Izvoare de drept
- Legislația
- Dreptul cutumiar
- Normele general acceptate de drept internațional
- Dreptul Uniunii Europene
- Convențiile internaționale
- Jurisprudența
Tipuri de instrumente juridice – descriere
Constituția (Sýntagma) (legea fundamentală pe care se întemeiază întreaga legislație)
Legile formale (typikós nómos) (legi adoptate de Parlament și de Președintele Republicii)
Actele legislative (práxeis nomothetikoú periechoménou) (adoptate de Președintele Republicii, la propunerea Consiliului de Miniștri, pentru soluționarea legislativă a cazurilor excepționale de necesitate urgentă și imprevizibilă)
Decretele prezidențiale (kanonistikó proedrikó diátagma) (stabilesc norme de drept și sunt emise de Președintele Republicii în urma unei autorizații legislative speciale sau generale)
Actele administrative cu caracter normativ (kanonistikés práxeis tis dioíkisis) (emise de organisme administrative; norme juridice impersonale cu putere de lege)
Tratatele fondatoare ale UE (pe baza tratatelor, instituțiile UE pot adopta acte legislative care sunt ulterior puse în aplicare de statele membre)
Regulamentele (acte legislative cu caracter obligatoriu, cu punere în aplicare imediată și obligatorie în toate țările UE).
Directivele (acte legislative care stabilesc un obiectiv care trebuie atins de toate țările UE. Fiecare țară trebuie să adopte propria legislație pentru a realiza aceste obiective și pentru a transpune directiva în legislația națională).
Convențiile internaționale (acorduri între două sau mai multe părți supuse unui sistem juridic diferit cu privire la un anumit subiect de cooperare)
Dreptul cutumiar și jurisprudența
Dreptul cutumiar reprezint[ ansamblul de practici care se efectuează recurent fără a exista o obligație juridică (opinio juris), în chestiuni legate ce intră în domeniul de aplicare material al Constituției. Dreptul cutumiar este o sursă de drept nescrisă.
Jurisprudența reprezintă ansamblul hotărârilor pronunțate de o instanță, care interpretează și aplică legi prin hotărâre judecătorească. Jurisprudența poate fi considerată o sursă indirectă de drept.
Măsuri luate de autoritățile locale
Administrarea afacerilor locale este responsabilitatea primului și a celui de-al doilea nivel al administrației locale. Există o prezumție de competență în favoarea autorităților locale și regionale în ceea ce privește administrarea afacerilor locale. Autoritățile locale și regionale dispun de autonomie administrativă și financiară. Statul ia măsurile legislative, de reglementare și bugetare necesare pentru a asigura autonomia financiară și resursele necesare pentru ca autoritățile locale și regionale să își îndeplinească misiunea și să își exercite responsabilitățile, garantând, în același timp, transparența în gestionarea acestor resurse. Prin lege se stabilește plata și alocarea către autoritățile locale și regionale a impozitelor și taxelor stabilite în favoarea acestora și colectate de stat.
Izvoare internaționale de drept și dreptul Uniunii Europene
Tratatele fondatoare ale UE (pe baza tratatelor, instituțiile UE pot adopta acte legislative care sunt ulterior puse în aplicare de statele membre)
Regulamente (acte legislative cu caracter obligatoriu, cu punere în aplicare imediată și obligatorie în toate țările UE).
Directive (acte legislative care stabilesc un obiectiv care trebuie atins de toate țările UE. Fiecare țară trebuie să adopte propria legislație pentru a realiza aceste obiective și pentru a transpune directiva în legislația națională).
Convenții internaționale (acorduri între două sau mai multe părți supuse unui sistem juridic diferit cu privire la un anumit subiect de cooperare).
Cele mai importante acte legislative
Drept civil
Codul civil (Astikós Kódikas)
Codul de procedură civilă (Kódikas Poinikís Dikonomías)
Drept comercial
Legea nr. 4738/2020 privind reglementarea datoriilor și a doua șansă în caz de faliment, insolvență etc., care a abrogat Codul falimentului
Legea 2121/1993 privind drepturile de autor și drepturile conexe
Legi care reglementează forma și funcționarea societăților comerciale
Drept administrativ
Constituția
Codul de procedură administrativă (Kódikas Dioikitikís Diadikasías)
Codul de procedură contencios-administrativă (Kódikas Dioikitikís Dikonomías)
Drept penal
Codul penal (Poinikós Kódikas)
Codul de procedură penală (Kódikas Poinikís Dikonomías)
Ierarhia instrumentelor juridice
Ierarhia instrumentelor juridice este următoarea: Constituția, dreptul Uniunii Europene, tratatele internaționale, legile și decretele, ordinele Guvernului Republicii și ordinele miniștrilor. Pe lângă actele juridice general aplicabile, actele juridice individuale sunt, de asemenea, emise pe baza unor legi specifice și se află, în ierarhia normativă, sub legile și reglementările. Instrumentele juridice de la fiecare nivel trebuie să fie în concordanță cu cele de la nivelul superior acestora.
