Overslaan en naar de inhoud gaan

Informatie voor autoriteiten die Europese erfrechtverklaringen afgeven

Flag of Latvia
Letland
Inhoud aangereikt door
European Judicial Network
(in civil and commercial matters)

1 De soorten registers in de lidstaat die relevante informatie over erfopvolging bevatten

  • Nationaal eengemaakt digitaal kadaster
  • Registers van de burgerlijke stand
  • Huwelijksvermogensregister
  • Register van openbare testamenten
  • Ondernemingsregister
  • Rekeningenregister

2 Informatie die wordt bijgehouden in elk van de in punt 1 genoemde registers van de lidstaat

1. In het nationale eengemaakte digitale kadaster worden onroerende goederen en aanverwante rechten geregistreerd. Het digitale kadaster is een elektronische gegevensbank waarin kadastrale gegevens, gedigitaliseerde gegevensverzamelingen en alfabetische registers voor langere tijd ongewijzigd worden opgeslagen en aan de hand waarvan deze gegevens op een computerscherm kunnen worden weergegeven en afgedrukt. In het digitale kadaster worden elektronische documenten opgeslagen en documenten die elektronisch zijn verkregen op basis van de papieren versies van documenten die betrekking hebben op onroerende zaken.

Contactgegevens:

https://www.zemesgramata.lv/saturs/lv/39-6-6

https://www.ta.gov.lv/lv/iestades-kontakti

https://www.ta.gov.lv/lv/iestades-kontakti

https://www.ta.gov.lv/lv/iestades-kontaktiHet elektronisch en eengemaakt nationaal kadaster is een centrale gegevensbank.

Inschrijvingen in het digitale kadaster kunnen vrij worden geraadpleegd en uittreksels of kopieën kunnen via een rechtstreekse verbinding worden opgevraagd. Informatie kan worden opgevraagd door vermelding van het inschrijvingsnummer, het kadastrale nummer van het onroerend goed, de naam van het onroerend goed of het adres van een object dat onderdeel uitmaakt van het onroerend goed. Het uittreksel is toegankelijk zodra alle rubrieken van de kadastrale inschrijving zijn bijgewerkt.

Deze informatie kan worden verkregen bij gemeentelijke/districtsrechtbanken, of kan worden verstrekt door de bewaarnemer van het elektronisch en eengemaakt nationaal kadaster.

Elektronische gegevensbanken, dossiers betreffende onroerende goederen en de alfabetische persoonsregisters of op basis daarvan verkregen gegevens kunnen uitsluitend door eigenaren en houders van eigendomsrechten (artikel 1477 van het Burgerlijk Wetboek) worden geraadpleegd. De lijst van ambtenaren van overheidsinstellingen waaraan de betrokken informatie kan worden toegezonden door de bewaarnemer van het elektronisch en eengemaakt nationaal kadaster om te beantwoorden aan officiële behoeften, alsmede de omvang van de betrokken informatie en de wijze waarop de informatie kan worden verstrekt, wordt door de ministerraad vastgesteld. Deze informatie kan met toestemming van de voorzitter van een gemeentelijke/districtsrechtbank aan andere personen worden verstrekt, indien deze informatie noodzakelijk is voor de bescherming van de rechten van personen die zijn geschonden of worden betwist, of van belangen die door de wet worden beschermd.

De lijst van ambtenaren van overheidsinstellingen waaraan de betrokken informatie kan worden toegezonden door de bewaarnemer van het elektronisch en eengemaakt nationaal kadaster om te beantwoorden aan officiële behoeften, alsmede de omvang van de betrokken informatie en de wijze waarop de informatie kan worden verstrekt, wordt door de ministerraad vastgesteld. Deze informatie kan met toestemming van de voorzitter van een gemeentelijke/districtsrechtbank aan andere personen worden verstrekt, indien deze informatie noodzakelijk is voor de bescherming van de rechten van personen die zijn geschonden of worden betwist, of van belangen die door de wet worden beschermd.

Het orgaan dat het register overeenkomstig de wetgeving reguleert, mag ook een bepaalde hoeveelheid informatie naar een andere staatsinstelling sturen.

