Innowacyjna metoda szkoleniowa
Innowacyjne programy nauczania lub plany szkoleniowe
Ocena wyników osiąganych przez uczestników w trakcie szkolenia i skuteczności działań szkoleniowych
„Obiecujące”, „dobre” i „najlepsze” praktyki
Przykłady dobrych praktyk pochodzą z różnych obszarów objętych szkoleniami. Są to:
- ocena potrzeb szkoleniowych;
- innowacyjne programy nauczania lub plany szkoleń;
- innowacyjna metoda szkoleniowa;
- narzędzia szkoleniowe sprzyjające prawidłowemu stosowaniu prawa UE i międzynarodowej współpracy sądowej;
- ocena wyników osiąganych przez uczestników w trakcie szkolenia i skuteczności działań szkoleniowych.
Przykłady zostały zebrane w ramach projektu pilotażowego dotyczącego europejskiego szkolenia w zakresie sądownictwa, zaproponowanego przez Parlament Europejski w 2012 r. i zrealizowanego przez Komisję Europejską w latach 2013–2014. Badanie na temat dobrych praktyk szkoleniowych zostało przeprowadzone przez Europejską Sieć Szkolenia Kadr Wymiaru Sprawiedliwości (EJTN), przy czym przykłady pochodzą z 23 instytucji szkoleniowych takich jak krajowe instytucje szkolące kadry wymiaru sprawiedliwości, Akademia Prawa Europejskiego (ERA), Europejski Instytut Administracji Publicznej (EIPA) oraz sama Europejska Sieć Szkolenia Kadr Wymiaru Sprawiedliwości.
W każdym arkuszu informacyjnym przedstawiono główne cechy prezentowanej praktyki, dane kontaktowe instytucji szkoleniowej i wszystkie inne przydatne informacje dotyczące przeniesienia tej praktyki do innego środowiska.
Ocena potrzeb szkoleniowych
Estonia |
|
Ustrukturyzowana procedura służąca identyfikowaniu potrzeb szkoleniowych (310 KB) |
Rumunia |
Belgia |
|
Ocena całego programu przez Trybunał ds. Zdrowia Psychicznego (318 KB) |
Anglia i Walia |
Chorwacja |
|
Stworzenie profili kompetencyjnych sędziego i prokuratora (313 KB) |
Polska |
Anglia i Walia |
|
Akademia Prawa Europejskiego (ERA) |
|
Europejski Instytut Administracji Publicznej (EIPA) |
|
Francja |
Innowacyjne programy nauczania lub plany szkolenia
Innowacyjna metoda szkoleniowa
Bułgaria |
|
Niderlandy |
|
Hiszpania |
|
Kompleksowe, wieloaspektowe podejście do szkolenia w zakresie prawa UE (320 KB) |
Bułgaria |
Rumunia |
|
Portugalia |
|
Hiszpania |
|
Nabór osób prowadzących szkolenia i ocena rezultatów ich pracy (323 KB) |
Rumunia |
Bułgaria |
|
Rumunia |
|
Francja |
|
Uczenie się w dużych grupach – metoda kuli śniegowej (315 KB) |
Anglia i Walia |
Niderlandy |
|
Estonia |
|
Małe grupy – seminarium pt. „Sztuka orzekania” (ang. The Business of Judging) (325 KB) |
Anglia i Walia |
Rola sędziego w społeczeństwie: deontologia, etyka i relacje z mediami (315 KB) |
Hiszpania |
Estonia |
|
Niemcy |
Narzędzia szkoleniowe sprzyjające prawidłowemu stosowaniu prawa UE i międzynarodowej współpracy sądowej
Dostęp do prawa UE za pomocą środków elektronicznych (309 KB) |
Portugalia |
Niderlandy |
|
Włochy |
|
Hiszpania |
|
Węgry (Polska, Republika Czeska, Słowacja) |
|
Ustawiczne tworzenie sieci (rzeczywistych i wirtualnych) (310 KB) |
Rumunia |
Europejska Sieć Szkolenia Kadr Wymiaru Sprawiedliwości (EJTN) |
|
Europejska Sieć Szkolenia Kadr Wymiaru Sprawiedliwości (EJTN) |
|
Niemcy |
|
Akademia Prawa Europejskiego (ERA) |
|
Niderlandy |
Ocena wyników osiąganych przez uczestników w trakcie szkolenia i skuteczności działań szkoleniowych
Belgia |
|
Niderlandy |
|
Niemcy |
|
Akademia Prawa Europejskiego (ERA) |
|
Europejski Instytut Administracji Publicznej (EIPA) |
Warsztaty europejskie na temat korzystania z dobrych praktyk w ramach europejskich szkoleń kadr wymiaru sprawiedliwości
Dobre praktyki szkoleniowe omówiono w dniach 26–27 czerwca 2014 r. w czasie warsztatów zorganizowanych przez Komisję. Celem warsztatów było stworzenie forum, na którym podmioty szkolące mogłyby przedstawić swoje zdanie na temat dalszego rozwoju projektów szkoleniowych dla prawników praktyków w zakresie stosowania prawa UE. W czasie warsztatów wyjaśniono również, w jaki sposób finansowanie ze środków UE może wspomóc wprowadzanie nowych technik szkoleniowych (zasadniczo w odniesieniu do projektów obejmujących współpracę transgraniczną).
Materiały wideo dotyczące debaty znajdują się na stronie internetowej warsztatów.
„Obiecujące”, „dobre” i „najlepsze” praktyki
Praktyki szkoleniowe przedstawione w niniejszej części zostały zostały podzielone na „obiecujące”, „dobre”, „najlepsze” lub „niesklasyfikowane” na podstawie kryteriów zdefiniowanych przez EJTN w fazie badawczej.
„Najlepsza praktyka” to program szkoleniowy lub strategia, które charakteryzuje najwyższy poziom skuteczności, co znajduje potwierdzenie w obiektywnych i kompleksowych badaniach oraz ocenie.
„Dobra praktyka” to program lub strategia, których skuteczność została dowiedziona w jednej lub większej liczbie organizacji, przy czym praktyka ta może się przekształcić w najlepszą praktyką, ponieważ istnieją obiektywne przesłanki jej skuteczności i potencjalnej możliwości odtworzenia w innych organizacjach.
W ramach szkolenia kadr wymiaru sprawiedliwości „obiecująca praktyka” (czasami jedynie doświadczalnie) to praktyka, w przypadku której przynajmniej wstępnie dowiedziono skuteczności bądź istnieje możliwość uzyskania danych, które pozwolą na oceną, czy praktyka ta może się przekształcić w dobrą lub najlepszą praktyką, czyli w projekt, który można przenieść do zróżnicowanych środowisk szkoleniowych projektów przeznaczonych dla kadr wymiaru sprawiedliwości.
Skuteczna praktyka jest potencjalnie przenoszalna do jakiegokolwiek środowiska, w całości lub w zmodyfikowanej formie, przy uwzględnieniu określonych okoliczności.
Niektóre praktyki są niesklasyfikowane, ponieważ mimo że wydały się one interesujące, w ich przypadku nie można było jednak uzyskać wystarczających danych, aby dokonać ich klasyfikacji na podstawie kryteriów opisanych powyżej.