Přejít k hlavnímu obsahu

Informace pro orgány vydávající evropské dědické osvědčení

Flag of Romania
Rumunsko
Obsah zajišťuje
European Judicial Network
(in civil and commercial matters)

1 Druhy rejstříků, které existují v členském státě, obsahující informace významné pro dědění

Hlavní rumunské rejstříky, které obsahují důležité informace týkající se dědictví, jsou:

  1. Cartea funciară (katastr nemovitostí)
  2. Registrele de stare civilă (matriky)
  3. Registrul național notarial al regimurilor matrimoniale (RNNRM, Národní notářský rejstřík manželských majetkových režimů)
  4. Registrul național notarial de evidență a liberalităților (RNNEL, Národní notářský rejstřík notářských závětí a darů)
  5. Registrul național notarial de evidență a opțiunilor succesorale (RNNOS, Národní notářský rejstřík možností volby dědiců)
  6. Registrul național notarial de evidență a procurilor și a revocărilor acestora (RNNEPR, Národní notářský rejstřík plných mocí a jejich odvolání)
  7. Registrul național notarial de evidență a succesiunilor cu element de extraneitate (RNNES, Národní notářský rejstřík dědictví s přeshraničními prvky)
  8. Registrul National de Publicitate Mobiliară (RNPM, Národní rejstřík movitého majetku)
  9. Registrul Comerțului (obchodní rejstřík)

2 Informace obsažené v každém z rejstříků členského státu, uvedeném v bodě 1

1. Cartea funciară (katastr nemovitostí)

Katastr nemovitostí popisuje nemovitý majetek a stanoví věcná práva s ním spojená.

V souladu se zákonem mohou zápisy v katastru nemovitostí zahrnovat i jiná práva, právní skutečnosti nebo zprávy a to, zda souvisejí s nemovitým majetkem zapsaným v katastru nemovitostí.

Ve smyslu této položky se nemovitostí rozumí jeden nebo více sousedících pozemků bez ohledu na kategorii využití, se stavbami nebo bez nich, které patří stejnému vlastníkovi, nacházejí se na území správní územní jednotky a jsou určeny pomocí jednoho katastrálního čísla.

Katastr nemovitostí tvoří povinný jednotný systém technických, ekonomických a právních souborů celostátního významu pro všechny nemovitosti na území státu.

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI, Národní agentura pro katastr a evidenci nemovitostí) koordinuje a kontroluje provádění katastrálních prací a zajišťuje, aby byly nemovitosti zapsány v celostátním rejstříku movitého majetku.

Kontaktní údaje jsou k dispozici zde. https://www.ancpi.ro/.

2. Registrele de stare civilă (matriky)

Zápisy osobního stavu (matriční záznamy) jsou dokumentární záznamy, na jejichž základě se vystavují rodné, oddací a úmrtní listy. V archivu jsou matriční záznamy uspořádány podle správních územních jednotek, přičemž všechny dokumenty a listiny jsou uloženy v chronologickém pořadí.

3. Registrul național notarial al regimurilor matrimoniale (RNNRM, Národní notářský rejstřík manželských majetkových režimů)

V Národním notářském rejstříku manželských režimů (RNNRM) je s ohledem na účinky vůči třetím osobám zaznamenáno uspořádání majetkových poměrů v manželství, které si manželé zvolili. Zapsány musí být oddací listy pro manželství uzavřená od 1. října 2011 a rovněž manželské smlouvy a listiny, jimiž se manželský majetkový režim mění.

Kontaktní údaje rejstříku jsou k dispozici na stránce: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/

4. Registrul național notarial de evidență a liberalităților (RNNEL, Národní notářský rejstřík notářských závětí a darů)

V Národním notářském rejstříku notářských závětí a darů (RNNEL) musí být zapsány následující druhy právních úkonů, které činí notáři nebo specializované rumunské orgány či instituce: závěti, jejich změny a dodatky (kodicily); prohlášení o odvolání závěti; zrušení odvolání závěti; pořízení pro případ smrti týkající se peněžních částek, hodnot nebo cenných papírů uložených u specializovaných úvěrových institucí a jejich zrušení atd.

