1 Registre i medlemsstaten, der indeholder oplysninger om skifte af dødsboer
De vigtigste registre i Rumænien, som indeholder oplysninger af relevans for arvesager, er følgende:
- Cartea funciară (tingbogen)
- Registrele de stare civilă (civilstandsregistre)
- Registrul național notarial al regimurilor matrimoniale (RNNRM, det nationale notarregister over formueforhold mellem ægtefæller)
- Registrul național notarial de evidență a liberalităților (RNNEL, det nationale notarregister over retsgyldige testamenter og donationer)
- Registrul național notarial de evidență a opțiunilor succesorale (RNNOS, det nationale notarregister over arvemuligheder)
- Registrul național notarial de evidență a procurilor și a revocărilor acestora (RNNEPR, det nationale notarregister over fuldmagter og deres tilbagekaldelse)
- Registrul național notarial de evidență a succesiunilor cu element de extraneitate (RNNES, det nationale notarregister over arv med grænseoverskridende elementer)
- Registrul National de Publicitate Mobiliară (RNPM, det nationale løsøreregister)
- Registrul Comerțului (handelsregistret)
2 Oplysninger i hver medlemsstats registre, som opregnet i punkt 1
1. Cartea funciară (tingbogen)
Tingbogen indeholder oplysninger om fast ejendom og angiver de tinglige rettigheder, der er knyttet til ejendommen.
Ifølge loven kan tinglysninger i tingbogen også omfatte andre rettigheder, retlige forhold eller rapporter, og om disse er knyttet til den faste ejendom, der er registreret i tingbogen.
I dette afsnit forstås ved fast ejendom en eller flere tilstødende parceller, uanset anvendelseskategori, med eller uden bygværker, tilhørende samme ejer, som er beliggende på en administrativ territorial enheds område, og som identificeres ved hjælp af et enkelt matrikelnummer.
Matrikelregistret og tingbogen udgør et obligatorisk ensartet system af tekniske, økonomiske og juridiske sagsakter af national betydning for al fast ejendom på det nationale område.
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (A.N.C.P.I., den nationale matrikel- og tinglysningsstyrelse) koordinerer og kontrollerer gennemførelsen af matrikelarbejdet og sikrer, at fast ejendom registreres i løsøreregistret i hele landet.
Styrelsens kontaktoplysninger er tilgængelige på følgende websted: https://www.ancpi.ro/.
2. Registrele de stare civilă (civilstandsregistre)
Civilstandsregistrene indeholder dokumenter, på grundlag af hvilke der udstedes fødsels-, vielses- og dødsattester. I arkiverne er civilstandsregistrene ordnet og arrangeret i administrative territoriale enheder, inden for hvilke alle dokumenter og akter arkiveres i kronologisk rækkefølge.
3. Registrul național notarial al regimurilor matrimoniale (RNNRM, det nationale notarregister over formueforhold mellem ægtefæller)
I det nationale notarregister over formueforhold mellem ægtefæller (RNNRM) registreres den ægteskabsordning, som ægtefællerne har valgt, med henblik på håndhævelse over for tredjemand. Vielsesattester for ægteskaber, der er indgået pr. 1. oktober 2011, skal registreres, samt ægtepagter og retsakter om ændring af ægteskabsordningen.
Registrets kontaktoplysninger er tilgængelige på følgende websted: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.
4. Registrul național notarial de evidență a liberalităților (RNNEL, det nationale notarregister over retsgyldige testamenter og donationer)
Følgende typer retsakter, der udfærdiges af offentlige notarer eller af specialiserede rumænske myndigheder eller institutioner, skal indføres i det nationale notarregister over bekræftede testamenter og donationer (RNNEL): testamenter, ændringer og tilføjelser hertil (tillæg) erklæringer om tilbagekaldelse af testamenter tilbagetrækning af tilbagekaldelse af testamenter testamentariske depositioner vedrørende pengebeløb, værdier eller værdipapirer, der er deponeret i specialiserede kreditinstitutter, samt tilbagekaldelser af sidstnævnte osv.
