Gå til hovedindhold

Anbringelse af et barn i en anden medlemsstat, herunder i familiepleje

Flag of Ireland
Irland
Indholdet er leveret af
European Judicial Network
(in civil and commercial matters)

1 Hvilken myndighed skal høres og give forudgående samtykke, inden et barn kan anbringes i dit land?

Dette sker gennem centralmyndigheden for børnebortførelser (Central Authority for Child Abduction), som er en del af justitsministeriet (Department of Justice). Centralmyndigheden henviser herefter til "Tusla", som er børne- og familiestyrelsen (Child and Family Agency), der er det bemyndigede organ.

Kontaktoplysninger for begge er anført nedenfor:

Central Authority for Child Abduction

Department of Justice

7 Ely Place, Dublin 2

internationalchildabduction@justice.ie

Tusla – Child and Family Agency
The Brunel Building
Heuston South Quarter,
Saint John's Road West,
Dublin 8.
D08 X01F

Tlf.: +353 1 7718500*
E-mail: info@tusla.ie

2 Beskriv kort proceduren for høring og indhentning af samtykke for at kunne anbringe et barn i dit land (med angivelse af de fornødne dokumenter, de gældende frister, den nærmere fremgangsmåde og andre relevante oplysninger)

Børne- og familiestyrelsens internationale sociale tjeneste (ISS – International Social Service) er det centrale punkt for modtagelse og gennemgang af ansøgningen for at sikre, at den falder ind under anvendelsesområdet for artikel 82 i Bruxelles IIb, og styrelsen samarbejder med områdechefens kontor i det område, hvor barnet skal anbringes. For så vidt angår anbringelse hos en plejefamilie skal en socialarbejder, der er registreret i Irland, foretage en vurdering af de potentielle plejeforældre, og rapporten herom forelægges det lokale udvalg for familiepleje (Foster Care Committee) til godkendelse. Den krævede dokumentation omfatter et følgebrev med en beskrivelse af begrundelsen for anbringelsen, en rapport om de potentielle plejeforældre, herunder politikontrol, børnebeskyttelseskontrol, lægeerklæring, henvisninger samt en plejeplan for barnet og en kopi af retsafgørelsen.

De dokumenter, der kræves i forbindelse med anbringelse på børnehjem, omfatter et følgebrev, der beskriver begrundelsen for anbringelsen, barnets plejeplan, retsafgørelsen, finansieringsordningen i forbindelse med anbringelsen og eventuelle efterplejeordninger.

I alle tilfælde udarbejder Tusla ISS et brev om skriftligt samtykke til anbringelsen, når alle ovennævnte krav er opfyldt, som medunderskrives af områdechefen.

3 Gælder der en regel om, at der ikke kræves samtykke til grænseoverskridende anbringelse af børn i dit land, hvis barnet skal anbringes hos bestemte kategorier af nære slægtninge? Hvis ja, hvilke kategorier af nære slægtninge?

Ikke relevant. Irland har ikke gjort brug af muligheden i artikel 82 for at undtage visse kategorier af nære slægtninge fra kravet om samtykke til anbringelse af børn i Irland.

4 Har din medlemsstat indgået aftaler eller ordninger, der forenkler høringsproceduren med henblik på at opnå samtykke til grænseoverskridende anbringelse af børn?

Tusla (børne- og familiestyrelsen) er i øjeblikket i færd med at udarbejde et politikdokument på dette område. Når dette dokument foreligger, vil dette afsnit blive ajourført.

Anmeld en teknisk fejl eller et problem med indholdet eller giv din feedback om denne side