Sari la conținutul principal

Registrele comerțului în țările UE

Slovenia

Prezenta secțiune conține o prezentare generală a Registrului comerțului din Slovenia.

Conținut furnizat de
Slovenia
Flag of Slovenia

Istoricul registrului național

Când a fost registrul înființat?

În 1976, în urma unui inventar al organizațiilor și comunităților, Oficiul de Statistică al Republicii Slovenia (Statistični urad Republike Slovenije – SURS) a instituit un registru al organizațiilor și comunităților (Register organizacij in skupnosti), care a fost precursorul Registrului comerțului din Slovenia (Poslovni register Slovenije – PRS). Pentru a gestiona datele referitoare la întreprinderile meșteșugărești, în 1985, SURS a instituit un registru unic computerizat al atelierelor (ERO), care a fost comasat cu Registrul organizațiilor și comunităților, formând PRS (sursa: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History).

Agenția slovenă pentru evidențe juridice publice și servicii conexe (Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve – AJPES) a preluat funcționarea și gestionarea PRS de la SURS în anul 2002. În 2005, PRS a devenit principalul punct de înregistrare pentru lucrătorii independenți. În 2008, baza de date a registrului instanțelor a devenit parte integrantă a PRS.

Când a fost digitalizat?

PRS a fost informatizat în 1997 (sursa: https://www.stat.si/statweb/AboutUs/History)

Care este legislația aplicabilă în prezent?

Legea privind registrul comerțului din Slovenia (Zakon o Poslovnem registru Slovenije – ZPRS-1) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO3726

Decretul privind funcționarea și întreținerea Registrului comerțului din Slovenia (Uredba o vodenju in vzdrževanju Poslovnega registra Slovenije) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED7599

Instrucțiuni privind tipurile și domeniul de aplicare al datelor pentru fiecare formă juridică din Registrul comerțului din Slovenia (Navodilo o vrstah in obsegu podatkov za posamezno pravnoorganizacijsko obliko enote Poslovnega registra Slovenije) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838

Legea privind registrul instanțelor (Zakon o sodnem registru – ZSReg) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO320

Decretul privind registrul instanțelor (Uredba o sodnem registru) https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4497

Decretul privind înregistrarea societăților și a altor persoane juridice în registrul instanțelor (Uredba o vpisu družb in drugih pravnih oseb v sodni registerhttps://pisrs.si/pregledPredpisa?id=URED4484

Ce informații oferă Registrul comerțului?

Cine are dreptul de acces la registru?

Informațiile publice din datele PRS pot fi accesate de oricine pe portalul AJPES https://www.ajpes.si/Registri/Poslovni_register/Splosno. Utilizatorii trebuie să se autentifice pe portal.

Ce informații sunt înscrise în registru?

Ce tipuri de date sunt stocate (entități înregistrate în registrul public, informații privind insolvența, rapoarte financiare, etc.)?

Registrul comerțului din Slovenia (PRS) este o bază de date electronică a tuturor entităților comerciale stabilite în Republica Slovenia și a sucursalelor acestora, precum și a sucursalelor societăților străine, astfel cum se prevede în actul care reglementează societățile comerciale și alte părți ale entităților comerciale. PRS este principalul registru pentru entitățile comerciale care, conform legii, trebuie să fie înregistrate numai în PRS și pentru cele înființate fie direct printr-un act legislativ, fie pe baza unui act legislativ și care nu sunt înscrise în niciun alt registru. Pentru toate celelalte entități comerciale (asociații, fundații, partide politice și persoane fizice care desfășoară o activitate înregistrată), PRS este registrul secundar, deoarece aceste entități sunt înscrise în registrul primar sau în registrul oficial la o altă autoritate de înregistrare înainte de a fi adăugate de AJPES în PRS. Registrul cuprinde următoarele categorii:

  • societăți (parteneriate și corporații)
  • lucrători independenți
  • persoane juridice de drept public
  • persoane juridice de drept privat
  • asociații
  • persoane fizice care desfășoară activități înregistrate sau reglementate
  • filiale/sucursale și alte diviziuni comerciale
  • sediile principale ale întreprinderilor străine
  • alte entități.

Persoanele juridice străine care au nevoie de un număr de înregistrare pentru a înregistra dreptul asupra unui bun imobil în cartea funciară sunt, de asemenea, înscrise în PRS.

Datele diferitelor tipuri de entități comerciale necesare pentru PRS sunt prevăzute în Instrucțiunile privind tipurile și domeniul de aplicare al datelor pentru fiecare formă juridică din Registrul comerțului din Slovenia https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=NAVO838.

Datele privind solvabilitatea, datele contabile și alte asemenea informații financiare nu sunt incluse în PRS.

Ce documente sunt transmise/stocate (dosare, registre de documente, statute, procese-verbale ale adunărilor generale etc.)?

