Historia krajowego rejestru działalności gospodarczej
Kiedy powstał rejestr?
W 1976 r. po przeprowadzeniu spisu organizacji i wspólnot Urząd Statystyczny Republiki Słowenii (Statistični urad Republike Slovenije – SURS) utworzył ich rejestr (Register organizacij in skupnosti), który był pierwowzorem słoweńskiego rejestru działalności gospodarczej (Poslovni register Slovenije – PRS). W 1985 r. rejestr organizacji i wspólnot połączono ze skomputeryzowanym jednolitym rejestrem zakładów produkcyjnych (Enotni register obratovalnic – ERO) zawierającym dane zakładów wytwórczych. Z połączonych rejestrów powstał PRS (źródło: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History).
W 2002 r. prowadzenie i zarządzanie PRS przejęła od SURS Agencja Republiki Słowenii ds. Publicznych Rejestrów Prawnych i Usług Pokrewnych (Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve – AJPES). W 2005 r. PRS stał się głównym punktem rejestracji osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. W 2008 r. integralną częścią PRS stała się baza danych z rejestrów sądowych.
Od kiedy rejestr jest dostępny w wersji elektronicznej?
PRS skomputeryzowano w 1997 r. (źródło: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History).
Jakie są obowiązujące przepisy dotyczące rejestru?
Ustawa o słoweńskim rejestrze działalności gospodarczej (Zakon o Poslovnem registru Slovenije – ZPRS-1) – https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO3726,
dekret o prowadzeniu i utrzymywaniu słoweńskiego rejestru działalności gospodarczej (Uredba o vodenju in vzdrževanju Poslovnega registra Slovenije) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED7599,
instrukcje dotyczące rodzajów i zakresu danych zbieranych w słoweńskim rejestrze w odniesieniu do poszczególnych form prawnych działalności gospodarczej (Navodilo o vrstah in obsegu podatkov za posamezno pravnoorganizacijsko obliko enote Poslovnega registra Slovenije) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838,
ustawa o rejestrze sądowym (Zakon o sodnem registru – ZSReg) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO320,
dekret o rejestrze sądowym (Uredba o sodnem registru) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4497,
dekret o rejestracji spółek i innych osób prawnych w rejestrze sądowym (Uredba o vpisu družb in drugih pravnih oseb v sodni register) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4484.
Jakie informacje można znaleźć w rejestrze handlowym?
Kto ma prawo dostępu do rejestru?
Każdy może uzyskać dostęp do jawnych danych z PRS na portalu AJPES https://www.ajpes.si/Registri/Poslovni_register/Splosno. Konieczne jest logowanie.
Jakie informacje są przechowywane w rejestrze?
Jakie rodzaje danych są przechowywane (podmioty wpisywane do rejestru publicznego, informacje o upadłości, sprawozdania finansowe itp.)?
Słoweński rejestr działalności gospodarczej (PRS) to skomputeryzowana baza danych wszystkich podmiotów gospodarczych mających siedzibę w Republice Słowenii i ich oddziałów oraz oddziałów spółek zagranicznych, zgodnie z ustawą regulującą funkcjonowanie spółek i innych podmiotów gospodarczych. PRS jest głównym rejestrem podmiotów gospodarczych, które zgodnie z prawem podlegają rejestracji wyłącznie w PRS, oraz podmiotów utworzonych na mocy lub na podstawie aktu prawnego, które nie są wpisane do żadnego innego rejestru. W odniesieniu do pozostałych podmiotów gospodarczych (stowarzyszeń, fundacji, partii politycznych i osób fizycznych prowadzących zarejestrowaną działalność) PRS jest rejestrem wtórnym, ponieważ takie podmioty wpisano już do rejestru pierwotnego lub do urzędowej ewidencji innego organu rejestrującego, zanim AJPES wpisała je do PRS. Rejestr obejmuje następujące kategorie podmiotów:
- spółki (spółki prawa cywilnego i handlowego);
- osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą;
- podmioty prawne podlegające prawu publicznemu;
- podmioty prawne podlegające prawu prywatnemu;
- stowarzyszenia;
- osoby fizyczne prowadzące działalność zarejestrowaną lub regulowaną;
- spółki zależne i inne oddziały podmiotów gospodarczych;
- siedziby zagranicznych podmiotów gospodarczych;
- inne jednostki.
