Hoppa till huvudinnehåll

Information till myndigheter som utfärdar ett arvsintyg

Flag of Romania
Rumänien
Innehåll inlagt av
European Judicial Network
(in civil and commercial matters)

1 Typer av register i medlemsstaten och som innehåller information som rör arv

De viktigaste registren i Rumänien som innehåller information som är relevant för arvskiften är följande:

  1. Fastighetsregistret (Cartea funciară)
  2. Civilståndshandlingarna (Registrele de stare civilă)
  3. Nationella notarieregistret över makars förmögenhetsförhållanden (Registrul național notarial al regimurilor matrimoniale)
  4. Nationella notarieregistret över autentiska testamenten och donationer (Registrul național notarial de evidență a liberalităților)
  5. Nationella notarieregistret över arvsalternativ (Registrul național notarial de evidență a opțiunilor succesorale)
  6. Nationella notarieregistret över fullmakter och återkallelse av dessa (Registrul național notarial de evidență a procurilor și a revocărilor acestora)
  7. Nationella notarieregistret över arv med utländsk anknytning (Registrul național notarial de evidență a succesiunilor cu element de extraneitate)
  8. Nationella registret över lös egendom (Registrul National de Publicitate Mobiliară)
  9. Handelsregistret (Registrul Comerțului)

2 Uppgifter som ingår i medlemsstatsregister, enligt förteckningen i punkt 1.

1. Fastighetsregistret (Cartea funciară)

Fastighetsregistret beskriver fast egendom och anger de sakrätter som är knutna till egendomen.

Enligt lag kan fastighetsregistret även innehålla andra rättigheter, rättsfakta eller rapporter, och huruvida dessa är kopplade till den fasta egendom som är införd i fastighetsregistret.

I denna rubrik avses med fast egendom ett eller flera angränsande markområden, oavsett användningskategori, med eller utan byggnader, som tillhör samma ägare, som är belägna inom en administrativ territoriell enhets territorium och som identifieras med hjälp av en enda fastighetsbeteckning.

Markregistret och fastighetsregistret utgör ett obligatoriskt enhetligt system av tekniska, ekonomiska och juridiska akter av nationell betydelse för all fast egendom på det nationella territoriet.

Den nationella byrån för fastighetsregister och fastighetsinskrivning (Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară) samordnar och kontrollerar genomförandet av fastighetsarbeten och ser till att fast egendom registreras i registret över lös egendom i hela landet.

Institutionens kontaktuppgifter finns på https://www.ancpi.ro/.

2. Civilståndshandlingarna (Registrele de stare civilă)

Civilståndshandlingarna är dokument som ligger till grund för födelse-, vigsel- och dödsattester. I arkiven är civilståndshandlingarna ordnade och indelade i administrativa territoriella enheter, och alla dokument och handlingar arkiveras i kronologisk ordning.

3. Nationella notarieregistret över makars förmögenhetsförhållanden (Registrul național notarial al regimurilor matrimoniale)

Det nationella notarieregistret över makars förmögenhetsförhållanden registrerar, för verkan gentemot tredje part, den egendomsordning som valts av makarna. Vigselbevis för äktenskap som ingåtts från och med den 1 oktober 2011 måste registreras, liksom äktenskapsförord och lagar om ändring av makars förmögenhetsförhållanden.

Kontaktuppgifterna till registret finns på https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.

4. Nationella notarieregistret över autentiska testamenten och donationer (Registrul național notarial de evidență a liberalităților)

Följande typer av rättshandlingar som ingås av offentliga notarier eller av specialiserade rumänska myndigheter eller institutioner måste registreras i det nationella notarieregistret över autentiska testamenten och donationer: testamenten, ändringar av och tillägg till dessa (kodiciller), förklaringar om återkallelse av testamenten, tillbakadragande av återkallelse av testamenten, testamentariska förordnanden om penningbelopp, värden eller värdepapper som deponerats i specialiserade kreditinstitut och återkallelser av sådana förordnanden, osv.

Kontaktuppgifterna till registret finns på https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.

5. Nationella notarieregistret över arvsalternativ (Registrul național notarial de evidență a opțiunilor succesorale)

I det nationella notarieregistret över arvsalternativ registreras, för verkan gentemot tredje part, alla notariehandlingar om accept av och/eller avstående från arv som upprättats i giltig form, enligt följande: Förklaringar om avstående från arv som har bestyrkts inom tidsfristen för detta alternativ, från 1995 och fram till dags dato; förklaringar om att arv inte accepteras (enligt vilka arvingarna efter det att tidsfristen för alternativet har löpt ut förklarar att de inte förstod att de hade förvärvat status som arvingar), från 2007 och fram till dags dato; förklaringar om accept av arv till förmån för inventarier, bestyrkta från 1995 till den 31 mars 2012; alla förklaringar om enkel accept, bestyrkta från 2007 och fram till dags dato.

