1. Nacionalni IT portali za komunikaciju sa sudovima ili drugim tijelima
(a)
Člankom 106.a stavkom 5. Zakona o parničnom postupku („Narodne novine“, broj 53/91, 91/92, 112/99, 129/00, 88/01, 117/03, 88/05, 2/07, 96/08, 84/08, 123/08, 57/11, 25/13, 89/14, 70/19, 80/22, 114/22 i 155/23; dalje: ZPP)određeno je da su državna tijela, državno odvjetništvo, odvjetnici, javni bilježnici, sudski vještaci, sudski procjenitelji, sudski tumači, stečajni upravitelji, povjerenici, punomoćnici iz članka 434.a ovoga Zakona, povjerenici u postupku stečaja potrošača, likvidatori, posebni skrbnici zaposleni u Centru za posebno skrbništvo, pravne osobe te fizičke osobe (obrtnici, liječnici i dr.) koje obavljaju registriranu djelatnost u sporovima koji se tiču te djelatnosti uvijek dužni podneske podnositi u elektroničkom obliku.
https://e-komunikacija.pravosudje.hr/
Zakonom o izmjenama i o dopunama Ovršnog zakona („Narodne novine“ broj 131/20), koji je stupio je na snagu 28. studenoga 2020., Pravilnikom o obrascima u ovršnom postupku, načinu elektroničke komunikacije između sudionika i načinu dodjele predmeta u rad javnom bilježniku („Narodne novine“ broj 43/21. i 94/21.), koji je stupio na snagu 15. rujna 2021. i Odlukom ministra nadležnog za poslove pravosuđa o ispunjenju tehničkih uvjeta za elektroničku komunikaciju između sudionika u ovršnom postupku, koja je objavljena na mrežnim stranicama Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, pušten je u rad, sustav koji omogućava da se prijedlozi za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave šalju u elektroničkom i strojno čitljivom obliku elektroničkim putem kroz sustav e-Ovrhe.
https://e-ovrhe.pravosudje.hr/#/home
(c)
Sustav e-komunikacije omogućuje komunikaciju sa sudom u elektroničkom obliku.
Sustav e-Ovrhe omogućava zaprimanje pojedinačnih novih prijedloga za ovrhu te njihovo potpisivanje i slanje nadležnom sudu a potom javnom bilježniku kao povjereniku suda, s time da je za ovrhovoditelje koji na redovitoj bazi podnose veliki broj prijedloga za ovrhu osiguran mrežni servis koji omogućava istovremeno slanje velikog broja prijedloga za ovrhu. Puštanjem u rad sustava e-Ovrhe učinjen je značajni korak prema učinkovitom pravosuđu kao instrumentu gospodarske konkurentnosti na način da je uspostavljen učinkovit i brz sustav prisilne naplate potraživanja i da je smanjen trošak same prisilne naplate (kako u materijalnim troškovima tako i u troškovima ovrhvoditeljeve interne procedure utuživanja potraživanja).
(d)
Fizičke osobe, uključujući fizičke osobe (obrtnici, liječnici i dr.) koje obavljaju registriranu djelatnost u sporovima koji se tiču te djelatnosti, samostalno ostvaruju pravo pristupa sustavu upotrebom vjerodajnica Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava značajne ili visoke razine sigurnosti. Pravne osobe, tijela državne uprave i druga državna tijela, tijela jedinca lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe koje imaju javne ovlasti ostvaruju pravo pristupa sustavu upisom verificirane e-mail adrese.
Administrator sustava (ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa) dužan je bez odgode po zaprimanju obveznih podataka, vanjskom korisniku sustava na adresu njegove elektroničke pošte dostaviti obavijest da mu je omogućen pristup sustavu i da mu je otvoren siguran elektronički pretinac.
