Sari la conținutul principal

Asistenţă juridică

Flag of Czechia
Cehia
Conținut furnizat de
European Judicial Network
(in civil and commercial matters)

1 Care sunt costurile unui proces și cine ar trebui să le suporte în mod normal?

În general, cheltuielile sunt suportate de stat, de participanții la proceduri și de persoanele care se constituie părți la proceduri (este vorba în principal despre cheltuielile de obținere a probelor). Cheltuielile au două funcții: preventivă și punitivă.

Codul de procedură civilă („CPC”) conține o listă ilustrativă a cheltuielilor care pot fi suportate în cadrul procedurilor judiciare civile. Este vorba despre:

  • cheltuielile în numerar suportate de participanți și de reprezentanții acestora (de exemplu, cheltuielile cu transportul, masa și cazarea);
  • taxa judiciară;
  • pierderile de venituri ale participanților și ale reprezentanților lor legali;
  • cheltuielile de obținere a probelor (de exemplu, cheltuielile cu martorii și experții);
  • remunerația și cheltuielile în numerar ale unui notar care îndeplinește funcția de comisar judiciar;
  • remunerația și cheltuielile în numerar ale administratorului patrimoniului succesoral;
  • costurile de interpretare;
  • sau remunerația pentru reprezentare, dacă reprezentantul este avocat, notar sau avocat specializat în brevete.

Costurile pot include, de asemenea, rambursarea taxei pe valoarea adăugată sau a onorariului mediatorului. Aceasta nu este totuși o listă exhaustivă. Prin urmare, alte costuri care au fost achitate de participant în legătură directă cu acțiunea în justiție pot fi, de asemenea, considerate cheltuieli cu procedurile.

În principiu, participanții achită cheltuielile suportate de ei personal și de reprezentanții lor. În cazul în care un avocat a fost numit reprezentant sau tutore al participantului, statul achită cheltuielile în numerar ale avocatului, precum și remunerația pentru reprezentare și, dacă este cazul, restituie taxa pe valoarea adăugată.

Plata taxei judiciare este reglementată în detaliu în Legea privind taxele judiciare. În cadrul unei proceduri contradictorii ordinare, taxa judiciară se achită de obicei de către reclamant. Legea prevede, de asemenea, care sunt persoanele sau acțiunile în justiție care fac obiectul exonerării de la plata taxei judiciare (de exemplu, procedurile în materie de custodie, privind asistența judiciară pentru minori, privind adopția, privind obligațiile reciproce de întreținere a părinților și a copiilor, acțiunile în primă instanță în materie de moșteniri, procedurile privind capacitatea juridică).

Este important să se facă distincția între obligația de plată a cheltuielilor cu procedurile și obligația de rambursare a acestor cheltuieli. Un participant la proceduri plătește cheltuielile aferente acestora, în special în timpul procedurilor, pe măsură ce sunt înregistrate; în acest caz, se aplică principiul interesului (cheltuielile sunt suportate de persoana care efectuează actul procedural sau în interesul căreia se desfășoară actul). Rambursarea cheltuielilor aferente procedurilor începe numai după achitarea cheltuielilor. Rambursarea cheltuielilor este impusă printr-o hotărâre judecătorească pe baza principiului succesului în cauză sau a principiului vinovăției.

În cazul în care există motive care necesită o atenție specială, instanța poate face uz de competența discreționară atunci când se pronunță cu privire la cheltuielile aferente procedurilor și poate refuza să admită acordarea rambursării cheltuielilor unui participant, parțial sau integral. Aceasta este o garanție în cazul unui impact disproporționat de sever al aplicării principiului succesului în cauză și al principiului vinovăției.

2 Ce presupune asistența juridică?

Unul dintre principiile de bază ale procedurilor civile este principiul egalității, a cărui garanție include dreptul la asistență judiciară. Dreptul la asistență judiciară există de la început și pentru toate procedurile.

În conformitate cu CPC, următoarele forme de asistență pot fi considerate asistență judiciară în cadrul procedurilor judiciare civile:

  • numirea unui reprezentant la cererea participantului [articolul 30 alineatul (1) din CPC];
  • numirea unui avocat, dacă acest lucru este necesar pentru a proteja interesele participantului sau dacă reprezentarea de către un avocat este obligatorie în funcție de tipul de procedură în cauză [articolul 30 alineatul (2) din CPC];
  • exonerarea parțială sau integrală a participanților de la plata taxelor judiciare (articolul 138 din CPC).

