Overslaan en naar de inhoud gaan

Informatie voor autoriteiten die Europese erfrechtverklaringen afgeven

Flag of Romania
Roemenië
Inhoud aangereikt door
European Judicial Network
(in civil and commercial matters)

1 De soorten registers in de lidstaat die relevante informatie over erfopvolging bevatten

De belangrijkste registers in Roemenië met relevante informatie voor erfopvolging zijn:

  1. Cartea funciară (kadaster)
  2. Registrele de stare civilă (register van de burgerlijke stand)
  3. Registrul național notarial al regimurilor matrimoniale (RNNRM, nationaal notarieel register van huwelijksvermogensstelsels)
  4. Registrul național notarial de evidență a liberalităților (RNNEL, nationaal notarieel register voor authentieke akten en schenkingen)
  5. Registrul național notarial de evidență a opțiunilor succesorale (RNNOS, nationaal notarieel register van erfrechtopties)
  6. Registrul național notarial de evidență a procurilor și a revocărilor acestora (RNNEPR, nationaal notarieel register van volmachten en van de intrekking ervan)
  7. Registrul național notarial de evidență a succesiunilor cu element de extraneitate (RNNES, nationaal notarieel register van erfopvolgingen met grensoverschrijdende elementen)
  8. Registrul National de Publicitate Mobiliară (RNPM, nationaal register van roerende goederen)
  9. Registrul Comerțului (handelsregister)

2 Informatie die wordt bijgehouden in elk van de in punt 1 genoemde registers van de lidstaat

1. Cartea funciară (kadaster)

In het kadaster worden onroerende goederen beschreven en de zakelijke rechten vastgelegd die aan het onroerend goed verbonden zijn.

Volgens de wet kunnen de vermeldingen in het kadaster ook andere rechten, juridische feiten of verslagen omvatten, en of deze verband houden met de in het kadaster ingeschreven onroerende goederen.

In de zin van deze rubriek wordt onder onroerend goed verstaan een of meer aan elkaar grenzende percelen, ongeacht de gebruikscategorie, met of zonder bouwwerken, van dezelfde eigenaar, gelegen op het grondgebied van een administratieve eenheid en die middels één kadastraal nummer worden geïdentificeerd.

Het kadaster vormt een verplicht uniform systeem van technische, economische en juridische dossiers van nationaal belang voor alle onroerende goederen op het nationaal grondgebied.

Het Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (A.N.C.P.I., nationaal agentschap voor kadastrale registratie) coördineert en controleert de uitvoering van kadastrale werken en zorgt ervoor dat onroerende goederen in het hele land in het register van roerende goederen worden ingeschreven.

De contactgegevens van de instelling zijn te vinden op: https://www.ancpi.ro/.

2. Registrele de stare civilă (register van de burgerlijke stand)

De akten van de burgerlijke stand zijn documenten op basis waarvan geboorteakten, huwelijks- en overlijdensakten worden opgesteld. In het archief worden de akten van de burgerlijke stand geordend en gerangschikt in bestuurlijke territoriale eenheden, waarbij alle documenten en akten in chronologische volgorde worden bewaard.

3. Registrul național notarial al regimurilor matrimoniale (RNNRM, nationaal notarieel register van huwelijksvermogensstelsels)

In het nationaal register van huwelijksvermogensstelsels (RNNRM) wordt voor rechtsgevolgen ten aanzien van derden het door de echtgenoten gekozen huwelijksvermogensstelsel geregistreerd. Huwelijksakten voor huwelijken die vanaf 1 oktober 2011 zijn gesloten, moeten worden geregistreerd, evenals huwelijksovereenkomsten en akten tot wijziging van het huwelijksvermogensstelsel.

De contactgegevens van het register zijn te vinden op: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/

4. Registrul național notarial de evidență a liberalităților (RNNEL, nationaal notarieel register voor authentieke akten en schenkingen)

De volgende soorten rechtshandelingen, gesloten door notarissen of gespecialiseerde Roemeense autoriteiten of instellingen, moeten worden ingeschreven in het nationaal notarieel register van authentieke testamenten en schenkingen (RNNEL): testamenten, wijzigingen en aanvullingen daarop (aanhangsels); verklaringen van de herroeping van testamenten; intrekking van de herroeping van testamenten; testamentaire verklaringen met betrekking tot geldbedragen, waarden of effecten die zijn gedeponeerd in gespecialiseerde kredietinstellingen en intrekkingen van deze laatste enz.

