1 Видове регистри в държавата членка, които съдържат информация, отнасяща се до наследствата
Основните регистри в Румъния, които съдържат информация от значение за наследяването, са следните:
- Cartea funciară (Имотен регистър)
- Registrele de stare civilă (Регистри по гражданско състояние)
- Registrul național notarial al regimurilor matrimoniale (RNNRM, Национален нотариален регистър на режимите на съпружеска имуществена общност)
- Registrul național notarial de evidență a liberalităților (RNNEL, Национален нотариален регистър за автентични завещания и дарения)
- Registrul național notarial de evidență a opțiunilor succesorale (RNNOS, Национален нотариален регистър на вариантите на наследяване)
- Registrul național notarial de evidență a procurilor și a revocărilor acestora (RNNEPR, Национален нотариален регистър на пълномощните и тяхното оттегляне)
- Registrul național notarial de evidență a succesiunilor cu element de extraneitate (RNNES, Национален нотариален регистър на наследяването с трансгранични елементи)
- Registrul National de Publicitate Mobiliară (RNPM, Национален регистър на движимото имущество)
- Registrul Comerțului (Търговски регистър)
2 Информация, съдържаща се във всеки от регистрите на държавата членка, изброени в точка 1
1. Cartea funciară (Имотен регистър)
В имотния регистър се описва недвижимо имущество и се определят свързаните с имуществото вещни права.
Както е предвидено по закон, вписванията в имотния регистър могат да включват и други права, правни факти или сведения, както и дали те са свързани с недвижимото имущество, вписано в имотния регистър.
По смисъла на настоящата глава недвижимо имущество се отнася до един или повече съседни парцела, независимо от категорията на ползване, със или без здания, принадлежащи на един и същ собственик, разположени на територията на административно-териториална единица и идентифицирани с единен кадастрален номер.
Кадастърът и имотният регистър формират задължителна единна система от технически, икономически и правни досиета от национално значение за цялото недвижимо имущество на националната територия.
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (A.N.C.P.I., Националната агенция по кадастър и поземлена регистрация) координира и контролира изпълнението на кадастралните дейности и осигурява вписването на недвижимите имоти в Регистъра на движимото имущество в цялата страна.
Данните за връзка на институцията са на разположение на адрес: https://www.ancpi.ro/.
2. Registrele de stare civilă (Регистри по гражданско състояние)
Регистрите по гражданско състояние представляват документите, въз основа на които се изготвят актове за раждане, актове за сключване на граждански брак и смъртни актове. В архивите регистрите по гражданско състояние са подредени и организирани по административно-териториални единици, като всички документи и актове са заведени в хронологичен ред.
3. Registrul național notarial al regimurilor matrimoniale (RNNRM, Национален нотариален регистър на режимите на съпружеска имуществена общност)
В Националния нотариален регистър на режимите на съпружеска имуществена общност(RNNRM) се вписва, във връзка с последици по отношение на трети страни, избрания от съпрузите режим на съпружеска имуществена общност. Актовете за сключване на граждански брак за бракове, сключени от 1 октомври 2011 г., трябва да бъдат регистрирани, както и брачните договори и актове за изменение на режима на съпружеска имуществена общност.
Данните за връзка с регистъра са на разположение на адрес: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/
4. Registrul național notarial de evidență a liberalităților (RNNEL, Национален нотариален регистър за автентични завещания и дарения)
В Националния нотариален регистър за автентични завещания и дарения (RNNEL) трябва да се вписват следните видове правни актове, сключени от нотариуси или от специализирани румънски органи или институции: завещания, изменения и допълнения към тях (кодицили); декларации за отмяната на завещания; оттегляне на отмяната на завещания; завещателни разпореждания относно парични суми, ценности или ценни книжа, депозирани в специализирани кредитни институции и отмяна на последните и др.
Данните за връзка с регистъра са на разположение на адрес: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/
5. Registrul național notarial de evidență a opțiunilor succesorale (RNNOS, Национален нотариален регистър на вариантите на наследяване)
В Националния нотариален регистър на вариантите на наследяване се вписват, във връзка с последиците за трети страни, всички нотариални актове относно приемането и/или отказа от наследство, изготвени в автентична форма, както следва: декларации за отказ от наследство, заверени в рамките на определения за този вариант срок — от 1995 г. до днес; декларации за неприемане на наследство (съгласно които наследниците декларират след изтичането на определения за този вариант срок, че не са разбрали, че са придобили статут на наследник) — от 2007 г. до днес; декларации за приемане на наследство по опис — заверени от 1995 г. до 31 март 2012 г.; всички декларации за приемане направо, заверени от 2007 г. до днес.
