1 Tipurile de registre existente în statul membru care conțin informații relevante pentru succesiuni
- Oficiul central al registrelor din Lisabona
- Birourile notariale
- Oficiile de stare civilă
- Oficiile registrului comerțului
- Oficiile registrului vehiculelor
- Oficiile de carte funciară
- Registrul titlurilor de valoare ținut de organismele emitente sau de administrare, a căror listă poate fi consultată pe site-ul web al Comisiei pentru piața titlurilor de valoare
- Registrul Național al Aeronavelor ținut de Autoritatea Națională de Aviație Civilă
- Registrul navelor al Autorității Maritime Naționale ținut de căpităniile portuare și delegațiile maritime și de birourile de înregistrare și notariale
- Registrul armelor ținut de Poliția de Securitate Publică
- Registrul proprietății intelectuale ținut de Institutul Portughez pentru Proprietate Industrială
- Registrul operelor literare și artistice ținut de Inspectoratul General pentru Activități Culturale
2 Informațiile cuprinse în fiecare registru al statului membru, astfel cum sunt enumerate la punctul 1
Notă introductivă privind limbile acceptate, informațiile care trebuie furnizate și procedura de certificare a documentelor:
De regulă, cererile de informații sau de eliberarea a certificatelor trebuie depuse în limba portugheză.
Informațiile sunt, de regulă, furnizate și în limba portugheză.
În anumite cazuri speciale, dreptul portughez și dreptul Uniunii sau convențiile internaționale la care Portugalia este parte prevăd eliberarea de certificate într-o limbă străină.
În acest sens, a se consulta în special:
- Convenția referitoare la eliberarea extraselor multilingve ale actelor de stare civilă, la care Portugalia este parte;
- Regulamentul (UE) 2016/1191 privind simplificarea cerințelor de prezentare a anumitor documente oficiale în Uniunea Europeană
- Acordul dintre Portugalia și Spania privind cooperarea judiciară în materie civilă și penală, astfel cum a fost aprobat prin Decretul 14/98 din 27 mai 1998 privind redactarea cererilor și a documentelor în limba statului solicitant
Dacă este necesar, informațiile sunt certificate de autoritatea portugheză competentă și sunt considerate ulterior autentice în temeiul legislației portugheze aplicabile.
Fără a aduce atingere informațiilor care trebuie incluse în cerere și indicate în mod specific în locurile menționate mai jos, cererea trebuie să fie însoțită, din motive practice, de certificatul de deces al testatorului și trebuie furnizate datele de contact ale autorității competente să elibereze certificatul european de moștenitor care solicită informațiile. Dacă este posibil, a se indica o persoană de contact și limbile de lucru pentru care aceasta este calificată să le utilizeze în cazul în care sunt necesare informații suplimentare.
OFICIUL CENTRAL AL REGISTRELOR
Aceste entități dețin următoarele informații:
(i) registrul testamentelor din 1950 și până în prezent;
(ii) registrul include testamentele publice, testamentele sigilate și testamentele internaționale;
(iii) testamentele publice și testamentele sigilate sunt reglementate de Codul civil și de Codul notarilor;
(iv) testamentele internaționale sunt reglementate de Convenția de la Washington din 1973 care stabilește o legislație uniformă cu privire la forma unui testament internațional, astfel cum a fost adoptată prin Decretul-lege 252/75 din 23 mai 1975, și de normele Codului notarilor privind aprobarea, depunerea, arhivarea, înregistrarea și deschiderea testamentelor sigilate;
(v) o cerere de stabilire a existenței unui testament se poate depune prin intermediul unui formular online;
(vi) informațiile privind persoanele care pot depune o cerere (precum și metoda și locul de depunere), formularul care trebuie depus online și taxa aferentă pot fi consultate aici;
(vii) limba care trebuie utilizată pentru completarea formularului/cererii trebuie să fie limba portugheză;
(viii) atunci când se formulează o cerere de informații, trebuie anexat certificatul de deces al testatorului;
(ix) atât timp cât persoana care a întocmit testamentul este în viață, informațiile privind testamentul sunt confidențiale și pot fi divulgate doar testatorului sau unui mandatar cu procură specială;
(x) după decesul persoanei, aceste informații devin parte a domeniului public și pot fi solicitate de oricine;
(xi) în cazul testamentelor publice, conținutul acestora poate fi pus la dispoziție după decesul testatorului;
(xii) în cazul testamentelor sigilate, după decesul testatorului, Oficiul central al registrelor informează despre existența unui testament sigilat și despre biroul notarial unde a fost întocmit;
(xiii) atunci când se solicită accesul la conținutul unui testament sigilat, trebuie prezentat certificatul de deces și un act de deschidere întocmit de biroul notarial la care a fost depus testamentul; actul de deschidere poate fi întocmit de orice birou notarial în cazul în care testamentul sigilat nu a fost depus la niciun notar;
(xiv) atunci când un notar ia cunoștință de decesul unei persoane al cărei testament sigilat sau internațional este depus la biroul notarial respectiv și dacă nicio parte interesată nu se prezintă pentru a solicita deschiderea testamentului, notarul trebuie să solicite certificatul de deces al testatorului, să întocmească un act de deschidere a testamentului și să informeze despre existența acestuia moștenitorii și executorii menționați în testament, precum și rudele cele mai apropiate în pe linie descendentă (dacă sunt cunoscute).
- Codul notarilor (a se vedea articolele 4 și 106-115) poate fi consultat aici.
- Codul civil (a se vedea articolele 2179-2334) poate fi consultat aici.