ZPP-om je propisano da se podnesak i isprave koje su prilažu podnesku mogu se podnijeti u elektroničkom obliku putem informacijskog sustava. Podnesak u elektroničkom obliku mora biti potpisan kvalificiranim elektroničkim potpisom u skladu s posebnim propisima. Kad se uz podnesak prilažu javne isprave koje već postoje u elektroničkom obliku, one se dostavljaju u izvorniku kao dokument elektronički potpisan od strane izdavatelja isprave. Podnesak u elektroničkom obliku mora biti u PDF obliku, a prilozi mogu biti u bilo kojem elektroničkom obliku.
Gore navedeno se primjenjuje na eOVrhe.
(e)
Elektronička komunikacija ostvaruje se putem informacijskog sustava (u daljnjem tekstu: sustav) upotrebom vjerodajnica Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava značajne ili visoke razine sigurnosti i neposrednim povezivanjem informacijskog sustava državnog odvjetništva. Vanjski korisnik sustava ostvaruje pristup sustavu uz prethodnu autentifikaciju i autorizaciju. Vanjski korisnik informacijskog sustava dužan je redovito provjeravati svoj sigurni elektronički poštanski pretinac.
Podnesci koji se podnose sudu od strane vanjskog korisnika sustava, podnose se u elektroničkom obliku i potpisani su njegovim kvalificiranim elektroničkim potpisom. Certifikat elektroničkog potpisa mora biti izdan od strane kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja i mora biti valjan u trenutku potpisivanja s time da sud može u slučaju opravdanih sumnji u manipulaciju zatražiti od pružatelja usluga povjerenja provjeru valjanosti izdanog certifikata za pojedinu fizičku ili pravnu osobu. Ako se podnesak ili prilog sastoji od više listova, svi listovi trebaju biti sadržani u jednoj datoteci, bez praznih listova. Svaki podnesak i prilog treba činiti cjelinu za sebe ili ako su zbog količine podataka podneseni u više datoteka potrebno je u nazivu datoteke naznačiti da čine istu cjelinu. Kad se uz podnesak prilažu javne isprave koje već postoje u elektroničkom obliku, one se dostavljaju u izvorniku kao dokument elektronički potpisan od strane izdavatelja isprave. Elektronički podnesci trebaju biti u PDF obliku ili jednakovrijednom obliku, a prilozi mogu biti u bilo kojem elektroničkom obliku.
Nakon uspješno dostavljenog elektroničkog podneska sud će poslati vanjskom korisniku sustava obavijest o zaprimanju podneska uz korištenje kvalificiranog vremenskog žiga. Trenutkom primitka podneska smatra se dan, sat i minuta na vremenskom žigu. U slučaju nemogućnosti dostave elektroničkog podneska sredstvima elektroničke komunikacije zbog više sile, rada na održavanju sustava ili nemogućnosti zaprimanja od strane sustava, isključuje se odgovornost suda, administratora sustava ili vanjskog korisnika sustava. U slučaju kad sud ima saznanja da vanjski korisnik zbog objektivnih razloga nije u mogućnosti pristupiti sustavu, dostava pismena će se obavljati na drugi odgovarajući način.
U trenutku podnošenja podneska u elektroničkom obliku, odnosno zaprimanja sudskog pismena u sigurni elektronički poštanski pretinac za koji postoji obveza plaćanja sudskih pristojbi vanjski korisnik sustava dužan je bez odgode izvršiti plaćanje sudskih pristojbi sukladno odredbama propisa koji propisuje visinu i način plaćanja sudskih pristojbi. Vanjski korisnik sustava koji je oslobođen plaćanja sudskih pristojbi prema odredbama Zakona o sudskim pristojbama ili drugih zakona dužan je u sustavu naznačiti razlog oslobođenja i priložiti dokaz o oslobođenju od plaćanja sudskih pristojbi.
