Přejít k hlavnímu obsahu

Osvědčené postupy ve vzdělávání

Školitelé zde najdou informační přehledy popisující osvědčené postupy pro vzdělávání a odbornou přípravu soudců a státních zástupců. Postupy zahrnují široké spektrum témat, od posouzení potřeb v oblasti vzdělávání až k jeho poskytování a hodnocení.

Informační přehledy mohou také inspirovat vzdělávání dalších právníků (soudních zaměstnanců, advokátů, notářů, exekutorů a mediátorů).

Posouzení vzdělávacích potřeb

Inovativní vzdělávací metoda

Inovativní studijní program nebo vzdělávací plány

Vzdělávací nástroje ve prospěch náležitého uplatňování práva EU a mezinárodní justiční spolupráce

Hodnocení výkonnosti účastníků vzdělávání / dopadu vzdělávacích činností

Evropský seminář o zúročení osvědčených postupů v evropském justičním vzdělávání

„Slibné“, „dobré“ nebo „nejlepší“ postupy

Příklady osvědčených vzdělávacích postupů spadají do různých oblastí:

  • posouzení vzdělávacích potřeb
  • inovativní studijní program nebo vzdělávací plány
  • inovativní vzdělávací metoda
  • vzdělávací nástroje ve prospěch náležitého uplatňování práva EU a mezinárodní justiční spolupráce
  • hodnocení výkonnosti účastníků vzdělávání / dopadu vzdělávacích činností

Příklady byly shromážděny v rámci pilotního projektu evropského justičního vzdělávání, který navrhl Evropský parlament v roce 2012 a provedla Evropská komise v letech 2013–2014. Studii týkající se osvědčených vzdělávacích postupů vypracovala Evropská síť pro justiční vzdělávání (EJTN) a příklady poskytlo 23 vzdělávacích institucí, jako jsou instituce poskytující justiční vzdělávání v členských státech, Akademie evropského práva (ERA), Evropský institut veřejné správy (EIPA) nebo sama EJTN.

Každý informační přehled nabízí seznámení s hlavními prvky postupu, kontaktní údaje vzdělávacích institucí a další užitečné připomínky ohledně přenositelnosti postupů.

Posouzení vzdělávacích potřeb

Inovativní studijní program nebo vzdělávací plány

Plánování komplexního ročního studijního programu zaměřeného na potřeby   (386 KB) 

Německo

Plánování komplexního ročního studijního programu zaměřeného na potřeby   (347 KB) 

Anglie a Wales

Poskytování vzdělávání soudcům a státním zástupcům společně s jinými profesemi   (300 KB) 

Bulharsko

Poskytování vzdělávání soudcům a státním zástupcům společně s jinými profesemi   (335 KB) 

Anglie a Wales

Kombinace různých oborů při poskytování vzdělávání soudcům a státním zástupcům   (331 KB) 

Itálie

Simulovaná soudní jednání a programy hraní rolí   (336 KB) 

Anglie a Wales

Simulovaná soudní jednání   (299 KB) 

Maďarsko

Podrobné sledování komunikačních dovedností pomocí simulace   (347 KB) 

Francie

Vzdělávání v oblasti vedení a řízení   (336 KB) 

Francie

Vzdělávání v oblasti vedení a řízení   (299 KB) 

Finsko

Vzdělávání v oblasti vedení a řízení   (299 KB) 

Belgie

Vzdělávání v oblasti vedení a řízení   (301 KB) 

Anglie a Wales

Vzdělávání v oblasti vedení a řízení   (298 KB) 

EIPA

Vzdělávání v oblasti vedení a řízení   (334 KB) 

Nizozemsko

Komplexní balíček pro zajišťování rozsáhlého vzdělávání o nových právních předpisech   (331 KB) 

Rumunsko

Komplexní balíček pro zajišťování rozsáhlého vzdělávání o nových právních předpisech   (298 KB) 

Francie

Komplexní balíček pro zajišťování rozsáhlého vzdělávání o nových právních předpisech   (334 KB) 

Akademie evropského práva (ERA)

Společné provádění vzdělávacích programů v neobvyklých partnerstvích   (299 KB) 

Portugalsko

Společné provádění vzdělávacích programů s externím výzkumným ústavem   (328 KB) 

Polsko

Mentoři při soudech   (331 KB) 

Bulharsko

Mentoři při soudech   (341 KB) 

Nizozemsko

Inovativní vzdělávací metoda

Komplexní strategie týkající se elektronického učení   (299 KB) 

Bulharsko

Kombinované elektronické učení   (334 KB) 

Nizozemsko

Kombinované elektronické učení   (350 KB) 

Španělsko

Komplexní, mnohostranný přístup ke vzdělávání v oblasti práva EU   (338 KB) 

Bulharsko

Nahrávání, vysílání, podcasting, záznam a přepis vzdělávacích činností a jejich zpřístupnění na internetu   (298 KB) 

Rumunsko

Elektronické schránky a videokonference   (331 KB) 

Portugalsko

Reálná případová studie vypracovaná v reálném čase s použitím videokonference   (334 KB) 

Španělsko

Nábor školitelů a hodnocení jejich výkonnosti   (339 KB) 

