Sloveenia äriregistri ajalugu
Millal äriregister asutati?
1976. aastal asutas Sloveenia Vabariigi statistikaamet (Statistični urad Republike Slovenije – SURS) pärast organisatsioonide ja ühingute inventuuri tegemist organisatsioonide ja ühingute registri (Register organizacij in skupnosti), millest sai Sloveenia äriregistri (Poslovni register Slovenije – PRS) eelkäija. 1985. aastal lõi SURS käsitööndusettevõtjatega seotud andmete käitlemiseks ühtse elektroonilise töökodade registri (ERO), mille liitmisel organisatsioonide ja ühingute registriga moodustuski Sloveenia äriregister (allikas: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History).
2002. aastal võttis Sloveenia äriregistri pidamise ja haldamise SURSilt üle Sloveenia avalike õigusregistrite ja seotud teenuste amet (Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve – AJPES). 2005. aastal sai Sloveenia äriregistrist peamine iseenda tööandjate register. 2008. aastal muudeti Sloveenia äriregistri osaks kohturegistri andmebaas.
Millal see digiteeriti?
Sloveenia äriregister muudeti elektrooniliseks 1997. aastal (allikas: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History).
Millised on praegu kohaldatavad õigusaktid?
Sloveenia äriregistri seadus (Zakon o Poslovnem registru Slovenije – ZPRS-1) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO3726
Sloveenia äriregistri pidamise ja haldamise määrus (Uredba o vodenju in vzdrževanju Poslovnega registra Slovenije) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED7599
Juhised Sloveenia äriregistris iga õigusliku vormi kohta esitatavate andmete liikide ja ulatuse kohta (Navodilo o vrstah in obsegu podatkov za posamezno pravnoorganizacijsko obliko enote Poslovnega registra Slovenije ) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838
Kohturegistri seadus (Zakon o sodnem registru – ZSReg) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO320
Kohturegistri määrus (Uredba o sodnem registru) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4497
Äriühingute ja muude juriidiliste isikute kohturegistrisse kandmise määrus (Uredba o vpisu družb in drugih pravnih oseb v sodni register) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4484
Millist teavet äriregister pakub?
Kellel on õigus registrit kasutada?
Sloveenia äriregistris olev avaliku teabega saavad kõik soovijad tutvuda AJPESi portaalis aadressil https://www.ajpes.si/Registri/Poslovni_register/Splosno. Kasutajad peavad portaali sisse logima.
Millist teavet äriregister sisaldab?
Mis liiki andmeid säilitatakse (avalikku registrisse kantud üksused, teave maksejõuetuse kohta, finantsaruanded jne)?
Sloveenia äriregister on elektrooniline andmebaas, mis sisaldab kõiki Sloveenia Vabariigis asutatud majandusüksusi ja nende filiaale ning välisriigi äriühingute filiaale, mis vastavad äriühinguid ja muid majandusüksuste osi käsitlevale seadusele. Sloveenia äriregister on selliste majandusüksuste põhiregister, mis tuleb seaduse kohaselt kanda ainult äriregistrisse, ja selliste majandusüksuste põhiregister, mis on asutatud kas otse õigusaktiga või õigusakti alusel ning mida ei kanta ühtegi teise registrisse. Kõigi teiste majandusüksuste jaoks (ühingud, sihtasutused, poliitilised erakonnad ja registreeritud tegevusega tegelevad füüsilised isikud) on Sloveenia äriregister teisene register, sest enne AJPESi poolt äriregistrisse kandmist kannab mõni muu registreerimisasutus need põhiregistrisse või ametlikku andmekogusse. Register sisaldab järgmisi kategooriaid:
- äriühingud (täisühingud ja kapitaliühingud);
- füüsilisest isikust ettevõtjad;
- avalik-õiguslikud juriidilised isikud;
- eraõiguslikud juriidilised isikud;
- ühingud;
- füüsilised isikud, kes tegelevad registreeritud või reguleeritud tegevusega;
- tütarettevõtjad ja muud äriühingute allüksused;
- välisriigi äriühingute peakontorid;
- muud üksused.
