Det nationale virksomhedsregisters historie
Hvornår blev det oprettet?
Efter optællingen af organisationer og fællesskaber oprettede Republikken Sloveniens statistiske kontor (SURS) i 1976 registret over organisationer og fællesskaber, som er hovedhjørnestenen i det slovenske virksomhedsregister (PRS). For at forvalte data om håndværkere oprettede SURS i 1985 et fælles register over virksomheder (ERO), som var edb-baseret og sammen med registret over organisationer og samfund udgjorde PRS (kilde: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History).
Republikken Sloveniens agentur for forvaltning af offentlige registre og relaterede tjenester (AJPES) overdrog vedligeholdelsen og forvaltningen af SURS til PRS i 2002. I 2005 blev PRS det vigtigste register for registrering af selvstændige erhvervsdrivende (s.p.). I 2008 blev den retlige registerdatabase en integreret del af PRS.
Hvornår blev det digitaliseret?
PRS blev digitaliseret i 1997 (kilde: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History).
Hvilken lovgivning finder i dag anvendelse?
Lov om det slovenske virksomhedsregister (Zakon o Poslovnem registru Slovenije, ZPRS-1)] https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO3726
Forordning om forvaltning og vedligeholdelse af det slovenske virksomhedsregister (Uredba o vodenju in vzdrževanju Poslovnega registra Slovenije) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED7599
Vejledning om typer og omfang af data for hver form for retlig organisation i det slovenske virksomhedsregister (Navodilo o vrstah in obsegu podatkov za posamezno pravnoorganizacijsko obliko enote Poslovnega registra Slovenije) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838
Lov om retsregistret (Zakon o sodnem registru, ZSReg)https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO320
Forordning om retsregistret (Uredba o sodnem registru) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4497
Forordning om registrering af selskaber og andre juridiske personer i retsregistret (Uredba o vpisu družb i drugih pravnih oseb v sodni register) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4484
Hvilke oplysninger indeholder virksomhedsregistret?
Hvem har adgang til registret?
Offentlige PRS-data er tilgængelige for alle på AJPES-portalen https://www.ajpes.si/Registri/Poslovni_register/Splosno. Brugeren skal logge ind på portalen.
Hvilke oplysninger indeholder virksomhedsregistret?
Hvilke data opbevares? (enheder, der registreres i det offentlige register, oplysninger om insolvens, regnskaber ...)?
Det slovenske virksomhedsregister (Poslovni register Slovenije (PRS) er en elektronisk database over alle kommercielle enheder, der har deres vedtægtsmæssige hjemsted på Republikken Sloveniens område og driver virksomhed dér, samt deres filialer, filialer af udenlandske selskaber som fastsat i selskabsloven og andre underafdelinger af kommercielle enheder. PRS er hovedregistret over kommercielle enheder, der i henhold til lovgivningen kun skal registreres i PRS, og kommercielle enheder, der er etableret direkte ved eller på grundlag af en forordning, og som ikke er opført i noget andet register. For alle andre kommercielle enheder (foreninger, fonde, politiske partier og fysiske personer, der udøver en registreret aktivitet) er PRS et derivatregister, da disse kommercielle enheder registreres ved indskrivning i det primære register eller i et officielt register hos en anden registreringsmyndighed, inden de registreres i PRS af AJPES. Registret indeholder følgende kategorier:
- virksomheder (partnerskaber og selskaber)
- selvstændigt erhvervsdrivende
- offentligretlige juridiske personer
- privatretlige juridiske personer
- foreninger
- fysiske personer, der udfører registrerede eller regulerede aktiviteter
- datterselskaber og andre afdelinger af virksomheder
- udenlandske erhvervsenheders hovedforretningssteder
- andre organer.
Udenlandske juridiske personer, der har brug for et registreringsnummer for at kunne registrere en ejendomsret i tingbogen, skal også optages i PRS.
