1 Vrste registara koji postoje u državi članici i koji sadržavaju informacije relevantne za nasljeđivanje
Sljedeći su registri glavni izvori informacija o nasljeđivanju u Rumunjskoj:
- Cartea funciară (Zemljišne knjige)
- Registrele de stare civilă (Evidencija o osobnom stanju)
- Registrul național notarial al regimurilor (RNNRM, Nacionalni javnobilježnički registar bračnih režima)
- Registrul național notarial de evidență a liberalităților (RNNEL, Nacionalni javnobilježnički registar vjerodostojnih oporuka i donacija)
- Registrul național notarial de evidență a opțiunilor succesorale (RNNEOS, Nacionalni javnobilježnički registar oporučnih mogućnosti)
- Registrul național notarial de evidență a procurilor și a revocărilor acestora (RNNEPR, Nacionalni javnobilježnički registar punomoći i njihova opoziva)
- Registrul național notarial de evidență a succesiunilor cu element de extraneitate (RNNES, Nacionalni javnobilježnički registar nasljeđivanja s prekograničnim elementima)
- Registrul National de Publicitate Mobiliară (RNPM, Nacionalni registar pokretnina)
- Registrul Comerțului (Registar trgovačkih društava).
2 Informacije sadržane u svakom od registara države članice kako su navedeni u točki 1.
1. Cartea funciară (Zemljišne knjige)
U zemljišnim knjigama opisuju se nekretnine i utvrđuju stvarna prava povezana s nekretninom.
Prema zakonu upisi u zemljišne knjige mogu uključivati i druga prava, pravne činjenice ili izvješća te podatke o njihovoj povezanosti s nekretninom upisanom u zemljišne knjige.
U ovom odjeljku nekretnina znači jedna ili više susjednih zemljišnih čestica, bez obzira na kategoriju uporabe, sa ili bez građevina, koje pripadaju istom vlasniku, nalaze se na području određene upravne teritorijalne jedinice i imaju isti katastarski broj.
Katastar i zemljišne knjige čine obvezan i jedinstven sustav tehničkih, gospodarskih i pravnih spisa od nacionalne važnosti za sve nekretnine na državnom području.
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (A.N.C.P.I., Nacionalna agencija za katastar i zemljišne knjige) koordinira i nadzire provedbu rada katastra i vodi računa o tome da se nekretnine upisuju u Registar pokretnina u cijeloj zemlji.
Podaci za kontakt institucije dostupni su na: https://www.ancpi.ro/.
2. Registrele de stare civilă (Evidencija o osobnom stanju)
Evidencija o osobnom stanju obuhvaća isprave na temelju kojih se sastavljaju rodni, vjenčani i smrtni listovi. U arhivu se evidencija o osobnom stanju razvrstava po upravnim teritorijalnim jedinicama, a svi se dokumenti i isprave slažu kronološki.
3. Registrul național notarial al regimurilor (RNNRM, Nacionalni javnobilježnički registar bračnih režima)
U Nacionalni javnobilježnički registar bračnih režima (RNNRM) upisuju se, za učinke u odnosu na treće osobe, bračni režimi koje su odabrali bračni drugovi. Za brakove sklopljene od 1. listopada 2011. moraju se upisati vjenčani listovi, bračni ugovori i dokumenti o izmjeni bračnog režima.
Podaci za kontakt registra dostupni su na: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.
4. Registrul național notarial de evidență a liberalităților (RNNEL, Nacionalni javnobilježnički registar vjerodostojnih oporuka i donacija)
Sljedeće vrste pravnih akata, koje sklapaju javni bilježnici ili specijalizirana tijela ili institucije u Rumunjskoj, moraju se upisati u Nacionalni javnobilježnički registar vjerodostojnih oporuka i donacija (RNNEL): oporuke, izmjene i dopune tih oporuka (dodaci); izjave o opozivu oporuka; povlačenje opoziva oporuka; oporučni depoziti koji se odnose na novčane iznose, vrijednosti ili vrijednosne papire položene u specijaliziranim kreditnim institucijama, njihove opozive itd.
Podaci za kontakt registra dostupni su na: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.