Elektroničko sudsko pismeno se otpravlja putem sustava u sigurni elektronički poštanski pretinac vanjskog korisnika. Elektroničko sudsko pismeno potpisano je kvalificiranim elektroničkim potpisom ovlaštene osobe suda uz primjenu kvalificiranog vremenskog žiga i sadrži odgovarajući barkod odnosno QR kod, kontrolni broj i internetsku stranicu, kojima se provjerava vjerodostojnost pismena. Elektroničko sudsko pismeno se otpravlja putem sustava eSpis na način da se otpravak šalje u sigurni elektronički poštanski pretinac vanjskog korisnika s porukom koja sadrži sljedeće informacije:
- sud (pošiljatelj),
- elektroničko sudsko pismeno koje je sud odredio za otpravak,
- siguran elektronički poštanski pretinac vanjskog korisnika (primatelj).
Sustav će poslati primatelju na adresu elektroničke pošte informativnu poruku o dostavljenom sudskom pismenu u sigurni elektronički poštanski pretinac, a primitak te informativne poruke ne utječe na urednost dostave.
Poruka mora sadržavati:
- oznaku suda (pošiljatelja),
- datum kada je obavijest o pismenu poslana u sigurni elektronički poštanski pretinac,
- naznaku pismena koje se dostavlja,
- obavijest da se pismeno može preuzeti u roku od 15 dana u sigurnom elektroničkom poštanskom pretincu,
- datum od kada započinje rok za preuzimanje pismena,
- upozorenje na pravne posljedice iz članka 143.c Zakona o parničnom postupku, odnosno članka 50. Zakona o upravnim sporovima,
- prema potrebi druge potrebne podatke.
Odredba stavka 1. ovoga članka ne primjenjuje se na elektroničku komunikaciju koja se ostvaruje neposrednim povezivanjem informacijskog sustava državnog odvjetništva.
Vanjski korisnik može preuzeti elektroničko sudsko pismeno iz sigurnog elektroničkog poštanskog pretinca na način da:
- dokaže svoj identitet upotrebom vjerodajnica Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava značajne ili visoke razine sigurnosti,
- izvrši uvid u sigurni elektronički poštanski pretinac i
- elektronički potvrdi primitak ovjerom elektroničke dostavnice.
Pismeno se može otvoriti tek nakon ovjere elektroničke dostavnice. Potvrda o preuzimanju elektroničkog sudskog pismena mora sadržavati:
- oznaku suda (pošiljatelja),
- podatke o vanjskom korisniku (primatelju),
- datum kada je vanjski korisnik sustava preuzeo pismeno iz sigurnog elektroničkog poštanskog pretinca,
- naznaku pismena koje je vanjski korisnik sustava preuzeo,
- prema potrebi druge potrebne podatke.
Ako vanjski korisnik ne preuzme pismeno u roku od 15 dana od kada je pismeno pristiglo u sigurni elektronički poštanski pretinac, sustav naredni dan nakon isteka tog razdoblja u eSpis šalje potvrdu o nepreuzimanju elektroničkog sudskog pismena iz sigurnog elektroničkog poštanskog pretinca koja mora sadržavati:
- oznaku suda (pošiljatelja),
- podatke o vanjskom korisniku (primatelju),
- naznaku pismena koje vanjski korisnik sustava nije preuzeo,
- datum kada je pismeno pristiglo u siguran elektronički poštanski pretinac vanjskog korisnika,
- prema potrebi druge potrebne podatke.
Navedeno se ne primjenjuje na elektroničku komunikaciju koja se ostvaruje neposrednim povezivanjem informacijskog sustava državnog odvjetništva.
U slučaju da vanjskom korisniku sustava, zbog nedostupnosti sustava, nije moguće u elektroničkom obliku predati podnesak dva sata prije isteka roka, vanjski korisnik sustava dužan je bez odgode prijaviti nedostupnost administratoru sustava. U navedenom slučaju rok za predaju podnesaka produžuje se za jedan dan od trenutka dostupnosti sustava. Na mrežnim stranicama sustava objavit će se upute o prijavi nedostupnosti, obavijest o nedostupnosti zbog tehničkih poteškoća te informacija o nastavku tijeka roka za predaju podneska. Prethodno navedeno neće se primjenjivati ako vanjski korisnik sustava nije mogao predati podnesak u elektroničkom obliku u roku zbog tehničkih poteškoća nastalih na njegovoj strani.
