Ugrás a tartalomra

Bevált képzési módszerek

A képzést nyújtók itt a bírák és ügyészek képzése terén bevált gyakorlatok leírását tartalmazó tájékoztatókat találhatják. A gyakorlatok témák széles körét fedik le a képzési igények felmérésétől a képzések nyújtásáig és értékeléséig.

A tájékoztatók más gyakorló jogászok (bírósági alkalmazottak, ügyvédek, közjegyzők, végrehajtók és közvetítők) képzése során is hasznosak lehetnek.

A képzési igények felmérése

Innovatív képzési módszertan

Innovatív tantervek vagy képzési tervek

Az uniós jog megfelelő alkalmazását és a nemzetközi bírói együttműködés elősegítését célzó képzési eszközök

A képzésben résztvevők teljesítményének / a képzések hatásának értékelése

„Az uniós igazságügyi képzés helyes gyakorlatainak hasznosítása” (Building upon good practices in European judicial training) című európai munkaértekezlet

„Ígéretes”, „helyes” vagy „bevált” gyakorlat

A bevált képzési gyakorlatok különböző képzési területekhez kapcsolódnak:

  • a képzési igények felmérése,
  • innovatív tantervek vagy képzési tervek,
  • innovatív képzési módszertan,
  • az uniós jog megfelelő alkalmazását és a nemzetközi bírói együttműködés elősegítését célzó képzési eszközök,
  • a képzésben résztvevők teljesítményének / a képzések hatásának értékelése.

A példákat az Európai Parlament által 2012-ben javasolt európai igazságügyi képzésre vonatkozó kísérleti projekt keretében gyűjtötték, amelyet az Európai Bizottság 2013–2014 között valósított meg. A bevált képzési gyakorlatokra vonatkozó tanulmányt az Európai Igazságügyi Képzési Hálózat (EJTN) készítette el, és a példákat 23 képzési intézményből – például nemzeti igazságügyi képzési intézményekből –, az Európai Jogi Akadémiától (ERA), az Európai Közigazgatási Intézettől (EIPA) és magától az EJTN-től gyűjtötték.

Mindegyik tájékoztató ismerteti a gyakorlat főbb jellemzőit, a képzési intézmény elérhetőségeit és bármely, a gyakorlat átültethetőségére vonatkozó hasznos megjegyzést.

A képzési igények felmérése

Innovatív tantervek vagy képzési tervek

Átfogó és szükségletorientált éves képzési tanterv tervezése   (353 KB) 

Németország

Átfogó és szükségletorientált éves képzési tanterv tervezése   (366 KB) 

Anglia és Wales

Bírák és ügyészek számára más szakmák képviselőivel együtt tartott képzések   (350 KB) 

Bulgária

Bírák és ügyészek számára más szakmák képviselőivel együtt tartott képzések   (354 KB) 

Anglia és Wales

A különböző tudományágak összekapcsolása a bírák és ügyészek számára tartott képzések során   (359 KB) 

Olaszország

Szimulált bírósági tárgyalások és szerepjátékprogramok   (353 KB) 

Anglia és Wales

Szimulált törvényszékek   (350 KB) 

Magyarország

A kommunikációs készségek szoros nyomon követése szimuláció segítségével   (368 KB) 

Franciaország

Vezetőképzés   (354 KB) 

Franciaország

Vezetőképzés   (349 KB) 

Finnország

Vezetőképzés   (350 KB) 

Belgium

Vezetőképzés   (350 KB) 

Anglia és Wales

Vezetőképzés   (348 KB) 

EIPA

Vezetőképzés   (352 KB) 

Hollandia

Új jogi eszközökre vonatkozó, nagyszabású képzések nyújtásához szükséges átfogó csomag   (349 KB) 

Románia

Új jogi eszközökre vonatkozó, nagyszabású képzések nyújtásához szükséges átfogó csomag   (349 KB) 

Franciaország

Új jogi eszközökre vonatkozó, nagyszabású képzések nyújtásához szükséges átfogó csomag   (350 KB) 

Európai Jogi Akadémia (ERA)

Szokatlan oktatói csoportok közös képzési programjai   (349 KB) 

Portugália

Külső kutatóintézettel együttesen nyújtott képzési programok   (350 KB) 

Lengyelország

Bírósági mentorok   (349 KB) 

Bulgária

Bírósági mentorok   (394 KB) 

Hollandia

Innovatív képzési módszertan

Átfogó online e-Learning stratégia   (354 KB) 