Sloveenia äriregistrisse kantakse ka välisriigi juriidilised isikud, kes vajavad registreerimisnumbrit, et kanda kinnisasja suhtes kehtiv õigus kinnistusraamatusse.
Andmed, mis tuleb eri liiki majandusüksuste kohta äriregistrisse kanda, on ette nähtud juhistes Sloveenia äriregistris iga õigusliku vormi kohta esitatavate andmete liikide ja ulatuse kohta, vt https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838.
Sloveenia äriregister ei sisalda andmeid maksevõime kohta ega raamatupidamis- või muid finantsandmeid.
Millised dokumendid tuleb esitada/säilitada (toimikud, dokumendikogud, põhikiri, üldkoosolekute protokollid jne)?
Majandusüksused esitavad äriregistrisse kandmiseks nõutava teabe ja muud dokumendid vastavalt valdkondlikele õigusaktidele, mille kohaselt tuleb need üksused kanda äriregistrisse (äriühingute seadus (Zakon o gospodarskih družbah), majutus- ja toitlustusettevõtete seadus (Zakon o gostinstvu – ZGos) jne) või kohturegistrisse. Muud majandusüksused, mis kantakse muusse põhiregistrisse ja mille jaoks äriregister on teisene register, kantakse äriregistrisse registreerimisasutuse haldusdokumendi põhjal. AJPES säilitab dokumente, mille põhjal andmed äriregistrisse kanti, vastavalt Sloveenia äriregistri seaduse artiklile 23.
Kuidas teha päringuid (ja millised on otsingukriteeriumid)?
Isiklikult kohale tulles
Andmetega saab tutvuda AJPESi veebiportaali kaudu (rakendus ePRS) või kirjaliku taotluse alusel.
Registri veebisaidil
Andmed on kättesaadavad rakenduse ePRS kaudu, kui sisestada ühele või mitmele väljale otsingusõna või valida rippmenüüst otsingukriteerium. Otsingukriteerium võib olla ükskõik milline järgnevatest: andmekirje, andmekirje osa (sõna) või sõna algus. AJPESi portaalis sisaldub põhiline otsingumootor äriregistrisse kantud majandusüksuste otsimiseks ja mootor otsingu tegemiseks isiku järgi.
Millised on otsingukriteeriumid?
Andmete otsimiseks põhilise otsingumootoriga sisestatakse ühele või mitmele väljale otsingusõna või valitakse rippmenüüst otsingukriteerium (täielik või lühinimi, registreerimisnumber, maksukohustuslasena registreerimise number, aadress, tegutsev/mittetegutsev üksus, põhitegevusala kood (vastavalt majandustegevuste standardklassifikatsioonile – SKD), institutsionaalsete sektorite standardklassifikatsiooni (SKIS) kood või õiguslik vorm). Otsingukriteerium võib olla ükskõik milline järgnevatest: andmekirje, andmekirje osa (sõna) või sõna algus.
Isikute otsingumootor võimaldab asjakohaste otsingukriteeriumide sisestamisel saada teavet isikute kohta, kes on mõne äriregistrisse kantud üksuse asutajad, osanikud, esindajad või järelevalveorgani liikmed. Isikute teabega tutvumiseks tuleb sisestada kas isiku nimi ja isikukood, nimi ja maksukohustuslasena registreerimise number või nimi ja elukoha aadress. Juriidiliste isikute puhul sisestatakse ärinimi ja äriühingu registreerimisnumber või maksukohustuslasena registreerimise number.
Kuidas saada dokumente?
Tasuta?