Alle data vedrørende de forskellige typer kommercielle enheder i PRS kan findes i instrukserne om datatyper og dataomfang for hver juridisk selskabsform i det slovenske virksomhedsregister https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838.
Solvensdata, regnskabsdata og lignende finansielle oplysninger fremgår ikke af PRS.
Hvilke dokumenter arkiveres/opbevares (sagsmapper, dokumentsamlinger, vedtægter, referater fra generalforsamlinger osv.)?
Kommercielle enheder skal fremlægge de oplysninger, der er nødvendige for registrering i PRS, ledsaget af andre dokumenter i overensstemmelse med den lovgivning for de enkelte sektorer, der vedrører deres registrering i PRS (selskabsloven, hotelloven osv.) eller i retsregistret. Andre kommercielle enheder, der registreres i et andet primært register, og for hvilke PRS har oprettet et register, registreres på grundlag af en forvaltningsakt fra registreringsmyndigheden. AJPES opbevarer den dokumentation, på grundlag af hvilken den har indlæst oplysningerne i PRS i overensstemmelse med artikel 23 i ZPRS-1.
Hvordan kan jeg foretage en søgning (og hvilke søgekriterier er tilgængelige)?
Mød os
Dataene er tilgængelige via AJPES-webportalen (ePRS-applikationen) eller efter skriftlig anmodning.
På registrets websted
Oplysningerne er tilgængelige via ePRS-applikationen ved at indtaste søgekriterier i et eller flere felter eller ved at vælge sådanne kriterier i rullemenuen. Søgekriteriet kan være følgende: dataelement, del af dataelement (ord) eller begyndelsen af et ord. En grundlæggende søgemaskine til søgning efter kommercielle enheder eller enheder, der er registreret i PRS, og en søgemaskine for personer er tilgængelige på AJPES-portalen.
Hvilke søgekriterier er tilgængelige?
I basissøgemaskinen er der adgang til data ved at indtaste søgekriterier i et eller flere felter eller vælge dem i rullemenuen [fuldstændigt eller forkortet navn, registreringsnummer, skatteregistreringsnummer, adresse, aktive/inaktive enheder, hovedaktivitetskode (SKD), standardnomenklaturkode efter institutionel sektor (SKIS) eller juridisk form]. Søgekriteriet kan være følgende: dataelement, del af dataelement (ord) eller begyndelsen af et ord.
Personsøgemaskinen giver efter indtastning af de relevante søgekriterier adgang til oplysninger om personer, der er stiftere af, interessenter i, repræsentanter for eller medlemmer af tilsynsorganet for enhver enhed, der er registreret i handelsregistret. For fysiske personer aktiveres adgangen til oplysninger ved at indføre en kombination af personens navn og personlige identifikationsnummer eller personens navn og skatteregistreringsnummer eller personens navn og bopælsadresse i henhold til handelsregistret, og for juridiske personer ved hjælp af navn eller firmanavn, registreringsnummer eller skatteregistreringsnummer.
Hvordan kan jeg få udleveret dokumenter?
Gratis?
I overensstemmelse med bestemmelserne i lov om adgang til oplysninger af offentlig interesse (Zakon o dostopu do informacij javnega značaja, ZDIJZ) kan andrageren anmode om adgang til dokumenter eller udskrifter, kopier eller elektroniske optagelser af dem. Myndigheden skal så vidt muligt stille oplysninger af offentlig interesse til rådighed i elektronisk form, men den er ikke forpligtet til at foretage konverteringer fra en form til en anden eller til at udlevere uddrag af dokumenter med henblik på videreanvendelse af oplysninger af offentlig interesse, hvis dette ville indebære en uforholdsmæssig stor indsats ud over en simpel procedure, eller til fortsat at fremlægge bestemte oplysninger udelukkende til videreanvendelse for andre myndigheder eller personer.
Mod betaling?