Registrets kontaktoplysninger er tilgængelige på følgende websted: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.
5. Registrul național notarial de evidență a opțiunilor succesorale (RNNOS, det nationale notarregister over arvemuligheder)
I det nationale arveregister over arvemuligheder registreres alle notarialdokumenter vedrørende vedgåelse af og/eller afkald på arv, udfærdiget i bekræftet form, med henblik på at kunne håndhæves over for tredjemand, som følger: erklæringer om afkald på arv bekræftet inden for fristen for denne mulighed, fra 1995 til dato; erklæringer om manglende vedgåelse af arv (i henhold til hvilke arvingerne efter udløbet af fristen for denne mulighed erklærer, at de ikke forstod, at de havde opnået status som arving), fra 2007 til dato; erklæringer om vedgåelse af arv efter positiv opgørelse bekræftet fra 1995 til den 31. marts 2012; alle erklæringer om ren og enkel vedgåelse af arv bekræftet fra 2007 til dato.
Registrets kontaktoplysninger er tilgængelige på følgende websted: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.
6. Registrul național notarial de evidență a procurilor și a revocărilor acestora (RNNEPR, det nationale notarregister over fuldmagter og deres tilbagekaldelse)
I forbindelse med arvesager, der anfægtes i forbindelse med notarprocedurer, er det nationale notarregister over fuldmagter og deres tilbagekaldelse vigtigt, fordi alle fuldmagter/mandater, der er givet i forbindelse med notarprocedurer vedrørende arvetvister, samt alle udtrykkelige handlinger om at tilbagekalde dem, er registreret deri. Handlinger vedrørende tilbagekaldelse af fuldmagter er blevet registreret siden 2007, og fra 2013 er fuldmagter af relevans for notarvirksomhed også blevet registreret.
Registrets kontaktoplysninger er tilgængelige på følgende websted: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.
7. Registrul național notarial de evidență a succesiunilor cu element de extraneitate (RNNES, det nationale notarregister over arv med grænseoverskridende elementer)
I det nationale notarregister over arv med grænseoverskridende elementer (RNNES) er der siden 2007 registreret arvesager vedrørende rumænske, udenlandske og statsløse statsborgere, hvis seneste bopæl er ukendt, eller som ikke er bosiddende på rumænsk område, og hvis aktiver er forblevet i Rumænien, samt løsninger af europæiske arvebeviser, hvor det er relevant.
Registrets kontaktoplysninger er tilgængelige på følgende websted: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.
8. Registrul National de Publicitate Mobiliară (RNPM, det nationale løsøreregister)
Det nationale løsøreregister er det retlige system for registrering af løsøre, som finder anvendelse på realkreditlån, truster, specifikke meddelelser, værdipapirsikrede produkter og realkreditobligationer. Det nationale løsøreregister er opdelt efter personer og ejendom med henblik på registrering af prioriteringen i tilfælde af tvangsfuldbyrdelse, offentliggørelse af retshandler og transaktioner efter loven.
9. Registrul Comerțului (handelsregistret)
Handelsregistret er en offentlig tjeneste af almen interesse, der sikrer registrering og offentliggørelse af autoriserede erhvervsudøvere, der er eneindehavere, enkeltmandsvirksomheder og familieforetagender og af erhvervsudøvende, der er selskaber, europæiske selskaber, kooperative selskaber, europæiske kooperative selskaber, kooperative kreditinstitutter, økonomiske interessegrupper og europæiske økonomiske interessegrupper med vedtægtsmæssigt hjemsted i Rumænien, samt registrering og offentliggørelse af deres filialer og ovennævnte juridiske personers filialer med vedtægtsmæssigt hjemsted beliggende i udlandet.