Een orgaan kan weigeren deze informatie aan een ander overheidsorgaan toe te zenden indien dit niet verenigbaar is met Verordening nr. 801 van de ministerraad van Letland.

De informatie moet worden opgevraagd en verzonden in de taal van de staat (Lets) via e-mail, een elektronisch adres of per post.

De informatie wordt verstrekt afhankelijk van het specifieke verzoek (de ontvankelijkheid wordt bepaald door de president van de rechtbank).

Om een eigendomsoverdracht van een geregistreerd goed als gevolg van een erfenis te registreren, moet een verzoek worden ingediend ter notariële bevestiging, samen met documenten ter staving van de eigendomsoverdracht (erfrechtverklaring, testament, overlijdensakte). De stukken moeten in het Lets zijn opgesteld of vergezeld gaan van een door een notaris gewaarmerkte vertaling. Aangezien elke zaak anders is, kan de met de onderzoeksprocedure belaste rechter ook aanvullende documentatie nodig hebben.

Om de registratie-instantie in staat te stellen de geregistreerde onroerende goederen te identificeren en de eigendomsoverdracht bij nalatenschap te registreren, moeten de in het verzoek om bevestiging vermelde vermogensidentificatiegegevens, met inbegrip van de omvang van de te bevestigen eigendomsrechten, worden ingevuld.

Het elektronisch en eengemaakt nationaal kadaster is het enige elektronische kadaster dat wettelijk erkende informatie bevat. Kadasters zijn universeel toegankelijk en hun inschrijvingen hebben de status van officiële gegevens.

2. Registers van de burgerlijke stand De Republiek Letland heeft een eengemaakt nationaal informatiesysteem, het register van natuurlijke personen (hierna “FPR” genoemd). Overeenkomstig artikel 2, lid 1, van de wet inzake het register van natuurlijke personen is het FPR een staatsinformatiesysteem dat vertrouwelijke informatie opslaat en dat wordt gecontroleerd en beheerd door het bureau voor burgerschaps- en migratiezaken (hierna “PMLP” genoemd). Overeenkomstig artikel 4, lid 1 en lid 11, van de wet inzake het register van natuurlijke personen bevat het FPR bijgewerkte gegevens van Letse onderdanen en niet-onderdanen en van buitenlanders. Het FPR actualiseert en vernieuwt de gegevens van de inschrijvingen in akten van de burgerlijke stand. Overeenkomstig artikel 7, lid 1, van de wet inzake de registratie van akten van de burgerlijke stand worden echter de gegevens van de gesloten huwelijken en van geregistreerde geboorten en overlijdens door het bureau van de burgerlijke stand in het FPR opgenomen, bijgewerkt en vernieuwd.

Contactgegevens:

https://www.pmlp.gov.lv/lv/pakalpojumi/fizisko-personu-registrs

Letland beschikt niet over afzonderlijke regionale informatiesystemen voor de opslag van gegevens in registers van de burgerlijke stand (geboorten, huwelijken en overlijdens), zoals bepaald in artikel 7, lid 1, van de wet inzake de registratie van akten van de burgerlijke stand. Gegevens over gesloten huwelijken en geregistreerde geboorten en overlijdens zijn opgenomen, bijgewerkt en vernieuwd door het FPR.

Overeenkomstig artikel 9, leden 1 en 2, van de wet inzake de inschrijving van akten van de burgerlijke stand maakt de instelling voor het algemeen register een computeruitdraai van een inschrijving in het register van akten van de burgerlijke stand na de in artikel 7, lid 1, van die wet bedoelde informatie in het FPR te hebben opgenomen. De computeruitdraai wordt ondertekend door een ambtenaar of werknemer van de instelling voor het algemeen register en door de persoon op wie het uittreksel van inschrijving in het register van akten van de burgerlijke stand betrekking heeft, of door de persoon die het voorval meldt, en wordt goedgekeurd met een zegel met het staatswapen.

Overeenkomstig artikel 43, lid 2, van de wet inzake de inschrijving van akten van de burgerlijke stand bewaart het bureau van de burgerlijke stand dat de betrokken akten van de burgerlijke stand heeft geregistreerd, de inschrijvingen in de registers van akten van de burgerlijke stand gedurende honderd jaar in gedrukte vorm, waarna deze aan de nationale archieven van Letland worden overgedragen.

