Източници на правото
- Законодателство
- Обичайно право
- Общоприети норми на международното право
- Право на Съюза
- Международни конвенции
- Съдебна практика
Видове правни инструменти — описание
Конституция (Sýntagma) (основен закон, на който се основава цялото законодателство)
Официално законодателство (typikós nómos) (закони, приети от Парламента и президента на републиката)
Нормативни актове (práxeis nomothetikoú periechoménou) (закони, приети от президента на републиката по предложение на Министерския съвет с оглед правно уреждане на извънредни случаи, при които е налице спешна и непредвидима потребност)
Нормативни укази на президента (kanonistikó proedrikó diátagma) (определят правни норми и се издават от президента на републиката след специално или общо законодателно разрешение)
Нормативни административни актове (kanonistikés práxeis tis dioíkisis) (издават се от административните органи; безлични правни норми със силата на закони)
Учредителни договори на ЕС (въз основа на договорите институциите на ЕС могат да приемат законодателни актове, които след това се имплементират от държавите членки)
Регламенти (задължителни законодателни актове с незабавно и задължително приложение във всички държави от ЕС)
Директиви (законодателни актове, с които може да се определи цел, която да бъде постигната от всички държави от ЕС. Всяка държава обаче е длъжна да приеме собствени закони, за да постигне тези цели, и да транспонира директивата в националното законодателство).
Международни конвенции (споразумения между две или повече страни, подчинени на различни правни системи, относно конкретен предмет на сътрудничество)
Статут на обичайното право и съдебната практика
Обичайното право възниква чрез постоянно повтарящи се практики поради общоприето схващане за наличие на правно задължение (opinio juris) по въпроси, свързани с области в обхвата на материалното право, залегнало в Конституцията. Обичайното право е неписан източник на правото.
Съдебната практика представлява съвкупността от решения, взети от съда, като по този начин законите се тълкуват и прилагат чрез съдебни решения. Съдебната практика може да се третира като косвен източник на правото.
Актове на местните органи
За управлението на въпроси от местен характер отговарят органите на местната власт на първо и второ равнище. Налице е презумпция за компетентност в полза на местните и регионалните власти, що се отнася до управлението на въпроси от местен характер. Местните и регионалните власти разполагат с административна и финансова автономност. Държавата предприема законодателни, регулаторни и бюджетни мерки, необходими, за да се гарантират финансовата автономност и средствата, необходими на местните и регионалните власти, за да реализират мисията си и да изпълняват задълженията си, като същевременно гарантира прозрачност в управлението на тези средства. Със закон се определя плащането и разпределението към местните и регионалните власти на данъци и налози, определени в тяхна полза и събирани от държавата.
Международни източници на правото и право на Европейския съюз
Учредителни договори на ЕС (въз основа на договорите институциите на ЕС могат да приемат законодателни актове, които след това се прилагат от държавите членки)
Регламенти (задължителни законодателни актове с незабавно и задължително приложение във всички държави от ЕС)
Директиви (законодателни актове, с които може да се определи цел, която да бъде постигната от всички държави от ЕС. Всяка държава обаче е длъжна да приеме собствени закони, за да постигне тези цели, и да транспонира директивата в националното законодателство).
Международни конвенции (споразумения между две или повече страни, подчинени на различни правни системи, относно конкретен предмет на сътрудничество).
Най-важни актове/законодателство
Гражданско право
Граждански кодекс (Astikós Kódikas)
Граждански процесуален кодекс (Kódikas Politikís Dikonomías)
Търговско право
Закон 4738/2020 «Уреждане на дългове и даване на втори шанс в случай на неплатежоспособност, несъстоятелност и др.», който отмени Кодекса за несъстоятелността
Закон 2121/1993: Авторско право, сродно право и др.
Закони, уреждащи организационната форма и функционирането на дружествата
Административно право
Конституция
Административен кодекс (Kódikas Dioikitikís Diadikasías)
Административнопроцесуален кодекс (Kódikas Dioikitikís Dikonomías)
Наказателно право
Наказателен кодекс (Poinikós Kódikas)
Наказателно-процесуален кодекс (Kódikas Poinikís Dikonomías)
Йерархия на правните инструменти
Йерархията на нормативните актове е следната: Конституцията, правото на Европейския съюз, международните споразумения, законите и указите, подзаконовите актове, издадени от правителството и подзаконовите актове, издадени от министрите. Освен общоприложимите правни актове, въз основа на специални закони се приемат и индивидуални правни актове, които в нормативната йерархия се намират на по-ниско ниво от законите и подзаконовите нормативни актове. Нормативните актове на всяко равнище трябва да са в съответствие с тези от по-високите равнища.