5. Registrul național notarial de evidență a opțiunilor succesorale (RNNEOS, Nacionalni javnobilježnički registar oporučnih mogućnosti)
U Nacionalni javnobilježnički registar oporučnih mogućnosti upisuju se, za učinke u odnosu na treće strane, sve javnobilježničke isprave koje se odnose na prihvaćanje i/ili odricanje od nasljedstva, sastavljene u vjerodostojnom obliku, kako slijedi: izjave o odricanju od nasljedstva ovjerene u roku utvrđenom za ovu mogućnost, od 1995. do danas; izjave o neprihvaćanju nasljedstva (prema kojima nasljednici nakon isteka roka za mogućnost nasljeđivanja izjavljuju da nisu znali da su stekli status nasljednika), od 2007. do danas; izjave o prihvaćanju nasljedstva na temelju popisa imovine, ovjerene od 1995. do 31. ožujka 2012.; sve izjave o potpunom i jednostavnom prihvaćanju, ovjerene od 2007. do danas.
Podaci za kontakt registra dostupni su na: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.
6. Registrul național notarial de evidență a procurilor și a revocărilor acestora (RNNEPR, Nacionalni javnobilježnički registar punomoći i njihova opoziva)
Kod nasljeđivanja koje se osporava u javnobilježničkim postupcima važan je Nacionalni javnobilježnički registar punomoći i njihova opoziva jer se u njega upisuju sve punomoći/ovlaštenja utvrđeni u javnobilježničkim postupcima o pitanjima nasljeđivanja, kao i svi izričiti akti o njihovu opozivu. Akti o opozivu punomoći upisuju se od 2007., a od 2013. upisuju se i punomoći relevantne za javnobilježničku djelatnost.
Podaci za kontakt registra dostupni su na: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.
7. Registrul național notarial de evidență a succesiunilor cu element de extraneitate (RNNES, Nacionalni javnobilježnički registar nasljeđivanja s prekograničnim elementima)
U Nacionalni javnobilježnički registar nasljeđivanja s prekograničnim elementima (RNNES) od 2007. se upisuju slučajevi nasljeđivanja koji se odnose na rumunjske državljane, strane državljane i osobe bez državljanstva čije posljednje prebivalište nije poznato ili koji se ne nalaze na rumunjskom državnom području, a čija je imovina ostala u Rumunjskoj te, prema potrebi, odluke o Europskoj potvrdi o nasljeđivanju.
Podaci za kontakt registra dostupni su na: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/.
8. Registrul National de Publicitate Mobiliară (RNPM, Nacionalni registar pokretnina)
Nacionalni registar pokretnina je pravni sustav za upis pokretnina koji se primjenjuje na hipoteke, zaloge, posebne obavijesti, sekuritizirane proizvode i hipotekarne obveznice. Nacionalni registar pokretnina strukturiran je po osobi i imovini, a prioritet imaju slučajevi prisilnog izvršenja, objava pravnih dokumenata i aktivnosti predviđene zakonom.
9. Registrul Comerțului (Registar trgovačkih društava)
Registar trgovačkih društava je javna usluga od općeg interesa namijenjena za upis i objavu ovlaštenih poslovnih subjekata koji su samostalni poduzetnici, trgovačka društva s jednim članom i obiteljska poduzeća i poslovnih subjekata koji su trgovačka društva, europska društva, zadružna društva, europska zadružna društva, zadružne kreditne organizacije, gospodarske interesne skupine i europske gospodarske interesne skupine s registriranim sjedištem u Rumunjskoj te za upis i objavu njihovih podružnica i podružnica navedenih pravnih osoba s registriranim sjedištem u inozemstvu.