For at tilvejebringe en udskrift, kopi eller elektronisk optagelse af de ønskede oplysninger kan myndigheden kun afkræve andrageren de reelle driftsomkostninger. Af hensyn til økonomien opkræver myndigheden ikke driftsomkostninger for tilvejebringelsen af oplysninger, hvis omkostningerne hertil er lavere end 20 EUR (inkl. moms).
Hvordan kan jeg få et udtræk af registret, en bekræftet kopi eller en udskrift af dokumenter?
Det er muligt at få et elektronisk uddrag fra det slovenske virksomhedsregister (i det følgende benævnt: elektronisk udskrift) gratis via ePRS-onlineapplikationen, som i øjeblikket giver uafhængige erhvervsdrivende og kommercielle enheder, der er registreret i retsregistret, mulighed for at indhente elektroniske udskrifter.
I forordning om retsregistret præciseres det bl.a., at AJPES har ret til en godtgørelse for udstedelse af en udskrift i overensstemmelse med artikel 48 og 48, litra a), i lov om retsregistret. Godtgørelsesbeløbet fastsættes i lov om retsgebyrer (Zakon o sodnih taksah).
Godtgørelsesbeløbet for udstedelse af en forskriftsmæssig udskrift af retsregistret og en udskrift af dokumenter beregnes på grundlag af det antal sider, der er indeholdt i udskriften. Udgifterne til udskrivning af den følgende kopi af den forskriftsmæssige udskrift fra retsregistret betales af den, der anmoder om udskriften, og som ønsker at få flere kopier af samme udskrift på samme tid. Den faktureres for den anden kopi af udskriften og for hver efterfølgende kopi heraf. Godtgørelsen for fremstilling af efterfølgende kopier af udskriften beregnes på grundlag af det antal sider, der er indeholdt i de efterfølgende kopier af udskriften.
Registreringsprocedure
Hvordan indleder jeg registreringsproceduren (hvordan indsendes anmodninger til registret, bekræftelse af dokumenter, hvilken type dokumenter skal vedlægges)?
Mød os
Parten kan ansøge om status som selvstændig erhvervsdrivende (s.p.) på SPOT-registreringssteder, mens ansøgninger om oprettelse af et selskab indgives til en notar. Listen over SPOT-punkter og notarer findes på SPOT's webportal https://spot.gov.si/sl/portal-in-tocke-spot/tocke-spot-in-notarji/.
Alle oplysninger om oprettelsesproceduren og de krævede dokumenter, som parten skal fremlægge på registreringstidspunktet, forklares på SPOT-portalen. https://spot.gov.si/sl/poslovanje/ustanovitev-podjetja/.
Andre kommercielle enheder, der registrerer sig i et andet register, inden de registrerer sig i PRS, skal lade sig registrere i hovedregistret hos registreringsmyndigheden. Procedurerne for registrering af andre kommercielle enheder og de betingelser, som enheden skal opfylde, inden den påbegynder bestemte aktiviteter, forklares også på SPOT-portalen webportalspot.gov.si/sl/poslovanje/pravnoorganizativske-oblike-in-nacini-opravljavanja-dejavnosti/
Online
Via SPOT-portalen https://spot.gov.si/sl/e-postopki-in-storitve/seznam-e-postopkov-in-storitev-na-portalu-spot/ kan man indgive en ansøgning om status som selvstændig erhvervsdrivende (s.p.) – registrering, underretning om ændringer og sletning af PRS samt registrering af et enkeltmandsselskab med begrænset ansvar.
Hvordan behandles de indsendte ansøgninger om registrering?
SPOT-administratorer og notarer indhenter de nødvendige oplysninger og dokumenter fra andrageren og indgiver derefter på klientens vegne en anmodning om optagelse i PRS eller et forslag om optagelse i retsregistret i SPOT-systemet. De bemyndigede personer i AJPES træffer inden for rammerne af den administrative procedure afgørelse om registrering af den selvstændige erhvervsdrivende (s.p.) i PRS i overensstemmelse med den slovenske lov om virksomhedsregistret. AJPES træffer afgørelse om registrering i PRS ved en beslutning.
