Geschiedenis van het nationale register
Wanneer is het opgericht?
In 1976, na een inventarisatie van organisaties en gemeenschappen, richtte het Bureau voor Statistiek van de Republiek Slovenië (Statistični urad Republike Slovenije – SURS) een register van organisaties en gemeenschappen op (Register organizacij in skupnosti), de voorloper van het ondernemingsregister van Slovenië (Poslovni register Slovenije – PRS). Om de gegevens met betrekking tot ambachtelijke bedrijven te verwerken, zette het SURS in 1985 één enkel geautomatiseerd register van werkplaatsen (ERO) op, dat werd samengevoegd met het register van organisaties en gemeenschappen; samen vormden zij het PRS (bron: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History).
Het Sloveense Bureau voor openbare juridische documenten en aanverwante diensten (Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve - AJPES) nam de exploitatie en het beheer van het PRS in 2002 over van het SURS. In 2005 werd het PRS het belangrijkste registratiepunt voor eenmanszaken. In 2008 werd de gegevensbank van het rechtbankregister integraal opgenomen in het PRS.
Wanneer is het gedigitaliseerd?
Het PRS werd in 1997 geautomatiseerd (bron: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History)
Welke wetgeving is momenteel van toepassing?
Wet inzake het Sloveense ondernemingsregister (Zakon o Poslovnem registru Slovenije – ZPRS-1) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO3726
Decreet betreffende de werking en het onderhoud van het Sloveens ondernemingsregister (Uredba o vodenju in vzdrževanju Poslovnega registra Slovenije) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED7599
Instructies over de soorten en het toepassingsgebied van de gegevens voor elke rechtsvorm in het ondernemingsregister van Slovenië (Navodilo o vrstah in obsegu podatkov za posamezno pravnoorganizacijsko obliko enote Poslovnega registra Slovenije ) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838
Wet inzake het rechtbankregister (Zakon o sodnem registru – ZSReg) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO320
Decreet inzake het rechtbankregister (Uredba o sodnem registru) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4497
Decreet inzake de registratie van ondernemingen en andere juridische entiteiten in het rechtbankregister (Uredba o vpisu družb in drugih pravnih oseb v sodni register) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4484
Welke gegevens bevat het ondernemingsregister?
Wie kan het register raadplegen?
Openbare gegevens in het PRS kunnen door iedereen worden geraadpleegd op het AJPES-portaal https://www.ajpes.si/Registri/Poslovni_register/Splosno. Gebruikers moeten zich aanmelden op het portaal.
Welke gegevens bevat het register?
Welke soorten gegevens worden er opgeslagen (welke entiteiten worden opgenomen in het openbaar register, informatie over insolventie, financiële verslagen enz.)?
Het Sloveens ondernemingsregister (PRS) is een geautomatiseerde gegevensbank met alle bedrijfsentiteiten die zijn opgericht in de Republiek Slovenië en hun bijkantoren, en de kantoren van buitenlandse ondernemingen, zoals vastgesteld in de wet inzake ondernemingen en andere onderdelen van bedrijfsentiteiten. Het PRS is het belangrijkste register voor bedrijfsentiteiten die bij wet alleen moeten worden geregistreerd in het PRS, en voor bedrijfsentiteiten die rechtstreeks door of op basis van wetgeving zijn opgericht en die niet in een ander register zijn ingeschreven. Voor alle andere bedrijfsentiteiten (verenigingen, stichtingen, politieke partijen en natuurlijke personen die een geregistreerde activiteit uitvoeren) is het PRS een secundair register, aangezien die entiteiten in het primaire register of in de officiële archieven van een andere registratieautoriteit worden opgenomen voordat ze door het AJPES aan het PRS worden toegevoegd. In het register worden de volgende categorieën gehanteerd:
- vennootschappen (vennootschappen onder firma en naamloze vennootschappen);
- eenmanszaken;
- publiekrechtelijke rechtspersonen;
- privaatrechtelijke rechtspersonen;
- verenigingen;
- natuurlijke personen die geregistreerde of gereguleerde activiteiten uitvoeren;
- filialen en andere divisies van ondernemingen;
- hoofdkantoren van buitenlandse ondernemingen;
- andere eenheden.