Данните за връзка с регистъра са на разположение на адрес: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/
6. Registrul național notarial de evidență a procurilor și a revocărilor acestora (RNNEPR, Национален нотариален регистър на пълномощните и тяхното оттегляне)
В контекста на оспорваните в нотариалните производства наследства, Националният нотариален регистър на пълномощните и тяхното оттегляне е важен, тъй като в него се записват всички пълномощни/упълномощавания, дадени по време на нотариални производства по наследствени спорове, както и всички изрични актове за тяхното оттегляне. Актовете за оттегляне на пълномощни се вписват от 2007 г. насам, а от 2013 г. се вписват и пълномощни, които са от значение за нотариалната дейност.
Данните за връзка с регистъра са на разположение на адрес: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/
7. Registrul național notarial de evidență a succesiunilor cu element de extraneitate (RNNES, Национален нотариален регистър на наследяването с трансгранични елементи)
В Националния нотариален регистър на наследяването с трансгранични елементи(RNNES) се вписват случаи на наследяване от 2007 г., свързани с румънски, чуждестранни граждани и граждани без гражданство, чието последно местоживеене е неизвестно или които не се намират на румънска територия и чиито активи са останали в Румъния, както и решенията за европейски удостоверения за наследство, когато е целесъобразно.
Данните за връзка с регистъра са на разположение на адрес: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/
8. Registrul National de Publicitate Mobiliară (RNPM, Национален регистър на движимото имущество)
Националният регистър на движимото имущество е правната система за регистриране на движимо имущество, която се прилага за ипотеки, тръстове, специални официални съобщения, секюритизирани продукти и ипотечни облигации. Националният регистър на движимите вещи е структуриран по лица и имущество, с функция за вписване по приоритети в случай на принудително изпълнение, публикуване на правни актове и операции, предвидени в закона.
9. Registrul Comerțului (Търговски регистър)
Търговският регистър е обществена услуга от общ интерес за регистриране и оповестяване на упълномощени специалисти, които са еднолични търговци, еднолични предприемачи и семейни предприятия, както и на специалисти, които са дружества, европейски дружества, кооперативни дружества, европейски кооперативни дружества, кооперативни кредитни организации, обединения по икономически интереси и европейски обединения по икономически интереси със седалища в Румъния, както и за регистрация и оповестяване на техните клонове и на клоновете на юридически лица, посочени по-горе, чието седалище се намира в чужбина.
Търговският регистър е структуриран според следните категории регистри, а именно:
- регистър за вписване на предприятия, национални дружества, национални предприятия, автономни корпоративни предприятия, обединения по икономически интереси, европейски предприятия, европейски обединения по икономически интереси, други юридически лица, изрично предвидени по закон, чието седалище се намира в Румъния, както и на техните клонове и, когато е подходящо, клонове на юридически лица със седалище в чужбина;
- регистър за вписване на кооперативни дружества и европейски кооперативни дружества, чието седалище се намира в Румъния, техните клонове и, когато е подходящо, клоновете на кооперативни дружества или европейски кооперативни дружества, чието седалище се намира в чужбина;
- регистър за регистриране на упълномощени физически лица, индивидуални предприятия и семейни предприятия, чието седалище, а когато е уместно и работни обекти, се намират в Румъния.
Данните за връзка с регистъра са на разположение на уебсайта на институцията: https://www.onrc.ro/index.php/ro/
Някои от горепосочените регистри функционират на национално равнище. Такъв е случаят например с Националния нотариален регистър на режимите на съпружеска имуществена общност (RNNRM) и Националния нотариален регистър за автентични завещания и дарения (RNNEL). Регистрите по гражданско състояние са организирани в административно-териториалните единици.
Службите по кадастър и поземлена регистрация, организирани във всеки окръг и в град Букурещ, работят под ръководството на Националната агенция по кадастър и поземлена регистрация. Най-малко една служба по кадастър и поземлена регистрация или, когато е уместно, една служба за връзки с обществеността работи под ръководството на териториалните служби във всеки съдебен район като звена без правосубектност.
Съгласно член 334, параграф 5 от Гражданския кодекс относно Националния нотариален регистър на режимите на съпружеска имуществена общност(RNNRM), всяко лице може да търси в регистъра и в съответствие със закона да поиска издаването на заверени извлечения, без да е необходимо да се признава наличието на интерес.