Ujedno je i razvijena je i implementirana usluga elektroničke oglasne ploče (e-Oglasna ploča) te je time omogućena dostava pismena sudionicima u sudskim postupcima putem e-Oglasne ploče suda korištenjem informacijskih tehnologija.
Na e-Oglasnoj ploči objavljuju se presude u skladu s uvjetima iz članka 335. ZPP-a te sva pismena sukladno članku 8. Ovršnog zakona („Narodne novine“, broj 112/12, 25/13, 93/14 i 55/16, 73/17, 131/20, 114/22 i 06/24).
Pored navedenog, na e-Oglasnoj ploči suda objavljuju se i sva pismena koja se prema postupovnim propisima objavljuju na oglasnoj ploči suda.
2. Nacionalno pravo o videokonferenciji u građanskim i trgovačkim stvarima
U odnosu na održavanja ročišta na daljinu Article 17(1)(b) – National laws on videoconferencing in civil and commercial matters.
(a)
ZPP-om je propisana mogućnost da sud može odrediti da se ročište održi na daljinu, uz korištenje odgovarajućih audiovizualnih uređaja i tehnološke platforme za komunikaciju na daljinu, ili da se na taj način izvede pojedini dokaz. O održavanju ročišta ili izvođenju pojedinog dokaza na daljinu odlučuje sud nakon što o tome pribavi očitovanja stranaka i drugih sudionika koji trebaju sudjelovati na ročištu koje će se održati na daljinu.
(b)
Nije primjenjivo.
(c)
Odgovor pod a.
(d)
Ročište na daljinu i izvođenje dokaza na daljinu mora se održati na način da svi sudionici postupka mogu komunicirati u stvarnom vremenu te da budu vidljivi sucu. Prije početka ročišta sud će provjeriti je li veza uspostavljena sa svim sudionicima postupka te ima li sud mogućnost sudionika postupka čija prisutnost nije nužna cijelo vrijeme (npr. svjedoka) po potrebi uključiti i isključiti zvukom i slikom. Sud će upozoriti sudionike postupka da imaju isključen mikrofon dok ne govore. Sud će upozoriti sudionike postupka da imaju isključene sve druge uređaje koji nisu nužni za održavanje ročišta, a posebno one koji stvaraju buku. Sud može upozoriti sudionike postupka da, ako je moguće, koriste slušalice radi bolje kvalitete zvuka.
Sudionici postupka komuniciraju sa sudom iz prostorije opremljene tehnološkom platformom za komunikaciju na daljinu iz koje mogu nesmetano komunicirati s drugim sudionicima postupka. Sudionik postupka za kojeg se nakon poziva na ročište utvrdi da ne može prisustvovati ročištu na daljinu može pristupiti na ročište u zgradi suda, a o čemu prije održavanja ročišta mora obavijestiti sud. Navedeno se primjenjuje na odgovarajući način i kad neki od sudionika postupka prisustvuje ročištu u sudskoj zgradi, dok barem jedan sudionik postupka istovremeno sudjeluje na tom ročištu putem audiovizualnog uređaja.
Takvo ročište održat će se na način da svi sudionici postupka mogu nesmetano komunicirati bez obzira na koji način sudjeluju na ročištu.