Buitenlandse rechtspersonen die een registratienummer nodig hebben om hun aanspraak op onroerende goederen in het kadaster te registreren worden ook in het PRS opgenomen.
De gegevens van de verschillende soorten bedrijfsentiteiten die voor het PRS zijn vereist, zijn opgenomen in de Instructies over de soorten en het toepassingsgebied van gegevens voor elke rechtsvorm in het ondernemingsregister van Slovenië https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838.
Gegevens over solventie, boekhoudkundige gegevens en andere vergelijkbare financiële informatie zijn niet in het PRS opgenomen.
Welke documenten worden ingediend/opgeslagen (dossiers, documentcollecties, statuten, notulen van algemene vergaderingen enz.)?
Bedrijfsentiteiten dienen de gegevens die nodig zijn voor de registratie samen met andere documenten in overeenkomstig de sectorale wetgeving die hun registratie in het PRS (vennootschapswet (Zakon o gospodarskih družbah), wet inzake de horecasector (Zakon o gostinstvu – ZGos), enz.) of in het rechtbankregister regelt. Andere bedrijfsentiteiten die zijn opgenomen in een ander primair register en waarvoor het PRS het secundaire register is, worden geregistreerd op basis van een administratieve handeling van de registratieautoriteit. Het AJPES bewaart de documenten op basis waarvan zij de gegevens in het PRS heeft ingevoerd overeenkomstig artikel 23 ZPRS-1.
Hoe kan ik een zoekopdracht uitvoeren (en wat zijn de beschikbare zoekcriteria)?
Persoonlijk
Gegevens kunnen worden geraadpleegd via het webportaal van het AJPES (ePRS-applicatie) of na een schriftelijk verzoek.
Op de website van het register
Gegevens kunnen worden geraadpleegd via de ePRS-applicatie door in een of meer velden zoektermen in te geven of door een zoekparameter te selecteren in een uitvouwmenu. De volgende zoekparameters zijn beschikbaar: gegeven, onderdeel van het gegeven (woord) of begin van een woord. Het AJPES-portaal voorziet in een basiszoekmachine om bedrijfsentiteiten/eenheden die in het PRS zijn ingevoerd op te zoeken, en in een manier om op personen te zoeken.
Wat zijn de beschikbare zoekcriteria?
In de basiszoekmachine kunnen gegevens worden geraadpleegd door in een of meer velden zoektermen in te geven of door een zoekparameter te selecteren in een uitvouwmenu (volledige naam of afkorting ervan, registratienummer, btw-nummer, adres, actieve/inactieve eenheid, belangrijkste activiteitencode (volgens de standaardclassificatie van economische bedrijvigheid — SKD), code van de standaardclassificatie van de institutionele sector (SKIS) of rechtsvorm. De volgende zoekparameters zijn beschikbaar: gegeven, onderdeel van het gegeven (woord) of begin van een woord.
Via de zoekmachine voor personen kunnen na invoering van de relevante zoekparameters gegevens worden geraadpleegd over personen die oprichter, partner, vertegenwoordiger of lid zijn van het toezichthoudend orgaan in om het even welke eenheid die in het ondernemingsregister is opgenomen. Gegevens over personen kunnen worden geraadpleegd door een combinatie van de naam en het persoonlijke identificatienummer, de naam en het btw-identificatienummer of de naam en het thuisadres in te geven. In het geval van rechtspersonen gebeurt dit aan de hand van de bedrijfsnaam en het registratienummer van de onderneming of het btw-identificatienummer.
Hoe kan ik documenten verkrijgen?
Kosteloos?
Op grond van de wet inzake toegang tot openbare informatie (Zakon o dostopu do informacij javnega značaja – ZDIJZ), kan een aanvrager documenten, transcripties van documenten, fotokopieën of elektronische verslagen opvragen. De instantie moet openbare informatie waar mogelijk in elektronische vorm verstrekken. Met het oog op het hergebruik van openbare informatie is zij echter niet verplicht om a) conversie van het ene formaat naar het andere aan te bieden, b) uittreksels te verstrekken uit documenten wanneer dit een onevenredige inspanning vergt die verder gaat dan een eenvoudige procedure of c) voortdurend bepaalde informatie te genereren uitsluitend voor hergebruik door andere autoriteiten of andere personen.