BIROURILE NOTARIALE
(i) registrele notariale cu testamentele publice și actele de revocare a testamentelor, actele de aprobare a testamentelor sigilate sau internaționale depuse la un birou notarial și actele de deschidere a testamentelor sigilate sau internaționale fac parte din arhiva notarială, care este o arhivă publică;
(ii) fiecare birou dispune de un index privat al testamentelor și al tuturor documentelor aferente, organizat pe baza unui sistem de fișe de catalog sau de nume-cheie;
(iii) pe lângă acest index, fiecare notar prezintă Oficiului central al registrelor un model de fișă oficială care trebuie înscris în registrul central al testamentelor;
(iv) după decesul testatorului, în cazul în care moștenitorii sau alte părți interesate au cunoștință de biroul unde a fost întocmit testamentul public, aceștia îi pot solicita direct notarului să înregistreze decesul testatorului pe baza certificatului de deces pentru a putea obține certificatul care să ateste existența testamentului;
(v) în ceea ce privește testamentele sigilate, notarul întocmește un act de deschidere pe baza certificatului de deces al testatorului și în prezența a doi martori; ulterior, se generează un certificat care atestă existența testamentului pe baza actului de aprobare și deschidere.
Lista notarilor și a arhivelor acestora poate fi consultată aici.
Articolul 11, articolul 16 litera (a), articolul 25 alineatul (2), articolele 106-115 și articolul 187 literele (a) și (b) din Codul notarilor pot fi consultate aici.
Camera Notarilor intenționează să creeze și să organizeze un registru central al actelor și testamentelor în conformitate cu propriile reglementări, astfel cum se prevede la articolul 3 litera (p) din Statutul Camerei Notarilor.
OFICIILE DE STARE CIVILĂ
Aceste entități dețin următoarele informații:
- Înregistrarea obligatorie a următoarelor informații legate de starea civilă:
(i) nașterea;
(ii) filiația;
(iii) adopția;
(iv) căsătoria;
(v) acordurile prenupțiale și modificările aduse regimului matrimonial convenit sau stabilit în mod legal;
(vi) reglementarea exercitării autorității părintești, orice modificare a acesteia și încetarea acesteia;
(vii) decăderea din dreptul de exercitare a autorității părintești sau suspendarea acestui drept și măsurile de limitare a exercitării acestei autorități;
(viii) sprijinul pentru persoanele care au împlinit vârsta majoratului, precum și tutela și administrarea bunurilor;
(ix) custodia civilă și revocarea acesteia;
(x) tutela temporară sau permanentă în numele persoanelor absente sau presupuse a fi decedate;
(xi) declararea insolvenței, respingerea unei cereri aferente în cazul numirii prealabile a unui administrator judiciar temporar și închiderea procedurii de insolvență;
(xii) numirea și încetarea raporturilor de serviciu ale administratorului judiciar și ale administratorului judiciar temporar, cesiunea în favoarea debitorului a administrării masei bunurilor care face obiectul insolvenței, interzicerea efectuării anumitor acte fără consimțământul practicianului în materie de insolvență și încetarea procedurii de insolvență;
(xiii) neeligibilitatea și descalificarea unei persoane insolvabile în ceea ce privește desfășurarea unei activități comerciale și deținerea anumitor funcții;
(xiv) stingerea datoriilor rămase, inițierea și încetarea anticipată a procedurii relevante și revocarea remiterii;
(xv) decesul;
(xvi) faptele care modifică sau anulează oricare dintre faptele menționate mai sus și cele care decurg dintr-o cerință legală;
(xvii) faptele referitoare la străini atunci când se produc pe teritoriul portughez;
(xviii) în cazul în care persoanele care fac obiectul relației juridice de filiație, adopție sau custodie civilă sunt căsătorite cu o persoană de același sex sau în trăiesc în parteneriat civil cu o persoană de același sex, înregistrările, modificările sau noile înregistrări ale nașterilor în registrul de stare civilă se efectuează exact în același mod ca cel prevăzut în legile aplicabile cuplurilor heterosexuale.
- Informațiile privind taxele pentru eliberarea certificatelor de la oficiile de stare civilă, persoanele care pot solicita aceste certificate, modalitatea și locul de depunere a cererilor de eliberare a certificatelor, precum și formularul de cerere care trebuie depus online pot fi obținute accesând următorul link.
- Limba care trebuie utilizată pentru completarea formularului de cerere trebuie să fie limba portugheză.
- Orice persoană poate solicita un certificat de naștere fie online prin completarea unui formular, fie personal la oricare dintre locurile indicate în linkul de mai sus.
- Restricțiile prevăzute de lege privind accesul la anumite informații (de exemplu, în caz de adopție, de schimbare de sex care implică o schimbare a prenumelui) sunt, asemenea, indicate în linkul menționat anterior.