Aangezien er in Letland geen regionale registers bestaan, kunnen documenten ter staving van de registratie van akten van de burgerlijke stand in het FPR worden afgegeven door elk plaatselijk registratiebureau (hierna “bureau van de burgerlijke stand” genoemd), door een diplomatieke en consulaire vertegenwoordiging van de Republiek Letland in het buitenland (hierna “vertegenwoordiging” genoemd) en door het ministerie van Justitie in het kader van zijn bevoegdheden.

Het FPR bevat beperkte informatie. Informatie over inschrijvingen in registers van akten van de burgerlijke stand kan door personen worden verkregen overeenkomstig de wettelijke bepalingen van de wet inzake het register van akten van de burgerlijke stand.

Artikel 6 van de wet inzake de inschrijving van akten van de burgerlijke stand luidt als volgt:

  1. lid 4 — het recht op toegang tot de inschrijving in het huwelijksregister en op het aanvragen van een huwelijksakte, een uittreksel van de inschrijving van een huwelijk of een kopie van de inschrijving in het huwelijksregister, komt toe aan de persoon ten aanzien van wie de inschrijving is verricht, of aan een door hem gemachtigde persoon. Indien het huwelijk wordt beëindigd door het overlijden van een van de echtgenoten of door de verklaring van overlijden van een van de echtgenoten, verstrekt de instelling voor het algemeen register of het ministerie van Justitie een uittreksel waaruit blijkt dat het huwelijk overeenkomstig de inschrijving in het huwelijksregister is ingeschreven.
  2. lid 5 — het recht op toegang tot de inschrijving in het geboorteregister (met uitzondering van de inschrijving in het adoptieregister) en op het aanvragen van een geboorteakte, een bewijs van registratie van een geboorte of een kopie van de inschrijving in het geboorteregister, komt toe aan de persoon ten aanzien van wie de inschrijving is verricht, of aan een door hem gemachtigde persoon. Het recht op toegang tot de inschrijving van een minderjarige in het geboorteregister en op het aanvragen van een geboorteakte, een bewijs van registratie van een geboorte of een kopie van de inschrijving in het geboorteregister, komt toe aan de ouders of de wettelijke vertegenwoordigers van het kind.
  3. lid 6 — het recht op toegang tot de inschrijving van een geadopteerde persoon in het geboorteregister en op het aanvragen van een geboorteakte, een bewijs van registratie van een geboorte of een kopie van de inschrijving in het geboorteregister, komt toe aan de persoon ten aanzien van wie de inschrijving is verricht, of aan een door hem gemachtigde persoon. Het recht op toegang tot de inschrijving van een geadopteerde minderjarige in het geboorteregister en op het aanvragen van een geboorteakte, een bewijs van registratie van een geboorte of een kopie van de inschrijving in het geboorteregister, komt toe aan de adoptant, de wettelijke vertegenwoordigers van het kind, of aan een door hen gemachtigde persoon.
  4. lid 7 — het recht op toegang tot de inschrijving in het overlijdensregister en op het aanvragen van een overlijdensakte, een bewijs van registratie van een overlijden of een kopie van een inschrijving in het overlijdensregister, komt toe aan de bloedverwant van de overledene of een door hem gemachtigde persoon.
  5. lid 8 — andere personen kunnen een bewijs van registratie van een document van de burgerlijke stand aanvragen en verkrijgen indien zij hun rechtmatige belang kunnen aantonen.

Het FPR wordt door het PMLP onderhouden.

Artikel 2, lid 2, van de wet op het register van natuurlijke personen bepaalt welke instellingen, binnen de grenzen van hun bevoegdheden, het FPR mogen bijwerken en openbaar maken. Akten van de burgerlijke stand (uittreksels of getuigschriften) met betrekking tot de registratie van geboorten, huwelijken of overlijdens kunnen worden afgegeven door bureaus van de burgerlijke stand, vertegenwoordigingen en het ministerie van Justitie, indien de akte is opgesteld door een Lets bureau van de burgerlijke stand of een vertegenwoordiging.