Handelsregistret er inddelt efter følgende registerkategorier, nemlig:
- et register over selskaber, nationale selskaber, nationale virksomheder, selvstændige selskaber, økonomiske interessegrupper, europæiske virksomheder, europæiske økonomiske interessegrupper, andre juridiske personer, der udtrykkeligt er fastsat ved lov, med vedtægtsmæssigt hjemsted i Rumænien, deres filialer og i givet fald juridiske personers filialer med vedtægtsmæssigt hjemsted i udlandet
- et register over kooperative selskaber og europæiske kooperative selskaber med vedtægtsmæssigt hjemsted i Rumænien, deres filialer og i givet fald kooperative selskabers eller europæiske kooperative selskabers filialer med vedtægtsmæssigt hjemsted i udlandet
- et register over autoriserede fysiske personer, individuelle virksomheder og familievirksomheder med deres vedtægtsmæssige hjemsted og i givet fald arbejdssteder i Rumænien.
Kontaktoplysningerne for registret er tilgængelige på institutionens websted: https://www.onrc.ro/index.php/ro/.
Nogle af ovennævnte registre fungerer på nationalt plan. Dette er f.eks. tilfældet for det nationale notarregister over formueforhold mellem ægtefæller (RNNRM) og det nationale notarregister over bekræftede testamenter og donationer (RNNEL). Civilstandsregistrene er organiseret i administrative og territoriale enheder.
Matrikel- og tinglysningskontorerne, som er etableret i hvert amt og i byen Bukarest, drives under den nationale matrikel- og tinglysningsstyrelses myndighed. Mindst ét matrikel- og tinglysningskontor eller i givet fald et PR-kontor drives under de territoriale kontorers myndighed i hver retskreds som enheder uden status som juridisk person.
I henhold til den civile lovbogs artikel 334, stk. 5, vedrørende det nationale notarregister over formueforhold mellem ægtefæller (RNNRM) kan enhver søge i registret og i overensstemmelse med loven anmode om udstedelse af bekræftede udskrifter uden at skulle begrunde en interesse.
Med hensyn til notarvirksomhed har offentlige notarer med henblik på at opfylde deres forpligtelser fri adgang til tinglysningskontorerne og til de øvrige institutioner for at få adgang til de dokumenter og oplysninger, der er nødvendige for at gennemføre notarprocedurer, og de kan anmode om og indhente skatteattester i papirform eller elektronisk form hos den kompetente skattemyndighed i den lokale offentlige forvaltning.
Det nationale notarregister over formueforhold mellem ægtefæller (RNNRM), det nationale notarregister over bekræftede testamenter og donationer (RNNEL) og det nationale notarregister over arvemuligheder (RNNEOS) kan give de nationale myndigheder oplysninger gratis.
De oplysninger, der skal indføres i de nationale registre RNNRM, RNNEL og RNNEOS, kan videregives til de nationale myndigheder.
Med hensyn til RNNRM, RNNEL og RNNEOS kan udlevering af oplysninger fra disse registre på nationalt plan afslås, hvis f.eks. det ikke er muligt af anmodningen i tilstrækkelig grad at identificere den person eller det dokument, som der er anmodet om oplysninger om.
I henhold til den civile lovbogs artikel 1046 indføres bekræftede testamenter i det nationale notarregister over bekræftede testamenter (RNNEL) med det formål at informere de personer, der kan godtgøre, at der foreligger en legitim interesse. Oplysninger om eksistensen af et testamente kan dog først gives efter testators død.
RNNEL registrerer og kontrollerer følgende typer juridiske dokumenter: testamenter, ændringer og tilføjelser hertil (tillæg), erklæringer om tilbagekaldelse af testamenter, tilbagetrækning af tilbagekaldelse af testamenter, testamentariske dispositioner vedrørende pengebeløb, værdier eller værdipapirer, der er deponeret i specialiserede kreditinstitutter, og tilbagekaldelser af sidstnævnte. I tilfælde af testamenter, tillæg og tilbagekaldelser af sidstnævnte sendes retsakten ikke til optagelse i registret. Registret indeholder kun oplysninger om eksistensen af disse retsakter, men ikke om deres indhold. Efter at have kontrolleret, at der foreligger et testamente, kan indholdet af testamentet fås hos den offentlige notar, i hvis arkiv dokumentet opbevares, eller i givet fald hos de specialiserede rumænske myndigheder eller institutioner.