- Dacă se solicită un certificat de naștere, acesta trebuie să conțină mențiuni cu privire la următoarele fapte, în cazul în care acestea s-au produs:
(i) căsătoria, desfacerea acesteia, declararea inexistenței sau a nulității acesteia, anularea și sanatio in radice, precum și separarea în oricare dintre formele sale și reconcilierea soților separați în mod legal;
(ii) stabilirea filiației;
(iii) căsătoria părinților, unul cu celălalt, după înregistrarea nașterii unui copil;
(iv) adoptarea și revizuirea hotărârii respective;
(v) reglementarea exercitării autorității părintești, încetarea acesteia și orice modificare în ceea ce privește custodia copilului;
(vi) decăderea din dreptul de exercitare a autorității părintești și suspendarea acestui drept, precum și măsurile de limitare a exercitării acestei autorități (care sunt înregistrate în certificatul de naștere al copilului);
(vii) sprijinul pentru persoanele care au împlinit vârsta majoratului (inclusiv măsuri specifice adoptate în scopul înregistrării), tutela și administrarea bunurilor, tutela temporară sau permanentă în numele persoanelor absente și incapacitatea unui minor căsătorit de a administra bunurile, precum și modificarea și stingerea dreptului asupra acestora;
(viii) stabilirea și revocarea custodiei civile;
(ix) declararea insolvenței, respingerea unei cereri aferente și închiderea procedurii de insolvență;
(x) numirea și încetarea raporturilor de serviciu ale administratorului judiciar și ale administratorului judiciar temporar, cesiunea în favoarea debitorului a administrării masei bunurilor care face obiectul insolvenței, interzicerea efectuării anumitor acte fără consimțământul practicianului în materie de insolvență și încetarea procedurii de insolvență;
(xi) neeligibilitatea și descalificarea unei persoane insolvabile în ceea ce privește desfășurarea unei activități comerciale și deținerea anumitor funcții;
(xii) inițierea, încetarea anticipată și hotărârea definitivă în cadrul unei proceduri de stingere a datoriilor rămase, precum și revocarea acesteia;
(xiii) schimbarea numelui;
(xiv) schimbarea sexului și schimbarea ulterioară a numelui (însă aceste fapte sunt înregistrate în certificatele de naștere ale copiilor majori ai persoanei care și-a schimbat sexul, numai la cererea respectivilor copii, și în certificatul de naștere al celuilalt soț numai cu acordul acestuia);
(xv) păstrarea numelor de familie ale soților în caz de desfacere a căsătoriei sau de recăsătorire;
(xvi) decesul și presupusul deces declarat de o instanță;
(xvii) în general, toate faptele juridice care modifică datele de identificare sau starea civilă a persoanei înregistrate;
(xviii) adopția care depinde de consimțământ se înregistrează numai atunci când se acordă consimțământul.
- Faptele care fac obiectul înscrierii în registrul de stare civilă în Portugalia și cele înscrise în certificatul de naștere sunt menționate la articolele 1 și 69 din Codul de stare civilă. Codul portughez de stare civilă și Codul portughez privind cartea funciară pot fi consultate aici.
OFICIILE REGISTRULUI COMERȚULUI
Acestea dețin următoarele informații:
- Înregistrarea obligatorie a faptelor privind societățile comerciale și societățile de drept civil care au o formă comercială
(i) înființarea;
(ii) deciziile adoptate de adunarea generală cu privire la achizițiile de active de către societate, în cazul în care acest lucru este prevăzut de lege;
(iii) divizarea inversă de acțiuni, divizarea sau transferul de acțiuni în societăți private cu răspundere limitată sau de acțiuni deținute de asociații comanditari în societățile în comandită simplă;
(iv) transferuri de acțiuni în societăți în nume colectiv sau de acțiuni deținute de partenerii comanditari în societățile în comandită simplă, crearea de drepturi reale de folosință sau garanții asupra acestor acțiuni și transferul, modificarea sau anularea acestora, precum și sechestrul asupra drepturilor la profit și la cote de lichidare;
(v) crearea și transferul unui uzufruct, al unei garanții reale, al unei confiscări, al unui drept de retenție, al unui sechestru sau poprire asiguratorie în proceduri penale asupra acțiunilor sau asupra drepturilor aferente și oricare alte acțiuni sau ordine care afectează libertatea de înstrăinare a acestor acțiuni;
(vi) retragerea sau excluderea partenerilor din societățile în nume colectiv și din societățile în comandită simplă, anularea acțiunilor ca urmare a decesului unui asociat, precum și admiterea unor asociați noi cu răspundere nelimitată;
(vii) amortizarea acțiunilor și excluderea sau retragerea acționarilor din societățile private cu răspundere limitată;
(viii) decizii privind amortizarea, conversia sau răscumpărarea de acțiuni;
(ix) emiterea de obligațiuni prin ofertă privată, cu excepția cazului în care sunt admise la tranzacționare pe o piață de titluri de valoare reglementată în perioada cererii de înregistrare;
(x) numirea și încetarea raporturilor de serviciu, din orice alt motiv decât expirarea termenului, ale membrilor consiliului de administrație și ale consiliilor de conducere ori numirea sau plecarea din funcție a secretarului societății;
(xi) prezentarea situațiilor financiare de către societățile publice cu răspundere limitată, societățile private cu răspundere limitată și societățile în comandită pe acțiuni și de către societățile în nume colectiv și societățile în comandită simplă, în cazul în care au obligația să facă acest lucru, și a situațiilor financiare consolidate ale societăților care au obligația să le prezinte;
(xii) schimbarea sediului social sau transferul sediului social în străinătate;
(xiii) planuri de fuziuni sau divizări interne ori transfrontaliere;
(xiv) planuri de înființare a unei societăți europene publice cu răspundere limitată prin fuziune, planuri de înființare a unei societăți europene publice cu răspundere limitată prin transformarea unei societăți publice cu răspundere limitată constituite în temeiul dreptului intern sau planuri de înființare a unei societăți europene publice cu răspundere limitată de tip holding; în acest din urmă caz, cu dovada îndeplinirii condițiilor necesare pentru a face acest lucru;
(xv) orice extindere, fuziune internă sau transfrontalieră, divizare, conversie sau dizolvare a unei societăți și orice majorare, reducere sau răscumpărare de capital social, precum și orice altă modificare a actului constitutiv al unei societăți;
(xvi) numirea și încetarea raporturilor de serviciu, înainte de finalizarea lichidării, ale lichidatorilor societății, precum și orice modificare a competențelor legale sau contractuale ale lichidatorilor;
(xiii) finalizarea lichidării sau reluarea activităților societății;
(xiii) decizii privind menținerea controlului total de către o societate asupra unei alte societăți într-un grup de societăți sau încetarea acestei situații;
(xix) acorduri de subordonare și orice modificare sau expirare a acestora;
(xx) emiterea de certificate cu opțiuni, în cazul în care aceasta se realizează prin intermediul unei oferte private de către o entitate care nu are titluri de valoare cotate pe o piață națională reglementată, cu excepția cazului în care acestea sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată a titlurilor de valoare în perioada de depunere a cererii de înregistrare.