Overeenkomstig artikel 6, lid 9, van de wet inzake de registratie van akten van de burgerlijke stand moet een afschrift van de inschrijving in het register van akten van de burgerlijke stand op verzoek ter beschikking worden gesteld van de rechterlijke instanties, het openbaar ministerie, een onderzoeksautoriteit, het ministerie van Justitie, de instelling voor het algemeen register, de familierechter en de notarissen.

De bureaus van de burgerlijke stand, de vertegenwoordigingen of het ministerie van Justitie kunnen documenten waaruit de burgerlijke staat blijkt, afgeven aan de hand van inschrijvingen die in de laatste honderd jaar door Letse instellingen voor het algemeen register zijn opgesteld. Overeenkomstig artikel 43, lid 2, van de wet inzake de inschrijving van akten van de burgerlijke stand bewaart het bureau van de burgerlijke stand dat de betrokken akten van de burgerlijke stand heeft geregistreerd, de inschrijvingen in de registers van akten van de burgerlijke stand gedurende honderd jaar in gedrukte vorm, waarna deze aan de nationale archieven van Letland worden overgedragen.

Overeenkomstig hoofdstuk XI betreffende de hernieuwde afgifte van akten van de burgerlijke stand van Verordening nr. 761 van 3 september 2013 van de ministerraad van Letland inzake de registers van akten van de burgerlijke stand, moet in de ingediende verzoeken het volgende worden vermeld:

  1. de reden waarom het document opnieuw moet worden afgegeven;
  2. afhankelijk van het soort document dat opnieuw moet worden afgegeven, de datum en plaats van het huwelijk, de echtscheiding, de geboorte of het overlijden, en de plaats en het jaar van inschrijving in het register;
  3. de persoonsgegevens van de personen ten aanzien van wie om hernieuwde afgifte van het document wordt verzocht.

Indien een akte wordt aangevraagd voor de registratie van het huwelijk of de geboorte van een overleden persoon, moet het bewijs worden overgelegd dat de betrokkene dood is (overlijdensakte of een gewaarmerkte kopie daarvan, of een ander document met rechtskracht waaruit het overlijden van de betrokkene blijkt). Indien gegevens over de registratie van de geboorte, het huwelijk of het overlijden van een overleden persoon worden gevraagd door een persoon die geen familielid van de overledene is, moeten documenten worden overgelegd waaruit het rechtmatig belang blijkt. Indien een familielid van de overledene om nadere gegevens verzoekt, moeten kopieën van verwantschap worden overgelegd.

Instellingen en rechtspersonen dienen bij voorkeur een verzoek in met behulp van een officieel formulier.

Particulieren kunnen hun verzoek in vrije tekst opstellen onder vermelding van hun contactgegevens (adres, e-mail, telefoonnummer).

Indien nodig moet de aanvraag gewaarmerkte afschriften van andere documenten bevatten. Indien een van de documenten in derde landen wordt opgesteld, moeten de bijgevoegde documenten naar behoren worden gelegaliseerd en vertaald in het Lets of het Engels.

Een verzoek dat via het officiële e-mailadres naar een instelling wordt gestuurd, kan alleen worden aanvaard als het elektronisch is ondertekend met een in de Europese Unie leesbare elektronische ASICE-handtekening of een in de Europese Unie erkend elektronisch authenticatiemiddel.

Indien het niet mogelijk is de aanvraag en de bijgevoegde documenten met de bovengenoemde elektronische authenticatie te waarmerken, moet het verzoek op papier, naar behoren ondertekend door de bevoegde ambtenaar of particulier, per post aan de geadresseerde worden toegezonden.

Verzoeken kunnen in het Lets of Engels worden ingediend.

Overeenkomstig artikel 47, lid 1, van de wet inzake de inschrijving van akten van de burgerlijke stand geeft een bureau van de burgerlijke stand, een vertegenwoordiging of het ministerie van Justitie, op basis van de inschrijvingen in de registers van de burgerlijke stand, de volgende documenten af ter staving van de inschrijving van akten van de burgerlijke stand:

  1. een huwelijks-, geboorte- of overlijdensakte;
  2. een uittreksel waaruit de inschrijving van een akte van de burgerlijke stand blijkt;
  3. inschrijving op papier (kopie) in het register van akten van de burgerlijke stand dat door de betrokken instelling wordt bijgehouden;
  4. een computeruitdraai van een inschrijving in het register van akten van de burgerlijke stand.