Do PRS wpisuje się również zagraniczne osoby prawne, które potrzebują numeru rejestracyjnego, aby zarejestrować prawo do nieruchomości w rejestrze gruntów.
Dane poszczególnych rodzajów podmiotów gospodarczych wymagane na potrzeby wpisu do PRS określono w instrukcjach dotyczących rodzajów i zakresu danych zbieranych w słoweńskim rejestrze w odniesieniu do poszczególnych form prawnych działalności gospodarczej: https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838.
PRS nie zawiera informacji o wypłacalności, danych księgowych ani innych informacji finansowych.
Jakie dokumenty przekazuje się do rejestru/przechowuje się w rejestrze (akta, zbiory dokumentów, statuty spółek, protokoły walnych zgromadzeń itp.)?
Podmioty gospodarcze przekazują PRS informacje niezbędne do ich zarejestrowania oraz inne dokumenty wskazane w przepisach sektorowych regulujących rejestrację danego rodzaju podmiotów w PRS (ustawa o spółkach – Zakon o gospodarskih družbah, ustawa o hotelarstwie i gastronomii – Zakon o gostinstvu – ZGos itp.). Podmioty gospodarcze figurujące w innym rejestrze pierwotnym, dla których PRS jest rejestrem wtórnym, wpisuje się na podstawie aktu administracyjnego organu rejestrującego. AJPES przechowuje dokumenty, na podstawie których wprowadziła dane do PRS, zgodnie z art. 23 ZPRS-1.
Jak wyszukiwać informacje w rejestrze (i jakie kryteria wyszukiwania są dostępne)?
Osobiście
Dane dostępne są w portalu internetowym AJPES (w aplikacji ePRS) lub na pisemny wniosek.
Na stronie internetowej rejestru
Dane można też wyszukać w aplikacji ePRS po wprowadzeniu szukanego hasła w jednym lub kilku polach lub wybraniu jednego z parametrów wyszukiwania z menu rozwijanego. Wyszukiwać można według jednego z kryteriów: elementu danych, części elementu danych (wyrazu) oraz początku wyrazu. Portal AJPES zawiera prostą wyszukiwarkę podmiotów gospodarczych/jednostek wprowadzonych do PRS, z możliwością wyszukiwania według danych osoby fizycznej lub prawnej.
Jakie kryteria wyszukiwania są dostępne?
W wyszukiwarce należy wprowadzić wyszukiwane hasła w jednym lub kilku polach lub wybrać parametry wyszukiwania z menu rozwijanego [nazwa pełna lub skrócona, numer rejestracyjny, numer identyfikacji podatkowej, adres, jednostka aktywna/nieaktywna, kod głównej działalności (zgodnie ze Standardową Klasyfikacją Działalności Gospodarczej – SKD), kod Standardowej Klasyfikacji Sektora Instytucjonalnego (SKIS) lub forma prawna]. Wyszukiwać można według jednego z kryteriów: elementu danych, części elementu danych (wyrazu) oraz początku wyrazu.
Po wprowadzeniu odpowiednich parametrów do wyszukiwarki osób można uzyskać dostęp do danych osób fizycznych będących założycielami, wspólnikami, przedstawicielami lub członkami organu nadzorczego dowolnej jednostki wpisanej do rejestru działalności gospodarczej. Dostęp do danych osób fizycznych można uzyskać wprowadzając kombinację imienia i nazwiska oraz osobistego numeru identyfikacyjnego, imienia i nazwiska oraz numeru identyfikacji podatkowej lub imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania. W przypadku osób prawnych należy wprowadzić ich nazwę (firmę) i numer rejestracyjny lub numer identyfikacji podatkowej.
