Kansallisen rekisterin historiaa
Milloin rekisteri perustettiin?
Slovenian tasavallan tilastotoimisto (Statistični urad Republike Slovenije – SURS) perusti organisaatio- ja yhteisörekisterin (Register organizacij in skupnosti) vuonna 1976 organisaatioiden ja yhteisöjen inventoinnin jälkeen. Tämä rekisteri oli Slovenian kaupparekisterin (Poslovni register Slovenije – PRS) edeltäjä. SURS perusti vuonna 1985 käsityöyrityksiä koskevien tietojen käsittelemiseksi tietokonepohjaisen keskitetyn työpajarekisterin (ERO), joka yhdistettiin organisaatioiden ja yhteisöjen rekisteriin. Tällöin syntyi PRS (lähde: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History).
Slovenian julkisista oikeusrekistereistä ja niihin liittyvistä palveluista vastaava virasto (Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve – AJPES) otti julkisen palvelutoiminnan ja hallinnoinnin vastuulleen SURS:ltä vuonna 2002. PRS:stä tuli vuonna 2005 elinkeinonharjoittajien tärkein rekisteröintipaikka. Tuomioistuinten rekisteritietokannasta tuli vuonna 2008 olennainen osa PRS-palvelua.
Milloin se avattiin digitaalisessa muodossa?
PRS tietokoneistettiin vuonna 1997 (lähde: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History)
Sovellettava lainsäädäntö
Slovenian kaupparekisterilaki (Zakon o Poslovnem registru Slovenije – ZPRS-1) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO3726
Asetus Slovenian kaupparekisterin toiminnasta ja ylläpitämisestä (Uredba o vodenju in vzdrževanju Poslovnega registra Slovenije) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED7599
Ohjeet Slovenian kaupparekisterissä käytettäviä oikeudellisia muotoja koskevien tietojen tyypistä ja laajuudesta (Navodilo o vrstah in obsegu podatkov za posamezno pravnoorganizacijsko obliko enote Poslovnega registra Slovenije) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838
Tuomioistuinrekisterilaki (Zakon o sodnem registru – ZSReg) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO320
Asetus tuomioistuinrekisteristä (Uredba o sodnem registru) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4497
Asetus yritysten ja muiden oikeushenkilöiden rekisteröinnistä tuomioistuinrekisteriin (Uredba o vpisu družb in drugih pravnih oseb v sodni register) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4484
Mitä tietoja kaupparekisteristä on saatavissa?
Kuka voi käyttää rekisteriä?
PRS-tietojen julkiset tiedot ovat kaikkien saatavilla AJPES-portaalissa https://www.ajpes.si/Registri/Poslovni_register/Splosno. Käyttäjien on kirjauduttava portaaliin.
Mitä tietoja kaupparekisteri sisältää?
Mitä tietoja rekisteriin tallennetaan (julkiseen rekisteriin kirjattavat yritykset, tiedot maksukyvyttömyydestä, tilinpäätöstiedot jne.)?
Slovenian kaupparekisteri (PRS) on yhtiöitä ja muita liiketoimintayksiköiden osia koskevan lain mukaisesti sähköinen tietokanta kaikista Slovenian tasavaltaan sijoittautuneista liiketoimintayksiköistä ja niiden sivuliikkeistä sekä ulkomaisten yhtiöiden sivuliikkeistä. PRS-palvelu on päärekisteri yrityksille, jotka lain mukaan on rekisteröitävä ainoastaan PRS-palveluun, ja yrityksille, jotka on perustettu joko suoraan lailla tai lain perusteella ja joita ei merkitä mihinkään muuhun rekisteriin. Kaikkien muiden liiketoimintayksiköiden (yhdistykset, säätiöt, poliittiset puolueet ja rekisteröityä toimintaa harjoittavat luonnolliset henkilöt) osalta PRS on toissijainen rekisteri, koska tällaiset yhteisöt merkitään toisen rekisteröintiviranomaisen ensisijaiseen rekisteriin tai viralliseen rekisteriin ennen kuin AJPES lisää ne PRS:ään. PRS:ään rekisteröidään:
- yhtiöt (avoimet ja osakeyhtiöt)
- elinkeinonharjoittajat
- julkisoikeudelliset oikeushenkilöt
- yksityisoikeudelliset oikeushenkilöt
- yhdistykset
- rekisteröityä tai säänneltyä toimintaa harjoittavat luonnolliset henkilöt
- liikeyritysten tytäryhtiöt tai muut liiketoimintayksiköt
- ulkomaisten liikeyritysten pääkonttorit
- muut yksiköt.