De contactgegevens van het register zijn te vinden op: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/

5. Registrul național notarial de evidență a opțiunilor succesorale (RNNOS, nationaal notarieel register van erfrechtopties)

In het nationaal register van erfrechtopties worden voor rechtsgevolgen jegens derden alle notariële akten betreffende de aanvaarding en/of de verwerping van de nalatenschap, die in authentieke vorm worden opgesteld, als volgt vastgelegd: verklaringen van de verwerping van de nalatenschap die binnen de termijn voor deze optie, vanaf 1995 tot op heden, zijn gewaarmerkt; verklaringen van niet-aanvaarding van de nalatenschap (volgens welke de erfopvolgers na het verstrijken van de termijn voor de optie verklaren niet op de hoogte te zijn dat zij de hoedanigheid van erfgenaam hadden verkregen), vanaf 2007 tot op heden; verklaringen van de aanvaarding van de nalatenschap onder voorrecht van boedelbeschrijving, gewaarmerkt vanaf 1995 tot en met 31 maart 2012; alle verklaringen van onvoorwaardelijke en volledige aanvaarding, gewaarmerkt vanaf 2007 tot op heden.

De contactgegevens van het register zijn te vinden op: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/

6. Registrul național notarial de evidență a procurilor și a revocărilor acestora (RNNEPR, nationaal notarieel register van volmachten en van de intrekking ervan)

In het kader van erfopvolgingen die in notariële procedures worden betwist, is het nationaal notarieel register van volmachten en van de intrekking ervan van belang, omdat het alle volmachten/mandaten bevat die tijdens notariële procedures betreffende erfgeschillen zijn verleend, alsook alle expliciete handelingen om deze in te trekken. De akten tot intrekking van volmachten zijn sinds 2007 geregistreerd en vanaf 2013 zijn er ook volmachten geregistreerd die relevant zijn voor notariële werkzaamheden.

De contactgegevens van het register zijn te vinden op: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/

7. Registrul național notarial de evidență a succesiunilor cu element de extraneitate (RNNES, nationaal notarieel register van erfopvolgingen met grensoverschrijdende elementen)

In het nationaal notarieel register van erfopvolgingen met grensoverschrijdende elementen (RNNES) worden vanaf 2007 erfopvolgingszaken geregistreerd met betrekking tot Roemeense, buitenlandse en staatloze staatsburgers wier laatste woonplaats onbekend is of die zich niet op Roemeens grondgebied bevinden en wier vermogen in Roemenië is achtergebleven, alsook, in voorkomend geval, de beslissingen met betrekking tot Europese erfrechtverklaringen.

De contactgegevens van het register zijn te vinden op: https://cnarnn.infonotsystems.ro/ersan/

8. Registrul National de Publicitate Mobiliară (RNPM, nationaal register van roerende goederen)

Het nationaal register van roerende goederen is het rechtsstelsel voor de registratie van roerende goederen dat van toepassing is op hypotheken, trusts, specifieke kennisgevingen, gesecuritiseerde producten en hypothecaire obligaties. Het nationaal register van roerende goederen is gestructureerd naar personen en goederen, met als functie het vastleggen van prioriteiten in geval van gedwongen executie, de publicatie van akten en verrichtingen waarin de wet voorziet.

9. Registrul Comerțului (handelsregister)

Het handelsregister is een dienst van algemeen belang voor de registratie en bekendmaking van geautoriseerde ondernemers die een eenmanszaak of een familiebedrijf hebben en van ondernemers die vennootschappen, Europese vennootschappen, coöperatieve vennootschappen, Europese coöperatieve vennootschappen, coöperatieve kredietinstellingen, economische samenwerkingsverbanden, en Europese economische samenwerkingsverbanden zijn met statutaire zetel in Roemenië, evenals voor de registratie en bekendmaking van hun filialen en van de filialen van de bovengenoemde rechtspersonen waarvan de statutaire zetel zich in het buitenland bevindt.

