Sari la conținutul principal

Taxele judiciare aferente procedurii europene privind cererile cu valoare redusă

Croaţia
Conținut furnizat de
Croaţia
Flag of Croatia

Introducere

Taxele judiciare din Republica Croația sunt stabilite prin Legea privind taxele judiciare (Zakon o sudskim pristojbama) [Narodne novine (NN; Monitorul Oficial al Republicii Croația), nr. 118/18 și 51/23] și prin Decretul cu privire la cuantumul taxelor judiciare (Uredba o Tarifi sudskih pristojbi) (NN nr. 37/23), adoptate de guvernul Republicii Croația.

În conformitate cu articolul 5 din Legea privind taxele judiciare, taxele prevăzute în Decretul cu privire la cuantumul taxelor judiciare se plătesc prin plată fără numerar, în numerar, în timbre fiscale emise de Republica Croația sau prin mijloace electronice.

În temeiul articolului 7 din Legea privind taxele judiciare, pentru petițiile depuse pe cale electronică, în conformitate cu reglementările speciale, prin intermediul sistemului de informații care este utilizat în cadrul procedurilor judiciare, se plătește o taxă la depunere. Suma plătită reprezintă jumătate din valoarea taxei prevăzută în Decretul cu privire la cuantumul taxelor judiciare.

Pentru deciziile comunicate de către o instanță pe cale electronică, în conformitate cu reglementările speciale, prin intermediul sistemului de informații care este utilizat în cadrul activităților judecătorești, se plătește jumătate din valoarea taxei prevăzute în Decretul cu privire la cuantumul taxelor judiciare, dacă plata este efectuată în termen de trei zile de la data notificării sau comunicării electronice.

În cazul în care taxa judiciară nu este plătită în termenul menționat mai sus, aceasta devine exigibilă în suma specificată în Decretul cu privire la cuantumul taxelor judiciare.

Ce taxe sunt aplicabile?

Taxele judiciare se plătesc în toate procedurile judiciare civile și comerciale. În conformitate cu articolul 11 din Legea privind taxele judiciare, sunt scutite de la plata taxelor următoarele categorii:

  1. Republica Croația și autoritățile administrației publice;
  2. persoanele și organismele care exercită autoritatea publică în procedurile care decurg din exercitarea acestor competențe;
  3. lucrătorii implicați în litigii și în alte proceduri legate de exercitarea drepturilor lor care decurg din contractul de muncă;
  4. funcționarii publici și angajații implicați în litigii de contencios administrativ legate de exercitarea drepturilor lor care rezultă din contractul de muncă;
  5. persoanele cu handicap, pe baza unor documente adecvate care să ateste statutul lor;
  6. soții/soțiile, copiii și părinții soldaților care au fost uciși, care au dispărut și care au fost încarcerați în Războiul de independență al Croației, pe baza documentelor corespunzătoare care dovedesc statutul lor;
  7. soții/soțiile, copiii și părinții persoanelor care au fost ucise, care au dispărut și care au fost încarcerate în Războiul de independență al Croației, pe baza documentelor corespunzătoare care dovedesc statutul lor;
  8. refugiații, persoanele strămutate și persoanele returnate, pe baza documentelor justificative;
  9. beneficiarii de ajutor social care primesc indemnizație de subzistență;
  10. organizațiile umanitare, organizațiile care se ocupă de protecția familiilor persoanelor care au fost ucise, care au dispărut și care au fost încarcerate în timpul desfășurării de activități umanitare și organizațiile persoanelor cu handicap;
  11. copiii care participă ca parte la procedurile privind obligația de întreținere sau la procedurile privind cereri care se bazează pe acest drept;
  12. părțile care inițiază proceduri pentru stabilirea maternității sau a paternității și proceduri pentru recuperarea cheltuielilor suportate în perioada sarcinii și pentru nașterea unui copil în afara căsătoriei;
  13. părțile care solicită restabilirea capacității juridice;
  14. minorii care solicită autorizare pentru a se căsători;
  15. părțile la procedurile de încredințare a unui copil și de stabilire a modalităților de exercitare a relației personale cu un copil;
  16. părțile care inițiază proceduri privind drepturile care decurg din pensia obligatorie și din asigurarea generală de sănătate, privind drepturile șomerilor prevăzute în reglementările privind ocuparea forței de muncă și drepturile de protecție socială;
  17. părțile care inițiază proceduri pentru protecția drepturilor și libertăților omului garantate prin constituție împotriva actelor individuale finale;
  18. părțile implicate în litigii pentru compensarea prejudiciilor cauzate de poluarea mediului;
  19. sindicatele și asociațiile sindicale de nivel superior implicate în acțiuni civile privind aprobarea de către instanță în locul aprobării de către sindicate și în litigii colective de muncă, precum și reprezentanții sindicali implicați în acțiuni civile în contextul exercitării competențelor comitetului de întreprindere;
  20. consumatorii care au calitatea de debitori în cadrul procedurii de faliment și reclamanți în cadrul unei proceduri inițiate pe baza unei hotărâri judecătorești definitive pentru protecția intereselor colective;
  21. alte persoane și organisme, astfel cum prevăd legile speciale.

Statele străine sunt scutite de la plata taxelor, dacă se prevede astfel prin tratate internaționale sau în condiții de reciprocitate.

În caz de incertitudine cu privire la condițiile de reciprocitate, instanța va solicita o explicație din partea Ministerului Justiției.