PRS-järjestelmään merkitään myös ulkomaiset oikeushenkilöt, jotka tarvitsevat rekisterinumeron kiinteän omaisuuden omistusoikeuden rekisteröimiseksi kiinteistörekisteriin.
Tiedot, joita PRS:ään tarvitaan oikeudelliselta muodoltaan erityyppisistä liiketoimintayksiköistä, on esitetty ohjeissa Slovenian kaupparekisteriin kirjattavista tiedoista ja niiden laajuudesta: https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838.
PRS ei sisällä vakavaraisuustietoja, kirjanpitotietoja ja muita vastaavia taloudellisia tietoja.
Mitä asiakirjoja rekisteriin tallennetaan (asiakirjakansiot, yhtiöjärjestykset, yhtiökokousten pöytäkirjat jne.)?
Yritykset toimittavat PRS:ään rekisteröintiä varten tarvittavat tiedot ja muut asiakirjat PRS:ään tai tuomioistuinrekisteriin rekisteröintiä koskevan alakohtaisen lainsäädännön mukaisesti (yhtiölaki Zakon o gospodarskih družbah), majoitus- ja ravitsemisalasta annettu laki (Zakon o gostinstvu – ZGos) jne. Muut johonkin muuhun päärekisteriin merkityt liiketoimintayksiköt, joiden osalta PRS on toissijainen rekisteri, rekisteröidään rekisteröintiviranomaisen hallinnollisen toimen perusteella. AJPES:n on ZPRS-1:n 23 §:n nojalla säilytettävä asiakirjat, joiden perusteella se on tallentanut tiedot PRS:ään.
Hakujen tekeminen (käytössä olevat hakukriteerit)
Käynti tiedotuspisteessä
Tietoja voidaan käyttää AJPES-portaalin kautta (ePRS-sovellus) tai tekemällä kirjallinen pyyntö.
Rekisterin verkkosivustolla
Tietoja voi käyttää ePRS-sovelluksen kautta syöttämällä hakusanoja yhteen tai useampaan kenttään tai valitsemalla hakuparametri avattavasta valikosta. Hakuperusteena voi olla tieto, tiedon osa (sana) tai sanan alku. AJPES-portaalissa on perushakukone, jolla voi etsiä PRS-palveluun syötettyjä liiketoimintayksiköitä/yksiköitä, sekä henkilöhaku.
Mitkä ovat hakukriteerit?
Perushakukoneessa tietoihin pääsee syöttämällä hakusanoja yhteen tai useampaan kenttään tai valitsemalla hakuparametrin avattavasta valikosta (koko nimi tai sen lyhyt versio, rekisteröintinumero, veronumero, osoite, onko yksikkö aktiivinen vai passiivinen, päätoimialakoodi (toimialaluokitusstandardin mukaan – SKD), institutionaalisen sektorin standardiluokituksen koodi (SKIS) tai oikeudellinen muoto). Hakuperusteena voi olla tieto, tiedon osa (sana) tai sanan alku.
Henkilöhaulla saa tarvittavat hakuehdot syöttämällä tietoa henkilöistä, jotka ovat yritysrekisteriin merkityn yksikön perustajia, osakkaita, edustajia tai valvontaelimen jäseniä. Henkilötietoja saa syöttämällä henkilön nimen ja henkilötunnuksen, nimen ja verotunnuksen tai nimen ja kotiosoitteen yhdistelmän. Oikeushenkilöiden osalta käytetään liikenimeä ja yrityksen rekisterinumeroa tai verotunnistetta.
Asiakirjapyynnöt
Maksuttomat
Tiedonsaantilain (Zakon o dostopu do informacij javnega znacaja – ZDIJZ) mukaan hakija voi pyytää asiakirjoja, asiakirjaotteita, valokopioita tai sähköisiä tallenteita. Toimielimen on mahdollisuuksien mukaan annettava julkiset tiedot sähköisessä muodossa. Sen ei kuitenkaan tarvitse julkisten tietojen uudelleenkäyttöä varten a) tarjota muuntamista muodosta toiseen, b) toimittaa otteita asiakirjoista, jos tämä edellyttäisi yksinkertaisen menettelyn lisäksi kohtuutonta vaivaa, tai c) tuottaa jatkuvasti tiettyjä tietoja yksinomaan muiden viranomaisten tai muiden henkilöiden tekemää uudelleenkäyttöä varten.