- Înregistrarea obligatorie a faptelor privind societățile europene cu răspundere limitată
(i) înființarea;
(ii) prezentarea conturilor anuale și, după caz, a conturilor consolidate;
(iii) orice propunere de transfer al sediului social într-un alt stat membru al UE;
(iv) modificări ale statutelor relevante;
(v) orice propunere de transformare a societății într-o societate cu răspundere limitată care intră sub incidența dreptului intern;
(vi) conversia menționată la paragraful precedent;
(viii) dizolvarea;
(viii) finalizarea lichidării sau reluarea activităților societății;
(ix) oricare alte fapte referitoare la societățile cu răspundere limitată care trebuie înregistrate conform legii.
- Înregistrarea obligatorie a faptelor privind cooperativele
(i) înființarea cooperativei;
(ii) numirea și încetarea raporturilor de serviciu, din orice alt motiv decât expirarea termenului, ale directorilor, reprezentanților și lichidatorilor;
(iii) extinderea, conversia, fuziunea, divizarea și orice altă modificare a statutului;
(iv) dizolvarea și finalizarea lichidării.
- Înregistrarea obligatorie a faptelor privind societățile publice
(i) înființarea societății publice;
(ii) contopirea, fuziunea, divizarea și orice altă modificare a statutului;
(iii) dizolvarea societăților publice, numirea și încetarea raporturilor de serviciu ale lichidatorilor înainte de finalizarea lichidării și finalizarea efectivă a lichidării.
- Înregistrarea obligatorie a faptelor privind grupurile de societăți complementare
(i) contractul de constituire a grupului;
(ii) emisiunea de obligațiuni;
(iii) numirea și demiterea directorilor și a administratorilor;
(iv) admiterea, revocarea și excluderea membrilor grupului;
(v) modificările aduse contractului;
(vi) dizolvarea și finalizarea lichidării grupului.
- Înregistrarea obligatorie a faptelor privind grupurile europene de interes economic
(i) contractul de constituire a grupului;
(ii) încetarea, totală sau parțială, a implicării unui membru al grupului;
(iii) clauza de scutire a unui membru nou de la plata datoriilor contractate înainte de aderarea sa la grup;
(iv) numirea și încetarea raporturilor de serviciu, din orice alt motiv decât expirarea termenului, ale administratorilor grupului;
(v) admiterea, revocarea și excluderea membrilor grupului;
(vi) modificările aduse contractului de constituire a grupului;
(vii) orice plan de transfer al sediului social;
(viii) dizolvarea;
(ix) numirea și încetarea raporturilor de serviciu ale lichidatorilor înainte de finalizarea lichidării;
(x) finalizarea lichidării.
- Înregistrarea obligatorie a faptelor privind societățile individuale cu răspundere limitată
(i) înființarea unor astfel de societăți;
(ii) majorări și reduceri ale capitalului societății;
(iii) transferul societății prin acte inter vivos și închirierea acesteia;
(iv) crearea, prin intermediul unui act inter vivos, a dreptului de uzufruct și a dreptului de retenție asupra societății;
(v) conturile anuale;
(vi) modificări ale actului constitutiv;
(vii) intrarea societății în lichidare și finalizarea lichidării;
(viii) numirea și încetarea raporturilor de serviciu ale lichidatorului societății înainte de finalizarea lichidării, în cazul în care lichidatorul nu este proprietarul societății.
- Înregistrarea altor fapte care fac obiectul înscrierii obligatorii în registrul comerțului
(i) înființarea, modificarea și închiderea reprezentanțelor permanente ale societăților, cooperativelor, grupurilor de societăți complementare și grupurilor europene de interes economic cu sediul social în Portugalia sau în străinătate, precum și numirea, competențele și încetarea raporturilor de serviciu ale reprezentanților acestora;
(ii) prezentarea conturilor societăților cu sediul social în străinătate și cu o reprezentanță permanentă în Portugalia;
(iii) acțiunile, deciziile, procedurile și măsurile asigurătorii prevăzute la articolul 9 din Codul privind registrul comerțului (de exemplu, acțiunile care servesc la recunoașterea, stabilirea sau anularea drepturilor menționate la articolele 3-8 din Codul privind registrul comerțului care vizează societățile comerciale, societățile de drept civil care au o formă comercială, cooperativele, societățile publice, grupurile de întreprinderi complementare, grupurile europene de interes economic și societățile individuale cu răspundere limitată, acțiunile de declarare a nulității sau de anulare a actelor constitutive ale cooperativelor și ale societăților individuale cu răspundere limitată, precum și acțiunile de declarare a nulității sau de anulare a deciziilor societății);
(iv) oricare alte fapte care, conform legii, fac obiectul obligației de înregistrare în registrul comerțului.
