История на създаването на националния регистър
Кога е създаден?
През 1976 г. след инвентаризация на организациите и общностите статистическата служба на Република Словения (Statistični urad Republike Slovenije — SURS) създава Регистър на организациите и общностите (Register organizacij in skupnosti), който е предшественик на търговския регистър на Словения (Poslovni register Slovenije — PRS). За да обработва данни, свързани със занаятчийските предприятия, през 1985 г. SURS създава компютъризиран единен регистър на предприятията (ERO), който е обединен с Регистъра на организациите и общностите, за да се създаде PRS (източник: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History).
През 2002 г. Агенцията на Словения за публични съдебни регистри и свързаните с тях услуги (Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve — AJPES) поема функционирането и поддържането на PRS от SURS. През 2005 г. PRS става основното място за регистрация на едноличните търговци. През 2008 г. базата данни на съдебния регистър става неразделна част от PRS.
Кога е цифровизиран?
PRS е компютъризиран през 1997 г. (източник: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History).
Какво е действащото приложимо законодателство?
Закон за търговския регистър на Словения (Zakon o Poslovnem registru Slovenije – ZPRS-1) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO3726
Постановление за функционирането и поддържането на търговския регистър на Словения (Uredba o vodenju in vzdrževanju Poslovnega registra Slovenije) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED7599
Указания за видовете данни и техния обхват за всяка правна форма в търговския регистър на Словения (Navodilo o vrstah in obsegu podatkov za posamezno pravnoorganizacijsko obliko enote Poslovnega registra Slovenije) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838
Закон за съдебния регистър (Zakon o sodnem registru – ZSReg) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO320
Постановление за съдебния регистър (Uredba o sodnem registru) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4497
Постановление за вписване на дружества и други юридически лица в съдебния регистър (Uredba o vpisu družb in drugih pravnih oseb v sodni register) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4484
Каква информация предлага търговският регистър?
Кой има право на достъп до регистъра?
Публичните данни в PRS са достъпни за всеки на портала на AJPES https://www.ajpes.si/Registri/Poslovni_register/Splosno. Потребителите трябва да влязат в портала.
Каква информация се съдържа в регистъра?
Какви видове данни се съхраняват (вписани в публичния регистър субекти, информация относно несъстоятелност, финансови отчети и т.н.)?
Търговският регистър на Словения (PRS) е компютризирана база данни за всички стопански субекти, установени в Република Словения, и техните клонове, както и клоновете на чуждестранни дружества, както е предвидено в закона, уреждащ дружествата и други части на стопанските субекти. PRS е основният регистър за стопанските субекти, които по закон трябва да бъдат регистрирани само в PRS, както и за тези, които са създадени пряко от нормативен акт или въз основа на нормативен акт и не са вписани в друг регистър. За всички останали стопански субекти (сдружения, фондации, политически партии и физически лица, извършващи регистрирана дейност) PRS е вторичен регистър, тъй като тези субекти се вписват в първичен регистър или в официален регистър при друг орган по регистрация, преди да бъдат добавени от AJPES в PRS. В регистъра са включени следните категории:
- дружества (персонални и капиталови дружества),
- еднолични търговци,
- публичноправни юридически лица,
- частноправни юридически лица,
- сдружения,
- физически лица, осъществяващи регистрирани или регулирани дейности,
- дъщерни дружества и други подразделения на търговски дружества,
- седалища на чуждестранни търговски дружества,
- други стопански единици.
Чуждестранните юридически лица, които се нуждаят от номер на вписване, за да регистрират правото си на недвижим имот в поземления регистър, също се вписват в PRS.
Данните за различните видове стопански субекти, изисквани за PRS, са посочени в Указанията за видовете данни и техния обхват за всяка правна форма на търговския регистър на Словения https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838.
Данните за платежоспособността, счетоводната информация и друга подобна финансова информация не са включени в PRS.
Какви документи се представят/съхраняват (досиета, комплекти от документи, устави, протоколи от общи събрания и др.)?