Maksu
Toimielin voi periä hakijalta maksun toimintakustannustensa kattamiseksi, jos se toimittaa pöytäkirjan, valokopion tai sähköisen tallenteen pyydetyistä tiedoista. Taloudellisista syistä toimielin ei veloita tietojen antamisesta, jos kustannukset ovat enintään 20 euroa arvonlisävero mukaan lukien.
Miten voin saada rekisteriotteen tai jonkin asiakirjan oikeaksi todistetun jäljennöksen tai sanatarkan selostuksen?
Sähköiset otteet Slovenian kaupparekisteristä (jäljempänä e-otteet) ovat maksuttomia, jos ne hankitaan ePRS-verkkosovelluksen kautta. Kaupparekisteriin merkityt itsenäiset ammatinharjoittajat ja yritykset voivat tällä hetkellä hankkia e-otteita kyseisellä sovelluksella.
Tuomioistuinrekisteristä annetussa asetuksessa säädetään muun muassa, että AJPES:llä on oikeus periä otteesta maksu tuomioistuinrekisteristä annetun lain 48 ja 48 a §:n nojalla. Maksun määrästä säädetään oikeudenkäyntimaksuista annetussa laissa (Zakon o sodnih taksah).
Vakiomuotoisesta tuomioistuinrekisterin otteesta tai asiakirjasta perittävä maksu vaihtelee otteen sivumäärän mukaan. Tuomioistuinrekisterin vakiomuotoisen otteen seuraavista tulostekopiosta perittävän maksun maksaa hakija, joka haluaa samanaikaisesti useita jäljennöksiä samasta otteesta. Maksu peritään otteen toisesta kappaleesta ja jokaisesta sitä seuraavasta kappaleesta. Seuraavista tulostekopioista perittävä maksu määräytyy sivumäärän mukaan.
Rekisteröintimenettely
Miten rekisteröinti aloitetaan (rekisteröintihakemuksen tekeminen, asiakirjojen varmentaminen, tarvittavat liiteasiakirjat)?
Käynti tiedotuspisteessä
Yksinyrittäjän asemaa voi hakea SPOT-rekisteröintipisteissä. Yrityksen perustamista koskevat ehdotukset voi tehdä notaarille. SPOT-pisteiden ja notaarien luettelo on saatavilla SPOT-portaalissa https://spot.gov.si/sl/portal-in-tocke-spot/tocke-spot-in-notarji/.
Edellä mainitut prosessit ja asiakirjat, jotka hakijan täytyy toimittaa rekisteröintihetkellä, selitetään SPOT-portaalissa https://spot.gov.si/sl/poslovanje/ustanovitev-podjetja/.
Rekisteriviranomaisen on merkittävä päärekisteriin muut liiketoimintayksiköt, jotka on merkitty johonkin toiseen rekisteriin ennen niiden rekisteröimistä PRS-palveluun. SPOT-portaalissa https://spot.gov.si/sl/poslovanje/pravnoorganizacijske-oblike-in-nacini-opravljanja-dejavnosti/ selitetään myös muiden liiketoimintayksiköiden rekisteröimistä koskevat rekisteröintimenettelyt ja ehdot, joiden on täytyttävä ennen tiettyjen työtehtävien aloittamista.
Verkossa
Yksinyrittäjän asemaa (rekisteröinti, muutokset, poisto) ja yksinkertaisen yhden henkilön yksityisen osakeyhtiön rekisteröintiä koskevat hakemukset voi tehdä SPOT-portaalissa https://spot.gov.si/sl/e-postopki-in-storitve/seznam-e-postopkov-in-storitev-na-portalu-spot/.
Kuinka hakemukset käsitellään?
Kun SPOT-pisteen virkailijat ja notaarit ovat saaneet hakijalta tarvittavat tiedot ja asiakirjat, he kirjaavat hakijan rekisteröintihakemuksen PRS:ään tai ehdotuksen tuomioistuinrekisteriin merkitsemisestä SPOT-järjestelmään. AJPES:n virkamiehet tekevät päätöksensä yksityisen elinkeinonharjoittajan aseman rekisteröimisestä PRS:ään osana hallintomenettelyä Slovenian kaupparekisteristä annetun lain mukaisesti. Tämän jälkeen AJPES tekee virallisen päätöksen.