- Înregistrarea neoficială (prin intermediul sistemului UE de interconectare a registrelor) a faptelor referitoare la societățile cu sediul social într-un alt stat membru și cu o reprezentanță permanentă în Portugalia
(i) deschiderea și închiderea procedurilor de lichidare și de insolvență;
(ii) anularea înregistrării unei societăți.
- Înregistrarea faptelor care fac obiectul înregistrări facultative în registrul comerțului
(i) mandatul comercial scris, orice modificare a acestuia și încetarea acestuia;
(ii) contractul cu o agenție sau o reprezentanță comercială, în cazul în care este încheiat în scris, orice modificare adusă acestuia și rezilierea acestuia;
(iii) nerespectarea obligației de declarare a beneficiarului real, conform legii;
(iv) angajamentele de înstrăinare sau de grevare a acțiunilor din societățile în nume colectiv, din societățile în comandită simplă sau din societățile private cu răspundere limitată și acordurile de preempțiune, în cazul în care s-a convenit că vor avea efecte erga omnes, precum și obligațiile de preempțiune cărora un testator le atribuie astfel de efecte;
(v) emisiunea de obligațiuni, de titluri de participare, numirea și încetarea raporturilor de serviciu, din orice alt motiv decât expirarea termenului, ale membrilor consiliului de administrație și ai consiliului de supraveghere, precum și prezentarea conturilor societăților publice;
- Informațiile privind taxele pentru eliberarea certificatelor de la registrul comerțului, persoanele care pot solicita aceste certificate, precum și modalitatea și locul de depunere a cererilor pentru eliberare a certificatelor, precum și detaliile care trebuie furnizate în legătură cu astfel de cereri pot fi obținute accesând următorul link.
- Formularul de cerere (care trebuie depus online) pentru eliberarea unui certificat complet de la registrul comerțului și informațiile cu privire la metoda de plată pot fi obținute accesând următorul link.
- Limba care trebuie utilizată pentru completarea formularului de cerere trebuie să fie limba portugheză.
- Orice persoană sau societate poate solicita un certificat complet de la registrul comerțului online, completând formularul indicat în linkul de mai sus.
- Un certificat complet de la registrul comerțului poate fi:
- un certificat bazat pe registru care pune la dispoziție evidențele computerizate ale entității (poate fi emis în limba portugheză sau în limba engleză);
- un certificat bazat pe registru și documente care pune la dispoziție evidențele computerizate și documentele electronice referitoare la entitate (cu excepția documentelor privind prezentarea conturilor);
- un certificat bazat pe actul constitutiv/statutul actualizat și care pune la dispoziție cel mai recent act constitutiv sau statutul actualizat.
- Faptele care trebuie înregistrate în registrul comerțului din Portugalia sunt specificate la articolele 3 și 10a-15 din Codul privind registrul comerțului care poate fi consultat aici.
OFICIILE REGISTRULUI VEHICULELOR
Aceste oficii dețin următoarele informații privind statutul juridic al autovehiculelor și a remorcilor acestora
- Fapte care fac obiectul înregistrării obligatorii
(i) dreptul de proprietate [deși se renunță la înregistrarea titlului de proprietate în cazul succesiunii ereditare dacă vehiculul urmează să fie transferat de către moștenitor(i)];
(ii) dreptul de uzufruct;
(iii) rezerva proprietății prevăzută în contractele privind vânzarea autovehiculelor;
(iv) leasingul financiar și transferul drepturilor care decurg din acesta;
(v) închirierea pe o perioadă de peste un an, în cazul în care contractul respectiv are drept rezultat un transfer preconizat de proprietate;
(vi) alocarea vehiculului pentru închiriere fără conducător auto;
(vii) sarcinile de inalienabilitate și de impozitare reziduală prevăzute în legislația fiscală;
(viii) o schimbare a numelui sau a denumirii și a reședinței obișnuite sau a sediului central al proprietarilor, uzufructuarilor sau a utilizatorilor vehiculelor.
- Fapte care fac obiectul înregistrării facultative
(i) ipoteca, modificarea și cesiunea acesteia, precum și cesiunea gradului de prioritate al înregistrării respective;
(ii) transferul unor drepturi sau de credite înregistrate și constituirea unui drept de retenție, poprirea asiguratorie sau sechestrul asupra acestor credite (deși constituirea unui drept de gaj nu este permisă din punct de vedere legal);
(iii) poprirea asiguratorie și orice altă măsură judiciară sau administrativă care afectează dreptul de a dispune liber de vehicule;
(iv) utilizatorul care nu este proprietar;
(v) declarația de insolvență;
(vi) expirarea sau modificarea unor drepturi sau sarcini înregistrate anterior, schimbarea componenței numelui sau a denumirii și schimbarea reședinței obișnuite sau a sediului social al proprietarilor, uzufructuarilor și utilizatorilor vehiculelor;
(vii) confiscarea unui certificat de înregistrare în cazurile în care s-a hotărât astfel de către autoritățile administrative sau polițienești, precum și cererea de sechestrare și confiscare a vehiculelor prevăzută în cadrul procedurii speciale pentru regularizarea proprietății;
(viii) confiscarea în cadrul procedurilor penale;
(ix) punerea sub sechestru a unui vehicul în temeiul unei decizii de impunere a unei sancțiuni administrative în conformitate cu Codul rutier;
(x) declararea reținerii vehiculului de către stat în temeiul unei hotărâri judecătorești definitive.
- Fapte înregistrate în mod neoficial în registru prin intermediul platformei de interoperabilitate a administrației publice
(i) faptul că vehiculul a fost furat;
(ii) acțiunea întreprinsă pentru regularizarea situației.
