Hyppää pääsisältöön

Hyviä opetuskäytäntöjä

Tähän osioon on koottu kouluttajille tarkoitettuja tietosivuja, joissa esitellään tuomareiden ja syyttäjien koulutukseen liittyviä hyviä käytäntöjä. Ne kattavat eri aiheita koulutustarpeiden kartoittamisesta koulutuksen toteuttamiseen ja arviointiin.

Tietosivuilta voi saada vinkkejä myös muiden oikeusalan ammattilaisten (tuomioistuinten henkilöstön, lakimiesten, notaarien, haaste- ja ulosottomiesten ja sovittelijoiden) koulutukseen.

Training needs´ assessment

Innovative training methodology

Innovative curricula or training plans

Training tools to favour the correct application of EU law and international judicial co-operation

Assessment of participants´ performance in training / effect of the training activities

European workshop on building upon good practices in European judicial training

’Promising’, ’good’ or ’best’ practice

Esimerkit hyvistä toimintatavoista kattavat useita eri aihealueita:

  • koulutustarpeiden kartoitus
  • innovatiivinen opetusohjelma tai koulutussuunnitelma
  • innovatiivinen koulutusmenetelmä
  • EU:n lainsäädännön asianmukaisen soveltamisen ja kansainvälisen oikeudellisen yhteistyön edistäminen
  • osanottajien koulutustulosten / koulutustoiminnan vaikutusten arviointi.

Esimerkit on kerätty eurooppalaista oikeusalan koulutusta koskevan pilottihankkeen yhteydessä, jonka Euroopan komissio toteutti vuosina 2013–2014 Euroopan parlamentin vuonna 2012 esittämän ehdotuksen pohjalta. Hankkeeseen kuuluvan selvityksen koulutukseen liittyvistä hyvistä toimintatavoista laati Euroopan juridinen koulutusverkosto (EJTN), ja esimerkit kerättiin 23 koulutuslaitoksesta, joihin kuuluivat mm. kansalliset oikeusalan koulutuslaitokset, Eurooppaoikeuden akatemia (Academy of European Law, ERA), julkisen hallinnon Eurooppa-instituutti (European Institute of Public Administration, EIPA) ja Euroopan juridinen koulutusverkosto.

Jokaisella tietosivulla esitellään toimintatavan keskeiset piirteet, koulutuslaitoksen yhteystiedot ja hyödyllisiä vinkkejä toimintatavan siirrettävyydestä.

Koulutustarpeiden kartoitus

Innovatiivinen opetusohjelma tai koulutussuunnitelma

Planning a Comprehensive and Needs-orientated Annual Training Curriculum   (387 KB) 

Saksa

Planning a Comprehensive and Needs-orientated Annual Training Curriculum   (340 KB) 

Englanti ja Wales

Delivery of Training to Judges and Prosecutors in conjunction with Other Professions   (381 KB) 

Bulgaria

Delivery of Training to Judges and Prosecutors in conjunction with Other Professions   (416 KB) 

Englanti ja Wales

Combining Different Disciplines in the Delivery of Training for Judges and Prosecutors   (414 KB) 

Italia

Simulated Mock Tribunals and Role Play Programmes   (419 KB) 

Englanti ja Wales

Simulated Mock Tribunals   (383 KB) 

Unkari

Close Monitoring of Communication Skills, through the use of Simulation   (431 KB) 

Ranska

Leadership and Management Training   (421 KB) 

Ranska

Leadership and Management Training   (381 KB) 

Suomi

Leadership and Management Training   (246 KB) 

Belgia

Leadership and Management Training   (248 KB) 

Englanti ja Wales

Leadership and Management Training   (247 KB) 

EIPA

Leadership and Management Training   (248 KB) 

Alankomaat

A Comprehensive Package to Deliver Large-Scale Training on new Legal Instruments   (247 KB) 

Romania

A Comprehensive Package to Deliver Large-Scale Training on new Legal Instruments   (244 KB) 

Ranska

A Comprehensive Package to Deliver Large-Scale Training on new Legal Instruments   (246 KB) 

Eurooppaoikeuden akatemia (ERA)

Joint Delivery of Training Programmes in Unusual Partnerships   (247 KB) 

Portugali

Joint Delivery of Training Programmes with External Research Institute   (245 KB) 

Puola

Court Mentors   (245 KB) 

Bulgaria

Court Mentors   (285 KB) 

Alankomaat

Innovatiivinen koulutusmenetelmä

Koulutusvälineitä, joilla edistetään EU:n lainsäädännön asianmukaista soveltamista ja kansainvälistä oikeudellista yhteistyötä

Osanottajien koulutustulosten / koulutustoiminnan vaikutusten arviointi

Työpaja hyvien toimintatapojen kehittämisestä eurooppalaisen oikeusalan koulutuksen alalla

Koulutukseen liittyvistä hyvistä toimintatavoista keskusteltiin komission 26.–27. kesäkuuta 2014 järjestämässä työpajassa, jonka tarkoituksena oli antaa koulutuksen tarjoajille tilaisuus vaihtaa ideoita EU:n lainsäädännön soveltamista koskevan koulutuksen kehittämiseen oikeusalan ammattilaisia varten. Lisäksi työpajassa kerrottiin, miten EU-rahoituksen avulla voidaan ottaa käyttöön uusia koulutustekniikoita (yleensä rajat ylittävää yhteistyötä käsittävien hankkeiden yhteydessä).

Keskusteluista tallennettuja videoita on nähtävänä työpajan verkkosivuilla.

’Lupaava’, ’hyvä’ tai ’paras’ toimintatapa

Tässä jaksossa esiteltyjen koulutusmenetelmien luokittelu (’lupaava’, ’hyvä’, ’paras’ toimintatapa tai ’luokittelematon’) perustuu kriteereihin, jotka Euroopan juridinen koulutusverkosto määritteli selvityksen laatimisen yhteydessä.

Parhaaksi toimintatavaksi on luokiteltu koulutusohjelma tai -strategia, joka on todettu puolueettomien ja kattavien selvitysten ja evaluointien perusteella erityisen tehokkaaksi.

Hyväksi toimintatavaksi on luokiteltu ohjelma tai strategia, joka on todettu toimivaksi yhdessä tai useammassa organisaatiossa ja josta saattaa muodostua paras toimintatapa, koska on jonkinlaisia objektiivisia perusteita pitää sitä tuloksellisena ja se voidaan toteuttaa myös muissa organisaatioissa.

Lupaava (joskus vain kokeellinen) toimintatapa oikeusalan koulutuksen alalla on käytäntö, joka voidaan ainakin alustavassa tarkastelussa todeta tulokselliseksi tai jolla on edellytykset muodostua hyväksi tai parhaaksi toimintatavaksi, joka voidaan siirtää laajempiin ja erilaisiin oikeudellisen koulutuksen ympäristöihin.

Tuloksellinen toimintatapa on mahdollisesti siirrettävissä mihin tahansa muualle, olosuhteista riippuen joko sellaisenaan tai muokattuna.

Osa toimintatavoista on jätetty luokittelematta, koska ne vaikuttavat kiinnostavilta, mutta saatavilla olevat tiedot eivät riitä niiden luokittelemiseen edellä mainittujen kriteerien mukaisesti.

Ilmoita teknisestä tai sisältöä koskevasta ongelmasta tai anna muuta palautetta sivustosta