Rekisterituomioistuin tekee päätöksen yhteisöistä, jotka on tuomioistuinrekisterilain nojalla merkittävä kaupparekisteriin, ja tekee sen jälkeen rekisteröintipäätöksen. AJPES antaa edellä mainitun päätöksen perusteella yhteisölle rekisteröintinumeron, päätoimialakoodin ja SKIS-koodin.
Jos toinen liiketoimintayksikkö on rekisteröity aiemmin johonkin toiseen päärekisteriin, AJPES rekisteröi yhteisön PRS:ään rekisteröintielimen antaman asiakirjan ja PRS-rekisteröintiä koskevan hakemuksen perusteella sekä antaa yhteisölle rekisteröintitodistuksen.
Rekisteröinnin oikeusvaikutukset
Rekisteritietojen vaikutus kolmansiin osapuoliin direktiivin (EU) 2017/1132 17 artiklan mukaisesti
Tuomioistuinrekisterilain 8 §:n mukaan yksittäisten tietojen kirjaamisella tuomioistuinrekisteriin on oikeusvaikutus kolmansiin osapuoliin siitä päivästä alkaen, jona kyseiset tiedot julkaistaan tuomioistuinrekisterissä. Jokainen tuomioistuinrekisteriin tehty kirjaus ja asiakirjojen toimittaminen on julkaistava AJPES:n verkkosivuston tuomioistuinrekisteriin tehtyjen kirjausten julkaisemiseen tarkoitetuilla sivuilla.
Rekisteröintiä hakeva yhteisö voi menettelyissä kolmatta osapuolta vastaan tukeutua rekisteröityihin tietoihin ja niiden asiakirjojen sisältöön, joihin tuomioistuinrekisteriin tehdyt merkinnät perustuvat tai jotka on toimitettava tuomioistuimen rekisteriin julkaisemista varten vasta sen jälkeen, kun kyseiset tiedot tai asiakirjojen toimittaminen tuomioistuinrekisteriin on julkaistu AJPES:n verkkosivuston tuomioistuinrekisteriin tehtävien merkintöjen julkaisemiseen tarkoitetuilla sivuilla, paitsi jos on näyttöä siitä, että kolmas osapuoli oli tietoinen kyseisistä tiedoista tai näiden asiakirjojen sisällöstä.
Yhteisö ei voi, siitä päivästä lähtien, jona tietyn tiedon kirjaaminen tuomioistuinrekisteriin tai asiakirjan toimittaminen tuomioistuinrekisteriin julkaistiin AJPES:n verkkosivuston tuomioistuinrekisteriin tehtävien merkintöjen julkaisemiseen tarkoitetuilla sivuilla, väittää että se ei ollut tietoinen kyseisistä tiedoista tai niiden asiakirjojen sisällöstä, joihin tietojen kirjaaminen perustui, tai tuomioistuinrekisteriin toimitetun asiakirjan sisällöstä.
Jos rekisteröinnin kohteena oleva henkilö on toteuttanut oikeustoimia 15 päivän kuluessa siitä päivästä, jona merkintä on julkaistu tuomioistuinrekisterissä AJPES:n verkkosivuston tuomioistuinrekisteriin tehtyjen merkintöjen julkaisemiseen tarkoitetuilla sivuilla, kolmas osapuoli voi kuitenkin väittää, että hän ei ollut tietoinen syötetyistä ja julkaistuista tiedoista tai asiakirjojen sisällöstä, jos hän voi osoittaa olleensa tietämätön kyseisistä tiedoista tai asiakirjoista.
Oikeustoimissa tuomioistuinrekisteriin kirjattuihin tietoihin luottavaan osapuoleen ei kohdistu kielteisiä oikeudellisia seurauksia.
Tuomioistuinrekisterilain 49 b §:n nojalla kaupparekisterien yhteenliittämisjärjestelmä tarjoaa pääsyn tietoihin ja niiden muutoksiin, jotka koskevat seuraavia yhteisöjä:
- avoimet yhtiöt (družba z neomejeno odgovornostjo)
- kommandiittiyhtiöt (komanditna družba)
- yksityiset osakeyhtiöt (družba z omejeno odgovornostjo)
- osakeyhtiöt (delniška družba)
- kommandiittiosakeyhtiöt (komanditna delniška družba)
- eurooppayhtiöt
- taloudelliset eturyhmät
- eurooppalaiset taloudelliset eturyhmät
- osuuskunnat
- eurooppaosuuskunnat
- laitokset
- laitosryhmät
- muut oikeushenkilöt, joiden osalta laissa säädetään, että ne on merkittävä tuomioistuinrekisteriin
- kaupallisen yrityksen sivuliikkeet
- ulkomaisen yhtiön sivuliikkeet
- edellä tarkoitettujen muiden oikeussubjektien osat sekä
- jonkin jäsenvaltion ulkomaisen yrityksen sivuliikkeet,
jotka on rekisteröity tuomioistuinrekisteriin.