Kontaktní údaje rejstříku jsou k dispozici na stránce: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/

5. Registrul național notarial de evidență a opțiunilor succesorale (RNNOS, Národní notářský rejstřík možností volby dědiců)

V Národním notářském rejstříku možností volby dědiců jsou s ohledem na účinky vůči třetím osobám zaznamenány všechny notářské úkony týkající přijetí nebo zřeknutí se dědictví učiněné ve formě veřejné listiny, a sice: prohlášení o zřeknutí se dědictví, ověřená ve lhůtě stanovené pro tento případ, od roku 1995 do současnosti; prohlášení o nepřijetí dědictví (podle nichž dědicové po uplynutí lhůty stanovené pro tento případ prohlásí, že nepochopili, že nabyli postavení dědice), od roku 2007 do současnosti; prohlášení o přijetí dědictví podle soupisu, ověřená od roku 1995 do 31. března 2012; veškerá prohlášení o prostém a bezvýhradném přijetí, ověřená od roku 2007 do současnosti.

Kontaktní údaje rejstříku jsou k dispozici na stránce: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/

6. Registrul național notarial de evidență a procurilor și a revocărilor acestora (RNNEPR, Národní notářský rejstřík plných mocí a jejich odvolání)

V souvislosti s dědickými spory v notářských řízeních je důležitý Národní notářský rejstřík plných mocí a jejich odvolání, protože se v něm zaznamenávají všechny plné moci udělené / zmocnění udělená během notářského řízení týkajícího se dědických sporů, jakož i všechny výslovné úkony směřující k jejich odvolání. Úkony směřující k odvolání plných mocí jsou evidovány od roku 2007, a od roku 2013 jsou evidovány i plné moci důležité pro notářskou činnost.

Kontaktní údaje rejstříku jsou k dispozici na stránce: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/

7. Registrul național notarial de evidență a succesiunilor cu element de extraneitate (RNNES, Národní notářský rejstřík dědictví s přeshraničními prvky)

Národní notářský rejstřík dědictví s přeshraničními prvky (RNNES) eviduje od roku 2007 případy dědictví po rumunských občanech, cizincích a občanech bez státní příslušnosti, jejichž poslední bydliště není známo nebo kteří se nenacházejí na rumunském území a jejichž majetek zůstal v Rumunsku, a případně také řešení záležitostí spojených s evropským dědickým osvědčením.

Kontaktní údaje rejstříku jsou k dispozici na stránce: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/

8. Registrul National de Publicitate Mobiliară (RNPM, Národní rejstřík movitého majetku)

Národní rejstřík movitého majetku je právní systém pro evidenci movitého majetku, který se vztahuje na hypotéky, svěřenské fondy, zvláštní oznámení, sekuritizované produkty a hypoteční zástavní listy. Národní rejstřík movitého majetku je strukturován podle osob a majetku a jeho funkcí je zaznamenávat přednostní práva v případě nucené exekuce, zveřejňování právních listin a operací stanovených zákonem.

9. Registrul Comerțului (obchodní rejstřík)

Obchodní rejstřík veřejnou službou obecného zájmu pro zápis a zveřejňování informací o podnikatelích, kteří jsou živnostníky, podnikem s výlučným vlastníkem nebo rodinným podnikem, a o podnikatelích, kteří jsou obchodními společnostmi, evropskými společnostmi, družstevními společnostmi, evropskými družstevními společnostmi, družstevními záložnami, hospodářskými zájmovými sdruženími a evropskými hospodářskými zájmovými sdruženími se sídlem v Rumunsku, jakož i pro zápis a zveřejňování jejich poboček a poboček výše uvedených právnických osob, které mají sídlo v zahraničí.