În mod tangențial, obligația instanței de a furniza informații poate fi considerată, de asemenea, asistență judiciară pentru participanții la proceduri.

Asistența judiciară oferită de Asociația Baroului din Cehia este o categorie separată. Asistența menționată este definită în Legea privind profesia juridică, în temeiul căreia orice persoană ce nu îndeplinește condițiile pentru a beneficia de un avocat desemnat de o instanță și care nu poate garanta furnizarea de servicii juridice prin alte mijloace, are dreptul ca Asociația Baroului din Cehia să desemneze un avocat care să îi ofere consultanță sau servicii juridice.

Solicitantul are astfel dreptul la consultanță juridică gratuită, cu condiția ca venitul său lunar mediu pentru cele șase luni calendaristice anterioare cererii să nu depășească de trei ori nivelul minim de subzistență al persoanei sau al persoanelor evaluate împreună cu solicitantul, în conformitate cu legea care reglementează nivelul minim de subzistență și venitul de subzistență și cu condiția ca solicitantul să nu fie reprezentat în cazul în care solicită asistență unui alt avocat sau unei persoane autorizate să furnizeze servicii juridice [în conformitate cu articolul 2 alineatul (2) litera (a) din Legea privind profesia juridică].

În cazul în care solicitantul îndeplinește condițiile prezentate mai sus, i se oferă consultanță juridică gratuită pe o durată de cel puțin 30 de minute, până la cel mult 120 de minute pentru fiecare an calendaristic.

În același timp, Legea privind profesia juridică permite acordarea de consultanță juridică o singură dată pentru un număr nespecificat de persoane plasate în centre de detenție a resortisanților țărilor terțe, în temeiul Legii privind reședința străinilor în Republica Cehă sau într-un centru de primire în temeiul Legii privind azilul, la inițiativa operatorului lor.

Serviciile juridice pot fi, de asemenea, solicitate în temeiul Legii privind profesia juridică.

3 Care sunt cerințele pentru acordarea asistenței juridice?

Instanța are posibilitatea, ca răspuns la o petiție, să exonereze un participant la proceduri (sau un intervenient) de la plata taxei judiciare, dacă circumstanțele participantului justifică acest lucru și dacă cererea nu este o exercitare sau o apărare neserioasă sau vădit zadarnică a unui drept. În circumstanțe speciale, instanța poate exonera un participant la proceduri de la plata integrală a taxei judiciare, în cazul în care există motive deosebit de serioase pentru aceasta.

Atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice pot face obiectul exonerării.

Un participant la proceduri nu trebuie împiedicat să-și exercite sau să-și apere drepturile în instanță doar din cauza situației sale financiare nefavorabile. Instanța ține seama, în special, de situația financiară generală a solicitantului, de valoarea taxei judiciare, de cheltuielile care ar putea fi suportate pentru a prezenta probe și de natura cererii. În cazul persoanelor fizice, instanța ține cont de condițiile lor sociale, starea de sănătate etc. În cazul persoanelor juridice și al persoanelor fizice care sunt antreprenori, aceasta ține seama, de asemenea, de natura activității lor economice sau a altor activități, de statutul și structura activelor lor, precum și de capacitatea lor de plată.

O cerere care este o exercitare sau o apărare a unui drept vădit zadarnică înseamnă, în special, o situație în care reiese în mod clar, din afirmațiile faptice ale solicitantului, că această cauză nu poate fi soluționată în mod favorabil. O exercitare sau o apărare neserioasă a unui drept înseamnă, în special, o exercitare rău intenționată a unui drept sau o încercare clară de a întârzia îndeplinirea a ceea ce este în mod clar o obligație legală.

În cazul în care un participant îndeplinește condițiile de exonerare de la plata taxei judiciare și dacă acest lucru este necesar pentru a-și proteja interesele, la cererea sa, instanța numește un reprezentant. Cu toate acestea, dreptul de a beneficia un reprezentant desemnat nu se exercită automat dacă procedura sau participantul beneficiază de exonerare de la plata taxei judiciare în temeiul legii (și anume în temeiul Legii privind taxele judiciare). Chiar și în aceste cazuri, trebuie îndeplinite condițiile prezentate mai sus pentru exonerarea de la plata taxelor judiciare în conformitate cu Codul de procedură civilă. Un avocat va fi numit reprezentant dacă acest lucru este necesar pentru a proteja interesele participantului sau dacă reprezentarea de către un avocat (sau un notar) este obligatorie în procedura în cauză.