Myös seuraavat ovat käytettävissä:
- osakeyhtiöiden, kommandiittiyhtiöiden, eurooppalaisten osakeyhtiöiden tai osakeyhtiösopimusten yhtiöjärjestys, mukaan lukien muutetun yhtiöjärjestyksen konsolidoitu teksti tai yhtiöjärjestys, johon liittyy notaarin todistus
- lopulliset tuomioistuimen päätökset, joissa pääomayhtiö julistetaan mitättömäksi
- rajatylittävää sulautumista koskeva suunnitelma (ZGD-1:n 622 e §), rajatylittävät jakautumiset (ZGD-1:n 638 e §) ja rajatylittävä yhtiömuodon muutos (ZGD-1:n 61 e §) sekä tuomioistuinrekisteriin julkaisemista varten toimitetut liiteasiakirjat
- tuomioistuimen todistukset siitä, että kaikki rajatylittävän sulautumisen (ZGD-1:n 622 k(7) §), rajatylittävän jakautumisen (ZGD-1:n 638 k(7) §) tai rajatylittävän yhtiömuodon muutoksen (ZGD-1:n 661 j(7) §) edellytykset on täytetty ja että kaikki oikeudelliset tehtävät on suoritettu ja vuosikertomukset laadittu asianmukaisesti.
Lisäksi voidaan myöntää oikeus tutustua asiakirjoihin, joihin tiedot perustuvat ja jotka on lain mukaan julkaistava viraston verkkosivuston virallisille julkaisuille tarkoitetuilla sivuilla. Edellä mainitussa kohdassa tarkoitetut tiedot ja asiakirjat on asetettava saataville, jos hakupyyntö on toimitettu Euroopan oikeusportaalin sähköisen yhteyspisteen kautta kaupparekisterien yhteenliittämisjärjestelmän osana portaalin sääntöjen ja teknisten vaatimusten mukaisesti.
Rekisteritietojen ja niiden julkaisemisen väliset erot
Tällaisia eroja ei ole.
Vastuu rekisteröityjen tietojen oikeellisuudesta
PRS-palveluun tallennettavien tietojen muutoksia koskevien tietojen oikea-aikaisesta ilmoittamisesta ovat vastuussa elinkeinonharjoittajat ja rekisteröintielimet siinä tapauksessa, että AJPES ei ole rekisteröintielin. AJPES vastaa PRS-palvelun ylläpitäjänä itse määrittelemiensä tietojen paikkansapitävyydestä, PRS-palvelun hallinnoinnista ja toiminnasta sekä julkisten PRS-tietojen välittämisestä ja julkaisemisesta verkkoportaalissa.
Tietosuoja
Rekisteröidyn henkilötietojen julkaisemista ja säilyttämistä koskeviin oikeuksiin liittyvät menettelyt
Henkilötietojen Slovenian kaupparekisteriin kirjaamisen ja tietojen julkaisemisen oikeusperusta on rekisteröitävien yhteisöjen oikeudellisia muotoja koskeva laki (ZPRS-1, ZGD-1, ZSReg, ZGos ja muut). Säilytysajoista säädetään luokitusjärjestelmässä (Nacrt klasifikacijskih znakov), hallinnollisesta toiminnasta annetun asetuksen (Uredba o upravnem poslovanju) ja henkilötietojen suojeluun sovellettavien määräaikojen mukaisesti.
Henkilö voi pyytää henkilötietojaan AJPES-portaalissa olevalla lomakkeella, jonka voi lähettää osoitteeseen gdpr@ajpes.si. Henkilöt voivat tietyin edellytyksin pyytää henkilötietojensa muuttamista. Henkilö, joka katsoo, että hänen henkilötietojaan käsitellään lainvastaisesti, voi tehdä valituksen tietovaltuutetulle (Informacijski pooblašcenec).