Registar trgovačkih društava strukturiran je po sljedećim kategorijama registra:
- registar za upis poduzeća, nacionalnih trgovačkih društava, nacionalnih poduzeća, autonomnih poduzeća, gospodarskih interesnih skupina, europskih poduzeća, europskih gospodarskih interesnih skupina, drugih pravnih osoba koje su izričito predviđene zakonom, s registriranim sjedištem u Rumunjskoj, njihovih podružnica i, prema potrebi, podružnica pravnih osoba s registriranim sjedištem u inozemstvu
- registar za upis zadružnih društava i europskih zadružnih društava s registriranim sjedištem u Rumunjskoj, njihovih podružnica i, prema potrebi, podružnica zadružnih društava ili europskih zadružnih društava s registriranim sjedištem u inozemstvu
- registar za upis ovlaštenih fizičkih osoba, samostalnih poduzetnika i obiteljskih poduzeća s registriranim sjedištem i, prema potrebi, mjestima rada u Rumunjskoj.
Podaci za kontakt registra dostupni su na internetskim stranicama institucije: https://www.onrc.ro/index.php/ro/.
Neki od navedenih registara djeluju na nacionalnoj razini. Takvi su, na primjer, Nacionalni javnobilježnički registar bračnih režima (RNNRM) i Nacionalni javnobilježnički registar vjerodostojnih oporuka i donacija (RNNEL). Evidencija o osobnom stanju organizirana je po upravnim teritorijalnim jedinicama.
Katastarski i zemljišnoknjižni uredi u svakom okrugu i gradu Bukureštu djeluju pod nadležnošću Nacionalne agencije za katastar i zemljišne knjige. Najmanje jedan katastarski i zemljišnoknjižni ured ili, prema potrebi, jedan ured za odnose s javnošću djeluje pod nadležnošću područnih ureda u svakoj pravosudnoj jedinici, kao jedinica bez pravne osobnosti.
U skladu s člankom 334. stavkom 5. Građanskog zakonika svaka osoba može pretraživati Nacionalni javnobilježnički registar bračnih režima (RNNRM) i, u skladu sa zakonom, zatražiti izdavanje ovjerenih izvadaka, a da pritom ne mora obrazložiti razloge za to.
Kad je riječ o javnobilježničkoj djelatnosti, kako bi javni bilježnici mogli ispunjavati svoje obveze, imaju besplatan pristup zemljišnoknjižnim uredima i drugim institucijama radi pribavljanja dokumenata i informacija koje su im potrebne za dovršetak javnobilježničkih postupaka, a od nadležnog poreznog tijela lokalne javne uprave mogu zatražiti i dobiti porezne potvrde u papirnatom ili elektroničkom obliku.
Nacionalna tijela mogu besplatno preuzeti informacije iz Nacionalnog javnobilježničkog registra bračnih režima (RNNRM), Nacionalnog javnobilježničkog registra vjerodostojnih oporuka i donacija (RNNEL) i Nacionalnog javnobilježničkog registra oporučnih mogućnosti (RNNEOS).
Informacije koje se moraju upisati u nacionalne registre RNNRM, RNNEL i RNNEOS mogu se dostaviti nacionalnim tijelima.
Pružanje informacija iz RNNRM-a, RNNEL-a i RNNEOS-a na nacionalnoj razini može se odbiti ako, na primjer, iz zahtjeva nije moguće sigurno utvrditi za koju su osobu ili dokument informacije zatražene.
U skladu s člankom 1046. Građanskog zakonika, u svrhu obavješćivanja osoba koje mogu dokazati postojanje legitimnog interesa, ovjerene oporuke upisuju se u Nacionalni javnobilježnički registar vjerodostojnih oporuka i donacija (RNNEL). Međutim, informacije o postojanju oporuke mogu se pružiti tek nakon smrti oporučitelja.
RNNEL se koristi za upis i provjeru sljedećih vrsta pravnih dokumenata: oporuke, izmjene i dopune tih oporuka (dodaci); izjave o opozivu oporuka; povlačenje opoziva oporuka; oporučni depoziti koji se odnose na novčane iznose, vrijednosti ili vrijednosne papire položene u specijaliziranim kreditnim institucijama i njihove opozive. Oporuke, dodaci i njihovi opozivi ne podnose se na upis u registar. Registar sadržava samo informacije o postojanju tih akata, ali ne i o njihovu sadržaju. Nakon što se potvrdi postojanje oporučnog depozita, sadržaj oporuke može se dobiti od javnog bilježnika u čijem se arhivu dokument čuva ili, prema potrebi, od specijaliziranih tijela ili institucija u Rumunjskoj.