Стопанските субекти подават информацията, необходима за вписване в PRS, заедно с други документи в съответствие със секторното законодателство, което урежда вписването им в PRS — Закона за търговските дружества (Zakon o gospodarskih družbah), Закона за хотелиерството и ресторантьорството (Zakon o gostinstvu — ZGos) и др., или съдебния регистър. Други стопански субекти, вписани в друг първичен регистър, за които PRS е вторичен регистър, се вписват въз основа на административен акт на органа по регистрация. AJPES съхранява документите, въз основа на които е вписала данни в PRS, в съответствие с член 23 от ZPRS-1.
Как мога да направя справка (и какви са наличните критерии за търсене)?
Лично
Достъпът до данните може да се осъществи чрез уеб портала на AJPES (приложението ePRS) или след писмено искане.
На уебсайта на регистъра
Достъпът до данните се осъществява чрез приложението ePRS като се въвеждат думи за търсене в едно или повече полета или се избира параметър за търсене от падащо меню. Параметър за търсене може да бъде всеки един от следните: информация, част от информация (дума) или началото на дума. Порталът на AJPES предоставя основна търсачка за търсене на стопански субекти/единици, въведени в PRS, и средство за търсене по лица.
Какви са наличните критерии за търсене?
В основната търсачка достъпът до данните може да се осъществи чрез въвеждане на думи за търсене в едно или повече полета или чрез избиране на параметър за търсене от падащо меню (пълно наименование или негова кратка версия, номер на вписване, данъчен номер, адрес, активна/неактивна единица, по код на основната дейност (съгласно стандартната класификация на икономическите дейности — SKD), по код на стандартната класификация на институционалния сектор (SKIS) или по правна форма. Параметър за търсене може да бъде всеки един от следните: информация, част от информация (дума) или началото на дума.
След въвеждане на съответните параметри за търсене търсачката за лица дава възможност за достъп до данни за лица, които са учредители, съдружници, представители или членове на надзорния орган във всяка единица, вписана в търговския регистър. Достъпът до данни за физически лица се осъществява чрез въвеждане на съчетание от името и личния идентификационен номер на лицето, името и данъчния идентификационен номер или името и домашния адрес. За юридическите лица се използва наименованието на предприятието и номерът на вписване на дружеството или данъчният идентификационен номер.
Как мога да получа документи?
Безплатно?
Съгласно Закона за достъп до обществена информация (Zakon o dostopu do informacij javnega značaja — ZDIJZ) заявителят може да поиска документи, преписи от документи, фотокопия или електронни записи. Органът трябва, когато е възможно, да предоставя обществена информация в електронен вид. За целите на повторното използване на обществена информация обаче той не е длъжен: а) да предлага преобразуване от един формат в друг; б) да предоставя извлечения от документи, когато това би изисквало непропорционални усилия, надхвърлящи обикновената процедура; или в) непрекъснато да създава определена информация единствено за целите на повторното използване от други органи или други лица.
Дължима такса?
За предоставянето на препис, фотокопие или електронен запис на исканата информация органът може да наложи на заявителя такса за покриване на оперативните си разходи. По икономически съображения органът не събира такси за предоставяне на информация, ако разходите не надвишават 20 EUR с ДДС.
Как мога да получа извлечение от регистъра, заверено копие или препис на документи?
Електронните извлечения от търговския регистър на Словения (по-долу „електронни извлечения“) са достъпни безплатно чрез уеб приложението ePRS, което понастоящем дава възможност на самостоятелно заетите лица и предприятията, вписани в търговския регистър, да получават електронни извлечения.
В Постановлението за съдебния регистър се предвижда, inter alia, че AJPES може да събира такса за издаване на извлечение съгласно членове 48 и 48а от Закона за съдебния регистър. Размерът на таксата е определен в Закона за съдебните такси (Zakon o sodnih taksah).
Сумата, която се заплаща за стандартно извлечение от съдебния регистър или от документ, зависи от броя на страниците в извлечението. Таксата, приложима за разпечатване на последващ екземпляр на стандартно извлечение от съдебния регистър, трябва да бъде заплатена от всеки заявител, който иска да получи няколко екземпляра от едно и също извлечение едновременно. Таксата се събира за втория екземпляр и за всеки следващ екземпляр на извлечението. Таксата, която се събира за последващите екземпляри на извлечението, зависи от броя на съответните страници.