- Alte fapte care fac obiectul înregistrării
(i) acțiunile care au ca scop recunoașterea, stabilirea, modificarea sau stingerea unuia dintre drepturile referitoare la autovehicule și remorcile acestora care fac obiectul înregistrării, precum și acțiunile în anulare;
(ii) acțiunile care au ca scop principal sau secundar modificarea, declararea nulității sau anularea unei înregistrări sau anularea acesteia;
(iii) hotărâri definitive cu privire la acțiunile menționate mai sus, de îndată ce acestea dobândesc eficiență juridică;
(iv) procedurile care au ca scop dispunerea confiscării și a sechestrului, precum și oricare alte măsuri judiciare care afectează dreptul de a dispune în mod liber de bunuri;
(v) măsurile dispuse cu privire la acțiunile și procedurile menționate anterior.
- Informațiile privind taxele pentru eliberarea certificatelor de la registrul vehiculelor, persoanele care pot solicita aceste certificate, precum și modalitatea și locul de depunere a cererilor pentru eliberare a certificatelor, precum și detaliile care trebuie furnizate în legătură cu astfel de cereri și formularul de cerere care trebuie depus online pot fi obținute accesând următorul link.
- Pentru a solicita un certificat de la registrul autovehiculelor, trebuie parcurse următoarele etape:
- accesați acest site internet: Automóvel online [Registrul online al vehiculelor].
- introduceți numărul de înmatriculare al vehiculului;
- introduceți datele persoanei care solicită certificatul (numele sau denumirea sa comercială și adresa de e-mail);
- efectuați plata la un bancomat sau prin intermediul serviciilor de home banking.
- Limba care trebuie utilizată pentru completarea formularului de cerere trebuie să fie limba portugheză.
- Orice persoană sau societate poate solicita un certificat de la registrul autovehiculelor online prin completarea unui formular; dacă se preferă un certificat pe suport de hârtie, acesta poate fi solicitat personal la un ghișeu IP IRN (Institutul pentru Registre și Notariat) sau la un birou de consiliere pentru cetățeni (loja do cidadão).
- Faptele care fac obiectul înregistrării în registrul autovehiculelor și cele care trebuie să figureze pe un certificat de înregistrare sunt specificate la articolele 5, 6 și 10 din Codul privind înmatricularea vehiculelor, care poate fi consultat aici.
OFICIILE DE CARTE FUNCIARĂ
Aceste entități dețin următoarele informații:
- O evidență a faptelor referitoare la statutul juridic al clădirilor și la drepturile menționate în continuare
(i) actele juridice care stabilesc constituirea, recunoașterea, achiziționarea sau modificarea drepturilor de proprietate, de uzufruct, de utilizare și de locuire, de superficie sau de servitute;
(ii) actele juridice care stabilesc constituirea sau modificarea condominiului și a dreptului de folosință pe durată limitată;
(iii) modificările drepturilor de proprietate asupra terenurilor care rezultă din împărțirea terenurilor, conversia structurii proprietății comune și împărțirea, precum și modificările respective;
(iv) oferta de transfer sau de grevare, angajamentele preferențiale și dispozițiile preferențiale dintr-un testament, dacă acestora li s-a conferit efect real, precum și cesiunea poziției contractuale care decurge din aceste acte;
(v) cesiunea activelor către creditori;
(vi) ipoteca, cesiunea sau modificarea acesteia, cesiunea gradului de prioritate al înregistrării respective și cesiunea chiriei;
(viii) transferul de creanțe garantate prin ipotecă sau cesiunea chiriei, în cazul în care implică transferul garanției;
(ix) închirierea pe o perioadă mai mare de șase ani și transferurile sau subînchirierile, cu excepția regimului de arendă;
(ix) constituirea unui drept de gaj asupra creditului garantat prin ipotecă sau cesiunea chiriei și oricare alte acte sau angajamente care afectează aceleași creanțe;
(x) orice altă restricție a dreptului de proprietate, care face obiectul înregistrării conform legii;
(xi) actele juridice care determină anularea drepturilor, a grevărilor sau a sarcinilor înregistrate.
Alte fapte care fac obiectul înregistrării:
(i) acțiunile care au ca scop principal sau secundar recunoașterea, stabilirea, modificarea sau anularea unuia dintre drepturile menționate la punctul anterior, precum și acțiunile în anulare;
(ii) acțiunile care au ca scop principal sau secundar modificarea, declararea nulității sau anularea unei înregistrări sau anularea acesteia;
(iii) hotărâri definitive referitoare la acțiunile menționate la punctele anterioare, de îndată ce acestea dobândesc eficiență juridică;
(iv) procedurile care au ca scop dispunerea confiscării și a sechestrului, precum și oricare alte măsuri care afectează dreptul de a dispune în mod liber de bunuri;
(v) măsuri dispuse în conformitate cu procedurile menționate la punctul anterior.
- Informațiile privind taxele pentru eliberarea certificatelor de la oficiile de carte funciară, persoanele care pot solicita aceste certificate, precum și modalitatea și locul de depunere a cererilor pentru eliberare a certificatelor, precum și detaliile care trebuie furnizate în legătură cu astfel de cereri și formularul de cerere care trebuie depus online pot fi obținute accesând următorul link
- Limba care trebuie utilizată pentru completarea formularului de cerere trebuie să fie limba portugheză.
- Orice persoană poate solicita un certificat de la oficiul de carte funciară fie online prin completarea unui formular, fie personal de la oricare dintre oficiile de carte funciară, a căror listă poate fi accesată prin intermediul linkului de mai sus.