Het handelsregister is gestructureerd volgens de volgende categorieën registers:

  • een register voor de inschrijving van ondernemingen, nationale vennootschappen, autonome vennootschappen, economische samenwerkingsverbanden, Europese ondernemingen, Europese economische samenwerkingsverbanden, andere rechtspersonen waarin de wet uitdrukkelijk voorziet, met statutaire zetel in Roemenië, hun filialen en, in voorkomend geval, filialen van rechtspersonen met statutaire zetel in het buitenland;
  • een register voor de registratie van coöperatieve vennootschappen en Europese coöperatieve vennootschappen met statutaire zetel in Roemenië, hun filialen en, in voorkomend geval, de filialen van coöperatieve vennootschappen of Europese coöperatieve vennootschappen met statutaire zetel in het buitenland;
  • een register voor de inschrijving van gemachtigde natuurlijke personen, individuele ondernemingen en familiebedrijven met zetel en, in voorkomend geval, werklocaties in Roemenië.

De contactgegevens van het register zijn te vinden op de website van de instelling: https://www.onrc.ro/index.php/ro/

Sommige van de bovengenoemde registers worden geëxploiteerd op nationaal niveau. Dit is bijvoorbeeld het geval voor het nationaal notarieel register van huwelijksvermogensstelsels (RNNRM) en het nationaal notarieel register van authentieke testamenten en schenkingen (RNNEL). De akten van de burgerlijke stand worden georganiseerd in bestuurlijke territoriale eenheden.

Kantoren voor kadastrale registratie, die in elk district en in de stad Boekarest worden georganiseerd, staan onder het gezag van het nationaal agentschap voor kadastrale registratie. Ten minste één kadastraal kantoor of, in voorkomend geval, één bureau voor public relations werkt onder het gezag van de territoriale bureaus in elk gerechtelijk kiesdistrict, als eenheden zonder rechtspersoonlijkheid.

Volgens artikel 334, lid 5, van het Burgerlijk Wetboek, dat betrekking heeft op het nationaal notarieel register van huwelijksvermogensstelsels (RNNRM), kan eenieder het register doorzoeken en, overeenkomstig de wet, om afgifte van gewaarmerkte uittreksels verzoeken zonder dat hij een belang hoeft te rechtvaardigen.

Wat de notariële werkzaamheden betreft, hebben notarissen, om aan hun verplichtingen te voldoen, vrije toegang tot de kadasterkantoren en tot de andere instellingen om de documenten en inlichtingen te verkrijgen die nodig zijn om de notariële procedures af te ronden, en kunnen zij bij de bevoegde belastingdienst van de lokale overheid fiscale verklaringen in papieren of elektronische vorm aanvragen en verkrijgen.

Het nationaal notarieel register van huwelijksvermogensstelsels (RNNRM), het nationaal notarieel register van authentieke testamenten en schenkingen (RNNEL) en het nationaal notarieel register van erfrechtopties (RNNEOS) kunnen de nationale autoriteiten gratis informatie verstrekken.

De informatie die in de nationale registers RNNRM, RNNEL en RNNEOS moet worden ingevoerd, kan aan de nationale autoriteiten worden verstrekt.

Met betrekking tot het RNNRM, RNNEL en RNNEOS kan de verstrekking van informatie uit deze registers op nationaal niveau worden geweigerd indien het bijvoorbeeld niet mogelijk is om uit het verzoek de persoon of het document waarop de informatie betrekking heeft, voldoende te identificeren.

In overeenstemming met artikel 1046 van het Burgerlijk Wetboek worden testamenten die gewaarmerkt zijn met het oog op het informeren van de personen die het bestaan van een legitiem belang kunnen aantonen, ingeschreven in het nationaal notarieel register van authentieke testamenten en schenkingen (RNNEL). Informatie over het bestaan van een testament kan echter pas na het overlijden van de erflater worden verstrekt.

Het RNNEL registreert en verifieert de volgende soorten juridische documenten: testamenten, wijzigingen en aanvullingen daarop (aanhangsels); verklaringen van de herroeping van testamenten; intrekking van de herroeping van testamenten; testamentaire verklaringen met betrekking tot geldbedragen, waarden of effecten die zijn gedeponeerd in gespecialiseerde kredietinstellingen en intrekkingen daarvan. In het geval van testamenten, aanhangsels en herroepingen daarvan, wordt de rechtshandeling niet ter inschrijving in het register toegezonden. Het register bevat alleen informatie over het bestaan van deze handelingen, maar niet over de inhoud ervan. Na verificatie van het bestaan van de testamentaire verklaring kan de inhoud van het testament worden verkregen bij de notaris in wiens archief het document wordt bewaard of, in voorkomend geval, bij de gespecialiseerde Roemeense autoriteiten of instellingen.