Is een vergoeding verschuldigd?
Voor het verstrekken van een transcript, een fotokopie of een elektronisch verslag van de gevraagde informatie kan de instantie van de aanvrager een vergoeding verlangen om de kosten die zij daarvoor maakt te dekken. Om economische redenen rekent de instantie geen kosten voor het verstrekken van informatie indien de kosten niet meer bedragen dan 20 EUR incl. btw.
Hoe kan ik een uittreksel uit het register, een gewaarmerkte kopie of een transcriptie van documenten verkrijgen?
Elektronische uittreksels uit het Sloveense ondernemingsregister (hierna “e-uittreksels” genoemd) zijn kosteloos beschikbaar via de ePRS-webapplicatie, op basis waarvan zelfstandigen en bedrijven die in het ondernemingsregister zijn opgenomen e-uittreksels kunnen verkrijgen.
In het decreet inzake het rechtbankregister wordt onder meer bepaald dat het AJPES recht heeft op een vergoeding voor de afgifte van een uittreksel, overeenkomstig de artikelen 48 en 48a van de wet inzake het rechtbankregister. Het bedrag van de vergoeding is vastgesteld in de wet op de gerechtskosten (Zakon o sodnih taksah).
De prijs de wordt gerekend voor een standaarduittreksel uit het rechtbankregister of voor een document hangt af van het aantal bladzijden dat het uittreksel telt. De vergoeding die van toepassing is voor een afdruk van een later afschrift van een standaarduittreksel van het rechtbankregister moet worden betaald door iedere aanvrager die meerdere afschriften van hetzelfde uittreksel op hetzelfde moment wil ontvangen. De vergoeding wordt gerekend voor het tweede afschrift, en elk later afschrift van het uittreksel. De vergoeding die voor latere afdrukken wordt gerekend hangt af van het aantal betrokken bladzijden.
Registratieprocedure
Hoe kan ik de registratieprocedure starten (hoe kan ik aanvragen indienen bij het register of documenten laten certificeren, welk soort documenten moeten worden bijgevoegd)?
Persoonlijk
Aanvragen voor eenmanszaken kunnen worden ingediend bij SPOT-registratiepunten. Voorstellen om een economische onderneming op te richten mogen worden ingediend bij een notaris. Er is een lijst van SPOT-punten en notarissen beschikbaar op het SPOT-portaal https://spot.gov.si/sl/portal-in-tocke-spot/tocke-spot-in-notarji/.
Het hierboven beschreven proces en welke documenten de partij op het moment van de registratie moet indienen, wordt toegelicht op het SPOT-portaal https://spot.gov.si/sl/poslovanje/ustanovitev-podjetja/.
Andere bedrijfsentiteiten die in een ander register zijn ingeschreven voordat ze in het PRS zijn ingevoerd, moeten in het hoofdregister bij de registratieautoriteit worden opgenomen. De procedures voor het registreren van andere bedrijfsentiteiten en de voorwaarden waaraan zij moeten voldoen voordat zij met bepaalde werkzaamheden van start gaan, worden eveneens toegelicht op het SPOT-portaal https://spot.gov.si/sl/poslovanje/pravnoorganizacijske-oblike-in-nacini-opravljanja-dejavnosti/
Online
Aanvragen voor eenmanszaken (registratie, wijzigingen, verwijdering) en voor het registreren van een eenvoudige eenpersoonsvennootschap met beperkte aansprakelijkheid kunnen worden ingediend via het SPOT-portaal https://spot.gov.si/sl/e-postopki-in-storitve/seznam-e-postopkov-in-storitev-na-portalu-spot/.
Hoe worden aanvragen beoordeeld?
Zodra de ambtenaren en notarissen van het SPOT-punt de nodige informatie en documenten van de aanvrager hebben ontvangen, voeren zij de registratieaanvraag van de aanvrager in het PRS of het voorstel voor opname in het rechtbankregister in het SPOT-systeem in. In het kader van de administratieve procedure nemen de AJPES-ambtenaren een besluit over de registratie van de eenmanszaak in het PRS overeenkomstig de wet inzake het Sloveens ondernemingsregister. Vervolgens maakt het AJPES dat besluit officieel.