Jak mogę uzyskać dokumenty?
Nieodpłatnie?
Zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej (Zakon o dostopu do informacij javnega značaja – ZDIJZ) wnioskodawca może wystąpić o dokumenty, bądź ich odpisy, fotokopie lub zapis elektroniczny. Organ zobowiązany jest, w miarę możliwości, udostępniać informacje publiczne w formie elektronicznej. Nie jest jednak zobowiązany do: a) oferowania konwersji z jednego formatu na inny, b) dostarczania wyciągów z dokumentów, jeśli wymagałoby to nieproporcjonalnych nakładów wykraczających poza prostą procedurę, ani c) ciągłego generowania określonych informacji wyłącznie w celu ponownego ich wykorzystania przez inne organy lub osoby.
Za opłatą?
Za dostarczenie odpisu, fotokopii lub zapisu elektronicznego żądanych informacji organ może obciążyć wnioskodawcę opłatą na pokrycie kosztów tej operacji. Ze względów ekonomicznych organ nie pobiera opłaty za udzielenie informacji, jeśli poniesiony koszt nie przekracza 20 euro z VAT.
Jak uzyskać wyciąg z rejestru, uwierzytelniony odpis lub kopię dokumentu?
Elektroniczne wyciągi ze słoweńskiego rejestru przedsiębiorstw (zwane dalej „e-wyciągami”) są dostępne bezpłatnie w aplikacji internetowej ePRS, która obecnie umożliwia uzyskanie e-wyciągów osobom samozatrudnionym oraz firmom wpisanym do rejestru działalności gospodarczej.
Dekret w sprawie rejestru sądowego przewiduje między innymi prawo AJPES do pobierania opłaty za wydanie wyciągu na podstawie art. 48 i 48a ustawy o rejestrze sądowym. Wysokość opłaty określono w ustawie o opłatach sądowych (Zakon o sodnih taksah).
Cena zwykłego wyciągu z rejestru sądowego lub z dokumentu zależy od liczby stron wyciągu. Opłatę za wydruk kolejnej kopii zwykłego wyciągu z rejestru sądowego wnioskodawca uiszcza, gdy chce uzyskać kilka kopii tego samego wyciągu w tym samym czasie. Opłatę pobiera się za drugą i każdą kolejną kopię wyciągu. Wysokość opłaty za kolejne wydruki zależy od liczby drukowanych stron.
Procedura rejestracji
Jak mogę wszcząć procedurę rejestracji (składanie wniosku do rejestru, poświadczanie dokumentów, rodzaj dokumentów, które należy załączyć)?
Osobiście
Wniosek o status przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą można złożyć w jednym z punktów rejestracji SPOT. Wniosek o utworzenie przedsiębiorstwa można złożyć u notariusza. Lista punktów SPOT i notariuszy dostępna jest na portalu SPOT: https://spot.gov.si/sl/portal-in-tocke-spot/tocke-spot-in-notarji/.
Wyżej wspomniane procesy oraz dokumenty potrzebne do rejestracji objaśniono w portalu SPOT: https://spot.gov.si/sl/poslovanje/ustanovitev-podjetja/.
Zanim inne podmioty gospodarcze podlegające wpisom w innych rejestrach zostaną wpisane do PRS należy je wpisać do głównego rejestru organu rejestrującego. Procedury rejestracji innych podmiotów gospodarczych oraz warunki, jakie muszą one spełnić przed rozpoczęciem określonych rodzajów działalności, również objaśniono w portalu SPOT: https://spot.gov.si/sl/poslovanje/pravnoorganizacijske-oblike-in-nacini-opravljanja-dejavnosti/.
Przez internet
Wnioski dotyczące statusu przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (rejestracja, zmiana, wykreślenie) oraz rejestracji jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością można składać w portalu SPOT: https://spot.gov.si/sl/e-postopki-in-storitve/seznam-e-postopkov-in-storitev-na-portalu-spot/.