Wanneer een overheidsinstantie documenten opvraagt voor de uitoefening van eigen activiteiten, worden de documenten kosteloos verstrekt. Andere partijen moeten een diensten- of overheidsvergoeding betalen. De hoogte van de vergoeding voor de dienst wordt bepaald aan de hand van de dienstverleningskosten van elk bureau van de burgerlijke stand, elke vertegenwoordiging of het ministerie van Justitie. De vergoeding voor de dienst of de staat kan via een bank worden betaald.

Overeenkomstig artikel 46, lid 1, van de wet inzake de inschrijving van akten van de burgerlijke stand vormen de inschrijvingen van de burgerlijke stand in het register van de burgerlijke stand in het FPR en op papier en de op grond daarvan afgegeven inschrijvingsdocumenten het bewijs van de sluiting van een huwelijk, de registratie van een geboorte of overlijden of andere gegevens die in de registers van akten van de burgerlijke stand zijn vermeld.

3. Het huwelijksvermogensregister. Het huwelijksvermogensregister registreert huwelijksovereenkomsten die door een man en een vrouw zijn gesloten. De huwelijksovereenkomst is een rechtshandeling of een bijzondere overeenkomst waarbij de partijen — echtgenoten — hun huwelijksvermogensstelsel vaststellen, wijzigen of beëindigen door hun rechten uit te oefenen en de mogelijkheden die de wet hen biedt om hun eigen vermogensstelsel vast te stellen.

4. Het register van openbare testamenten wordt gecontroleerd en beheerd door de Letse raad van gecertificeerde notarissen [Latvijas Zvērinātu notāru padome]. Gegevens in het register van openbare testamenten met betrekking tot bovengenoemde handelingen van laatste wilsbeschikking die zijn afgelegd vanaf de datum waarop het register van openbare testamenten operationeel is geworden, vormen officiële gegevens. Gegevens in het register van openbare testamenten met betrekking tot handelingen van laatste wilsbeschikking die zijn opgesteld tot aan de datum waarop het register van openbare testamenten operationeel is geworden, zijn informatief van aard. De werking van dit register wordt geregeld door een verordening van de ministerraad van Letland. Ook dit is een eengemaakt register, d.w.z. het bestaat niet uit regionale registers.

Contactgegevens:

https://www.latvijasnotars.lv/services

De afgifte van gegevens uit het register van openbare testamenten in de in de verordening van de ministerraad van Letland genoemde gevallen is een dienst waarvoor een vergoeding moet worden betaald. Het bedrag van de vergoeding voor de afgifte van gegevens uit het register van openbare testamenten, de betalingsprocedure en de vrijstellingen van de betaling ervan worden vastgesteld door de ministerraad.

Het register van openbare testamenten bevat de volgende gegevens:

  1. documenten die een laatste wilsbeschikking bevatten (hierna “documenten” genoemd) — openbare testamenten, documenten betreffende de aanvaarding voor bewaring van particuliere testamenten, erfovereenkomsten en andere openbaar gewaarmerkte transacties met instructies in geval van overlijden;
  2. documenten die een laatste wilsbeschikking nietigverklaren, wijzigen, aanvullen of intrekken;
  3. uit het register opgevraagde informatie.

Informatie uit dit register over documenten en de plaats waar deze zich bevinden, wordt verstrekt door de Letse raad van gecertificeerde notarissen. De inhoud van een testament is dus niet beschikbaar en alleen toegankelijk voor een gewaarmerkte notaris in het kader van een erfrechtzaak.

Informatie over gegevens die tijdens de levensduur van de erflater in het register zijn opgenomen, is alleen toegankelijk voor de erflater en de raad van gecertificeerde notarissen.

Na het overlijden van de erflater kan informatie over de in het register opgenomen gegevens worden verkregen door notarissen, rechtbanken en instanties van de centrale en lokale overheid om hen bij te staan bij hun werkzaamheden, of door andere personen.