Berørte personer kan kun anmode om kontrol af, at der findes et testamente på grundlag af en dødsattest. Hvis der foretages kontrol via en offentlig notar, sendes de ønskede oplysninger til dem via portalen, dvs. elektronisk.
Registreringer i de nationale registre og svar på forespørgsler er på rumænsk.
Efter anmodning fra interesserede personer, der henvender sig til en offentlig notar, kan notaren anmode om oplysninger om eksistensen af et testamente fra det nationale register over sagsakter via en elektronisk ansøgning og for egen regning.
Overdragelsen af ejendomsretten indføres i tingbogen på grundlag af det dokument, der bekræfter denne overdragelse — f.eks. det bekræftede dokument om overdragelse af ejendomsretten til fast ejendom, arvebeviset eller retsafgørelsen. Dokumentet skal være udfærdiget i overensstemmelse med de ved lov fastsatte betingelser og skal som hovedregel indeholde en korrekt identifikation af parternes navne og henvise til det personnummer eller i givet fald skatteidentifikationsnummeret (hvis et sådant er blevet tildelt), skatteregistreringskoden eller den entydige registreringskode, der eventuelt er tildelt juridiske personer, og den faste ejendom skal individualiseres ved hjælp af et ejendomsnummer og eventuelt et matrikelnummer eller topografisk nummer.
3 Adgang til oplysninger om bankkonti
Hvis den rumænske notar, der behandler arvesagen, i en arveretlig tvist har brug for oplysninger om eksistensen af bankkonti, der er oprettet i den afdøde persons navn, skal vedkommende kontakte den pågældende bank direkte på grundlag af de oplysninger, der er modtaget fra arvingerne, med angivelse af at oplysningerne er nødvendige i forbindelse med en arvesag, der er registreret på notarens kontor.
Artikel 61, stk. 1, i lov nr. 207/2015 af 20. juli 2015 om lov om skatte- og afgiftsprocedurer udgør retsgrundlaget for udstedelsen af dekret nr. 3746/2020 af 23. oktober 2020 foretaget af formanden for den nationale skattestyrelse om organisation og drift af det centrale elektroniske register over betalingskonti og bankkonti med et IBAN-nummer og for godkendelsen af procedurer vedrørende kreditinstitutters, betalingsinstitutters og e-pengeinstitutters forpligtelse til at give oplysninger i henhold til artikel 61 i lov nr. 207/2015 om afgifts- og skatteprocedurer, som præciserer proceduren for kreditinstitutters, betalingsinstitutters og e-pengeinstitutters forpligtelse til at give oplysninger til centrale skattemyndigheder, og proceduren for registrering i det IT-system, som finansministeriet har stillet til rådighed.
Den nationale skattestyrelse organiserer og driver det centrale elektroniske register over betalingskonti og bankkonti med et IBAN-nummer.
Det nationale skattestyrelse (ANAF, Agenția Națională de Administrare Fiscală) har hjemsted i Bukarest, Str. Apolodor nr. 17 Sector 5, tlf. 04021-3199750, 04021-3199759 og 04021-3199776.
I henhold til artikel 61, stk. 1, nr. 4, i lov nr. 207/2015 om skatte- og afgiftsprocedurer skal den centrale skatte- og afgiftsmyndighed efter begrundet anmodning fra en lokal skattemyndighed eller en anden central eller lokal offentlig myndighed give oplysninger, der gør det muligt for dem at opfylde deres lovbestemte forpligtelser.