Jak weryfikowane są wnioski?
Po otrzymaniu od wnioskodawcy wymaganych informacji i dokumentów notariusz lub urzędnik obsługujący punkt SPOT wprowadza do systemu SPOT wniosek o rejestrację wnioskodawcy w PRS lub wniosek o wpisanie go do rejestru sądowego. W ramach procedury administracyjnej urzędnicy AJPES rozstrzygają w sprawie rejestracji statusu jednoosobowej działalności gospodarczej w PRS zgodnie z ustawą o słoweńskim rejestrze działalności gospodarczej. Następnie AJPES wydaje decyzję.
W sprawach podmiotów, które należy wpisać do rejestru spółek na podstawie ustawy o rejestrze sądowym, rozstrzyga sąd rejestrowy, który wydaje postanowienie w przedmiocie takiej rejestracji. Na jego podstawie AJPES nadaje podmiotowi gospodarczemu numer rejestracyjny, kod głównej działalności oraz kod SKIS.
AJPES może zarejestrować w PRS także inne podmioty gospodarcze uprzednio zarejestrowane w innym rejestrze podstawowym. Dokonuje tego na podstawie aktu wydanego przez organ rejestrujący oraz wniosku o rejestrację w PRS i przekazuje podmiotowi zaświadczenie o jego zarejestrowaniu.
Skutki prawne rejestracji
Skutki wpisów wobec osób trzecich zgodnie z art. 17 dyrektywy (UE) 2017/1132
Zgodnie z art. 8 ustawy o rejestrze sądowym wpis danych osobowych do rejestru sądowego wywołuje skutki prawne wobec osób trzecich od dnia publikacji tego wpisu. Każdy wpis do rejestru sądowego i wszystkie złożone dokumenty publikuje się na prowadzonych w tym celu stronach internetowych AJPES.
Podmiot ubiegający się o rejestrację może w postępowaniu przeciwko osobie trzeciej powoływać się na informacje zawarte w rejestrze oraz na treść dokumentów, na których opierają się wpisy w rejestrze sądowym lub które należy złożyć do rejestru sądowego w celu opublikowania, dopiero po tym, jak wpis informacji lub dokumenty zostaną opublikowane na stronach internetowych AJPES, chyba że istnieją dowody na to, że osoba trzecia wiedziała o takich informacjach lub treści takich dokumentów.
Od dnia opublikowania na stronach serwisu AJPES wpisu informacji do rejestru sądowego lub dokumentu złożonego do rejestru sądowego żaden podmiot nie może powoływać się na to, że nie wiedział o takiej informacji, treści dokumentów stanowiących podstawę wpisu lub treści dokumentu złożonego do rejestru sądowego.
Jednakże w przypadku czynności prawnych, których podmiot podlegający wpisowi dokonał w terminie 15 dni od dnia publikacji wpisu w rejestrze sądowym na stronach portalu AJPES, osoba trzecia może powoływać się na to, że nie wiedziała o wpisanych i opublikowanych informacjach lub o treści dokumentów, jeżeli wykaże, że faktycznie nie wiedziała i nie mogła o nich wiedzieć.
W obrocie prawnym nikt, kto opiera się na informacjach wpisanych do rejestru sądowego, nie poniesie niekorzystnych skutków prawnych.