Obchodní rejstřík je strukturován podle následujících rejstříkových kategorií:

  • rejstřík pro evidenci podniků, národních společností, národních podniků, veřejnoprávních korporací, hospodářských zájmových sdružení, evropských podniků, evropských hospodářských zájmových sdružení a jiných právnických osob výslovně stanovených zákonem, které mají sídlo v Rumunsku, a jejich poboček a případně poboček právnických osob se sídlem v zahraničí,
  • rejstřík pro evidenci družstevních společností a evropských družstevních společností se sídlem v Rumunsku, jejich poboček a případně poboček družstevních společností nebo evropských družstevních společností se sídlem v zahraničí,
  • rejstřík pro evidenci oprávněných fyzických osob, samostatných podniků a rodinných podniků se sídlem a případně pracovišti v Rumunsku.

Kontaktní údaje rejstříku jsou k dispozici na internetových stránkách této instituce: https://www.onrc.ro/index.php/ro/

Některé z výše uvedených rejstříků fungují na celostátní úrovni. Jedná se například o Národní notářský rejstřík manželských režimů (RNNRM) a Národní notářský rejstřík notářských závětí a darů (RNNEL). Matriky jsou uspořádány podle správních územních jednotek.

Katastrální úřady, které se nacházejí v každém kraji a ve městě Bukurešti, spadají pod Národní agenturu pro katastr a evidenci nemovitostí. V každém soudním obvodu působí alespoň jeden katastrální úřad nebo případně jeden úřad pro styk s veřejností jako jednotky bez právní subjektivity, které spadají pod územní úřady.

Podle čl. 334 odst. 5 občanského zákoníku, který se týká Národního notářského rejstříku manželských režimů (RNNRM), může každá osoba nahlížet do rejstříku a v souladu se zákonem požádat o vydání ověřených výpisů, aniž by musela svůj zájem odůvodňovat.

Pokud jde o notářskou činnost, mají notáři pro účely plnění svých povinností volný přístup ke katastrálním úřadům a rovněž k ostatním institucím, aby získali dokumenty a informace potřebné k provádění notářských řízení, a mohou si od příslušného daňového úřadu místního orgánu veřejné správy vyžádat a obdržet osvědčení o zaplacení daní v tištěné nebo elektronické podobě.

Národní notářský rejstřík manželských režimů (RNNRM), Národní notářský rejstřík notářských závětí a darů (RNNEL) a Národní notářský rejstřík možností volby dědictví (RNNEOS) mohou bezplatně poskytovat informace vnitrostátním orgánům.

Vnitrostátním orgánům lze poskytnout informace, které musí být zapsány do národních rejstříků RNNRM, RNNEL a RNNEOS.

Pokud jde o rejstříky RNNRM, RNNEL a RNNEOS, poskytnutí informací z těchto evidencí na celostátní úrovni by mohlo být odmítnuto, pokud by například nebylo možné ze žádosti dostatečně určit osobu nebo dokument, o nichž byly požadovány informace.

V souladu s článkem 1046 občanského zákoníku jsou ověřené závěti zapsány do Národního notářského rejstříku notářských závětí a darů (RNNEL) za účelem informování osob, které mohou prokázat existenci oprávněného zájmu. Informace o existenci závěti však lze poskytnout až po smrti zůstavitele.

Rejstřík RNNEL zaznamenává a ověřuje následující druhy právních listin: závěti, jejich změny a dodatky (kodicily); prohlášení o odvolání závěti; zrušení odvolání závěti; pořízení pro případ smrti týkající se peněžních částek, hodnot nebo cenných papírů uložených ve specializovaných úvěrových institucích a jejich zrušení. V případě závětí, kodicilů a jejich odvolání se právní akt nezasílá k zápisu do rejstříku. Rejstřík obsahuje pouze informace o existenci těchto aktů, nikoli však o jejich obsahu. Po ověření existence pořízení pro případ smrti lze obsah závěti získat od notáře, v jehož archivu je listina uložena, nebo případně od specializovaných rumunských orgánů či institucí.