I henhold til artikel 61, stk. 5, nr. 1, i lov nr. 207/2015 om skatte- og afgiftsprocedurer har de myndigheder og institutioner, der er omhandlet i artikel 1 i lov nr. 129/2019 om forebyggelse og bekæmpelse af hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme og om ændring af visse retsakter, som ændret, adgang til oplysningerne i det centrale elektroniske register over betalingskonti og bankkonti, navnlig:
- strafferetlige anklagemyndigheder
- offentlige myndigheder og institutioner, der har fået overdraget regulerings-, informations- og kontrolopgaver på området, såsom den finansielle efterretningsenhed i Rumænien, myndigheder med finansielle/afgiftsmæssige kontrolopgaver eller myndigheder med afgiftsmæssige kontrolopgaver og toldmyndigheden
- statslige organer, der er specialiseret i efterretningsarbejde, jf. artikel 6, stk. 1, i lov nr. 51/1991 om Rumæniens nationale sikkerhed, offentliggjort på ny, som ændret
- selvstændige administrative myndigheder og institutioner med sektorspecifikke regulerings- og tilsynsbeføjelser og kontrol med rapporteringsorganer, såsom Rumæniens nationalbank, finanstilsynet og den nationale spillemyndighed.
Der kan derfor kun sendes oplysninger fra dette register til disse kategorier af myndigheder og institutioner.
I henhold til artikel 1, stk. 3, i lov nr. 129/2019 er det nationale kontor for forebyggelse af hvidvaskning af penge den myndighed, der koordinerer gennemførelsen af risikovurderinger vedrørende hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme på nationalt plan. Disse gennemføres i samarbejde med de myndigheder og institutioner, der er nævnt i det foregående svar, for at sikre beskyttelsen af personoplysninger.
4 Adgang til et register over intellektuelle ejendomsrettigheder
Ifølge regeringens afgørelse nr. 573/1998 om organisationen og driften af statens kontor for opfindelser og varemærker, er statens kontor for opfindelser og varemærker (OSIM, Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci) den eneste myndighed i Rumænien, der yder beskyttelse af industriel ejendomsret, og som registrerer og behandler anmodninger på området for industriel ejendomsret, udsteder beskyttelsesrettigheder, som giver deres indehavere eneret på rumænsk område, og er depositar for nationale registre over indgivne ansøgninger og nationale registre over rettigheder til beskyttelse af opfindelser, varemærker, geografiske betegnelser, design og modeller, halvlederprodukters topografi, brugsmodeller og supplerende beskyttelsescertifikater.
Derudover findes der på ophavsretsområdet det rumænske kontor for ophavsret (ORDA, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor), som er den eneste tilsynsmyndighed, som fører fortegnelser over nationale registre, og som fører tilsyn med, godkender, forliger og udarbejder videnskabelige og tekniske resultater på området for ophavsret og beslægtede rettigheder ifølge lov nr. 8/1996 om ophavsret og beslægtede rettigheder.
OISM's kontaktoplysninger er tilgængelige på kontorets websted: https://osim.ro/.
ORDA's kontaktoplysningerne er tilgængelige på kontorets websted: https://orda.ro/contact/.
5 Andre registre med oplysninger om skifte af dødsboer
Et andet register, der er relevant i arvesager, er det nationale notarregister over fysiske personers kreditorer og indsigelser mod udførelsen af arvedelingen (RNNEC, Registrul național notarial de evidență a creditorilor persoanelor fizice și a opozițiilor la efectuarea partajului succesoral). Det registrerer fordringer, som kreditorer har fremsat over for en fysisk person, med henblik på at kunne håndhæves over for tredjemand. Afdødes skattemæssige forpligtelser registreres hos den nationale skattestyrelse (ANAF, Agenția Naționale pentru Administrare Fiscală) og direktoraterne for lokale gebyrer og skatter.
6 Adgang til oplysninger om hemmelige testamenter og testamenter, der ikke skal registreres
Ifølge gældende lovbestemmelser kan testamenter udfærdiges i bekræftet eller holografisk form (et håndskrevet testamente, underskrevet og dateret af testator).
Kun bekræftede testamenter skal indføres i det nationale notarregister over bekræftede testamenter og donationer (RNNEL, Registrul național notarial de evidență a liberalităților). Der er ikke fastsat særlige lovbestemte betingelser for opbevaring eller registrering af holografiske testamenter. Disse kan opbevares af testator, arvemodtageren eller tredjemand og kan også indsendes til en myndigheds register.