Законодателен процес
Законодателна инициатива
Законопроектът, изготвен от специалната законодателна комисия, се изпраща на Централната законодателна комисия към Генералния секретариат на правителството за разглеждане най-вече от системна законодателна гледна точка, като се обръща внимание и на други аспекти (конституциосъобразност, съвместимост с международното право).
Приемане на закона
Законопроектът се внася в парламента заедно с обяснителeн доклад, в който се посочват мотивите и целите на предлаганите разпоредби. В случай че съответните разпоредби водят разходи от държавния бюджет, то трябва да се изготви специален доклад за разноските, а Държавната служба за общо счетоводство (Genikó Logistírio tou Krátous) трябва да изготви свързан доклад за разноските. Законопроектите трябва също да бъдат придружени и от доклад за оценка на степента на въздействието, както и от доклад относно обществената консултация, проведена преди внасянето на проекта, като при извънредни обстоятелства са възможни изключения.
Председателят на Парламента подлага законопроекта на обсъждане или по време на пленарна сесия, или от постоянни членове на парламента, или от временни парламентарни комисии. Указите, които предвиждат изпълнение на законите, се издават от президента на републиката след предложение от страна на компетентните министри. Въз основа на специални законови разпоредби административните органи биват оправомощени да издават нормативни актове, касаещи по-специфична материя или въпроси които са от интерес на местно равнище, или въпроси от техническо/подробно естество.
След като всички компетентни министри подпишат даден закон, президентът на републиката го издава и го обнародва в срок от 1 месец от приемането му от Парламента.
Съответният компетентен министър инициира внасяне на изменение на закона. Един закон остава в сила до отмяната му с друг.
Обнародване, публикуване и влизане в сила
В самия закон се посочва датата му на влизане в сила. Ако това не е направено, съгласно член 103 от уводния закон към Гражданския кодекс законът влиза в сила 10 дни след публикуването му в Държавен вестник.
По правило законите за ратифициране на конвенции влизат в сила, считано от публикуването им в Държавен вестник, а конвенцията започва да поражда правно действие от датата, посочена в текста на самата конвенция.
Текстовете на всички закони, приети от 22 октомври 1993 г. насам, могат да бъдат намерени на уебсайта на Парламента на Гърция. Освен това на уебсайта на Националната печатница можете да «търсите» в индекса годишните списъци на приетите законопроекти и укази на президента от 1890 г. насам, техния предмет и броя на Държавен вестник, в който са публикувани.
Способи за разрешаване на стълкновения между различни правни източници
Съгласно член 28 от Конституцията от момента, в който бъдат ратифицирани със закон, международните конвенции стават неразделна част от гръцкото национално законодателство и имат примат над всички други законови разпоредби, при условие че представляват последващ закон, с изключение на разпоредбите на Конституцията.
Регламентите на Европейския съюз са задължителни и се прилагат повсеместно и пряко във всички държави членки.
Директивите се транспонират със закони, президентски укази или министерски решения.
Бази данни с правна информация (със съответните електронни препратки)
Безплатен ли е достъпът до базата данни?
Националната печатница съхранява и поддържа пълна база данни с правна информация.
Достъпът до тази база данни е безплатен (член 7 от Закон № 3861/2010 г., Държавен вестник, том І, брой 112 от 13 юли 2010 г.).
Дружествата Intracom и Hol съхраняват и поддържат пълна база данни с правна информация — «ΝΟΜΟS».
Достъпът до нея е платен.
Уебсайт на Държавния юридически съвет (Nomikó Symvoúlio tou Krátous)
Достъпът е безплатен.
На кои езици е достъпна?
Съдържанието е достъпно само на гръцки език.
Какви са наличните критерии за търсене?
Национална печатница:
- Том
- Година на публикуване
- Брой
Правна база данни NOMOS
- Гръцко законодателство по НОМЕР И ГОДИНА (или цялото законодателство за съответната година)
- Гръцко законодателство по том и брой на Държавен вестник
- СПИСЪК С КОДЕКСИ, конституция и друго институционално законодателство
- Търсене по КЛЮЧОВИ ДУМИ в ТЪРСАЧКАТА
Държавен юридически съвет
- Номер на жалба или становище
- Съответна разпоредба
- Ищец
- Дата или година
- Ключови думи