Zúčastněné osoby mohou požádat o ověření existence závěti pouze na základě úmrtního listu. V případě ověřování prováděného notářem jsou mu požadované informace zasílány prostřednictvím portálu, tj. elektronicky.

Zápisy v národních rejstřících a odpovědi na dotazy jsou v rumunštině.

Na žádost zúčastněných osob, které využijí služeb notáře, si může notář vyžádat údaje o existenci závěti z vnitrostátní evidence spisů prostřednictvím elektronické žádosti a na vlastní náklady.

Převod vlastnického práva se zapisuje do katastru nemovitostí na základě listiny, která tento převod zakládá – například veřejné listiny o převodu vlastnického práva k nemovitosti, dědického osvědčení nebo soudního rozhodnutí. Listina musí být vyhotovena v souladu s podmínkami stanovenými zákonem a zpravidla musí správně určit jména stran a odkazovat na rodné číslo, případně daňové identifikační číslo (bylo-li přiděleno), daňový registrační kód, případně jedinečný registrační kód přidělený právnickým osobám, a nemovitost musí být ztotožněna pomocí registračního čísla pozemku, případně katastrálního nebo topografického čísla.

3 Dostupnost informací o bankovních účtech

V případech, kdy ve sporném dědickém řízení rumunský notář, který dědický spor řeší, potřebuje informace o existenci bankovních účtů zřízených na jméno zemřelé osoby, musí se na základě informací obdržených od dědiců obrátit přímo na příslušnou banku a upřesnit, že tyto informace jsou požadovány v souvislosti s dědickým spisem evidovaným u notáře.

Článek 1 zákona č. 07/2015 ze dne 20. července 2015 o daňovém řádu poskytl právní základ pro vydání příkazu předsedy Národní agentury pro správu daní č. 3746/2020 ze dne 23. října 2020 o organizaci a provozu centrálního elektronického rejstříku platebních účtů a bankovních účtů identifikovaných pomocí kódu IBAN a pro schválení postupů týkajících se povinnosti úvěrových, platebních a elektronických peněžních institucí poskytovat informace v souladu s článkem 61 zákona č. 207/2015 o daňovém řádu, který upřesňuje postup týkající se povinnosti úvěrových, platebních a elektronických peněžních institucí poskytovat informace ústředním daňovým orgánům a postup zápisu do informačního systému zpřístupněného Ministerstvem veřejných financí.

Národní agentura pro správu daní organizuje a provozuje centrální elektronický rejstřík platebních a bankovních účtů identifikovaných pomocí kódu IBAN.

Sídlo Národní agentury pro správu daní (ANAF, Agenția Națională de Administrare Fiscală) se nachází v Bukurešti, Str. Apolodor No 17, Sector 5, tel. 04021-3199750, 04021-3199759, 04021-3199776.

Podle čl. 61 odst. 1(4) zákona č. 207/2015 o daňovém řádu poskytne ústřední daňový úřad na odůvodněnou žádost místního daňového úřadu nebo jiného ústředního či místního orgánu veřejné moci informace, které jim umožní plnit jejich zákonné povinnosti.

Podle čl. 61 odst. 5(1) zákona č. 207/2015 o daňovém řádu mají k informacím v tomto rejstříku přístup orgány a instituce uvedené v článku 1 zákona č. 129/2019 o předcházení praní peněz a financování terorismu a boji proti nim a o změně a doplnění některých legislativních předpisů, ve znění pozdějších předpisů, některé subjekty uvedené v zákoně č. 129/2019, a sice:

  • orgány činné v trestním řízení,
  • orgány veřejné moci a instituce pověřené regulačními, informačními a kontrolními povinnostmi v této oblasti, jako je rumunská finanční zpravodajská jednotka, orgány pověřené finanční/daňovou kontrolou nebo orgány pověřené daňovou kontrolou a celní orgán,
  • státní orgány specializované na zpravodajskou činnost podle čl. 6 odst. 1 zákona č. 51/1991 o rumunské národní bezpečnosti, znovu zveřejněného, ve znění pozdějších předpisů,
  • autonomní správní orgány a instituce s odvětvovými regulačními a dozorovými pravomocemi a kontrolou nad vykazujícími subjekty, jako je Rumunská národní banka, Úřad pro finanční dohled a Národní úřad pro hazardní hry.