De registerrechter neemt op grond van de wet inzake het rechtbankregister een beslissing over de entiteiten die in het ondernemingsregister moeten worden opgenomen; Vervolgens neemt hij een beslissing over die registratie. Op basis van de bovenstaande beslissing kent het AJPES de bedrijfsentiteit een registratienummer, een code voor de hoofdactiviteit en een SKIS-code toe.
Bij registratie van een andere bedrijfsentiteit die eerder in een ander primair register werd ingeschreven, registreert het AJPES de entiteit in het PRS op basis van een door de registratieautoriteit opgesteld document en de registratieaanvraag in het PRS, en bezorgt de entiteit een registratiebewijs.
Rechtsgevolgen van de registratie
Gevolgen van het invoeren van gegevens voor derden overeenkomstig artikel 17 van Richtlijn (EU) 2017/1132
Overeenkomstig artikel 8 van de wet inzake het rechtbankregister heeft de inschrijving van individuele gegevens in het rechtbankregister vanaf de publicatiedatum van de inschrijving van die gegevens in dat register rechtsgevolgen ten aanzien van derden. Elke inschrijving in het rechtbankregister en de indiening van documenten moeten worden gepubliceerd op de webpagina’s van het AJPES die bestemd zijn voor de publicatie van inschrijvingen in het rechtbankregister.
Een entiteit die een registratieaanvraag indient mag in een procedure tegen een derde een beroep doen op de geregistreerde informatie en op de inhoud van de documenten waarop de inschrijving in het rechtbankregister is gebaseerd of die bij het rechtbankregister met het oog op publicatie moeten worden ingediend., Dit mag zij echter pas doen nadat de inschrijving van die informatie of de indiening van die documenten bij het rechtbankregister is gepubliceerd op de webpagina’s van het AJPES die bestemd zijn voor de publicatie van inschrijvingen in dat register, behalve wanneer er bewijzen voorhanden zijn dat de betrokken derde op de hoogte was van die informatie of van de inhoud van die documenten.
Geen enkele partij kan aanvoeren dat zij, vanaf de datum waarop een bepaald informatie-element werd ingeschreven in het rechtbankregister of de indiening van een document bij het rechtbankregister werd gepubliceerd op de webpagina’s van het AJPES die bestemd zijn voor de publicatie van inschrijvingen in dat register, niet op de hoogte was van die informatie of de inhoud van de documenten waarop de inschrijving van die informatie was gebaseerd of van de inhoud van de documenten die bij het rechtbankregister werden ingediend.
Indien echter binnen 15 dagen na de publicatiedatum van de inschrijving op de webpagina’s van het AJPES die bestemd zijn voor de publicatie van inschrijvingen in het rechtbankregister, juridische stappen worden ondernomen door de aanvrager van de registratie, kan een derde aanvoeren dat hij niet op de hoogte was van de ingeschreven en gepubliceerde informatie of van de inhoud van de documenten, indien hij kan aantonen dat hij niet op de hoogte van de desbetreffende informatie of documenten op de hoogte had kunnen zijn.
Bij rechtshandelingen ondervinden partijen die een beroep doen op de in het rechtbankregister ingeschreven informatie geen negatieve rechtsgevolgen.
Op grond van artikel 49b van de wet inzake het rechtbankregister voorziet het systeem voor de koppeling van ondernemingsregisters in toegang tot gegevens en de wijzigingen ervan als het gaat om:
- vennootschappen onder firma (družba z neomejeno odgovornostjo);
- commanditaire vennootschappen (komanditna družba);
- besloten vennootschappen (družba z omejeno odgovornostjo);
- naamloze vennootschappen (delniška družba);
- commanditaire vennootschappen op aandelen (komanditna delniška družba);
- Europese naamloze vennootschappen;
- economische samenwerkingsverbanden;
- Europese economische samenwerkingsverbanden;
- coöperatieve vennootschappen;
- Europese coöperatieve vennootschappen;
- instellingen;
- groepen van instellingen;
- andere rechtspersonen waarvoor bij wet is bepaald dat zij in het rechtbankregister moeten worden ingeschreven;
- filialen van handelsvennootschappen;
- filialen van buitenlandse vennootschappen;
- onderdelen van de hierboven genoemde juridische entiteiten; en
- filialen van een buitenlandse onderneming van een lidstaat;
die in het rechtbankregister zijn geregistreerd.