Kontaktuppgifterna till registret finns på https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.

6. Nationella notarieregistret över fullmakter och återkallelse av dessa (Registrul național notarial de evidență a procurilor și a revocărilor acestora)

I samband med arvstvister i notarieförfaranden är det nationella notarieregistret över fullmakter och återkallelse av dessa viktigt eftersom det registrerar alla fullmakter/mandat som ges under notarieförfaranden avseende arvstvister, och även alla uttryckliga handlingar för att återkalla dem. Handlingar för att återkalla fullmakter har registrerats sedan 2007, och från och med 2013 har även fullmakter som är relevanta för notarieverksamheten registrerats.

Kontaktuppgifterna till registret finns på https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.

7. Nationella notarieregistret över arv med utländsk anknytning (Registrul național notarial de evidență a succesiunilor cu element de extraneitate)

I det nationella notarieregistret över arv med utländsk anknytning registreras från och med 2007 arvsärenden som rör rumänska, utländska och statslösa medborgare vars senaste hemvist är okänd eller som inte befinner sig på rumänskt territorium, och vars tillgångar har stannat kvar i Rumänien, samt i förekommande fall avgöranden av europeiska certifikat om arv.

Kontaktuppgifterna till registret finns på https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.

8. Nationella registret över lös egendom (Registrul National de Publicitate Mobiliară)

Det nationella registret över lös egendom är det rättsliga systemet för registrering av lös egendom som gäller för inteckningar, truster, särskilda meddelanden, värdepapperiserade produkter och hypoteksobligationer. Det nationella registret över lös egendom är uppbyggt efter personer och egendom, med funktionen att registrera prioriteringar i händelse av tvångsverkställighet, offentliggörande av rättshandlingar och åtgärder som föreskrivs i lag.

9. Handelsregistret (Registrul Comerțului)

Handelsregistret är en offentlig tjänst av allmänt intresse för registrering och offentliggörande av auktoriserade yrkesverksamma som är enskilda näringsidkare, enmansbolag och familjeföretag, och av yrkesverksamma som är företag, europabolag, kooperativa företag, europeiska kooperativa företag, kooperativa kreditorganisationer, ekonomiska intressegrupper och europeiska ekonomiska intressegrupper, med säte i Rumänien, samt för registrering och offentliggörande av deras filialer och av filialer till juridiska personer som anges ovan, vars säte ligger utomlands.

Handelsregistret är uppbyggt enligt följande registerkategorier:

  • Ett register för registrering av firmor, nationella företag, nationella firmor, självständiga företag, ekonomiska intressegrupper, europeiska firmor, europeiska ekonomiska intressegrupper och andra juridiska personer som uttryckligen anges i lag, med säte i Rumänien, deras filialer och, i förekommande fall, filialer till juridiska personer med säte utomlands.
  • Ett register för registrering av kooperativa företag och europeiska kooperativa företag med säte i Rumänien, deras filialer och, i förekommande fall, filialer till kooperativa företag eller europeiska kooperativa företag med säte utomlands.
  • Ett register för registrering av auktoriserade fysiska personer, enskilda företag och familjeföretag med säte och, i förekommande fall, arbetsställen i Rumänien.

Kontaktuppgifterna till registret finns på institutionens webbplats: https://www.onrc.ro/index.php/ro/.

Vissa av de register som nämns ovan verkar på nationell nivå. Detta gäller till exempel det nationella notarieregistret över makars förmögenhetsförhållanden och det nationella notarieregistret över autentiska testamenten och donationer. Civilståndsregistren är organiserade i administrativa territoriella enheter.

Kontor för fastighetsregister och fastighetsinskrivning, som finns i varje län och i staden Bukarest, lyder under den nationella byrån för fastighetsregister och fastighetsinskrivning. Minst ett kontor för fastighetsregister och fastighetsinskrivning eller, i förekommande fall, ett PR-kontor lyder under de territoriella kontoren i varje rättslig valkrets, som enheter utan status som juridisk person.

Enligt artikel 334.5 i civillagen, som rör det nationella notarieregistret över makars förmögenhetsförhållanden, kan vem som helst söka i registret och, i enlighet med lagen, begära utfärdande av bestyrkta utdrag utan att behöva motivera ett intresse.

När det gäller notarieverksamhet har offentliga notarier, för att fullgöra sina skyldigheter, fritt tillträde till fastighetsregistreringskontoren och även till andra institutioner för att erhålla de handlingar och den information som behövs för att slutföra notarieförfaranden, och kan begära och erhålla skatteintyg i pappersformat eller elektroniskt format från den behöriga skattemyndigheten i den lokala offentliga förvaltningsmyndigheten.