I overensstemmelse med lov om retsregistret træffer registreringsdomstolen afgørelse om, hvilke enheder der skal registreres i retsregistret, og træffer afgørelse om en sådan registrering. På grundlag af domstolens afgørelse tildeler AJPES den kommercielle enhed et registreringsnummer, en hovedaktivitetskode og en SKIS-kode.
I tilfælde af registrering af en anden kommerciel enhed, som først registrerer sig i et andet primært register, registrerer AJPES enheden i PRS på grundlag af den retsakt, der er modtaget fra registreringsmyndigheden, og ansøgningen om registrering i PRS OG udsteder et PRS-registreringscertifikat til enheden.
Registreringens retsvirkninger
De indførte oplysningers virkninger over for tredjeparter i henhold til artikel 17 i direktiv (EU) 2017/1132
I henhold til artikel 8 i lov om retsregistret har optagelsen af individuelle oplysninger i retsregistret retsvirkninger over for tredjemand fra datoen for offentliggørelsen af registreringen af disse oplysninger i retsregistret. Alle registreringer i retsregistret og arkivering af dokumenter skal offentliggøres på AJPES's websted om offentliggørelse af registreringer i retsregistret.
Den enhed, der anmoder om optagelse, kan først gøre indsigelse over for tredjemand mod de indlæste oplysninger og indholdet af de dokumenter, der ligger til grund for indførelsen i retsregistret, eller som skal indgives til retsregistret med henblik på offentliggørelse, efter at registreringen af disse oplysninger eller indgivelsen af disse dokumenter i retsregistret er blevet offentliggjort på AJPES-webstedet for offentliggørelse af registreringer i retsregistret, medmindre tredjeparten godtgør, at den havde kendskab til disse oplysninger eller til indholdet af disse dokumenter.
En person kan ikke påberåbe sig den omstændighed, at den pågældende fra den dato, hvor registreringen af oplysninger i retsregistret eller indgivelsen af et dokument i retsregistret blev offentliggjort på AJPES-webstedet for offentliggørelse af oplysninger i retsregistret, ikke havde kendskab til disse oplysninger og til indholdet af de dokumenter, der lå til grund for indførelsen af disse oplysninger eller indholdet af det dokument, der blev indgivet i retsregistret.
Uanset det foregående stykke kan en tredjemand i tilfælde af retshandlinger, der foretages af den enhed, der ansøger om registrering, inden for 15 dage fra datoen for offentliggørelsen af registreringen i retsregistret på de sider på AJPES-webstedet, der vedrører offentliggørelse af oplysninger i retsregistret, påberåbe sig, at vedkommende ikke havde kendskab til de oplysninger, der var indført og offentliggjort i retsregistret, eller til indholdet af dokumenterne, forudsat at det bevises, at han ikke havde kendskab til og ikke kunne have haft kendskab til sådanne oplysninger eller dokumenter.
Ingen, der handler med omhu i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv, bør blive udsat for negative juridiske følger for at have stolet på de oplysninger, der er indført i retsregistret.
I henhold til artikel 49, litra b), i lov om retsregistret skal systemet til indbyrdes forbindelse mellem selskabsregistre give adgang til oplysninger og ændringer, der er blevet foretaget i disse, vedrørende:
- interessentskaber (družba z neomejeno odgovornostjo)
- kommanditselskaber (komanditna družba)
- anpartsselskaber (družba z omejeno odgovornostjo)
- aktieselskaber (delniška družba)
- begrænsede partnerskaber (komanditna delniška družba)
- europæiske aktieselskaber (Evropska delniška družba)
- økonomiske sammenslutninger
- europæiske økonomiske firmagrupper
- kooperative selskaber
- europæiske kooperative selskaber
- institutter
- sammenslutninger af institutter
- andre juridiske personer, som i henhold til lovgivningen skal optages i retsregistret
- filialer af et kommercielt selskab
- filialer af et udenlandsk selskab
- underafdelinger af de øvrige ovennævnte juridiske personer og
- filialer af et udenlandsk selskab i en medlemsstat,
som er indført i retsregistret.