Procesul legislativ
Inițiativa legislativă
Proiectul de lege elaborat de Comisia specială de redactare legislativă este transmis Comisiei centrale de redactare legislativă a Secretariatului General al Guvernului, în vederea examinării, în special din perspectiva unei redactări juridice sistematice, dar și a altor aspecte (caracterul constituțional, compatibilitatea cu dreptul internațional).
Adoptarea legii
Proiectul de lege este prezentat Parlamentului, împreună cu o expunere de motive privind argumentația și obiectivele dispozițiilor propuse. În cazul în care dispozițiile relevante generează cheltuieli din bugetul de stat, trebuie întocmit un raport special privind cheltuielile, iar Biroul general de contabilitate al statului (Genikó Logistírio tou Krátous) trebuie să întocmească un raport în acest sens. Proiectele legislative trebuie să fie însoțite, de asemenea, de un raport de evaluare a impactului și de un raport privind consultarea publică care trebuie să precede prezentarea proiectului legislativ, cu excepția unor circumstanțe excepționale.
Președintele Parlamentului trimite proiectul de lege spre dezbatere fie în sesiunea plenară a camerelor Parlamentului, fie în comisiile parlamentare permanente. Decretele prevăzute pentru aplicarea legilor sunt emise de Președintele Republicii, la propunerea miniștrilor competenți. În temeiul unor dispoziții legale speciale, organismele administrative sunt autorizate să emită acte de reglementare cu privire la aspecte mai specifice, de interes local sau de natură tehnică/detaliată.
După ce toți miniștrii competenți au semnat o lege, Președintele Republicii promulgă legea, care se publică în termen de 1 lună de la adoptarea acesteia de către Parlament.
Inițiativa de modificare a legii îi revine ministrului competent. O lege este valabilă atât timp cât nu este abrogată de o nouă lege.
Promulgarea, publicarea și intrarea în vigoare
Fiecare lege specifică momentul în care intră în vigoare. În caz contrar, în conformitate cu articolul 103 din dispozițiile introductive ale Codului civil, intrarea în vigoare are loc la 10 zile de la publicarea în Monitorul Oficial.
În principiu, legea care ratifică o convenție întră în vigoare la data publicării acesteia în Monitorul Oficial, iar convenția în sine produce efecte juridice de la data specificată în convenție.
Toate legile adoptate de la 22 octombrie 1993 se regăsesc pe site-ul web al Parlamentului elen. În plus, pe site-ul Imprimeriei Naționale, puteți utiliza funcția „Căutare” pentru a găsi listele anuale de legi și decrete prezidențiale adoptate începând cu 1890, domeniul pe care îl reglementează și detalii privind Monitorul Oficial în care au fost publicate.
Mijloace de soluționare a conflictelor dintre izvoare juridice diferite
În temeiul articolului 28 din Constituție, din momentul ratificării prin lege, convențiile internaționale fac parte integrantă din dreptul național elen și prevalează asupra oricărei alte dispoziții legale ulterioare, cu excepția dispozițiilor Constituției.
Reglementările adoptate la nivelul Uniunii Europene sunt obligatorii și se aplică în mod universal și direct în toate statele membre.
Directivele sunt transpuse prin legi, decrete prezidențiale sau decizii ministeriale.
Baze de date juridice (cu linkurile adecvate)
Accesul la această bază de date este gratuit?
Imprimeria Națională menține o bază de date juridică completă.
Accesul este gratuit (articolul 7 din Legea nr. 3861/2010, Monitorul Oficial, seria I, nr. 112 din 13 iulie 2010).
Intracom și Hol păstrează și întrețin o bază de date juridică completă, denumită NOMOS.
Accesul la aceasta este contra cost.
Site-ul Consiliului Juridic de Stat (Nomikó Symvoúlio tou Krátous)
Accesul la aceasta este gratuit.
În ce limbi este disponibilă această bază de date?
Conținutul este disponibil numai în limba greacă.
Care sunt criteriile de căutare disponibile?
Imprimeria națională:
- Seria
- Anul publicării
- Numărul de emitere
Baza de date juridică NOMOS.
- Legislația elenă în funcție de NUMĂR și AN (sau întreaga legislație pentru anul respectiv)
- Legislația elenă bazată pe seria și numărul de ediție al Monitorului Oficial
- LISTA CODURILOR, Constituția și alte acte legislative instituționale
- Căutare utilizând CUVINTE în MOTORUL DE CĂUTARE
Consiliul Juridic de Stat:
- Numărul recursului sau al avizului
- Dispoziții vizate
- Partea care a introdus acțiunea
- Data sau anul
- Cuvinte-cheie