Údaje z tohoto rejstříku lze proto zasílat pouze těmto kategoriím orgánů a institucí.

Podle čl. 1 odst. 3 zákona č. 129/2019 je Národní úřad pro předcházení praní peněz a boj proti němu orgánem, který na vnitrostátní úrovni koordinuje provádění hodnocení rizik souvisejících s praním peněz a financováním terorismu. Tyto činnosti jsou prováděny ve spolupráci s orgány a institucemi uvedenými v předchozí odpovědi, přičemž je zajištěna ochrana osobních údajů.

4 Dostupnost rejstříků práv duševního vlastnictví

Podle rozhodnutí vlády č. 573/1998 o organizaci a fungování Státního úřadu pro vynálezy a ochranné známky je Státní úřad pro vynálezy a ochranné známky (OSIM, Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci) jediným orgánem v Rumunsku zajišťujícím ochranu průmyslového vlastnictví, který eviduje a přezkoumává žádosti v oblasti průmyslového vlastnictví, vydává ochranné tituly, které jejich majitelům poskytují výlučná práva na rumunském území, a je depozitářem vnitrostátní evidence podaných žádostí a vnitrostátní evidence udělených ochranných titulů pro vynálezy, ochranné známky, zeměpisná označení, průmyslové vzory a modely, topografie polovodičových výrobků, užitné vzory a dodatková ochranná osvědčení.

Kromě toho v oblasti autorského práva existuje rumunský Úřad pro autorské právo (ORDA, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor), který je jediným regulačním orgánem, vede záznamy z vnitrostátních rejstříků a podle zákona č. 8/1996 o autorském právu a právech s ním souvisejících dohlíží na vědecké a technické poznatky v oblasti autorského práva a práv s ním souvisejících, rozhoduje o nich a stanovuje je.

Kontaktní údaje OISM jsou k dispozici na internetových stránkách úřadu: https://osim.ro/.

Kontaktní údaje ORDA jsou k dispozici na internetových stránkách úřadu: https://orda.ro/contact/.

5 Jiné rejstříky s informacemi významnými pro dědění

Dalším rejstříkem, který má význam v dědických věcech, je Národní notářský rejstřík věřitelů fyzických osob a námitek proti provedení rozdělení pozůstalosti (RNNEC, Registrul național notarial de evidență a creditorilor persoanelor fizice și a opozițiilor la efectuarea partajului succesoral). Zaznamenává pohledávky věřitelů vůči fyzické osobě s ohledem na účinky vůči třetím osobám. Daňové povinnosti zemřelých osob se zapisují do evidence Národní agentury pro správu daní (ANAF, Agenția Naționale pentru Administrare Fiscală) a ředitelství pro místní poplatky a daně.

6 Dostupnost informací o pořízených závětích a závětích, které nepodléhají registraci

Podle platných právních předpisů může být závěť sepsána jako notářská nebo holografní závěť (vlastnoručně psaná závěť, podepsaná a datovaná zůstavitelem).

Do Národního notářského rejstříku notářských závětí a darů (RNNEL, Registrul național notarial de evidență a liberalităților) musí být zapsány pouze notářské závěti. Pro uchovávání nebo evidenci holografních závětí nestanoví zákon žádné zvláštní podmínky. Může je uchovávat zůstavitel, oprávněný ze závěti nebo třetí osoba a mohou být také předloženy do úložiště úřadu.

Upozornit na technický problém, chybný obsah nebo zaslat zpětnou vazbu