Un astfel de participant nu poate fi obligat să plătească un avans pentru cheltuielile de obținere a probelor pe care le-a prezentat el însuși sau care au fost solicitate de instanță cu privire la faptele pretinse de participant [sau în interesul său, articolul 141 alineatul (1) din CPC] și nici nu poate fi obligat să ramburseze cheltuielile suportate de stat [articolul 148 alineatul (1) din CPC]. Statul plătește avocatului desemnat cheltuielile în numerar și remunerația pentru reprezentare.

Un participant poate depune o petiție pentru exonerarea de la plata taxelor judiciare în același timp cu acțiunea (moțiunea de a iniția procedurile) sau în orice moment în timpul procedurilor până la pronunțarea hotărârii definitive a instanței. În cazul în care un participant intenționează să inițieze o acțiune cu ajutorul unui reprezentant, instanța poate numi un reprezentant chiar înainte de începerea procedurilor.

Instanța decide cu privire la petiția de exonerare de la plata taxelor judiciare printr-o hotărâre împotriva căreia se poate formula cale de atac.

În cazul în care instanța respinge cererea de numire a unui reprezentant, solicitantul poate cere numirea unui avocat de către Asociația Baroului din Cehia. Într-un astfel de caz, solicitantul are dreptul la consultanță juridică gratuită, cu condiția ca venitul său lunar mediu pentru cele șase luni calendaristice anterioare cererii să nu depășească de trei ori nivelul minim de subzistență al persoanei sau al persoanelor evaluate împreună cu solicitantul, în conformitate cu legea care reglementează nivelul minim de subzistență și venitul de subzistență și cu condiția ca solicitantul să nu fie reprezentat în cazul în care solicită asistență unui alt avocat sau unei persoane autorizate să furnizeze servicii juridice [în conformitate cu articolul 2 alineatul (2) litera (a) din Legea privind profesia juridică].

O altă posibilitate constă în exercitarea dreptului solicitantului de a beneficia de servicii juridice furnizate de către un avocat desemnat, fie în mod gratuit, în cazul în care veniturile și proprietățile pe care le deține solicitantul justifică acest lucru, fie în schimbul unei taxe, în cazul în care acesta nu poate beneficia el însuși de servicii juridice din alte motive. Într-un astfel de caz, solicitantul se adresează, de asemenea, Asociației Baroului din Cehia.

4 Poate fi obținută asistență juridică pentru toate litigiile?

Asistența judiciară în conformitate cu CPC se aplică în cazul tuturor procedurilor care se încadrează în domeniul de aplicare al CPC.

Furnizarea de asistență judiciară de către Asociația Baroului din Cehia se aplică, de asemenea, în alte situații decât procedurile în fața autorităților publice sub formă de consultanță juridică, proceduri administrative și proceduri în fața Curții Constituționale.

5 Există o procedură specifică pentru urgențe?

Nu există proceduri specifice în astfel de cazuri.

6 De unde pot obține formularul de cerere privind asistența juridică?

Formularele sunt reglementate prin Instrucțiunea nr. 4/2017 a Ministerului Justiției din 23 octombrie 2017, nr. de referință 12/2017-OJD-ORG/36. Formularele-tip, atât cele pentru persoanele fizice, cât și cele pentru persoanele juridice (Declarația privind situația personală, a activelor și a câștigurilor pentru exonerarea de la plata taxelor judiciare și numirea unui reprezentant și Declarația unei persoane juridice privind situația proprietăților și alte condiții decisive pentru exonerarea de la plata taxelor judiciare și numirea unui reprezentant) sunt disponibile pe site-ul Ministerului Justiției al Republicii Cehe.

Formularele legate de depunerea unei cereri de asistență judiciară furnizată de Asociația Baroului din Cehia sunt anexate la Decretul nr. 120/2018 al Ministerului Justiției din Cehia de stabilire a formularelor de cerere pentru numirea unui avocat și a formularului de solicitare a furnizării de servicii de consultanță juridică o singură dată. Acestea sunt disponibile pe site-ul Asociației Baroului din Cehia.