Informatie over de in het register opgenomen gegevens kan aan de erflater, de raad van gecertificeerde notarissen en de instanties van de centrale en lokale overheid worden toegezonden om hen bij hun werkzaamheden bij te staan, en aan andere personen, op basis van een elektronisch of schriftelijk verzoek waarin de noodzaak van het verkrijgen van informatie wordt aangegeven.

De informatie over de in het register opgenomen gegevens wordt binnen tien dagen na ontvangst van een verzoek elektronisch of schriftelijk toegezonden aan de erflater en de instanties van de centrale en lokale overheid om hen bij te staan bij hun werkzaamheden, en aan andere personen.

In het kader van erfrechtprocedures wordt informatie over de gegevens in het register verstrekt aan andere personen dan notarissen, de gerechten of instanties van de centrale en lokale overheid door de notaris die belast is met de erfrechtprocedure.

Notarissen en rechtbanken ontvangen informatie over gegevens die in het register zijn opgenomen via de regeling voor online gegevensoverdracht.

Voor de afgifte van gegevens uit het register van openbare testamenten zijn de volgende vergoedingen verschuldigd:

  1. voor een uittreksel dat schriftelijk of elektronisch is opgesteld overeenkomstig de wetgeving inzake de opstelling, presentatie en verspreiding van elektronische documenten (per erflater): 8,54 EUR;
  2. indien het uittreksel informatie over meer dan één erflater bevat, wordt naast de in lid 3.1 bedoelde betaling een vergoeding van 4,27 EUR in rekening gebracht voor elke bijkomende erflater (vanaf de tweede erflater).

Indien de verzoekende partij verzoekt om toezending van het uittreksel binnen tien dagen na de datum van ontvangst van het verzoek, wordt de vergoeding als volgt verhoogd:

  1. met een factor twee, indien het uittreksel binnen vijf dagen wordt verzonden;
  2. met een factor vier indien het uittreksel binnen een dag wordt verzonden.

De vergoeding wordt met 50 % verhoogd indien het uittreksel in een vreemde taal is opgesteld.

De vergoeding voor de afgifte van uittreksels uit het register van openbare testamenten wordt gestort op de lopende rekening van de raad van gecertificeerde notarissen of kan contant worden betaald in de kantoren van de raad voordat de gegevens in kwestie worden ontvangen.

Voor de afgifte van gegevens uit het register van openbare testamenten zijn de volgende personen vrijgesteld van betaling van de vergoeding:

  1. de in lid 7 van deze verordening genoemde personen en instellingen;
  2. belanghebbenden die in het kader van een erfrechtprocedure informatie verkrijgen;
  3. natuurlijke personen (erflaters), die eenmaal per jaar informatie over zichzelf kunnen opvragen.

5. Overeenkomstig artikel 1, lid 1, van de wet op het ondernemingsregister van de Republiek Letland is het ondernemingsregister belast met de registratie van commerciële exploitanten en hun filialen, vertegenwoordigingen van buitenlandse commerciële marktdeelnemers en organisaties en vertegenwoordigers daarvan, coöperatieve vennootschappen, Europese economische samenwerkingsverbanden, Europese handelsvennootschappen, Europese coöperatieve vennootschappen, politieke partijen en allianties daarvan, bestuurders, insolvente entiteiten, ontwikkelingen op het gebied van rechtsbescherming en insolventieprocedures, ontwikkelingen in het vrijstellen van een natuurlijke persoon van schuldverplichtingen, verenigingen en stichtingen, religieuze organisaties en hun instellingen, vakbonden, media, beslissende invloed, commerciële toezeggingen, vermogensrechtelijke betrekkingen tussen echtgenoten en scheidsgerechten, om ervoor te zorgen dat de desbetreffende registers worden bijgehouden en dat er een lijst wordt bijgehouden van openbare personen en instellingen en dat informatie over de daarin ingeschreven openbare personen en instellingen beschikbaar is. Informatie die van cruciaal belang is voor erfopvolgingsprocedures die in de door het ondernemingsregister beheerde registers worden bijgehouden, heeft betrekking op deelnemers aan rechtspersonen en hun eigenaren, leden en uiteindelijke begunstigden.