Entitățile comerciale transmit informațiile necesare pentru înregistrarea în PRS împreună cu alte documente în conformitate cu legislația sectorială care reglementează înregistrarea lor în PRS [Legea privind societățile comerciale (Zakon o gospodarskih družbah), Legea privind industria hotelieră și a restaurantelor (Zakon o gostinstvu – ZGos) etc.] sau în registrul instanțelor. Alte entități comerciale înscrise într-un alt registru primar, pentru care PRS este registrul secundar, sunt înregistrate pe baza unui act administrativ al autorității de înregistrare. AJPES păstrează documentele pe baza cărora a introdus datele în PRS în conformitate cu articolul 23 din ZPRS-1.

Cum pot efectua o căutare (și care sunt criteriile de căutare disponibile)?

Personal

Datele pot fi accesate prin intermediul portalului web AJPES (aplicația ePRS) sau în urma unei cereri scrise.

Pe site-ul registrului

Datele sunt accesibile prin intermediul aplicației ePRS introducând termeni de căutare într-unul sau mai multe câmpuri sau selectând un parametru de căutare dintr-un meniu vertical. Parametrul de căutare poate fi oricare dintre următoarele: date, date parțiale (cuvânt) sau începutul unui cuvânt. Portalul AJPES oferă un motor de căutare de bază pentru a căuta entități/unități comerciale introduse în PRS și un mijloc de căutare pentru fiecare persoană.

Care sunt criteriile de căutare disponibile?

În motorul de căutare de bază, datele pot fi accesate introducând termeni de căutare în unul sau mai multe câmpuri sau selectând un parametru de căutare dintr-un meniu vertical [numele complet sau versiunea scurtă a acestuia, numărul de înregistrare, numărul de identificare fiscală, adresa, unitate activă/inactivă, codul activității principale (în conformitate cu Clasificarea standard a activităților economice – SKD), codul Clasificării standard a sectorului instituțional (SKIS) sau forma juridică. Parametrul de căutare poate fi oricare dintre următoarele: date, date parțiale (cuvânt) sau începutul unui cuvânt.

Motorul de căutare a persoanelor permite, după introducerea parametrilor de căutare relevanți, accesul la datele privind persoanele care sunt fondatori, parteneri, reprezentanți sau membri ai organismului de supraveghere în orice unitate înscrisă în registrul comerțului. Datele privind persoanele fizice pot fi accesate introducând o combinație între numele persoanei și codul numeric personal, numele și codul de identificare fiscală sau numele și adresa de domiciliu. În cazul persoanelor juridice, acest lucru se realizează utilizând denumirea comercială și numărul de înregistrare al societății sau numărul de identificare fiscală.

Cum pot obține documente?

În mod gratuit?

În temeiul Legii privind accesul la informațiile publice (Zakon o dostopu do informacij javnega značaja – ZDIJZ), un solicitant poate solicita documente, transcrieri ale documentelor, fotocopii sau înregistrări electronice. Ori de câte ori este posibil, organismul trebuie să furnizeze informații publice în format electronic. Cu toate acestea, în scopul reutilizării informațiilor publice, acestea nu sunt obligate a) să ofere transformarea dintr-un format în altul, b) să furnizeze extrase din documente în cazul în care acest lucru ar implica un efort disproporționat care depășește o procedură simplă sau c) să genereze în mod continuu anumite informații exclusiv în scopul reutilizării de către alte autorități sau alte persoane.

Taxa care trebuie plătită?

Pentru furnizarea unei transcrieri, a unei fotocopii sau a unei înregistrări electronice a informațiilor solicitate, organismul poate percepe solicitantului o taxă pentru acoperirea costurilor sale de funcționare. Din motive economice, organismul nu percepe taxe pentru furnizarea de informații în cazul în care costul nu depășește 20 EUR, inclusiv TVA.

Cum pot obține un extras din registru, o copie certificată sau o transcriere a documentelor?

Sunt disponibile în mod gratuit extrase electronice din Registrul comerțului din Slovenia (denumite în continuare: e-extrase) prin intermediul aplicației web ePRS, care permite în prezent persoanelor care desfășoară activități independente și întreprinderilor înscrise în registrul comerțului să obțină e-extrase.

Decretul privind registrul grefei prevede, printre altele, că AJPES are dreptul să perceapă o taxă pentru eliberarea unui extras, în temeiul articolelor 48 și 48a din Legea privind registrul grefei. Cuantumul taxei este stabilit în Legea privind taxele judiciare (Zakon o sodnih taksah).

Prețul perceput pentru un extras standard din registrul instanțelor sau dintr-un document depinde de numărul de pagini din extras. Taxa aplicabilă pentru un exemplar tipărit al unei copii ulterioare a unui extras standard din registrul instanțelor trebuie plătită de orice solicitant care dorește să obțină simultan mai multe copii ale aceluiași extras. Taxa se percepe pentru a doua copie și pentru fiecare copie ulterioară a extrasului. Taxa percepută pentru copiile ulterioare tipărite depinde de numărul de pagini în cauză.

