно процесът на задължително консултиране остава валиден в продължение на шест месеца от датата на приключване на консултирането.
Семейната медиация е процедура, в която членовете на семейството участват доброволно.
Семейната медиация е процедура, при която страните се опитват да постигнат споразумение по семеен спор с помощта на един или повече медиатори по семейни спорове.
Медиаторът по семейни спорове е безпристрастно и специално обучено лице, вписано в регистъра на медиаторите по семейни спорове. Основната цел на процедурата по семейна медиация е да се изготви план за споделено полагане на родителски грижи и други споразумения по отношение на детето. Освен за постигането на тази цел, в рамките на процедура по семейна медиация страните могат да се договорят по всякакви други въпроси, свързани с активи, както и по други въпроси.
Семейна медиация не се провежда: 1. когато са налице твърдения за домашно насилие; 2. ако единият или двамата съпрузи са недееспособни и ако не могат да разберат значението и правните последици от процедурата, дори и с помощта на специалист; 3. ако единият или и двамата съпрузи не са в състояние да извършват преценка; и 4. ако не е известно временното или постоянното местопребиваване на единия от съпрузите.
Семейна медиация може да се провежда независимо от наличието на съдебно производство преди образуване на съдебно производство, в хода на съдебното производство или след приключването му. Съгласно Закона за семейството семейна медиация не се провежда преди пристъпване към изпълнително и обезпечително производство. Като изключение в хода на процеса на изпълнение за целите на упражняване на лични отношения с детето, съдът може да предложи на страните да участват в семейна медиация. Така, след като изслуша страните и като вземе предвид обстоятелствата по делото, съдът може да отложи изпълнението за срок от тридесет дни и да разпореди професионално лице да разговаря с детето или да предложи на страните да започнат семейна медиация за разрешаване на спора чрез постигане на споразумение; ако е необходимо, съдът може да постанови решение, в което да уточни по-подробно упражняването на лични отношения по време на разговора с професионалното лице или семейната медиация. Съдът няма да процедира по този начин, ако е направен неуспешен опит за семейна медиация или ако са необходими спешни действия.
Медиаторите по семейни спорове и другите лица, участващи в процедурата по семейна медиация, са длъжни да пазят поверителни информацията и данните, с които се запознават в хода на процедурата по семейна медиация във връзка с трети лица, освен: 1. когато е необходимо да съобщят информация за целите на сключването или изпълнението на споразумението, или 2. когато е необходимо да съобщят информация, с цел да се защити дете, чието благополучие е застрашено, или с цел да се премахне опасността от сериозно нарушаване на психическата и физическата неприкосновеност на лицето. Медиаторът по семейни спорове е задължен да информира страните за обхвата на принципа на поверителност.
Що се отнася до споразумението, постигнато в рамките на семейната медиация, в Закона за семейството се посочва, че планът за споделено полагане на родителски грижи или други споразумения, постигнати в процедурата по семейна медиация, трябва да бъдат в писмен вид и да бъдат подписани от всички страни, както и че те ще бъдат равностойни на изпълнително основание, ако съдът ги одобри в рамките на охранителни производства по предложение на страните.
Ако страните не постигнат споразумение относно плана за споделено полагане на родителски грижи или относно други спорни семейни отношения, медиаторът по семейни спорове ще посочи в доклада относно спирането на процедурата по семейна медиация дали и двете страни са участвали активно. Докладът относно спирането на семейната медиация се предоставя на участниците. Медиаторът по семейни спорове ще представи доклад относно спирането на семейната медиация на съда, който ще спре производството поради провеждане на процедура по семейна медиация.
В случай че в хода на съдебното производство страните предложат спорът да се реши чрез консенсусно споразумение чрез процедура по семейна медиация, съдът може да спре производството, като в този случай ще определи тримесечен срок, в рамките на който страните могат да се опитат да решат спора чрез процедура по семейна медиация. В случай че в хода на съдебното производство съдът реши, че е налице възможност за постигане на консенсусно споразумение по семейния спор, той може също така да предложи на страните процедура по семейна медиация. Ако страните се споразумеят да участват в процедура по семейна медиация, съдът ще спре производството и ще определи тримесечен срок, в рамките на който страните могат да се опитат да решат спора в процедурата по семейна медиация. Ако в рамките на тримесечния срок за провеждане на семейна медиация, определен от съда, страните не успеят да решат спора в рамките на процедура по семейна медиация, или ако страните предложат продължаване на съдебното производство, преди да изтече този срок, съдът ще възобнови производството. Преди да вземе решение относно спирането на производството, съдът е длъжен да прецени дали спирането е подходящо с оглед на нуждата от спешно действие в случаите, в които се решават правата и интересите на детето.
В процедурата по семейна медиация медиаторът по семейни спорове е задължен да информира участниците да се погрижат за благополучието на детето и може да позволи на децата да изразят мнението си в процедурата по семейна медиация със съгласието на техните родители.
Медиаторът по семейни спорове, който е провел процедурата по семейна медиация, не трябва да участва в изготвянето на писмени експертни становища или оценки на семейството, нито да участва по друг начин в съдебни производства, в които се решава спорът на страните, участвали в семейната медиация, освен в случаите, предвидени в Закона за семейството.
Ако семейната медиация се провежда от медиатори по семейни спорове, работещи в системата за социално подпомагане, страните не заплащат такси за работата на медиаторите по семейни спорове. Ако семейната медиация се провежда от медиатори по семейни спорове извън системата за социално подпомагане, страните заплащат разходите за тяхното участие.
Семейната медиация е уредена като услуга и от Закона за социалните грижи (Zakon o socijalnoj skrbi) (NN бр. 8/22, 46/22, 119/22, 71/23 и 156/23) и се предоставя като услуга на членовете на семейството с цел договаряне на въпроси с оглед постигане на споразумение.
Разпоредбите, с които се урежда медиацията, се прилагат по подходящ начин в процедурата по семейна медиация, освен ако в Закона за семейството е предвидено друго.
За допълнителна информация, моля вижте:
Закон за семейството (NN бр. 103/15, 98/19, 47/20, 49/23 — Решение на Конституционния съд на Република Хърватия, и 156/23)
Закон за социалните грижи (NN бр. 8/22, 46/22, 119/22, 71/23 и 156/23)
Правила за задължителното консултиране (Pravilnik o oblignom savjetovanju) (NN бр. 123/15)
Правила относно задължителното съдържание на формуляра за плана за споделено полагане на родителски грижи (Pravilnik o obveznom sadržaju obrasca plana o zajedničkoj roditeljskoj skrbi) (NN бр. 123/15)
Правила за съдържанието и начина на водене на регистъра на медиаторите по семейни спорове, за условията за професионална компетентност на медиаторите по семейни спорове, за условията по отношение на помещенията и за начина на провеждане на семейната медиация (Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Registra obiteljskih medijatora, uvjetima stručne osposobljenosti obiteljskih medijatora, prostornim uvjetima i načinu provođenja obiteljske medijacije) (NN бр. 29/21)
Закон за медиацията (Zakon o mirenju) (NN бр. 18/11)