Na podstawie art. 49b ustawy o rejestrze sądowym system integracji rejestrów przedsiębiorców zapewnia dostęp do danych i zmian danych dotyczących:
- spółek jawnych (družba z neomejeno odgovornostjo),
- spółek komandytowych (komanditna družba),
- spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (družba z omejeno odgovornostjo),
- spółek akcyjnych (delniška družba),
- spółek komandytowo-akcyjnych (komanditna delniška družba),
- europejskich spółek akcyjnych,
- ugrupowań interesów gospodarczych,
- europejskich ugrupowań interesów gospodarczych,
- spółdzielni,
- spółdzielni europejskich,
- instytutów,
- grup instytutów,
- innych osób prawnych, które zgodnie z prawem należy wpisać do rejestru sądowego,
- oddziałów spółek handlowych,
- oddziałów spółek zagranicznych,
- części innych osób prawnych, o których mowa powyżej oraz
- oddziałów zagranicznych przedsiębiorstw z państw członkowskich UE,
które są zarejestrowane w rejestrze sądowym.
Zapewnia się również dostęp do:
- aktów założycielskich spółek akcyjnych, spółek komandytowych i europejskich spółek akcyjnych, umów spółek komandytowych, w tym tekstu jednolitego zmienionego statutu lub umowy spółki wraz z poświadczeniem notarialnym,
- prawomocnych orzeczeń sądu stwierdzających nieważność statutu spółki kapitałowej,
- planów połączenia transgranicznego (art. 622e ZGD-1), podziału transgranicznego (art. 638e ZGD-1) oraz przekształcenia transgranicznego (art. 61e ZGD-1), wraz z załączonymi dokumentami złożonymi do rejestru sądowego w celu publikacji,
- zaświadczeń sądowych potwierdzających, że w przypadku danego połączenia transgranicznego (art. 622k ust. 7 ZGD-1), podziału transgranicznego (art. 638k ust. 7 ZGD-1) lub przekształcenia transgranicznego (art. 661j ust. 7 ZGD-1) spełniono wszystkie warunki oraz prawidłowo wykonano wszystkie zadania wymagane prawem i prawidłowo sporządzono wszystkie sprawozdania roczne.
Można również uzyskać dostęp do dokumentów stanowiących podstawę wpisów w rejestrze, które to dokumenty zgodnie z prawem publikuje się na stronach internetowych AJPES. Takiego dostępu udziela się na podstawie wniosku o wyszukiwanie złożonego – zgodnie z zasadami i wymogami technicznymi portalu – w elektronicznym punkcie dostępu europejskiego portalu „e-Sprawiedliwość” w ramach systemu integracji rejestrów działalności gospodarczej.
Rozbieżności między wpisem do rejestru a treścią ogłoszenia
Nie ma takich rozbieżności.
Kto ponosi odpowiedzialność za prawidłowość wpisu?
Za terminowe przekazywanie informacji o zmianach danych wprowadzonych do PRS odpowiadają podmioty gospodarcze, których dane dotyczą, a także właściwe organy rejestrujące, jeżeli to nie AJPES dokonała rejestracji. Jako operator PRS AJPES odpowiada za dokładność danych, których zawartość sama określa, za zarządzanie PRS i jego obsługę oraz za przekazywanie do PRS publicznych danych i ich publikowanie w portalu internetowym.
Procedury ochrony danych
Procedury dotyczące praw osoby, której dane dotyczą, w zakresie publikowania i przechowywania jej danych osobowych
Podstawą prawną wprowadzania danych osobowych do słoweńskiego rejestru działalności gospodarczej i ich publikowania są ustawy o formach prawnych podmiotów, których dotyczy rejestracja (ZPRS-1, ZGD-1, ZSReg, ZGos i inne). Okresy przechowywania danych określono w systemie klasyfikacji (Načrt klasifikacijskih znakov), zgodnie z dekretem o czynnościach administracyjnych (Uredba o upravnem poslovanju) i ramami czasowymi mającymi zastosowanie do ochrony danych osobowych.
Aby uzyskać wgląd do swoich danych osobowych, osoby fizyczne powinny wypełnić formularz dostępny w portalu internetowym AJPES i wysłać go na adres gdpr@ajpes.si. Na określonych warunkach mogą one wnioskować o zmianę swoich danych osobowych. Osoba fizyczna, która uważa, że jej dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem, może złożyć skargę do rzecznika ds. informacji (Informacijski pooblaščenec).