Procedura de înregistrare

Cum pot lansa procedura de înregistrare (depunerea cererilor la registru, certificarea documentelor, tipul de documente care trebuie anexate)?

Personal

Cererile de acordare a statutului de lucrător independent se pot depune la punctele de înregistrare SPOT. Propunerile de constituire a unei întreprinderi economice se pot depune la un notar. O listă a punctelor SPOT și a notarilor este disponibilă pe portalul SPOT https://spot.gov.si/sl/portal-in-tocke-spot/tocke-spot-in-notarji/.

Procesele de mai sus și documentele pe care partea trebuie să le depună la momentul înregistrării sunt explicate pe portalul SPOT https://spot.gov.si/sl/poslovanje/ustanovitev-podjetja/.

Alte entități comerciale înscrise într-un alt registru înainte de înscrierea lor în PRS trebuie înregistrate în registrul principal la autoritatea de înregistrare. Procedurile de înregistrare a altor entități comerciale și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească înainte de începerea anumitor activități profesionale sunt, de asemenea, explicate pe portalul SPOT https://spot.gov.si/sl/poslovanje/pravnoorganizacijske-oblike-in-nacini-opravljanja-dejavnosti/

Online

Cererile de acordare a statutului de lucrător independent (înregistrare, modificare, eliminare) și de înregistrare a unei societăți cu răspundere limitată simple cu asociat unic pot fi depuse prin intermediul portalului SPOT https://spot.gov.si/sl/e-postopki-in-storitve/seznam-e-postopkov-in-storitev-na-portalu-spot/.

Cum sunt examinate cererile?

După ce funcționarii responsabili de punctul SPOT și notarii au primit informațiile și documentele necesare de la solicitant, aceștia introduc cererea de înregistrare a solicitantului în PRS sau propunerea de înscriere în registrul instanțelor în sistemul SPOT. În cadrul procedurii administrative, funcționarii AJPES iau decizia cu privire la înregistrarea statutului de lucrător independent în PRS, în conformitate cu Legea privind Registrul comerțului din Slovenia. AJPES emite apoi o decizie oficială.

Instanța de înregistrare ia o decizie cu privire la entitățile în cazul cărora înscrierea în registrul instanțelor trebuie să se facă pe baza Legii privind registrul instanțelor; aceasta emite apoi o decizie cu privire la această înregistrare. Pe baza deciziei menționate mai sus, AJPES atribuie entității comerciale un număr de înregistrare, un cod al activității principale și un cod SKIS.

În cazul înregistrării unei alte entități comerciale înregistrate anterior într-un alt registru primar, AJPES înregistrează entitatea în PRS pe baza unui act emis de organismul de înregistrare și a cererii de înregistrare în PRS și furnizează entității un certificat de înregistrare.

Efectele juridice ale înregistrării

Efectul înscrierilor asupra terților în conformitate cu articolul 17 din Directiva (UE) 2017/1132

În conformitate cu articolul 8 din Legea privind registrul instanțelor, înscrierea datelor individuale în registrul instanțelor produce efecte juridice în ceea ce privește terții de la data publicării înscrierii acestor informații în registrul instanțelor. Fiecare înscriere în registrul instanțelor și depunerea documentelor trebuie publicate pe paginile site-ului AJPES destinate publicării înscrierilor în registrul instanțelor.

O entitate care solicită înregistrarea poate, în cadrul unei proceduri împotriva unui terț, să invoce informațiile înregistrate și conținutul documentelor pe care se bazează înscrierile în registrul instanțelor sau care trebuie depuse la registrul instanțelor în scopul publicării numai după publicarea pe paginile site-ului AJPES a informațiilor respective sau a depunerii de documente în registrul instanțelor, cu excepția cazului în care există dovezi că terțul a avut cunoștință de aceste informații sau de conținutul documentelor respective.

Nicio entitate nu poate pretinde că, de la data publicării pe paginile site-ului AJPES a înscrierii unei anumite informații în registrul instanțelor sau de la data depunerii unui document la registrul instanței, nu a avut cunoștință de aceste informații sau de conținutul documentelor pe care se întemeia înscrierea informațiilor respective sau de conținutul documentului depus la registrul instanțelor.

Cu toate acestea, în cazul actelor juridice efectuate de persoana înregistrată în termen de 15 zile de la data publicării înscrierii în registrul instanțelor pe paginile site-ului AJPES destinate publicării înscrierilor în registrul instanțelor, un terț poate pretinde că nu a avut cunoștință de informațiile introduse și publicate sau de conținutul documentelor, dacă poate dovedi că nu avea cunoștință și nu ar fi putut avea cunoștință de informațiile sau de documentele în cauză.