Avaliku teabe juurdepääsetavuse seaduse (Zakon o dostopu do informacij javnega značaja – ZDIJZ) kohaselt võib taotleda dokumente, ärakirju, valguskoopiaid või elektroonilisi andmeid. Võimaluse korral peab asutus avaliku teabe alati elektrooniliselt kättesaadavaks tegema. Asutused ei pea siiski avaliku teabe taaskasutamise otstarbel a) pakkuma ühest vormingust teise konverteerimist, b) tegema dokumentidest väljavõtteid, kui see nõuaks ebaproportsionaalselt suurt pingutust, mitte lihtsat toimingut, ega c) genereerima teavet pidevalt üksnes muudele asutustele või isikutele taaskasutamiseks.
Tasu eest?
Asutus võib taotletud teabe ärakirja, valguskoopia või elektroonilise kande väljastamise eest taotlejalt oma tegevuskulude katteks tasu võtta. Majanduslikel põhjustel ei võta asutus teabe andmise eest tasu, kui selle maksumus koos käibemaksuga ei ületa 20 eurot.
Kuidas saada registrist väljavõtet, kinnitatud ärakirja või dokumentide ärakirju?
Sloveenia äriregistrist saab teha elektroonilisi väljavõtteid (edaspidi „e-väljavõtted“) tasuta veebirakenduse ePRS kaudu, mis võimaldab praegu e-väljavõtteid saada äriregistrisse kantud füüsilisest isikust ettevõtjatel ja äriühingutel.
Kohturegistri määruses on muu hulgas sätestatud, et AJPES tohib kohturegistri seaduse artiklite 48 ja 48a kohaselt väljavõtte väljastamise eest tasu võtta. Tasu suurus on sätestatud kohtulõivude seaduses (Zakon o sodnih taksah).
Kohturegistri või dokumendi tavaväljavõtte hind sõltub väljavõtte lehekülgede arvust. Kui taotleja soovib samast väljavõttest korraga mitut koopiat, peab ta maksma kohturegistri tavaväljavõtte järgneva koopia väljatrüki tasu. Tasu võetakse alates väljavõtte teisest koopiast ja iga järgneva koopia eest. Järgnevate koopiate väljatrüki tasu sõltub lehekülgede arvust.
Registreerimismenetlus
Kuidas alustada registreerimismenetlust (kuidas esitada taotlusi registrile, dokumentide kinnitamine, millist liiki dokumendid tuleb lisada)?
Isiklikult kohale tulles
Füüsilisest isikust ettevõtja staatuse saamise taotlusi saab esitada SPOTi registreerimispunktides. Äriettevõtte asutamise ettepanekuid saab esitada notaribüroos. SPOTi teeninduspunktide ja notaribüroode loetelu leiab SPOTi portaalist aadressil https://spot.gov.si/sl/portal-in-tocke-spot/tocke-spot-in-notarji/.
Eespool nimetatud toiminguid ja seda, milliseid dokumente on registreerimiseks tarvis, on selgitatud SPOTi portaalis aadressil https://spot.gov.si/sl/poslovanje/ustanovitev-podjetja/.
Muud majandusüksused, mis kantakse enne äriregistrisse kandmist muusse registrisse, tuleb registreerimisasutuses kanda asjaomasesse põhiregistrisse. SPOTi portaalis on selgitatud ka muude majandusüksuste registreerimise korda ja tingimusi, millele nad peavad enne teatava tegevuse alustamist vastama. Vt https://spot.gov.si/sl/poslovanje/pravnoorganizacijske-oblike-in-nacini-opravljanja-dejavnosti/.
Veebis
Füüsilisest isikust ettevõtja staatuse registreerimise, muutmise ja kustutamise ning lihtsa ühe osanikuga osaühingu registreerimise taotlusi saab esitada SPOTi portaali kaudu, vt https://spot.gov.si/sl/e-postopki-in-storitve/seznam-e-postopkov-in-storitev-na-portalu-spot/.
Kuidas toimub taotluste läbivaatamine?