Det nationella notarieregistret över makars förmögenhetsförhållanden, det nationella notarieregistret över autentiska testamenten och donationer och det nationella notarieregistret över arvsalternativ kan kostnadsfritt tillhandahålla information till de nationella myndigheterna.

De uppgifter som ska föras in i de tre ovannämnda nationella registren får lämnas till de nationella myndigheterna.

När det gäller de tre ovannämnda nationella registren kan tillhandahållandet av information från dessa register på nationell nivå vägras om det t.ex. inte är möjligt att i begäran tillräckligt tydligt identifiera den person eller handling om vilken informationen har begärts.

I enlighet med artikel 1046 i civillagen införs testamenten som har bestyrkts i det nationella notarieregistret över autentiska testamenten och donationer i syfte att informera de personer som kan visa att de har ett berättigat intresse. Information om förekomsten av ett testamente kan dock endast ges efter testatorns död.

Det nationella notarieregistret över autentiska testamenten och donationer registrerar och kontrollerar följande typer av juridiska handlingar: testamenten, ändringar av och tillägg till dessa (kodiciller), förklaringar om återkallelse av testamenten, tillbakadragande av återkallelse av testamenten, testamentariska förordnanden om penningbelopp, värden eller värdepapper som deponerats i specialiserade kreditinstitut och återkallelser av sådana förordnanden. När det gäller testamenten, kodiciller och återkallelser av dessa skickas inte rättshandlingen för införande i registret. Registret innehåller endast information om förekomsten av dessa handlingar, men inte om deras innehåll. Efter att ha kontrollerat att det finns ett testamentariskt förordnande kan innehållet i testamentet erhållas från den offentliga notarie i vars arkiv handlingen förvaras eller, i förekommande fall, från specialiserade rumänska myndigheter eller institutioner.

Berörda personer kan begära verifiering av att ett testamente existerar endast på grundval av en dödsattest. När det gäller verifieringar som utförs genom en offentlig notarie skickas den begärda informationen till dem via portalen, dvs. på elektronisk väg.

Uppgifter i de nationella registren och svar på förfrågningar är på rumänska.

På begäran av de berörda personer som använder sig av en offentlig notarie kan den offentliga notarien begära uppgifter om förekomsten av testamentariska förordnanden från det nationella registret över akter med hjälp av en elektronisk ansökan och på egen bekostnad.

Överföring av äganderätten registreras i fastighetsregistret på grundval av den handling som fastställer denna överföring, till exempel den officiella handling som överför äganderätten till fast egendom, certifikatet om arv eller domstolsbeslutet. Handlingen måste upprättas i enlighet med de villkor som föreskrivs i lag och måste i regel innehålla korrekta uppgifter om parternas namn och hänvisningar till personnummer eller, i förekommande fall, skatteidentifikationsnummer (om ett sådant har tilldelats), skatteregistreringskod eller, i förekommande fall, unik registreringskod som tilldelats juridiska personer, och den fasta egendomen måste individualiseras med hjälp av ett fastighetsregisternummer och ett matrikelnummer eller topografiskt nummer, om så är lämpligt.

3 Tillgång till information om bankkonton

I de fall då den rumänska offentliga notarie som handlägger arvstvisten, i en tvist om ett arvsförfarande, behöver information om förekomsten av bankkonton som öppnats i den avlidnas namn, måste notarien kontakta banken i fråga direkt, på grundval av den information som erhållits från arvingarna, och ange att informationen krävs inom ramen för en bouppteckningshandling som registrerats hos notarien.

Artikel 61.1 i lag nr 207/2015 av den 20 juli 2015 om skatteförfarandelagen utgjorde den rättsliga grunden för utfärdandet av dekret nr 3746/2020 av den 23 oktober 2020 från ordföranden för den nationella byrån för skatteförvaltning om organisation och drift av det centrala elektroniska registret för betalkonton och bankkonton som identifieras med IBAN och för godkännande av förfaranden avseende skyldigheten för kreditinstitut, betalningsinstitut och institut för elektroniska pengar att lämna information i enlighet med artikel 61 i lag nr 207/2015 om skatteförfarandelagen, som beskriver förfarandet för skyldigheten för kreditinstitut, betalningsinstitut och institut för elektroniska pengar att lämna information till centrala skatteorgan, och förfarandet för registrering i det it-system som görs tillgängligt av ministeriet för offentliga finanser.

Den nationella byrån för skatteförvaltning administrerar och driver det centrala elektroniska registret för betalkonton och bankkonton som identifieras genom IBAN.

Den nationella byrån för skatteförvaltning (ANAF, Agenția Națională de Administrare Fiscală) har sitt säte i Bukarest, Str. Apolodor No 17 Sector 5, tfn 04021-3199750, 04021-3199759, 04021-3199776.