Belanghebbenden kunnen alleen op basis van een overlijdensakte verzoeken om verificatie van het bestaan van een testament. In geval van verificaties door een notaris wordt de gevraagde informatie via het portaal, d.w.z. elektronisch, aan hen toegezonden.

Inschrijvingen in de nationale registers en antwoorden op vragen vinden plaats in het Roemeens.

Op verzoek van de belanghebbenden die een beroep doen op de diensten van een notaris, kan de notaris door middel van een elektronische applicatie en op eigen kosten gegevens over het bestaan van testamentaire verklaringen uit het nationaal register van dossiers opvragen.

De overdracht van het eigendomsrecht wordt in het kadaster ingeschreven op basis van het document waaruit deze overdracht blijkt — bijvoorbeeld de authentieke akte waarbij het eigendomsrecht op een onroerend goed wordt overgedragen, de erfrechtverklaring of de rechterlijke beslissing. Het document moet worden opgesteld met inachtneming van de wettelijke voorwaarden en moet in beginsel de namen van de partijen correct identificeren en verwijzen naar de persoonlijke numerieke code of, in voorkomend geval, het btw-identificatienummer (indien dit is toegekend), het fiscaal registratienummer of, in voorkomend geval, de unieke registratiecode die aan rechtspersonen is toegekend, en het onroerend goed moet worden geïndividualiseerd door middel van een kadastrale of topografische code, indien van toepassing.

3 Beschikbaarheid van informatie over bankrekeningen

Wanneer de Roemeense notaris die het erfenisgeschil behandelt, in een geschil over een erfopvolgingsprocedure informatie nodig heeft over het bestaan van op naam van de overledene geopende bankrekeningen, moet hij rechtstreeks contact opnemen met de betrokken bank op basis van de van de erfopvolgers ontvangen informatie, waarbij hij aangeeft dat de informatie vereist is in het kader van een bij de notaris geregistreerd dossier.

Artikel 61 1, van wet nr. 207/2015 van 20 juli 2015 houdende het wetboek fiscaal procesrecht bood de rechtsgrondslag voor de uitvaardiging van besluit nr. 3746/2020 van 23 oktober 2020 door de voorzitter van het nationale agentschap voor de belastingadministratie betreffende de organisatie en de werking van het centraal elektronisch register van door IBAN geïdentificeerde betaalrekeningen en bankrekeningen en voor de goedkeuring van procedures betreffende de verplichting voor kredietinstellingen, betalingsinstellingen en instellingen voor elektronisch geld om informatie te verstrekken overeenkomstig artikel 61 van wet nr. 207/2015 betreffende het wetboek van fiscaal procesrecht, waarin de procedure met betrekking tot de verplichting voor kredietinstellingen, betalingsinstellingen en instellingen voor elektronisch geld om informatie aan centrale belastingorganen te verstrekken en de procedure voor inschrijving in het IT-systeem dat door het ministerie van Financiën ter beschikking is gesteld, nader wordt omschreven.

Het nationale agentschap voor de belastingadministratie organiseert en exploiteert het centrale elektronische register voor betaalrekeningen en bankrekeningen die door IBAN worden geïdentificeerd.

De statutaire zetel van het nationaal agentschap voor de belastingadministratie (ANAF, Agenția Națională de Administrare Fiscală) bevindt zich in Boekarest, Str. Apolodor nr. 17, Sector 5, tel. +40 213199750, +40 213199759, +40 213199776.

Volgens artikel 61 1, lid 4, van wet nr. 207/2015 houdende het wetboek fiscaal procesrecht verstrekt het centrale belastingorgaan op een met redenen omkleed verzoek van een lokale belastinginstelling of een andere centrale of lokale overheidsinstantie de inlichtingen die zij nodig hebben om hun wettelijke taken te vervullen.