Zainteresirane osobe mogu zatražiti provjeru postojanja oporuke isključivo na temelju smrtnog lista. Ako provjeru provodi javni bilježnik, tražene informacije šalju se putem portala, tj. elektronički.
Za upise u nacionalne registre i odgovore na upite koristi se rumunjski jezik.
Na zahtjev zainteresiranih osoba koje koriste usluge javnog bilježnika, javni bilježnici mogu putem elektroničke aplikacije i o vlastitu trošku zatražiti od nacionalnog registra isprava podatke o postojanju oporučnog depozita.
Prijenos prava vlasništva u zemljišne se knjige upisuje na temelju dokumenta kojim se utvrđuje taj prijenos, na primjer, vjerodostojne isprave o prijenosu prava vlasništva nad nekretninom, potvrde o nasljeđivanju ili sudske odluke. Dokument mora biti sastavljen u skladu s uvjetima predviđenima zakonom i u njemu se, u pravilu, moraju točno navesti imena stranaka i osobni identifikacijski broj ili, prema potrebi, porezni identifikacijski broj (ako je dodijeljen), porezni registracijski broj ili jedinstveni registracijski broj, prema potrebi, koji se dodjeljuje pravnim osobama, a nekretnine se moraju pojedinačno identificirati brojem iz zemljišne knjige i katastarskim ili topografskim brojem, prema potrebi.
3 Dostupnost informacija o bankovnim računima
Ako u sporu o postupku nasljeđivanja rumunjski javni bilježnik koji vodi ostavinsku raspravu treba informacije o postojanju bankovnih računa otvorenih na ime preminule osobe, mora se izravno obratiti dotičnoj banci te navesti, na temelju informacija koje dobije od nasljednika, da su podaci potrebni za spis u postupku nasljeđivanja koji se čuva u javnobilježničkom uredu.
Članak 61. stavak 1. Zakona br. 207/2015 od 20. srpnja 2015. o Zakoniku o poreznom postupku bio je pravna osnova za donošenje Odluke br. 3746/2020 od 23. listopada 2020. predsjednika Nacionalne agencije za fiskalnu upravu o organizaciji i radu središnjeg elektroničkog registra računa za plaćanje i bankovnih računa utvrđenih IBAN-om te o odobrenju postupaka koji se odnose na obvezu kreditnih institucija, institucija za platni promet i institucija za elektronički novac da dostave informacije u skladu s člankom 61. Zakona br. 207/2015 o Zakoniku o poreznom postupku, u kojem se detaljno opisuju postupak koji se odnosi na obvezu kreditnih institucija, institucija za platni promet i institucija za elektronički novac da dostavljaju informacije središnjim poreznim tijelima i postupak upisa u informacijski sustav Ministarstva javnih financija.
Nacionalna agencija za fiskalnu upravu organizira i upravlja središnjim elektroničkim registrom računa za plaćanje i bankovnih računa utvrđenih IBAN-om.
Nacionalna agencija za fiskalnu upravu (ANAF, Agenția Națională de Administrare Fiscală) ima registrirano sjedište u Bukureštu, ul. Apolodor br. 17, sektor 5, tel. 04021-3199750, 04021-3199759, 04021-3199776.
U skladu s člankom 61. stavkom 1. točkom 4. Zakona br. 207/2015 o Zakoniku o poreznom postupku središnje porezno tijelo na obrazloženi zahtjev lokalnog poreznog tijela ili drugog središnjeg ili lokalnog javnog tijela dostavlja informacije na temelju kojih može ispuniti zakonske obveze.