Enligt artikel 61.1.4 i lag nr 207/2015 om skatteförfarandelagen ska det centrala skatteorganet på motiverad begäran av ett lokalt skatteorgan eller en annan central eller lokal offentlig myndighet tillhandahålla information som gör det möjligt för dem att fullgöra sina lagstadgade skyldigheter.

Enligt artikel 61.5.1 i lag nr 207/2015 om skatteförfarandelagen har de myndigheter och institutioner som avses i artikel 1 i lag nr 129/2019 om förebyggande och bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism, och om ändring av vissa rättsakter, i dess ändrade lydelse, tillgång till uppgifterna i det centrala elektroniska registret för betalkonton och bankkonton. Dessa myndigheter och institutioner är följande:

  • Brottsbekämpande myndigheter.
  • Offentliga myndigheter och institutioner som anförtrotts tillsyns-, informations- och kontrolluppdrag på området, t.ex. Rumäniens finansunderrättelseenhet, myndigheter med finansiella och skattemässiga kontrolluppdrag eller myndigheter med skattemässiga kontrolluppdrag och tullmyndigheten.
  • Statliga organ som är specialiserade på underrättelsearbete i enlighet med artikel 6.1 i lag nr 51/1991 om Rumäniens nationella säkerhet, i dess ändrade lydelse.
  • Självständiga administrativa myndigheter och institutioner med sektorsspecifika reglerings- och tillsynsbefogenheter och kontroll över rapporterande organ, såsom Rumäniens centralbank, finansinspektionen och det nationella spelkontoret.

Uppgifter får därför endast sändas från detta register till dessa kategorier av myndigheter och institutioner.

Enligt artikel 1.3 i lag nr 129/2019 är det nationella kontoret för förebyggande och bekämpning av penningtvätt den myndighet som samordnar utförandet av riskbedömningar avseende penningtvätt och finansiering av terrorism på nationell nivå. Riskbedömningarna genomförs i samarbete med de myndigheter och institutioner som avses i föregående svar, samtidigt som skyddet av personuppgifter säkerställs.

4 Tillgång till register över immateriella rättigheter

Enligt regeringsbeslut nr 573/1998 om organisation av och verksamhet för den statliga byrån för uppfinningar och varumärken är den statliga byrån för uppfinningar och varumärken (OSIM, Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci) den enda myndighet i Rumänien som beviljar skydd för industriell äganderätt och som registrerar och prövar ansökningar på området för industriell äganderätt, utfärdar skyddstitlar som ger innehavarna exklusiva rättigheter på rumänskt territorium och är depositarie för nationella register över inlämnade ansökningar och nationella register över skyddstitlar som beviljats för uppfinningar, varumärken, geografiska beteckningar, mönster och modeller, kretsmönster för halvledarprodukter, bruksmodeller och tilläggsskydd.

Dessutom finns det inom området för upphovsrätt den rumänska byrån för upphovsrätt (ORDA, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor), som är den enda tillsynsmyndigheten, som för register från nationella register och som övervakar, godkänner, medlar och fastställer vetenskapliga och tekniska rön inom området för upphovsrätt och närstående rättigheter, i enlighet med lag nr 8/1996 om upphovsrätt och närstående rättigheter.

Kontaktuppgifterna till OSIM finns på byråns webbplats: https://osim.ro/.

Kontaktuppgifterna till ORDA finns på byråns webbplats: https://orda.ro/contact/.

5 Övriga register med information som rör arv

Ett annat register som är relevant i arvsfrågor är det nationella notarieregistret över fysiska personers borgenärer och över invändningar mot verkställandet av bodelningen (RNNEC, Registrul național notarial de evidență a creditorilor persoanelor fizice și a opozițiilor la efectuarea partajului succesoral). Här registreras, för verkan gentemot tredje part, fordringar som borgenärer har mot en fysisk person. Avlidnas skatteförpliktelser registreras i registren hos den nationella byrån för skatteförvaltning (ANAF, Agenția Naționale pentru Administrare Fiscală) och hos direktoraten för lokala avgifter och skatter.

6 Tillgång till information om slutna testamenten och testamenten som inte behöver registreras

Enligt gällande lagstiftning kan testamenten upprättas i autentisk eller holografisk form (ett handskrivet testamente som undertecknas och dateras av testatorn).

Endast autentiska testamenten måste registreras i det nationella notarieregistret över autentiska testamenten och donationer (RNNEL, Registrul național notarial de evidență a liberalităților). Det finns inga särskilda lagstadgade villkor för förvaring eller registrering av holografiska testamenten. Dessa kan förvaras av testatorn, testamentstagaren eller av en tredje person och kan också lämnas in till en myndighets arkiv.

Rapportera ett tekniskt problem eller felaktigt innehåll, eller lämna synpunkter på sidan