По отношение на нотариалната дейност, нотариусите разполагат със свободен достъп до службите за поземлена регистрация, както и до други институции с цел да изпълнят своите задължения и да получават документите и информацията, необходими за извършване на нотариални процедури, и могат да изискват и получават данъчни удостоверения на хартиен или електронен носител от компетентния данъчен орган на местния публичен административен орган.
Националният нотариален регистър на режимите на съпружеска имуществена общност (RNNRM), Националният нотариален регистър за автентични завещания и дарения (RNNEL) и Националният нотариален регистър на вариантите на наследяване (RNNEOS) могат да предоставят безплатно информация на националните органи.
Информацията, която трябва да бъде вписана в националните регистри RNNRM, RNNEL и RNNEOS, може да бъде предоставена на националните органи.
По отношение на RNNRM, RNNEL и RNNEOS, предоставянето на информация от тези регистри на национално равнище би могло да бъде отказано, ако например не е възможно идентифицирането в достатъчна степен от заявката на лицето или документът, за които е поискана информацията.
В съответствие с член 1046 от Гражданския кодекс, за целите на информирането на лицата, които могат да докажат наличието на законен интерес, заверените завещания се вписват в Националния нотариален регистър за автентични завещания и дарения (RNNEL). Информация за наличието на завещание обаче може да се даде едва след смъртта на завещателя.
В RNNEL се вписват и проверяват следните видове правни документи: завещания, изменения и допълнения към тях (кодицили); декларации за отмяна на завещания; оттегляне на отмяната на завещания; завещателни разпореждания относно парични суми, ценности или ценни книжа, депозирани в специализирани кредитни институции и отмяна на последните. В случай на завещания, кодицили и оттегляния на последните правният акт не се изпраща за вписване в регистъра. В регистъра се съдържа информация единствено за наличието на тези актове, но не и за тяхното съдържание. След проверка на наличието на завещателно разпореждане съдържанието на завещанието може да бъде получено от нотариус, в чийто архив се съхранява документът, или от специализираните румънски органи или институции, когато това е уместно.
Заинтересованите лица може да поискат проверка на наличието на завещание само въз основа на смъртен акт. В случай на извършени чрез нотариус проверки, исканата информация се изпраща до него през портала, т.е. по електронен път.
Вписванията в националните регистри и отговорите на запитванията са на румънски език.
По искане на заинтересованите лица, ползващи услугите на нотариус, нотариусът може да поиска данни за наличие на завещателни разпореждания от националния регистър на досиетата чрез електронно заявление и за своя сметка.
Прехвърлянето на правото на собственост се вписва в имотния регистър въз основа на документа, установяващ това прехвърляне — например автентичният акт за прехвърляне на правото на собственост върху недвижимо имущество, удостоверението за наследници или съдебното решение. Документът трябва да бъде изготвен в съответствие с предвидените в закона условия и като правило в него трябва да се посочват точно имената на страните и да се позовава на личния цифров код или, когато е подходящо, на данъчния идентификационен номер (ако е предоставен такъв), данъчния регистрационен код или уникалния регистрационен код, когато е уместно, предоставен на юридически лица, а недвижимото имущество трябва да бъде индивидуализирано посредством номер в имотния регистър и кадастрален или топографски номер, когато е уместно.
3 Наличието на информация за банкови сметки
В случаите, когато при спор по наследствено производство румънският нотариус, който разглежда наследствения спор, се нуждае от информация относно съществуването на банкови сметки, открити на името на починалото лице, той трябва да се свърже директно с въпросната банка въз основа на получената от наследниците информация, като се уточнява, че информацията се изисква в контекста на завещателно дело, регистрирано в нотариалната кантора.
В член 61, параграф 1 от Закон № 207/2015 от 20 юли 2015 г. относно Данъчния процесуален кодекс се предоставя правното основание за издаването на Заповед № 3746/2020 от 23 октомври 2020 г. от председателя на Националната агенция „Данъчна администрация“ относно организацията и функционирането на Централния електронен регистър за платежни и банкови сметки, идентифицирани с IBAN, и за одобрението на процедури относно задължението на кредитните институции, платежните институции и институциите за електронни пари да предоставят информация в съответствие с член 61 от Закон № 207/2015 относно Данъчния процесуален кодекс, в който се уточнява процедурата относно задължението на кредитните институции, платежните институции и институциите за електронни пари да предоставят информация на централните данъчни органи, както и процедурата за регистриране в ИТ системата, предоставена на разположение на Министерството на публичните финанси.
Националната агенция „Данъчна администрация“ организира и въвежда в експлоатация Централен електронен регистър за платежни и банкови сметки, идентифицирани с IBAN.