- Faptele care trebuie înregistrate în cartea funciară în Portugalia sunt specificate la articolele 2 și 3 din Codul privind cartea funciară, care poate fi consultat aici.
ENTITĂȚILE RESPONSABILE CU EMITEREA ȘI ADMINISTRAREA TITLURILOR DE VALOARE
Aceste entități dețin următoarele informații:
- Fapte care fac obiectul înregistrării
(i) achiziționarea de titluri de valoare (titlurile de valoare sunt nominative în temeiul articolului 52 din Codul privind titlurile de valoare și pot fi moștenite);
(ii) constituirea, modificarea sau stingerea uzufructului, a dreptului de retenție sau a altor situații juridice care grevează titlurile de valoare.
- Pe lângă cele pe care legea le califică titluri de valoare, sunt considerate titluri de valoare următoarele:
- titluri și acțiuni;
- obligațiuni;
- capitaluri proprii;
- titluri de participare la organisme de plasament colectiv;
- drepturi care fac obiectul răspunderii în legătură cu titlurile de valoare menționate la punctele anterioare, cu condiția ca răspunderea să acopere întreaga emisiune sau serie ori să fie prevăzută la momentul emisiunii;
- mandate autonome;
- alte documente care reprezintă situații juridice omogene, cu condiția ca acestea să poată fi transferate pe piață.
Registrul (care nu este centralizat) este ținut de fiecare entitate emitentă sau entitate de administrare.
Emisiunea, natura, înregistrarea și administrarea titlurilor de valoare sunt reglementate de Codul privind titlurile de valoare, care poate fi consultat accesând următorul link.
O listă a entităților emitente și de administrare poate fi consultată accesând următorul link.
Entitățile responsabile cu emiterea și administrarea titlurilor de valoare fac obiectul supravegherii de către Comisia pentru piața titluri de valoare, cu care au obligația de a coopera în cea mai mare măsură solicitată.
Comisia pentru piața titlurilor de valoare are obligația de a pune informații la dispoziția investitorilor nespecializați [articolul 4 alineatul (4) și articolul 6 alineatul (6) din Statutul Comisiei pentru piața titlurilor de valoare, astfel cum a fost aprobat prin Decretul-lege nr. 5/2015 și modificat prin Legea nr. 148/2015].
Cererile de informații pot fi adresate Comisiei pentru piața titlurilor de valoare prin completarea în limba portugheză a unui formular online disponibil prin intermediul următorului link.
Adresa, numărul de telefon și adresele de e-mail ale Comisiei pentru piața titlurilor de valoare sunt disponibile prin intermediul următorului link.
AUTORITATEA NAȚIONALĂ DE AVIAȚIE CIVILĂ
Acest departament deține următoarele informații:
- Registrul aeronautic al aeronavelor înmatriculate în Portugalia și al pieselor și componentelor acestora.
Temei juridic:
Cererile de informații pot fi trimise în limba portugheză la adresa:
ANAC – Autoridade Nacional de Aviação Civil (Autoritatea Națională de Aviație Civilă)
Rua B, Edifício 4 - Humberto Delgado Airport
1749-034 Lisabona
Telefon: +351 21 284 22 26
Fax: +351 21 840 23 98
E-mail: geral@anac.pt
Site web: https://www.anac.pt/
AUTORITATEA MARITIMĂ NAȚIONALĂ – SERVICIILE NOTARIALE ȘI DE ÎNREGISTRARE – BIROUL ONLINE DE INFORMAȚII MARITIME
Aceste entități dețin următoarele informații privind navele și ambarcațiunile:
- un registru unde se înregistrează dreptul de proprietate asupra navelor și ambarcațiunilor, caracteristicile acestora, precum și orice drept de retenție și sarcini aplicabile acestora;
- un registru al hărților maritime.
Temei juridic:
- Decretul-lege 265/72 din 31 iulie 1972 aplicabil categoriilor de ambarcațiuni specificate la articolul 19 din acesta;
- Decretul-lege 93/2018 din 13 noiembrie 2018 aplicabil categoriilor de ambarcațiuni specificate la articolul 2 din acesta;
- Decretul-lege 92/2018 din 13 noiembrie 2018 aplicabil navelor și ambarcațiunilor indicate la articolul 2 din acesta.
Cererile de informații referitoare la categoria de nave indicată în legislația menționată anterior pot fi adresate:
- Autorității Maritime Naționale, prin completarea în limba portugheză a formularului online disponibil prin intermediul următorului link;
- serviciilor notariale și de înregistrare menționate la articolul 7 din Decretul-lege nr. 92/2018; datele de contact ale acestora și o descriere a serviciilor pe care le furnizează online pot fi obținute accesând următorul link;
- Biroului online de informații maritime, prin completarea în limba portugheză a formularului online disponibil prin intermediul următorului link.
POLIȚIA DE SECURITATE PUBLICĂ – DEPARTAMENTUL PENTRU ARME ȘI EXPLOZIVI
Acest departament deține următoarele informații:
- tipul, marca, modelul, calibrul, numărul de serie și marcajul unic aplicat pe cadru sau pe fremă ca marcaj unic care permite identificarea unică a fiecărei arme de foc;
- numărul de serie sau marcajul unic aplicat pe componentele esențiale, în cazul în care acesta este diferit de marcajul aplicat pe cadrul sau pe frema fiecărei arme de foc;
- numele, adresele și datele de identificare fiscală ale furnizorilor și ale cumpărătorilor sau deținătorilor de arme de foc, precum și datele la care s-au schimbat proprietarii sau posesorii;
- orice modificare a unei arme de foc (inclusiv dezactivarea sau distrugerea acesteia) care a determinat reclasificarea acesteia, precum și data aferentă.