Sud će od svjedoka čije saslušanje je predloženo u dokaznom postupku, prije održavanja ročišta na daljinu, zatražiti da sudu dostavi presliku ili skeniranu osobnu iskaznicu odnosno, drugu ispravu kojom dokazuje identitet osobe koju treba saslušati, odnosno, utvrdit će identitet svjedoka na drugi način kad je to moguće. Od ostalih sudionika postupka sud će na ročištu na daljinu zatražiti da navedu svoje podatke potrebne za identifikaciju, a po potrebi će njihov identitet utvrditi u skladu sa stavkom ovoga članka. Sud će odrediti kojim komunikacijskim sredstvom će osobe podatke iz ovoga članka dostaviti sudu.
Na početku ročišta, sud će obavijestiti sudionike postupka o načinu održavanja ročišta, a posebno o načinu javljanja sudionika postupka u slučaju postavljanja pitanja ili davanja određene izjave ili iskaza. Prilikom saslušavanja stranke, svjedoka ili drugog sudionika postupka sud će upozoriti sudionika postupka da se ne udaljava od audiovizualnog uređaja bez dopuštenja suda. Sud će zatražiti od sudionika postupka da se izjasni nalazi li se sam u prostoriji te će naložiti da osobe koje nisu sudionici postupka napuste tu prostoriju. Sud može zatražiti da sudionik postupka okrene kameru kako bi se moglo provjeriti je li sam u prostoriji te naložiti da kamera tijekom ročišta bude usmjerena prema vratima prostorije radi boljeg pregleda stanja u prostoriji. Sud će upozoriti sudionika postupka da kamera ne smije biti okrenuta prema izvoru svjetla te može sudioniku postupka naložiti da bude odmaknut od audiovizualnog uređaja na određenoj razdaljini radi sprječavanja korištenja nedopuštenih pomagala tijekom ročišta.
Ako sudionik postupka ne obavijesti sud o tehničkim poteškoćama zbog kojih ne može pristupiti ročištu smatrat će se da je neopravdano izostao s ročišta. Sud tijekom održavanja ročišta na daljinu može donositi sve odluke te provoditi sve mjere radi održavanja reda propisane zakonom koji uređuje parnični postupak. Sud će prije zakazivanja ročišta na daljinu ispitati postoje li tehničke i druge pretpostavke za njegovo održavanje.
Ako se nakon zakazivanja, a prije održavanja ročišta na daljinu, utvrdi da se ročište ne može održati u zakazano vrijeme, sud će ročište odgoditi te zakazati novo ročište na daljinu ili u sudskoj zgradi, ovisno o razlozima neodržavanja ranijeg ročišta. U navedenom slučaju ročište može umjesto na daljinu biti održano u zakazano vrijeme u sudskoj zgradi ako okolnosti slučaja to dopuštaju. Ako tijekom održavanja ročišta na daljinu nastanu tehničke poteškoće sud će ih pokušati otkloniti i nastaviti s ročištem. Ako ročište nije moguće nastaviti sa svim sudionicima postupka, a može se nastaviti s nekima od njih bez da bi stranci bilo onemogućeno raspravljanje, sud će nastaviti s ročištem. Nakon završetka ročišta sud će dostaviti strankama zapisnik u PDF formatu potpisan kvalificiranim elektroničkim potpisom suca, odnosno predsjednika vijeća.
(e)
Odgovor pod a.
(f)
ZPP-om propisan je obvezno tonskog snimanja ročišta. Prema novom konceptu tonska snimka sadrži radnje s ročišta (exempli causa, izjave stranaka, ispitivanje svjedoka i vještaka itd.), osim kod sklapanja sudske nagodbe i u radnjama poduzetim izvan ročišta ili izvan zgrade suda kad se sastavlja poseban zapisnik, jer se takva ročišta u pravilu tonski ne snimaju.