Седалището на Националната агенция „Данъчна администрация“ (ANAF, Agenția Națională de Administrare Fiscală) е в Букурещ, ул. Аполодор № 17 Сектор 5 тел.: 04021-3199750, 04021-3199759, 04021-3199776.
Съгласно член 61, параграф 1, точка 4 от Закон № 207/2015 относно Данъчния процесуален кодекс, при мотивирано искане на местен данъчен орган или друг централен или местен публичен орган, централния данъчен орган предоставя информация, която им позволява да изпълнят своите законови задължения.
Съгласно член 61, параграф 5, точка 1 от Закон № 207/2015 относно Данъчния процесуален кодекс, органите и институциите, посочени в член 1 от Закон № 129/2019 за предотвратяване и борба с изпирането на пари и финансиране на тероризма и за изменение на определени законодателни актове, както са изменени, имат достъп до информацията в Централния електронен регистър за платежни и банкови сметки, а именно:
- органи за наказателно преследване;
- публични органи и институции, на които са възложени регулаторни, информационни задължения и задължения по осъществяване на контрол в тази област, като например звеното за финансово разузнаване на Румъния, органи със задължения за финансов/фискален контрол или органи със задължения за фискален контрол и митническия орган;
- държавни органи, специализирани в разузнавателната дейност, както е предвидено в член 6, параграф 1 от Закон № 51/1991 за националната сигурност на Румъния, повторно публикуван и изменен;
- автономни административни органи и институции със секторни регулаторни и надзорни правомощия и контрол върху докладващи органи, като Националната банка на Румъния, Органът за финансов надзор и Националната служба по хазарта.
Поради това данните от този регистър могат да се изпращат само до тези категории органи и институции.
Съгласно член 1, параграф 3 от Закон № 129/2019 Националната служба за предотвратяване и борба с изпирането на пари е органът, който координира извършването на оценки на риска, свързани с изпирането на пари и финансирането на тероризма на национално равнище. Те се извършват в сътрудничество с органите и институциите, посочени в предишния отговор, като същевременно се гарантира защитата на личните данни.
4 Наличието на регистър на правата на интелектуална собственост
Съгласно Решение № 573/1998 на правителството относно организацията и функционирането на Държавната служба за изобретенията и търговските марки, Държавната служба за изобретенията и търговските марки (OSIM, Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci) е единственият орган в Румъния, предоставящ закрила на индустриалната собственост, в който се регистрират и разглеждат заявки в областта на индустриалната собственост, издават се документи, даващи право на защита, които предоставят на техните притежатели изключителни права на румънска територия и е депозитар на националните регистри на подадените заявки и на националните регистри на документите, предоставящи защита, подадени за изобретения, търговски марки, географски означения, дизайни и модели, топографии на полупроводникови продукти, полезни модели и сертификати за допълнителна закрила.
В допълнение към него в областта на авторското право съществува Румънската служба за авторско право (ORDA, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor), която е единственият регулаторен орган, съхраняващ записи от националните регистри и която контролира, упълномощава, извършва арбитраж и установява научни и технически открития в областта на авторското право и сродните му права, съгласно Закон № 8/1996 за авторското право и сродните му права.
Данните за връзка с OISM са на разположение на уебсайта на службата: https://osim.ro/.
Данните за връзка с ORDA са на разположение на уебсайта на службата: https://orda.ro/contact/.
5 Други регистри с информация, отнасяща се до наследствата
Друг регистър от значение за въпросите на наследяването е Националният нотариален регистър на кредиторите на физическите лица и на възраженията по извършване на делба на наследство (RNNEC, Registrul național notarial de evidență a creditorilor persoanelor fizice și a opozițiilor la efectuarea partajului succesoral). В него се вписват, във връзка с последиците по отношение на трети лица, искове, предявени от кредитори срещу физическо лице. Фискалните задължения на починали лица се вписват в регистрите на Националната агенция „Данъчна администрация“ (ANAF, Agenția Naționale pentru Administrare Fiscală) и на дирекциите за местни данъци и такси.
6 Наличието на информация за тайни завещания и завещания, които не подлежат на регистриране
Съгласно действащите законови разпоредби завещанията могат да бъдат съставени в автентична или холографска форма (ръкописно завещание, подписано и с поставена дата от завещателя).
Само автентични завещания трябва да бъдат вписани в Националния нотариален регистър за автентични завещания и дарения (RNNEL,Registrul național notarial de evidență a liberalităților) Няма специални определени от закона условия за съхранение или регистрация на холографски завещания. Те могат да се съхраняват от завещателя, бенефициера на завещанието или от трето лице, а също така могат да бъдат предадени в хранилището на орган.