Temei juridic:
- Legea nr. 5/2006 din 23 februarie 2006 (a se vedea articolul 72)
Cererile de informații pot fi trimise în limba portugheză la adresa:
Departamentul pentru arme și explozivi
Rua Artilharia 1, No 21
1269-003 Lisabona
Telefon: +351 21 8111000
Fax: +351 21 387 47 72
E-mail: seronline@psp.pt
Site web: https://www.psp.pt/
3 Disponibilitatea informațiilor privind conturile bancare
BANCA PORTUGALIEI deține o BAZĂ DE DATE A CONTURILOR
În materie civilă și comercială, informațiile conținute în Baza de date a conturilor trebuie să fie puse la dispoziția instanțelor judecătorești de către Banca Portugaliei în condițiile prevăzute la articolul 417 alineatul (3) litera (c) și alineatul (4) din Codul de procedură civilă, în temeiul cărora o instanță poate dispune ridicarea obligațiilor de păstrare a secretului bancar.
Informațiile privind legislația suplimentară aplicabilă, persoanele cărora li se poate acorda acces la informații bancare, formularele care trebuie completate și documentele care trebuie anexate la cerere sunt disponibile prin intermediul următorului link
Datele de contact ale Băncii Portugaliei:
Centru de apel: (+351) 213 130 000
Adresă: R. do Comércio, 148 (1100-150 Lisabona)
E-mail: info@bportugal.pt
Site web: https://www.bportugal.pt/
4 Disponibilitatea unui registru al drepturilor de proprietate intelectuală
INSTITUTUL PORTUGHEZ PENTRU PROPRIETATE INDUSTRIALĂ
Acesta deține următoarele informații:
registrul drepturilor de exclusivitate asupra:
- mărcilor – mărci, logouri, mărci colective de asociere sau de certificare, denumiri de origine, indicații geografice și recompense;
- brevetelor – brevete, cereri provizorii de acordare de brevete și modele de utilitate;
- desenelor industriale – desene sau modele industriale.
Puteți căuta online mărci, brevete și desene industriale accesând următorul link.
Cererile de informații pot fi formulate în limba portugheză:
- prin completarea formularului online disponibil prin intermediul următorului link.
- prin poștă sau în persoană la următoarea adresă:
Institutul Portughez pentru Proprietate Industrială
R. da Alfândega, 15
1100-016 Lisabona
E-mail: servico.publico@inpi.pt
Site web: https://inpi.justica.gov.pt/
- Institutul Portughez pentru Proprietate Industrială poate fi contactat la următoarele numere de telefon:
în Portugalia: 218 818 188
în Portugalia sau din străinătate: (+351) 210 514 396 (costul unui apel local)
Temei juridic:
INSPECTORATUL GENERAL PENTRU ACTIVITĂȚI CULTURALE (IGAC)
Acesta deține următoarele informații:
Un registru al următoarelor opere:
- opere literare și științifice, precum și opere dramatice în general;
- compoziții muzicale cu sau fără text;
- opere de coregrafie și pantomimă;
- opere cinematografice și de televiziune;
- opere de sculptură și ceramică;
- desene, tapiserii, picturi și lucrări de mozaic;
- caricaturi;
- gravuri și litografii;
- alte tipuri de opere de artă plastică (artă aplicată sau de alt tip);
- fotografii sau opere realizate prin orice procedeu similar celui utilizat în fotografie;
- proiecte, planuri sau desene de arhitectură;
- machete;
- hărți, grafice și ilustrații din domeniul topografiei, hărți de geografie sau din domeniul științei în general;
- programe pentru calculator;
- bazele de date;
- spectacole realizate de artiști, interpreți sau executanți;
- producții fonografice;
- producțiile audiovizuale.
Cererile de servicii trebuie depuse la IGAC
prin intermediul unui formular IGAC însoțit de documentația prevăzută de legislația aplicabilă.
Pentru informații privind cerințele asociate fiecărui serviciu, consultați catalogul serviciilor.
Cererea pentru eliberarea de certificate simple sau complete trebuie formulată în limba portugheză prin intermediul „Formularelor de solicitare a certificatelor simple sau complete” (Formulários para pedido de certidões simples ou integrais), care sunt disponibile prin intermediul următorului link.
Cererile trebuie trimise la următoarea adresă:
Inspectoratul General pentru Activități Culturale (IGAC)
Palácio Foz, Calçada da Glória, No 9
1250-112 Lisabona
E-mail: igacgeral@igac.pt
Site web: https://www.igac.gov.pt/
Temei juridic:
5 Alte registre care conțin informații relevante pentru succesiuni
Lista publică a cazurilor de asigurare a respectării legii poate fi consultată pe portalul Citius accesând următorul link.
Lista debitorilor fiscali poate fi consultată accesând următorul link.
6 Disponibilitatea informațiilor privind testamentele închise și testamentele care nu sunt înregistrate
Răspunsul la această întrebare a fost deja oferit mai sus în răspunsul de la punctul: Informațiile cuprinse în fiecare registru al statului membru, astfel cum sunt enumerate la punctul 1
Notă finală: Prezenta fișă informativă conține informații fără caracter obligatoriu pentru punctul de contact, Consiliul Superior al Magistraturii din Portugalia, sau pentru instanțe. Aceste informații nu au caracter obligatoriu nici pentru autoritățile consultate pe parcursul elaborării prezentei fișe informative. Fără a aduce atingere tuturor eforturilor de colectare a acestor informații, acestea din urmă nu înlocuiesc consultarea legislației în vigoare la un moment dat.