În tranzacțiile juridice, nicio parte care se bazează pe informațiile înscrise în registrul instanțelor nu va fi afectată de consecințe juridice negative.

În temeiul articolului 49b din Legea privind registrul instanțelor, sistemul de interconectare a registrelor comerțului oferă acces la date și la modificările aduse acestuia cu privire la:

  • societăți în nume colectiv (družba z neomejeno odgovornostjo);
  • societăți în comandită simplă (komanditna družba);
  • societăți cu răspundere limitată (družba z omejeno odgovornostjo);
  • societăți pe acțiuni (delniška družba);
  • societăți în comandită pe acțiuni (komanditna delniška družba);
  • societăți europene;
  • grupuri de interes economic;
  • grupuri europene de interes economic;
  • cooperative;
  • cooperative europene;
  • institute;
  • grupuri de institute;
  • alte persoane juridice pentru care legea prevede înscrierea lor în registrul grefei;
  • sucursalele unei societăți comerciale;
  • sucursalele unei societăți străine;
  • părți ale celorlalte entități juridice menționate mai sus și
  • sucursalele unei întreprinderi străine dintr-un stat membru,

care sunt înregistrate în registrul instanțelor.

De asemenea, se acordă acces la următoarele:

  • statutele societăților pe acțiuni, ale societăților în comandită simplă, ale societăților europene sau contractele de societate în comandită simplă, inclusiv la textul consolidat al actului constitutiv modificat sau al actului constitutiv cu certificat notarial;
  • hotărârile judecătorești definitive prin care o societate de capital este declarată nulă și neavenită;
  • proiectul de fuziune transfrontalieră (articolul 622e din ZGD-1), divizările transfrontaliere (articolul 638e din ZGD-1) și transformarea transfrontalieră (articolul 61e din ZGD-1), împreună cu documentele anexate prezentate registrului instanțelor în vederea publicării;
  • certificate judiciare care atestă că, în cazul unei fuziuni transfrontaliere [articolul 622k alineatul (7) din ZGD-1], al unei divizări transfrontaliere [articolul 638k alineatul (7) din ZGD-1] sau al unei transformări transfrontaliere [articolul 661j alineatul (7) din ZGD-1], au fost îndeplinite toate condițiile și că toate sarcinile juridice și rapoartele anuale au fost îndeplinite în mod corect.

De asemenea, se poate acorda acces la documentele pe care se bazează intrările de date, a căror publicare este impusă de lege pe paginile de internet ale agenției destinate publicațiilor oficiale. Accesul la datele și documentele menționate la alineatul de mai sus trebuie să fie pus la dispoziție pe baza unei cereri de căutare depuse în conformitate cu normele și cerințele tehnice ale portalului prin intermediul punctului de acces electronic al portalului european e-justiție, ca parte a sistemului de interconectare a registrelor comerțului.

Neconcordanțe între înscrierea în registru și forma publicată a registrului

Nu există astfel de discrepanțe.

Cui îi revine responsabilitatea pentru exactitatea înregistrărilor?

Operatorii economici și organismele de înregistrare în cazurile în care AJPES nu este organismul de înregistrare sunt responsabili de comunicarea în timp util a informațiilor privind modificările datelor introduse în PRS. În calitate de operator al PRS, AJPES este responsabilă de exactitatea datelor pe care le specifică, de gestionarea și exploatarea PRS, precum și de transmiterea datelor publice PRS și de publicarea datelor respective pe portalul web.

Proceduri privind protecția datelor

Proceduri referitoare la drepturile persoanei vizate în ceea ce privește publicarea și stocarea datelor sale cu caracter personal

Temeiul juridic pentru introducerea și publicarea datelor cu caracter personal în Registrul comerțului din Slovenia este legea privind formele juridice ale entităților la care se referă înregistrarea (ZPRS-1, ZGD-1, ZSReg, ZGos și altele). Perioadele de păstrare sunt prevăzute în sistemul de clasificare (Načrt klasifikacijskih znakov), în conformitate cu Decretul privind operațiunile administrative (Uredba o upravnem poslovanju) și cu termenele aplicabile protecției datelor cu caracter personal.

Orice persoană poate solicita să i se aducă la cunoștință datele sale cu caracter personal, prin intermediul unui formular disponibil pe portalul web AJPES, care poate fi trimis la adresa gdpr@ajpes.si. În anumite condiții, persoanele fizice pot solicita modificarea datelor lor cu caracter personal. Orice persoană care consideră că datele sale cu caracter personal sunt prelucrate ilegal poate depune o plângere la comisarul pentru informații (Informacijski pooblaščenec).

Date de contact

gp@ajpes.si

Raportați o problemă tehnică/de conținut sau trimiteți-ne comentarii referitoare la această pagină