S obzirom na to da tonska snimka ročišta vjerodostojno oslikava tijek cjelokupnog ročišta te s obzirom na to da se zapisnici u pravilu sastavljaju na računalu, nestala je potreba za tim da se u zapisniku ne smije ništa brisati, dodati ili mijenjati, kao i da prekrižena mjesta moraju ostati čitljiva, samo je naznačena potreba da se zapisnik vodi uredno. Strankama se omogućuje da bez odgode ostvare pristup zapisniku putem informacijskog sustava, dok će se strankama koje nisu uključene u informacijski sustav i drugim sudionicima u postupku dostaviti prijepis zapisnika. Stranke mogu tonske snimke preuzimati preko informacijskog sustava, a u slučaju da nemaju pristup tom sustavu, sud će elektronički zapis tonske snimke učiniti dostupnim na odgovarajući način.
Napominjemo, kako još nisu ostvareni uvjeti da se na sudovima uvede tonsko snimanje. Sukladno navedenom, elektronička komunikacija sa sudovima putem platforme e-komunikacija je jedini digitalni dio parničnog postupka u Republici Hrvatskoj.
(g)
Odgovor pod d.
(h)
Odgovor pod f.
(i)
Odgovor pod d.
(j)
Odgovor pod d.
(k)
Odgovor pod d.
(l)
Odgovor pod d.
(m)
Odgovor pod d.
3. Nacionalno pravo o videokonferenciji u kaznenim stvarima
Informacije o primjeni audio-video konferencije u kaznenom postupku u odnosu na osumnjičenike, optuženike i osuđenike i osobe na koje se nalog odnosi (osobe prema definiciji iz članka 2. stavka 10. Uredbe (EU) 2018/1805 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. studenoga 2018. godine o uzajamnom priznavanju naloga za zamrzavanje i naloga za oduzimanje):
a)
Primjena audio-video konferencije u kaznenom postupku osigurana je prema odredbama Zakona o kaznenom postupku (Narodne novine broj 152/08, 76/09, 80/11, 121/11, 91/12, 143/12, 56/13, 145/13, 152/14, 70/17, 126/19, 126/19, 130/20, 80/22, 36/24, dalje u tekstu: ZKP) u sljedećim stadijima postupka: na ročištu za odlučivanje o istražnom zatvoru (članak 129. stavak 2. ZKP-a), na dokaznom ročištu (članak 192. i 193. ZKP-a), pri provođenju određenih dokaznih radnji odnosno na ročištu za provođenje dokazne radnje (članak 234. stavak 3. ZKP-a), na sjednici optužnog vijeća (članak 348. stavak 5. ZKP-a) i pripremnom ročištu (članak 372. stavak 4. ZKP) te na sjednici vijeća drugostupanjskog suda (članak 475. stavak 7. ZKP-a). Nadalje, tijelo koje vodi postupak (sud i državni odvjetnik) može udovoljiti zamolbi inozemnog tijela u pogledu oblika i sadržaja audio-video konferencije, te drugim posebnim zahtjevima inozemnog tijela u skladu s propisima posebnog zakona ili međunarodnog ugovora.
b)
Okrivljenik ostvaruje pravo na audio- video konferenciju na zahtjev, osim ako sud odluči provesti ročište/sjednicu vijeća putem audio-video konferencije. U tom slučaju će tražiti pristanak okrivljenika.
c)
Platforma koja se koristi pri audio -video konferenciji je Microsoft Teams kojoj se pristupa većinom putem linka. Prisutnost okrivljenika na ročištu/sjednici vijeća može se osigurati i uz pomoć zatvorenog tehničkog uređaja za vezu na daljinu (audio-video uređaj) kojim rukuje stručna osoba, tzv. point to point audio- video uređaj.
d)
Okrivljenik ima pravo slobodnog, neometanog i povjerljivog razgovora s braniteljem koje može, uz pristanak, ostvariti putem audio-video konferencije.
e)
Maloljetni počinitelj kaznenog djela, prema odredbi članka 55. stavka 1. Zakona o sudovima za mladež (Narodne novine broj 84/11, 143/12, 148/13, 56/15, 126/19, dalje u tekstu: ZSM), poziva se preko roditelja, odnosno zakonskog zastupnika, osim ako to nije moguće zbog potrebe hitnog postupanja ili drugih važnih okolnosti. Na prisutnost maloljetnih okrivljenika putem audio-video konferencije supsidijarno se primjenjuju ranije navedene odredbe ZKP-a (članak 3. ZSM).