Kui SPOTi teeninduspunkti ametnik või notar on taotlejalt vajalikud andmed ja dokumendid saanud, sisestab ta taotleja esitatud äriregistrisse kandmise taotluse või kohturegistrisse kandmise ettepaneku SPOTi süsteemi. Menetluse käigus teevad AJPESi ametnikud vastavalt Sloveenia äriregistri seadusele otsuse füüsilisest isikust ettevõtja staatuse äriregistrisse kandmise kohta. Seejärel annab AJPES välja ametliku otsuse.
Äriühingute registrisse kantavate üksuste kohta teeb kohturegistri seaduse põhjal otsuse registrikohus, kes väljastab seejärel registreerimise kohta otsuse. Selle otsuse alusel annab AJPES äriorganisatsioonile registreerimisnumbri, põhitegevusala koodi ja SKISi koodi.
Eelnevalt muusse põhiregistrisse kantud muu äriorganisatsiooni registreerimise korral kannab AJPES üksuse äriregistrisse registreerimisasutuse akti ja äriregistrisse kandmise taotluse põhjal ning annab üksusele registreerimistõendi.
Registreerimise õiguslikud tagajärjed
Kande õiguslik toime kolmandate isikute suhtes vastavalt direktiivi (EL) 2017/1132 artiklile 17
Kohturegistri seaduse artikli 8 kohaselt omandab üksikandmete kohturegistrisse kandmine kolmandate isikute suhtes õigusliku toime alates kuupäevast, mil selle teabe kohturegistrisse kandmine avaldatakse. Iga kohturegistrisse kandmise ja dokumentide esitamise toiming tuleb avaldada AJPESi veebisaidi lehtedel, mis on ette nähtud kohturegistri kannete avaldamiseks.
Registrisse kandmist taotlev üksus saab kolmanda isiku vastu suunatud menetlustes tugineda registrisse kantud teabele ja nende dokumentide sisule, mis on kohturegistri kannete aluseks või mis tuleb kohturegistrile avaldamiseks esitada, alles pärast seda, kui asjaomase teabe registrisse kandmine või kohturegistrile dokumentide esitamine on avaldatud AJPESi veebisaidi lehekülgedel, mis on ette nähtud kohturegistri kannete avaldamiseks. See ei kehti juhul, kui on tõendeid, et asjaomane kolmas isik oli kõnealusest teabest või kõnealuste dokumentide sisust teadlik.
Ükski isik ei saa väita, et ta ei olnud pärast kuupäeva, mil teabe kohturegistrisse kandmise või dokumendi kohturegistrile esitamise toiming kohturegistri kannete avaldamiseks ette nähtud AJPESi veebisaidi lehtedel avaldati, teadlik sellest teabest või selle teabe registrisse kandmise aluseks olnud dokumentide sisust või kohturegistrile esitatud dokumendi sisust.
Kui registrikande subjekt võtab aga 15 päeva jooksul pärast seda, kui kohturegistrisse kandmise toiming on avaldatud kohturegistri kannete avaldamiseks ette nähtud AJPESi veebisaidi lehekülgedel, õiguslikke meetmeid, võib kolmas isik väita, et ta ei olnud registrisse kantud ja avaldatud teabest või dokumentide sisust teadlik, kui ta suudab tõestada, et ta ei olnud ega saanud olla asjaomasest teabest või asjaomastest dokumentidest teadlik.
Isikule, kes tugineb õigustoimingutes kohturegistrisse kantud teabele, ei teki soovimatuid õiguslikke tagajärgi.
Kohturegistri seaduse artikli 49b alusel võimaldab äriregistrite omavahelise ühendamise süsteem tutvuda andmete ja muudetud andmetega järgmiste üksuste kohta:
- täisühingud (družba z neomejeno odgovornostjo);
- usaldusühingud (komanditna družba);
- osaühingud (družba z omejeno odgovornostjo);
- aktsiaseltsid (delniška družba);
- aktsiakapitaliga usaldusühingud (komanditna delniška družba);
- Euroopa aktsiaseltsid;
- majandushuviühingud;
- Euroopa majandushuviühingud;
- ühistud;
- Euroopa ühistud;
- instituudid;
- instituutide grupid;
- muud juriidilised isikud, kes tuleb seaduse kohaselt kohturegistrisse kanda;
- äriühingu filiaalid;
- välisriigi äriühingu filiaalid;
- eespool nimetatud muude juriidiliste isikute osad ja
- liikmesriigist pärit välisettevõtte filiaalid,
mis on kantud kohturegistrisse.