Overeenkomstig artikel 61 1, lid 5, van wet nr. 207/2015 houdende het wetboek fiscaal procesrecht hebben de autoriteiten en instellingen bedoeld in artikel 1 van wet nr. 129/2019 inzake de voorkoming en bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot wijziging van bepaalde wetgevingshandelingen, zoals gewijzigd, toegang tot de informatie in het centraal elektronisch register van betaalrekeningen en bankrekeningen, te weten:

  • met strafrechtelijke vervolging belaste instanties;
  • overheidsinstanties en -instellingen die belast zijn met regelgevings-, informatie- en controletaken op dit gebied, zoals de financiële-inlichtingeneenheid van Roemenië, autoriteiten met financiële/fiscale controletaken of autoriteiten met fiscale controletaken en de douaneautoriteit;
  • Overheidsinstanties die gespecialiseerd zijn in inlichtingenwerk als bedoeld in artikel 6, lid 1, van wet nr. 51/1991 betreffende de Roemeense nationale veiligheid, opnieuw gepubliceerd, zoals gewijzigd;
  • autonome administratieve autoriteiten en instellingen met sectorale regelgevings- en toezichtsbevoegdheden en controle over rapporteringsorganen, zoals de Nationale Bank van Roemenië, de financiële toezichthoudende autoriteit en het nationale kansspelbureau.

Daarom mogen gegevens uit dit register alleen naar deze categorieën autoriteiten en instellingen worden gestuurd.

Volgens artikel 1, lid 3, van wet nr. 129/2019 is de nationale dienst ter voorkoming van het witwassen van geld de autoriteit die de uitvoering van risicobeoordelingen in verband met het witwassen van geld en de financiering van terrorisme op nationaal niveau coördineert. Deze risicobeoordelingen worden uitgevoerd in samenwerking met de in het vorige antwoord genoemde autoriteiten en instellingen, waarbij de bescherming van persoonsgegevens wordt gewaarborgd.

4 Beschikbaarheid van een register van intellectuele eigendomsrechten

Volgens regeringsbesluit nr. 573/1998 betreffende de organisatie en de werking van het staatsbureau voor uitvindingen en handelsmerken is het staatsbureau voor uitvindingen en handelsmerken (OSIM, Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci) de enige instantie in Roemenië die de bescherming van de industriële eigendom verleent en die verzoeken op het gebied van de industriële eigendom registreert en onderzoekt, beschermingstitels afgeeft die de houders ervan exclusieve rechten verlenen op Roemeens grondgebied en is het de bewaarder van de nationale registers van ingediende aanvragen en van nationale beschermingstitels voor uitvindingen, handelsmerken, geografische aanduidingen, ontwerpen en modellen, topografieën van halfgeleiderproducten, gebruiksmodellen en aanvullende beschermingscertificaten.

Daarnaast is er op het gebied van het auteursrecht het Roemeense bureau voor auteursrecht (ORDA, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor), dat de enige regelgevende instantie is, registers van nationale registers bijhoudt en wetenschappelijke en technische bevindingen op het gebied van het auteursrecht en de naburige rechten controleert, goedkeurt, bespreekt en wetenschappelijke en technische bevindingen opstelt op het gebied van het auteursrecht en de naburige rechten, overeenkomstig wet nr. 8/1996 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten.

De contactgegevens van het OISM zijn te vinden op de website van het bureau: https://osim.ro/.

De contactgegevens van het ORDA zijn te vinden op de website van het bureau: https://orda.ro/contact/.

5 Andere registers met relevante informatie over erfopvolging

Een ander register dat relevant is op het gebied van erfopvolging is het nationaal notarieel register van schuldeisers van natuurlijke personen en van verzet tegen de uitvoering van de verdeling van de nalatenschap (RNNEC, Registrul național notarial de evidență a creditorilor persoanelor fizice și a opozițiilor la efectuarea partajului succesoral). Het registreert ten aanzien van derden vorderingen van schuldeisers jegens een natuurlijke persoon. De fiscale verplichtingen van overledenen worden opgenomen in de dossiers van het nationale agentschap voor de belastingadministratie (ANAF, Agenția Naționale pentru Administrare Fiscală) en van de directoraten voor lokale heffingen en belastingen.

6 Beschikbaarheid van informatie over gesloten testamenten en over niet aan registratie onderworpen testamenten

Volgens de geldende wettelijke bepalingen kunnen testamenten in authentieke of holografische vorm worden opgesteld (een handgeschreven testament, ondertekend en gedateerd door de erflater).

Alleen authentieke testamenten moeten worden ingeschreven in het nationaal notarieel register van authentieke testamenten en schenkingen (RNNEL, Registrul național notarial de evidență a liberalităților). Er zijn geen bijzondere wettelijke voorwaarden voor het bewaren of registreren van holografische testamenten. Deze kunnen worden bewaard door de erflater, de begunstigde van de testament of door een derde, en kunnen ook worden ingediend bij het register van een autoriteit.

Een technisch/inhoudelijk probleem melden of feedback geven op deze pagina