7 Ce documente trebuie depuse cu formularul de cerere privind asistența juridică?

Toate documentele care trebuie depuse împreună cu cererea sunt precizare în mod clar în formularul în cauză. Aceste documente pot include următoarele: o confirmare din partea angajatorului cu privire la veniturile salariale sau veniturile din contracte de muncă în afara raportului de muncă; o evaluare definitivă a plăților din partea autorității fiscale (venituri din activități comerciale și alte activități independente); o hotărâre definitivă privind acordarea unei prestații sau o confirmare din partea entității care a plătit o astfel de prestație (venituri din prestații pentru situații de dificultate și din prestații de securitate socială); sau alte evaluări de plată definitive ale administrației fiscale (alte venituri).

8 Unde trebuie depusă cererea de asistență juridică?

O petiție de exonerare de la plata taxelor judiciare poate fi depusă la instanța care desfășoară procedura pentru care se solicită exonerarea. Tribunalul se pronunță cu privire la petiție, chiar dacă se solicită o exonerare pentru procedură după formularea unei căi de atac.

Cererea de numire a unui avocat de către Baroul ceh poate fi depusă în următoarele moduri:

  1. în scris la adresa Asociației Baroului din Cehia, sucursala Brno, nám. Svobody 84/15, 602 00 Brno; sau
  2. în format electronic cu o semnătură electronică recunoscută la adresa epodatelna@cak.cz; sau
  3. la caseta de date a Asociația Baroului din Cehia- caseta de date cu codul de identificare n69admd.

9 Cum pot afla dacă am dreptul la asistență juridică?

Conform legii (articolul 5 din CPC), instanțele au obligația generală de a informa și de a furniza participanților informații cu privire la drepturile și obligațiile lor procedurale. Instanța are obligația să informeze participantul cu privire la dreptul de a depune o petiție de exonerare de la plata taxei judiciare sau de a beneficia de numirea unui reprezentant.

10 Ce ar trebui să fac în cazul în care îndeplinesc condițiile pentru a primi asistență juridică?

A se vedea răspunsul de la punctul 3 din secțiunea intitulată: Care sunt cerințele pentru acordarea asistenței juridice?

11 În cazul în care îndeplinesc condițiile pentru a primi asistență juridică, cine îmi va alege avocatul?

Instanța decide cu privire la numirea unui reprezentant ca răspuns la petiția depusă de participant. Dacă este necesar pentru a proteja interesele participantului sau dacă reprezentarea de către un avocat sau notar este obligatorie în procedura în cauză, instanța va numi un avocat în calitate de reprezentant. Instanța va numi un avocat specializat care este obligat să furnizeze servicii juridice, cu excepția cazului în care avocatul are un motiv legal să refuze (cum ar fi un conflict de interese).

Deciziile privind cererile de asistență judiciară asigurată de Asociația Baroului din Cehia sunt de competența președintelui asociației respective. Președintele Asociației Baroului din Cehia a încredințat directorului sucursalei Asociației Baroului din Cehia din Brno competența de a-l reprezenta pentru exercitarea acestei competențe.

În scopul numirii unui avocat, Asociația Baroului din Cehia menține o listă cu avocații care au acceptat să furnizeze asistența judiciară descrisă mai sus. La numirea unui avocat pentru a furniza astfel de servicii juridice, Asociația Baroului din Cehia se asigură că avocații sunt numiți în mod corect, nu în ultimul rând ținând seama de natura și complexitatea cazului.

12 Asistența judiciară acoperă toate cheltuielile de judecată?

A se vedea răspunsul de la punctul 1 din secțiunea intitulată: Care sunt cheltuielile aferente procedurilor judiciare și cine le suportă de obicei?

Solicitantul trebuie să plătească o taxă de 100 CZK la Asociația Baroului din Cehia pentru prelucrarea cererii de numire a unui avocat care să asigure consultanță juridică. Titularii de carduri ZTP (dizabilitate gravă) sau ZTP/P (dizabilitate gravă care necesită îngrijiri speciale) sau persoanele care primesc prestații pentru situații de dificultate, beneficiază de exonerare de la plata acestei taxe.

13 În cazul în care îndeplinesc condițiile pentru a primi doar asistență juridică parțială, cine va suporta restul costurilor?

De asemenea, instanța poate acorda o exonerare de la plata taxelor judiciare numai parțial sau numai pentru o parte a procedurilor (de exemplu, numai pentru proceduri în primă instanță) sau numai pentru anumite taxe judiciare. Participantul trebuie să achite partea rămasă din taxele judiciare.