f)
O audio-video konferenciji tijelo koje vodi postupak sastavlja zapisnik u kojem se navodi vrijeme i mjesto radnje, osobe koje su bile prisutne, vrstu i stanje tehničkog uređaja za vezu na daljinu te stručne osobe koja je rukovala uređajem. Postoje tri istovjetna primjerka snimke. Snimka se čuva, dok se čuva i spis predmeta. Tehnologija speech-to-text se ne koristi u hrvatskom kaznenom postupku.
g)
Okrivljenik ima pravo žalbe protiv rješenja državnog odvjetnika, suca istrage i drugih rješenja prvostupanjskog suda uvijek kad u ZKP-u nije propisano da žalba nije dopuštena (članak 491. stavak 1. ZKP-a).
h)
Platforma koja se koristi pri audio -video konferenciji je Microsoft Teams.
i)
Okrivljenik može dobiti informacije o tehničkim uvjetima provođenja audio-video konferencije od suda.
j)
Tehnologija speech-to-text se ne koristi u hrvatskom kaznenom postupku.
k)
Na ročištu/sjednici vijeća od okrivljenika će se uzeti podatci potrebni za identifikaciju.
l)
Okrivljenik može postavljati pitanja i sudjelovati na jednak način kao što to čini i kada je fizički prisutan radnji koja se provodi u tijelu koje provodi postupak.
m)
Okrivljenik ima pravo služiti se svojim jezikom, uključujući i znakovni jezik gluhih i gluhoslijepih. Ako se radnja u postupku ne vodi na jeziku koji okrivljenik govori i razumije, osigurat će se prevođenje odnosno prevođenje ili tumačenje znakovnim jezikom gluhih i gluhoslijepih. To je moguće i putem audio- video konferencije (članak 8. stavak 11. ZKP-a).
n)
Stadiji postupka u kojima se omogućava korištenje audio-video konferencije su nejavni i mogu im prisustvovati samo pozvane osobe, osim sjednice drugostupanjskog vijeća koja je javna, ali s koje se javnost može isključiti uz uvjete propisane ZKP-om (članak 475. stavak 4. ZKP).
4. Naknade za postupke u građanskim i trgovačkim stvarima
a)
Uredba (EZ) br. 1896/2006 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2006. o uvođenju postupka za europski platni nalog: - zahtjev za europski platni nalog - za prijedlog za EPN plaća se polovica pristojbe sukladno iznosima navedenima u gornjoj tablici
Uredba (EZ) br. 861/2007 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. srpnja 2007. o uvođenju europskog postupka za sporove male vrijednosti - tužbeni zahtjev - za tužbu se plaća pristojba prema vrijednosti predmeta spora sukladno iznosima navedenima u gornjoj tablici
UREDBA (EU) br. 655/2014 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA od 15. svibnja 2014. o uspostavi postupka za europski nalog za blokadu računa kako bi se pojednostavila prekogranična naplata duga u građanskim i trgovačkim stvarima
- Izvadak iz Ovršnog zakona:
„Postupanje Agencije
Članak 364.c (NN 112/12, 73/17)
(1) Agencija po nalogu za blokadu računa postupa u skladu s odredbama zakona kojim je propisana provedba ovrhe i osiguranja na novčanim sredstvima po računu ovršenika.
(2) Za provedbu naloga za blokadu Agencija i banke imaju pravo na naknadu kao za poslove provedbe ovrhe i osiguranja na novčanim sredstvima po računima.
Sudske pristojbe
Članak 364.d (NN 112/12, 73/17)
(1) U postupku ishođenja naloga za blokadu računa ili pravnog sredstva protiv naloga sudska pristojba se plaća prema vrijednosti zahtjeva.