U skladu s člankom 61. stavkom 5. točkom 1. Zakona br. 207/2015 o Zakoniku o poreznom postupku tijela i institucije iz članka 1. Zakona br. 129/2019 o sprečavanju i suzbijanju pranja novca i financiranja terorizma i o izmjeni određenih zakonodavnih akata, kako je naknadno izmijenjen, imaju pristup informacijama iz središnjeg elektroničkog registra računa za plaćanje i bankovnih računa, odnosno:
- tijela kaznenog progona
- javna tijela i institucije s regulatornim, informacijskim i kontrolnim dužnostima u tom području, kao što su financijsko-obavještajna jedinica Rumunjske, tijela koja provode financijsku/poreznu kontrolu ili tijela koja provode poreznu kontrolu i carinska tijela
- državna tijela specijalizirana za obavještajni rad, kako je predviđeno člankom 6. stavkom 1. Zakona br. 51/1991 o nacionalnoj sigurnosti Rumunjske, kako je ponovno objavljen i izmijenjen
- autonomna upravna tijela i institucije sa sektorskim regulatornim i nadzornim ovlastima i kontrolom nad tijelima nadležnima za izvješćivanje, kao što su Narodna banka Rumunjske, tijelo za financijski nadzor i Nacionalni ured za igre na sreću.
Stoga se podaci iz ovog registra mogu slati isključivo navedenim kategorijama tijela i institucija.
U skladu s člankom 1. stavkom 3. Zakona br. 129/2019 Nacionalni ured za sprečavanje i suzbijanje pranja novca koordinira provedbu procjena rizika povezanih s pranjem novca i financiranjem terorizma na nacionalnoj razini. One se provode u suradnji s tijelima i institucijama iz prethodnog odjeljka, pri čemu se osigurava zaštita osobnih podataka.
4 Dostupnost registra prava intelektualnog vlasništva
U skladu s Odlukom Vlade br. 573/1998 o organizaciji i funkcioniranju Državnog zavoda za izume i žigove (OSIM, Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci) taj je zavod jedino tijelo u Rumunjskoj koje štiti industrijsko vlasništvo te evidentira i razmatra zahtjeve u području industrijskog vlasništva, dodjeljuje zaštićene nazive na temelju kojih njihovi nositelji dobivaju isključiva prava na državnom području Rumunjske i depozitar je nacionalnih baza podataka o podnesenim zahtjevima i zaštićenim nazivima dodijeljenima za izume, žigove, oznake zemljopisnog podrijetla, dizajne i modele, topografije poluvodičkih proizvoda, korisne modele i svjedodžbe o dodatnoj zaštiti.
Osim toga, u području autorskih prava jedino je regulatorno tijelo Rumunjski zavod za autorska prava (ORDA, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor), koji vodi evidenciju iz nacionalnih registara i nadzire, odobrava, provodi arbitražu i dolazi do znanstvenih i tehničkih spoznaja u području autorskih i srodnih prava u skladu sa Zakonom br. 8/1996 o autorskim i srodnim pravima.
Podaci za kontakt OSIM-a dostupni su na internetskim stranicama Zavoda: https://osim.ro/.
Podaci za kontakt ORDA-e dostupni su na internetskim stranicama Zavoda: https://orda.ro/contact/.
5 Ostali registri s informacijama relevantnima za nasljeđivanje
Za pitanja nasljeđivanja važan je i Nacionalni javnobilježnički registar dokaza o vjerovnicima fizičkih osoba i dokaza o protivljenju raspodjeli nasljedstva (RNNEC, Registrul național notarial de evidență a creditorilor persoanelor fizice și a opozițiilor la efectuarea partajului succesoralal). U njega se, za učinke u odnosu na treće strane, upisuju potraživanja vjerovnika prema fizičkoj osobi. Fiskalne obveze preminulih osoba unose se u evidenciju Nacionalne agencije za fiskalnu upravu (ANAF, Agenția Naționale pentru Administrare Fiscală) i uprava za lokalne naknade i oporezivanje.
6 Dostupnost informacija o zatvorenim oporukama i oporukama koje ne treba registrirati
Prema važećim zakonskim odredbama oporuke mogu biti vjerodostojne ili holografske (vlastoručne oporuke koje je potpisao i datirao oporučitelj).
Samo se vjerodostojne oporuke moraju upisati u Nacionalni javnobilježnički registar vjerodostojnih oporuka i donacija (RNNEL, Registrul național notarial de evidență a liberalităților). Zakonom nisu propisani posebni uvjeti za pohranu ili upis holografskih oporuka. Može ih pohraniti oporučitelj, korisnik oporuke ili treća osoba, a mogu se unijeti i u bazu podataka nadležnog tijela.