Det er også muligt at få adgang til:
- vedtægterne for et aktieselskab, et kommanditaktieselskab, et europæisk aktieselskab eller et stiftelsesdokument for et selskab med begrænset ansvar, som indeholder en konsolideret udgave af ændrede vedtægter eller af stiftelsesdokumentet med en notariel bekræftelse
- endelige retsafgørelser, hvorved et kapitalselskab erklæres ophævet
- planer for grænseoverskridende fusion [artikel 622, litra e), i lov om selskaber (ZGD-1)], grænseoverskridende opdeling (artikel 638, litra e), i ZGD-1) og grænseoverskridende omdannelse (artikel 661, litra e), i ZGD-1) sammen med de vedlagte bilag, der er indgivet til retsregistret med henblik på offentliggørelse
- retslige attester, der dokumenterer, at alle betingelser for en grænseoverskridende fusion (artikel 622, litra k), afsnit 7, i ZGD-1, en grænseoverskridende opdeling (artikel 638, litra j), afsnit 7, ZGD-1, eller en grænseoverskridende omdannelse (artikel 661., litra j), afsnit 7, i ZGD-1) er opfyldt, og at alle de retsdokumenter, der skal udfyldes, er behørigt udfyldt, samt årsrapporterne.
Der kan også gives aktindsigt i de dokumenter, der ligger til grund for dataindlæsningen, og hvis offentliggørelse i henhold til loven er påkrævet på agenturets websted for officielle publikationer. Der gives adgang til de data og dokumenter, der er omhandlet i det foregående afsnit, på grundlag af en anmodning om søgning via det elektroniske adgangspunkt på den europæiske e-Justiceportal inden for rammerne af sammenkoblingssystemet for virksomhedsregistre i overensstemmelse med portalens regler og tekniske krav.
Uoverensstemmelser mellem de registrerede oplysninger og de offentliggjorte oplysninger
Der er ingen forskel mellem registrering og offentliggørelse.
Hvem er ansvarlig for, at de registrerede oplysninger er korrekte?
Hvis AJPES ikke er registreringsmyndigheden, er kommercielle enheder og registreringsmyndigheder ansvarlige for at give rettidige oplysninger om ændringer af data, der er indlæst i PRS. Som PRS-forvalter er AJPES ansvarlig for nøjagtigheden af de data, den selv fastlægger, for vedligeholdelsen og forvaltningen af PRS samt for overførslen af offentlige PRS-data og offentliggørelsen heraf på webportalen.
Databeskyttelsesprocedurer
Procedurer vedrørende den registreredes rettigheder med hensyn til offentliggørelse og opbevaring af personoplysninger
Retsgrundlaget for registrering og offentliggørelse af personoplysninger i det slovenske virksomhedsregister er bestemmelserne i lovgivningen om registrerede enheders juridiske form (ZPRS-1, ZGD-1, ZSReg, ZGos m.fl.). Opbevaringstiderne for dokumenter afgøres af klassificeringssystemet i overensstemmelse med forordningen om administrative operationer (Uredba o upravnem poslovanju) og inden for fristerne for beskyttelse af personoplysninger.
Enhver person kan anmode om at få kendskab til sine personoplysninger ved hjælp af den informationsformular, der findes på AJPES-webportalen, og modtageren kan sende sin anmodning til gdpr@ajpes.si. På visse betingelser kan den registrerede også anmode om berigtigelse af sine personoplysninger. En person, der mener, at personoplysninger om vedkommende behandles ulovligt, kan indgive en klage til informationsmedarbejderen (Informacijski pooblaščenec).