Bulgária

Vegyes módszerű e-Learning   (360 KB) 

Hollandia

Vegyes módszerű e-Learning   (374 KB) 

Spanyolország

Uniós jogi képzés átfogó, sokrétű megközelítése   (360 KB) 

Bulgária

Képzési programok rögzítése, közvetítése, online podcastingja, leirata, továbbá ezek internetes elérhetősége   (357 KB) 

Románia

E-mail fiókok és videokonferenciák   (354 KB) 

Portugália

Videokonferencia segítségével valós időben alakított esettanulmány   (358 KB) 

Spanyolország

Oktatók felvétele és az oktatói teljesítmények értékelése   (363 KB) 

Románia

Helyi képzési igényeket és kérdéseket tükröző decentralizált képzés szervezése   (357 KB) 

Bulgária

Helyi képzési igényeket és kérdéseket tükröző decentralizált képzés szervezése   (356 KB) 

Románia

Helyi képzési igényeket és kérdéseket tükröző decentralizált képzés szervezése   (356 KB) 

Franciaország

Nagycsoportos tanulás – A „hógolyó” módszer   (360 KB) 

Anglia és Wales

Kis csoportok – határozatok írásba foglalása   (358 KB) 

Hollandia

Önreflexió a határozat írásba foglalásáról   (356 KB) 

Észtország

Kis csoportok – A bíráskodás gyakorlata   (366 KB) 

Anglia és Wales

A bíró a társadalomban: hivatásetika, általános etika és médiakapcsolatok   (359 KB) 

Spanyolország

Önreflexió a kommunikációs készségek terén   (356 KB) 

Észtország

Médiakommunikáció – interaktív és többrétegű médiaképzés   (361 KB) 

Németország

Az uniós jog megfelelő alkalmazását és a nemzetközi bírói együttműködés elősegítését célzó képzési eszközök

A képzésben résztvevők teljesítményének / a képzések hatásának értékelése

„Az uniós igazságügyi képzés helyes gyakorlatainak hasznosítása” (Building upon good practices in European judicial training) című európai műhelytalálkozó

A bevált gyakorlatokat 2014. június 26–27-én a Bizottság által szervezett műhelytalálkozón vitatták meg, hogy a képzésszolgáltatóknak lehetőséget biztosítsanak az ötletcserére a jogi szakemberek uniós jogalkalmazásra vonatkozó képzéseinek továbbfejlesztéséhez. A műhelytalálkozó során azt is kifejtették, hogy az uniós finanszírozás miként segíthet új képzési technikák bevezetésében (általában határokon átnyúló együttműködéseket érintő projektek számára).

A vitáról készült videók megtalálhatók a műhelytalálkozó honlapján.

„Ígéretes”, „helyes” vagy „bevált” gyakorlat

Az e részben bemutatott képzési gyakorlatok „ígéretes”, „helyes”, „bevált” vagy „besorolás nélküli” minősítést kaptak az EJTN által a tanulmány elkészítése során használt kritériumok alapján.

Bevált gyakorlat egy olyan képzési program vagy stratégia, amelyik a bizonyított hatékonyság legmagasabb szintjével rendelkezik, célkitűzéssel, valamint átfogó kutatással és értékeléssel alátámasztva.

Helyes gyakorlat egy olyan program vagy stratégia, amely egy vagy több szervezeten belül bevált, és annak ígéretét hordozza, hogy bevált gyakorlat lehet belőle, mivel valamelyest objektív alapokkal bír a hatékonysága megállapításához, és más szervezetek közötti megismétlésére potenciállal rendelkezik.

Az igazságügyi képzésben ígéretes (néha csak kísérleti) gyakorlatnak az minősül, amelyik legalább előzetes bizonyítékkal rendelkezik a hatékonyság tekintetében vagy amely esetében van potenciál olyan adatok generálására, amelyek hasznosak lehetnek a helyes vagy bevált gyakorlattá válása lehetőségének megállapításához, hogy szélesebb, sokoldalúbb igazságügyi képzési környezetekben is alkalmazni lehessen.

Egy hatékony gyakorlat potenciálisan bárhova átültethető a körülmények függvényében teljes mértékben vagy adaptált formában.

Egyes gyakorlatok besorolás nélküliek, mivel érdekesnek tűnnek, de nincs elégséges adat a fent leírt kritériumok szerinti besorolásukhoz.

Technikai probléma/tartalmi hiba bejelentése vagy az oldallal kapcsolatos észrevételek megosztása