Процедура по регистрация
Как мога да започна процедурата по регистрация (начин за подаване на заявления в регистъра, заверка на документи, вид документи, които трябва да бъдат приложени)?
Лично
Заявленията за статут на едноличен търговец могат да се подават в звената за регистрация в SPOT. Предложенията за създаване на икономическо предприятие може да се подават при нотариус. Списък на звената на SPOT и нотариусите е достъпен на портала на SPOT https://spot.gov.si/sl/portal-in-tocke-spot/tocke-spot-in-notarji/.
Горепосочените процеси и документите, които трябва да бъдат представени от страната по време на регистрацията, са обяснени на портала на SPOT https://spot.gov.si/sl/poslovanje/ustanovitev-podjetja/.
Други стопански субекти, вписани в друг регистър преди вписването им в PRS, трябва да бъдат вписани в основния регистър при органа по регистрация. Процедурите за регистрация на други стопански субекти и условията, на които те трябва да отговарят, преди да започнат определени работни дейности, са обяснени и на портала на SPOT https://spot.gov.si/sl/poslovanje/pravnoorganizacijske-oblike-in-nacini-opravljanja-dejavnosti/.
Онлайн
Заявленията за статут на едноличен търговец (регистрация, промени, заличаване) и за регистрация на обикновено еднолично дружество с ограничена отговорност може да се подават чрез портала на SPOT https://spot.gov.si/sl/e-postopki-in-storitve/seznam-e-postopkov-in-storitev-na-portalu-spot/.
Как се разглеждат заявленията?
След като служителите на гишетата на SPOT и нотариусите получат необходимата информация и документи от заявителя, те въвеждат заявлението за регистрация на заявителя в PRS или предложението за вписване в съдебния регистър в системата на SPOT. В рамките на административната процедура служителите на AJPES вземат решение за регистрация на статут на едноличен търговец в PRS в съответствие със Закона за търговския регистър на Словения. След това AJPES издава официално решение.
Съдът по регистрацията взема решение относно субектите, които трябва да бъдат вписани в регистъра на дружествата въз основа на Закона за съдебния регистър. След това издава решение за такова вписване. Въз основа на горепосоченото решение AJPES определя на стопанския субект регистрационен номер, код на основната дейност и код по SKIS.
В случай на регистрация на друг стопански субект, който преди това е бил регистриран в друг първичен регистър, AJPES регистрира субекта в PRS въз основа на акт, издаден от органа по регистрация, и заявление за регистрация в PRS и предоставя на субекта удостоверение за регистрация.
Правни последици от регистрацията
Действие на вписванията спрямо трети страни съгласно член 17 от Директива (ЕС) 2017/1132
В съответствие с член 8 от Закона за съдебния регистър вписването на индивидуални данни в съдебния регистър има правно действие по отношение на трети страни от датата на публикуване на вписването на тази информация в съдебния регистър. Всяко вписване в съдебния регистър и подаване на документи трябва да бъде публикувано на страниците на уебсайта на AJPES, предназначени за публикуване на вписвания в съдебния регистър.
Субектът, подал заявление за регистрация, може да се позове в производството срещу трета страна на вписаната информация и на съдържанието на документите, на които се основават вписванията в съдебния регистър или които трябва да бъдат представени в съдебния регистър за целите на публикуването, само след като вписването на тази информация или представянето на документи в съдебния регистър е публикувано на страниците на уебсайта на AJPES, предназначени за публикуване на вписванията в съдебния регистър, освен ако има доказателства, че третата страна е знаела за тази информация или за съдържанието на тези документи.
Никой субект не може да твърди, че от датата, на която вписването на определена информация в съдебния регистър или представянето на документ в съдебния регистър е било публикувано на страниците на уебсайта на AJPES, предназначени за публикуване на вписвания в съдебния регистър, не е знаел за тази информация или за съдържанието на документите, на които се основава вписването на тази информация, или за съдържанието на документа, представен в съдебния регистър.
Въпреки това, в случай на правни действия, извършени от субекта на регистрацията в рамките на 15 дни от датата на публикуване на вписването в съдебния регистър на страниците на уебсайта на AJPES, предназначени за публикуване на вписвания в съдебния регистър, трета страна може да твърди, че не е знаела за въведената и публикувана информация или за съдържанието на документите, ако докаже, че не е знаела и не е могла да знае за въпросната информация или документи.