Er wordt ook toegang verleend tot:
- de statuten van naamloze vennootschappen, besloten vennootschappen, Europese naamloze vennootschappen of partnerschapsovereenkomsten van naamloze vennootschappen, met inbegrip van de geconsolideerde tekst van gewijzigde statuten of statuten met een notariële akte,
- onherroepelijke rechterlijke beslissingen waarmee een kapitaalvennootschap nietig wordt verklaard;
- ontwerpversies van grensoverschrijdende fusievoorstellen (artikel 622e ZGD-1), grensoverschrijdende splitsingsvoorstellen (artikel 638e ZGD-1) en grensoverschijdende omzettingen (artikel 61e ZGD-1), samen met de bijbehorende documenten die met het oog publicatie bij de rechtbank worden ingediend;
- gerechtelijke akten waarin staat dat voor een grensoverschrijdend fusievoorstel (artikel 622k, lid 7, ZGD-1), grensoverschrijdende splitsingsvoorstellen (artikel 638k lid 7, ZGD-1) en grensoverschijdende omzettingen (artikel 661j, lid 7, ZGD-1) aan alle voorwaarden is voldaan en dat alle wettelijke taken en jaarlijkse rapportages correct zijn uitgevoerd.
Er kan ook toegang worden verleend tot de documenten waarop de ingevoerde gegevens zijn gebaseerd, die bij wet verplicht moeten worden gepubliceerd op de webpagina’s van het bureau die bestemd zijn voor officiële publicaties. Toegang tot de gegevens en documenten als vermeld in de hierboven genoemde alinea moet worden verleend op basis van een zoekopdracht die wordt verricht overeenkomstig de regels en technische vereisten van het portaal, via het elektronische toegangspunt van het Europese e-justitieportaal, in het kader van het systeem voor de koppeling van ondernemingsregisters.
Verschillen tussen de invoering van gegevens in het register en de publicatie ervan
Er zijn geen verschillen.
Wie is verantwoordelijk voor de juistheid van de geregistreerde gegevens?
In gevallen waar het AJPES niet de registratieautoriteit is, moeten bedrijfsexploitanten en registratieautoriteiten tijdig communiceren over wijzigingen die aan de in het PRS ingevoerde gegevens worden aangebracht. Als exploitant van het PRS is het AJPES verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens die het zelf vermeldt, voor het beheer en de werking van het PRS, en voor het verstrekken van openbare PRS-gegevens en de publicatie ervan op het webportaal.
Gegevensbeschermingsprocedures
Procedures in verband met de rechten van de betrokkene wat betreft publicatie en opslag van zijn persoonsgegevens
De rechtsgrondslag voor de invoering en publicatie van persoonsgegevens in het Sloveense ondernemingsregister is de wet betreffende de rechtsvormen van de entiteiten waarop de registratie betrekking heeft (ZPRS-1, ZGD-1, ZSReg, ZGos en andere). De bewaringstermijnen zijn vastgesteld in de classificatieregeling (Načrt klasifikacijskih znakov), overeenkomstig het decreet inzake administratieve handelingen (Uredba o upravnem poslovanju) en de termijnen die van toepassing zijn op de bescherming van persoonsgegevens.
Iedere persoon mag vragen om te worden ingelicht over zijn persoonsgegevens, via het formulier dat op het AJPES-webportaal beschikbaar is en kan worden verstuurd naar gdpr@ajpes.si. Onder bepaalde voorwaarden kunnen personen verzoeken om wijziging van hun persoonsgegevens. Iedere persoon die van mening is dat zijn persoonsgegevens onrechtmatig worden verwerkt, kan een klacht indienen bij de commissaris voor informatiebeheer (Informacijski pooblaščenec).