În cazul în care un avocat a fost numit reprezentant sau tutore al participantului, statul achită cheltuielile în numerar ale avocatului, precum și remunerația pentru reprezentare și, dacă este cazul, restituie taxa pe valoarea adăugată.

14 Asistența juridică acoperă, de asemenea, cheltuielile legate de căile de atac?

Cu excepția cazului în care instanța decide altfel, exonerarea de la plata taxelor judiciare se aplică procedurii în ansamblu, adică până la pronunțarea unei hotărâri definitive. Exonerarea de la plata taxelor judiciare se aplică atât procedurii în primă instanță, cât și procedurii de recurs (cale de atac ordinară). Cu toate acestea, procedurile privind măsurile de remediere extraordinare (reexaminarea unei căi de atac, acțiunea de redeschidere a procedurii, acțiunea în anulare) nu sunt exonerate automat, iar participantul poate depune o nouă petiție de exonerare de la plata taxelor judiciare.

15 Asistența juridică poate fi retrasă înainte de încheierea procesului (sau chiar revocată după proces)?

Dacă situația participantului se modifică astfel încât exonerarea de la plata taxelor judiciare nu mai este justificată sau, ulterior, instanța constată că situația reală a participantului nu a justificat exonerarea la momentul acordării acesteia, instanța va revoca exonerarea. O astfel de măsură are efect retroactiv cu condiția ca instanța să decidă astfel în mod explicit. Instanța poate revoca exonerarea numai până la încheierea definitivă a procedurilor.

Cu toate acestea, o simplă modificare a normelor de evaluare a situației solicitantului sau o modificare a avizului instanței cu privire la aspectul dacă cererea este o exercitare sau o apărare a unui drept neserioasă ori vădit zadarnică, nu constituie un motiv pentru revocarea exonerării de la plata taxelor judiciare.

În cazul asistenței judiciare furnizate de Asociația Baroului din Cehia, aceasta din urmă va revoca numirea unui avocat dacă, în timpul furnizării serviciilor juridice de către avocat în cauza respectivă, se stabilește că veniturile și activele pe care le deține clientul nu au justificat furnizarea de servicii juridice.

De asemenea, asociația va revoca numirea unui avocat care să asigure asistență judiciară dacă, în timpul furnizării de servicii juridice de către avocat, devine evident, în cauza respectivă, că veniturile și situația activelor clientului s-au schimbat astfel încât furnizarea de servicii juridice nu se mai justifică; asociația va revoca numirea unui avocat în momentul schimbării situației respective. Chiar și într-un astfel de caz, avocatul trebuie să întreprindă toate acțiunile urgente într-un termen de 15 zile de la data la care i-a fost revocată numirea pentru furnizarea de servicii juridice, astfel încât drepturile clientului sau interesele legitime ale acestuia să nu fie prejudiciate. Obligația menționată nu se aplică dacă clientul îl informează în scris pe avocat că nu insistă asupra îndeplinirii acestei cerințe.

16 Pot contesta decizia prin care mi s-a refuzat cererea de asistență juridică?

Decizia cu privire la o petiție de exonerare de la plata taxelor judiciare (sau de revocare a unei exonerări, după caz) este luată de instanță sub forma unei ordonanțe împotriva căreia este permisă o cale de atac, cu excepția cazului în care ordinul a fost o hotărâre pronunțată în primă instanță de o instanță de apel (caz în care aceasta este definitivă).

Decizia privind numirea unui avocat de către Asociația Baroului din Cehia este luată de președintele acesteia (sau directorul sucursalei Asociației Baroului din Cehia din Brno autorizat să acționeze în numele său) în cadrul procedurilor administrative. Împotriva deciziei poate fi formulată o cale de atac administrativă.

17 Cererea de asistență juridică are ca efect suspendarea termenului de prescripție?

În cazul în care un participant la o procedură judiciară civilă solicită asistență judiciară pentru exercitarea unui drept care face obiectul unui termen de prescripție și depune o astfel de cerere în același timp cu o cerere de inițiere a unei acțiuni în instanță (sau pe durata procedurii), termenul de prescripție se suspendă pe durata procedurii. În cazul în care termenul de prescripție începe să curgă din nou după încheierea procedurii, acesta nu se va încheia mai devreme de șase luni de la data la care a început să curgă din nou.

O cerere de asistență judiciară depusă la Baroul ceh nu afectează, în principiu, curgerea termenului de prescripție.

Raportați o problemă tehnică/de conținut sau trimiteți-ne comentarii referitoare la această pagină