При правни сделки всяка страна, която разчита на информацията, вписана в съдебния регистър, няма да бъде засегната от неблагоприятни правни последици.
Въз основа на член 49б от Закона за съдебния регистър системата за взаимно свързване на търговските регистри осигурява достъп до данните и техните изменения на:
- събирателни дружества (družba z neomejeno odgovornostjo);
- командитни дружества (komanditna družba);
- дружества с ограничена отговорност (družba z omejeno odgovornostjo);
- акционерни дружества (delniška družba);
- командитни дружества с акции (komanditna delniška družba);
- европейски акционерни дружества;
- обединения по икономически интереси;
- европейски обединения по икономически интереси;
- кооперации;
- европейски кооперации;
- институти;
- групи институти;
- други юридически лица, за които в закона се предвижда, че трябва да бъдат вписани в съдебния регистър;
- клонове на търговско дружество;
- клонове на чуждестранно дружество;
- части от други юридически лица, посочени по-горе; и
- клонове на чуждестранно предприятие от държава членка,
които са вписани в съдебния регистър.
Достъп се предоставя и до:
- уставите на акционерните дружества, командитните дружества, европейските акционерни дружества или договорите за партньорство на дружествата с ограничена отговорност, включително консолидирания текст на изменения устав или нотариално заверения устав;
- окончателни съдебни решения, с които се обявява за недействително капиталово дружество;
- проект на общи условия за презгранично сливане (член 622e от ZGD-1), презгранично разделяне (член 638e от ZGD-1) и презгранично преобразуване (член 61e от ZGD-1), заедно с приложените документи, представени в съдебния регистър с цел публикуване;
- съдебни удостоверения, че за презгранично сливане (член 622k, параграф 7 от ZGD-1), презгранично разделяне (член 638k, параграф 7 от ZGD-1) или презгранично преобразуване (член 661j, параграф 7 от ZGD-1) са изпълнени всички условия и че всички правни задачи и годишни доклади са изпълнени правилно.
Достъп може да бъде предоставен и до документи, на които се основават вписванията на данни, които по закон трябва да бъдат публикувани на страниците на уебсайта на Агенцията, предназначени за официални публикации. Достъпът до данните и документите, посочени в горния параграф, трябва да бъде предоставен въз основа на заявка за търсене, подадена в съответствие с правилата и техническите изисквания на портала чрез електронната точка за достъп на европейския портал за електронно правосъдие, като част от системата за взаимно свързване на търговските регистри.
Несъответствия между вписването в регистъра и неговото публикуване
Няма такива несъответствия.
Кой носи отговорността за точността на записите?
Стопанските субекти и органите по регистрация в случаите, когато AJPES не е органът по регистрация, са отговорни за своевременното предаване на информация за промени в данните, въведени в PRS. В качеството си на оператор на PRS, AJPES отговаря за точността на данните, които сама посочва, за поддържането и функционирането на PRS, както и за предаването на публичните данни от PRS и публикуването на тези данни на уеб портала.
Процедури за защита на личните данни
Процедури, свързани с правата на субекта на данни по отношение на публикуването и съхраняването на личните му данни
Правното основание за вписване и публикуване на лични данни в търговския регистър на Словения е законодателството, свързано с правните форми на субектите, за които се отнася регистрацията (ZPRS-1, ZGD-1, ZSReg, ZGos и други). Сроковете на съхранение са определени в класификационната схема (Načrt klasifikacijskih znakov) в съответствие с Постановлението за административните операции (Uredba o upravnem poslovanju) и сроковете, приложими за защита на личните данни.
Всяко физическо лице може да поиска да се запознае с личните си данни чрез формуляр, достъпен на уеб портала на AJPES, който може да бъде изпратен на адрес gdpr@ajpes.si. При определени условия физическите лица може да поискат личните им данни да бъдат променени. Всяко физическо лице, което счита, че личните му данни се обработват незаконосъобразно, може да подаде жалба до комисаря по информацията (Informacijski pooblaščenec).