Rumunsko

Organizace decentralizovaného vzdělávání s cílem zohlednit místní vzdělávací potřeby a záležitosti   (333 KB) 

Bulharsko

Organizace decentralizovaného vzdělávání s cílem zohlednit místní vzdělávací potřeby a záležitosti   (332 KB) 

Rumunsko

Organizace decentralizovaného vzdělávání s cílem zohlednit místní vzdělávací potřeby a záležitosti   (332 KB) 

Francie

Učení ve velkých týmech – metoda „sněhové koule“   (304 KB) 

Anglie a Wales

Malé týmy – vyhotovování soudních rozhodnutí   (333 KB) 

Nizozemsko

Sebereflexe při vyhotovování soudních rozhodnutí   (299 KB) 

Estonsko

Malé týmy – výkon soudní funkce   (341 KB) 

Anglie a Wales

Soudce ve společnosti: deontologie, profesní etika a vztahy se sdělovacími prostředky   (335 KB) 

Španělsko

Sebereflexe s ohledem na komunikační dovednosti   (333 KB) 

Estonsko

Mediální komunikace – interaktivní a víceúrovňové mediální vzdělávání   (337 KB) 

Německo

Vzdělávací nástroje ve prospěch náležitého uplatňování práva EU a mezinárodní justiční spolupráce

Přístup k právu EU pomocí elektronických prostředků   (294 KB) 

Portugalsko

Komplexní, mnohostranný přístup ke vzdělávání v oblasti práva EU a mezinárodní justiční spolupráce (model Eurinfra)   (354 KB) 

Nizozemsko

GAIUS: zlepšení znalostí soudců o právu EU   (301 KB) 

Itálie

Kombinace vzdělávání v oblasti práva EU a mezinárodní spolupráce s právnickým jazykovým vzděláváním   (326 KB) 

Španělsko

Kombinace vzdělávání v oblasti práva EU a mezinárodní spolupráce s právnickým jazykovým vzděláváním   (334 KB) 

Maďarsko (Polsko, Česká republika, Slovensko)

Neustálé vytváření sítí (skutečných a virtuálních)   (332 KB) 

Rumunsko

Soutěž THEMIS   (312 KB) 

Evropská síť pro justiční vzdělávání (EJTN)

Trestní soudnictví I – mezinárodní justiční spolupráce v trestních věcech – „simulace týkající se evropského zatýkacího rozkazu a vzájemné právní pomoci“   (335 KB) 

Evropská síť pro justiční vzdělávání (EJTN)

„Učení praxí“ při současném zvyšování povědomí o justiční spolupráci a vnitrostátním právu ostatních členských států EU   (304 KB) 

Německo

Vypracovávání vzdělávacích materiálů týkajících se práva EU na celoevropské úrovni pro následné začlenění na vnitrostátní úrovni   (313 KB) 

Akademie evropského práva (ERA)

Zviditelnění obsahu práva EU v kurzech týkajících se vnitrostátního práva   (333 KB) 

Nizozemsko

Hodnocení výkonnosti účastníků vzdělávání / dopadu vzdělávacích činností

Evropský seminář o zúročení osvědčených postupů v evropském justičním vzdělávání

Ve dnech 26. a 27. června 2014 uspořádala Komise seminář, jehož cílem bylo, aby si poskytovatelé odborného vzdělávání vyměnili nápady, jež jsou důležité pro další rozvoj odborného vzdělávání v oblasti práva EU určeného profesionálům v oblasti práva. Účastníci semináře diskutovali o osvědčených vzdělávacích postupech a dozvěděli se, jak může financování z prostředků EU přispět k zavedení nových vzdělávacích technik (obecně se jedná o projekty s přeshraniční účastí).

Videa z diskuse lze nalézt na internetových stránkách semináře.

„Slibné“, „dobré“ nebo „nejlepší“ postupy

Vzdělávací postupy uvedené v tomto oddíle jsou podle kritérií definovaných EJTN při provádění studie označeny jako „slibné“, „dobré“, „nejlepší“ nebo „nezařazené“.

„Nejlepším“ postupem je vzdělávací program nebo strategie s nejvyšším stupněm prokázané účinnosti, která je doprovázena objektivním a uceleným výzkumem a hodnocením.

„Dobrým“ postupem je program nebo strategie, která fungovala v rámci jedné nebo více organizací a má potenciál stát se nejlepším postupem, neboť vykazuje určité objektivní základy pro to, aby byla účinná a použitelná v jiných organizacích.

„Slibným“ (někdy pouze experimentálním) postupem v justičním vzdělávání je praxe s alespoň předběžnými důkazy o účinnosti, nebo praxe, která má potenciál vytvářet údaje užitečné pro určení, zda se může stát dobrým nebo nejlepším postupem, který lze převést do širších a rozmanitějších prostředí justičního vzdělávání.

Účinný postup lze potenciálně převést kamkoliv, a to podle okolností buď v plném rozsahu nebo v upravené podobě.

Některé, ač zajímavé postupy se nezařazují, neboť nebyly k dispozici dostatečné údaje k jejich označení podle výše uvedených kritérií.

Upozornit na technický problém, chybný obsah nebo zaslat zpětnou vazbu