Scutirea menționată la punctul 10 se aplică acelor organizații umanitare desemnate prin decizie a ministerului responsabil cu protecția socială.

Scutirea de la plata taxelor judiciare nu se aplică unităților autonome locale și regionale cu excepția cazului în care, în conformitate cu o lege specială, acestora le-a fost delegată exercitarea autorității publice.

În cadrul procedurii cu privire la cererile cu valoare redusă, se percep următoarele taxe:

  • pentru o cerere - plătește reclamantul;
  • pentru depunerea unei întâmpinări - plătește pârâtul;
  • pentru o hotărâre - plătește reclamantul;
  • pentru recurs - plătește partea care formulează recursul;
  • pentru răspunsul la un recurs - plătește persoana care depune răspunsul la dosar (răspunsul este opțional).

Cât trebuie să plătesc?

I. Pentru o cerere, o cerere reconvențională, o hotărâre și o opoziție la o ordonanță de plată, trebuie achitată o taxă judiciară proporțională cu valoarea litigiului (calculată exclusiv la valoarea cererii principale, fără dobândă și costuri), după cum urmează:

peste

până la valoarea de EUR

EUR

0,00

398,17

13,27

398,18

796,34

26,54

796,35

1 194,51

39,82

1 194,52

1 592,67

53,09

1 592,68

1 990,84

66,36

Se plătește o taxă de 66,36 EUR pentru sumele care depășesc 1 990,84 EUR, la care se adaugă 1 % pentru orice sumă care depășește 1 990,84 EUR, dar nu mai mult de 663,61 EUR.

 

II. Pentru depunerea unei întâmpinări și pentru răspunsul la un recurs se plătește jumătate din taxa menționată la punctul I.

III. Pentru recursul la o hotărâre se plătește cuantumul taxei menționate la punctul I plus 100 %.

IV. În cazul în care ajunge la o înțelegere judiciară în decursul procedurii judiciare, nu se plătește taxa judiciară.

Ce se întâmplă dacă nu plătesc taxele judiciare la timp?

Dacă una dintre părți nu achită taxa în termenul prevăzut sau nu informează fără întârziere instanța cu privire la aceasta, în termen de 15 zile, instanța va anexa un certificat de încuviințare a executării la decizia privind taxa sau la decizia adoptată cu privire la plângere și o va transmite către Agenția Financiară în vederea executării silite a fondurilor părții în cauză, în conformitate cu dispozițiile legii care reglementează executarea hotărârilor judecătorești asupra activelor monetare.

În temeiul articolului 28 din Legea privind taxele judiciare, în cazul în care o parte prezentă la o acțiune în instanță pentru care se datorează o taxă nu plătește imediat taxa respectivă, instanța trebuie să pună în vedere mai întâi părții să plătească taxa în termen de trei zile. Dacă partea în cauză nu se conformează avertismentului sau nu s-a prezentat la acțiunea în instanță pentru care se datorează taxa și nu a achitat taxa, instanța se va pronunța printr-o decizie privind taxa prin care i se pune în vedere părții în cauză să achite taxa în termen de opt zile de la pronunțarea deciziei. Pentru decizia privind taxa, trebuie achitată o taxă suplimentară de 13,27 EUR.

Cum pot să plătesc taxele judiciare?

Taxele judiciare se plătesc prin plată fără numerar, în numerar, în timbre fiscale emise de Republica Croația sau prin mijloace electronice de plată.

Taxa în numerar poate fi plătită și la serviciul de contabilitate al instanței, caz în care instanța este obligată să verse acești bani la venitul bugetar provenit din taxele judiciare în termen de cinci zile de la data încasării.

Taxele pot fi plătite în timbre fiscale în cazul în care valoarea lor este mai mică de 13,27 EUR.

Informațiile privind metoda de plată a taxelor trebuie afișate pe site-ul Avizierului electronic (e-Oglasna ploča), pe site-urile web ale instanțelor și în birourile instanțelor.

Taxele judiciare pot fi plătite prin orice bancă sau oficiu poștal către bugetul de stat al Republicii Croația.

Pentru a plăti taxele judiciare din străinătate, trebuie să fie incluse următoarele informații:

SWIFT: NBHRHR2X
Cod IBAN: HR1210010051863000160
Cont curent poștal (CC): 1001005-1863000160
Model: HR64
Număr referință: 5045-20735-PIN (sau alt număr personal de identificare pentru plătitor)
Beneficiar: Ministerul Finanțelor al Republicii Croația, în numele Tribunalului comercial din Zagreb

Descrierea plății ar trebui să includă taxa pentru cauza ________ (numărul dosarului și o descriere a plății, de exemplu taxă judiciară pentru o propunere de emitere a ordinului european de plată).

Ce trebuie să fac după efectuarea plății?

Chitanța de plată a taxei trebuie anexată la cererea pentru care a fost plătită taxa și trebuie să indice părțile la procedură. Atunci când se prezintă o chitanță de plată a taxei achitată în baza unei decizii a instanței, persoana care o prezintă trebuie să indice decizia prin care s-a stabilit taxa respectivă.

Părțile trebuie să transmită periodic documente către instanță prin poștă (prin scrisoare recomandată sau simplă) sau în format electronic, într-o formă corespunzătoare cu reglementările speciale, prin intermediul sistemului informatic care este utilizat în activitatea judecătorească.

Raportați o problemă tehnică/de conținut sau trimiteți-ne comentarii referitoare la această pagină