Tutvuda saab ka järgmiste dokumentidega:
- aktsiaseltside, usaldusühingute, Euroopa aktsiaseltside põhikirjad või osaühingute asutamislepingud, sealhulgas muudetud põhikirjade konsolideeritud tekstid või notariaalselt kinnitatud põhikirjad;
- lõplikud kohtuotsused, millega tunnistatakse kapitaliühing õigustühiseks;
- piiriülese ühinemise (äriühinguseaduse artikkel 622e), piiriülese jagunemise (äriühinguseaduse artikkel 638e) ja piiriülese ümberkujundamise (äriühinguseaduse artikkel 661e) tingimuste kavandid koos lisatud dokumentidega, mis on esitatud kohturegistrile avaldamiseks;
- kohtu kinnitused selle kohta, et kõik piiriülese ühinemise (äriühinguseaduse artikli 622k lõige 7), piiriülese jagunemise (äriühinguseaduse artikli 638k lõige 7) ja piiriülese ümberkujundamise (äriühinguseaduse artikli 661j lõige 7) tingimused on täidetud ning et kõik juriidilised toimingud ja aastaaruanded on nõuetekohaselt tehtud.
Juurdepääsu võib saada ka kannete aluseks olevatele dokumentidele, mis tuleb seaduse kohaselt avaldada ameti veebisaidil ametliku teabe avaldamiseks ette nähtud lehekülgedel. Eelmises lõigus nimetatud andmed ja dokumendid tuleb kättesaadavaks teha päringutaotluse alusel, mis esitatakse Euroopa e-õiguskeskkonna portaali elektroonilise juurdepääsupunkti kui äriregistrite omavahelise ühendamise süsteemi osa kaudu, järgides portaali eeskirju ja tehnilisi nõudeid.
Erinevused registrikande ja avaldatud kande vahel
Erinevused puuduvad.
Kes vastutab kannete õigsuse eest?
Ettevõtjad ja registreerimisasutused peavad juhul, kui registreerimisasutus ei ole AJPES, edastama õigeaegselt teabe äriregistrisse kantud andmete muutumise kohta. AJPES kui äriregistri pidaja vastutab nende andmete õigsuse eest, mille ta on ise kindlaks teinud, äriregistri haldamise ja pidamise eest ning äriregistri avalike andmete edastamise ja veebiportaalis avaldamise eest.
Andmekaitsemenetlused
Menetlused, mis puudutavad andmesubjekti õigusi seoses tema isikuandmete avaldamise ja säilitamisega
Isikuandmete Sloveenia äriregistrisse kandmise ja avaldamise õiguslikuks aluseks on õigusaktid, mis käsitlevad registrisse kantavate üksuste õiguslikku vormi (Sloveenia äriregistri seadus, äriühinguseadus, kohturegistri seadus, majutus- ja toitlustusettevõtete seadus jm). Säilitamistähtajad on sätestatud klassifitseerimisskeemis (Načrt klasifikacijskih znakov) kooskõlas haldustoimingute määruse (Uredba o upravnem poslovanju) ja isikuandmete kaitse suhtes kohaldatavate tähtaegadega.
Igaüks võib oma isikuandmete kohta teavet küsida, kasutades AJPESi veebiportaalis olevat vormi, mille võib saata aadressil gdpr@ajpes.si. Teatavatel tingimustel võivad isikud nõuda oma isikuandmete muutmist. Igaüks, kes leiab, et tema isikuandmeid töödeldakse ebaseaduslikult, võib esitada kaebuse teabevolinikule (Informacijski pooblaščenec).