Iznos sudskih pristojbi može se za svaku pojedinu radnju izračunati ovisno o vrijednosti predmeta spora, a računa se prema sljedećoj tablici:
iznad | do eura | eura |
---|---|---|
0,00 | 398,17 | 13,27 |
398,18 | 796,34 | 26,54 |
796,35 | 1.194,51 | 39,82 |
1.194,52 | 1.592,67 | 53,09 |
1.592,68 | 1.990,84 | 66,36 |
Preko 1.990,84 eura plaća se pristojba u iznosu od 66,36 eura i još 1% na razliku iznad 1.990,84 eura, ali ne više od 663,61 euro.
(2) Sudska pristojba plaća se:
- na zahtjev za nalog za blokadu kao na prijedlog za osiguranje - plaća se polovica pristojbe sukladno iznosima navedenima u tablici
- na odluku o zahtjevu za nalog za blokadu računa kao na rješenje o osiguranju - plaća se polovica pristojbe sukladno iznosima navedenima u tablici
- na podneske iz članka 364.b točke 2. do 5. ovoga Zakona kao na žalbu protiv rješenja o osiguranju - plaća se pristojba sukladno iznosima navedenima u tablici
UREDBA (EZ) br. 805/2004 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA od 21. travnja 2004. o uvođenju europskog naloga za izvršenje za nesporne tražbine
- nema propisanih naknada
b)
- nema propisanih naknada
c)
- nema propisanih naknada
e)
Direktiva 2003/8/EC o unapređenju pristupa pravosuđu u prekograničnim sporovima utvrđivanjem minimalnih zajedničkih pravila - nadležno tijelo za primanje i slanje zahtjeva za odobravanje pravne pomoći u prekograničnim sporovima je Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije: u skladu sa Zakonom o besplatnoj pravnoj pomoći u postupku odobravanja pravne pomoći u prekograničnom sporu ne plaćaju se pristojbe
5. Metode elektroničkog plaćanja
U postupku pred sudovima plaćaju se sudske pristojbe u skladu s odredbama Zakona o sudskim pristojbama i u visini utvrđenoj Tarifom sudskih pristojbi.
Pristojbe propisane Tarifom plaćaju se bezgotovinski, gotovinski, u državnim biljezima emisije Republike Hrvatske ili elektroničkim putem.
Podaci o načinu plaćanja sudske pristojbe ističu se na mrežnoj stranici e-Oglasna ploča, mrežnim stranicama sudova i u sudskim pisarnicama.
Za podneske koji se podnose u elektroničkom obliku sukladno posebnim propisima putem informacijskog sustava u primjeni u poslovanju suda pristojba se plaća u trenutku njihova podnošenja u visini polovice propisanog iznosa pristojbe utvrđene Tarifom.
Na odluke koje sud dostavlja u elektroničkom obliku sukladno posebnim propisima putem informacijskog sustava u primjeni u poslovanju suda pristojba se plaća u visini polovice propisanog iznosa pristojbe utvrđene Tarifom ako je uplaćena u roku od tri dana od dana elektroničke dostave odluke.
Za podneske i odluke u zemljišnoknjižnom postupku za koje je zemljišnoknjižni upis predložen u elektroničkom obliku sukladno posebnim propisima putem informacijskog sustava u primjeni u poslovanju suda pristojba se plaća u trenutku podnošenja u visini polovice propisanog iznosa pristojbe utvrđene Tarifom.
Ako se sudska pristojba ne plati u navedenim rokovima, sudska pristojba plaća se u iznosima utvrđenim Tarifom.
6. Obavijest o ranoj upotrebi decentraliziranog IT sustava
7. Obavijest o ranoj upotrebi videokonferencije u građanskim i trgovačkim stvarima
RH neće primjenjivati čl.5. Uredbe (EU) 2023/2844 prije 1. svibnja 2025.