Postadres van het ondernemingsregister: Pērses iela 2, Rīga, LV-1011, tel. +371 67031703; Het officiële e-mailadres is pasts@ur.gov.lv. Website: https://www.ur.gov.lv/lv/

Het Letse ondernemingsregister is een centrale instelling.

Het ondernemingsregister verstrekt de informatie en documenten die in het openbare deel van het register zijn opgenomen, kosteloos via online gegevensoverdracht (waaronder via bulksgewijze download). Andere documenten en gegevens zijn opgenomen in het niet voor het publiek ter inzage openstaand deel van het register. Dit betekent dat de in het register opgeslagen informatie in twee delen is opgedeeld: een openbaar en een besloten gedeelte.

De informatie en documenten die in het niet-openbare deel van het register zijn opgenomen, zijn beperkt toegankelijk en kunnen vrij worden geraadpleegd met het oog op de uitvoering van de taken waarin de wetgeving voorziet, door rechtshandhavingsinstanties, de financiële-inlichtingeneenheid en bewakings- en controleorganen die actief zijn op het gebied van de voorkoming van witwassen en van het financieren van terrorisme en proliferatie, en door andere instellingen, op voorwaarde dat een gemotiveerd verzoek wordt ingediend. Informatie en documenten in het niet-openbare deel van het register kunnen door particulieren worden opgevraagd overeenkomstig de procedure voor het opvragen van vertrouwelijke informatie die is vastgelegd in de wet op de vrijheid van inzage van informatie.

Op verzoek van de Saiema [Lets parlement], de ministerraad, de instellingen onder rechtstreeks toezicht van de staat, de rechtshandhavings- en controleorganen en de plaatselijke autoriteiten, op verzoek van een ander overheidsorgaan met een dergelijk wettelijk recht en op verzoek van rechterlijke ambtenaren voor de uitvoering van hun taken, verstrekt het ondernemingsregister kosteloos de nodige informatie uit de registers, binnen de bij de wetgeving vastgestelde grenzen. Het ondernemingsregister zendt deze instanties alle gevraagde informatie toe die het in zijn registers bewaart. De wetgeving voorziet niet in de mogelijkheid om verzoeken om informatie af te wijzen. De wetgeving schrijft geen specifieke hoeveelheid informatie voor die moet worden verstrekt over een persoon ten aanzien van wie om informatie wordt verzocht.

Deze informatie moet echter volstaan om de persoon te identificeren ten aanzien van wie om informatie wordt verzocht.

Wat het verzoek om informatie uit het ondernemingsregister betreft, vormt een schriftelijk verzoek van een instelling voldoende reden om informatie te verstrekken.

Informatie kan worden opgevraagd door een schriftelijk verzoek naar het ondernemingsregister te sturen of door een elektronisch verzoek te sturen naar het e-mailadres van het ondernemingsregister of het officiële elektronische adres ervan. Verzoeken moeten met een beveiligde elektronische handtekening worden ondertekend.

Verzoeken kunnen uitsluitend in het Lets worden ingediend.

Elektronische kopieën van documenten zijn online beschikbaar op de informatiewebsite van het ondernemingsregister, terwijl kopieën die op verzoek worden afgegeven, voor eensluidend gewaarmerkt zijn (op papier of elektronisch).

De informatie wordt uitsluitend in het Lets verstrekt.

De in artikel 410, lid 1, van de wet op het ondernemingsregister van de Republiek Letland bedoelde bevoegde autoriteiten die om informatie in het ondernemingsregister verzoeken, zijn vrijgesteld van betaling van de overheidsbijdrage. Andere organen moeten daarentegen de vergoeding voor deze dienst betalen overeenkomstig Verordening nr. 23 van de ministerraad van Letland van 7 januari 2020 betreffende de verstrekking van informatie uit het ondernemingsregister en het tijdschema voor de betaling van de diensten. De vergoeding kan worden voldaan door een overschrijving naar de rekening van het ondernemingsregister bij de Letse schatkist.

De overdracht van eigendomsrechten wordt niet in het ondernemingsregister geregistreerd. Wat bijvoorbeeld kapitaalvennootschappen betreft, moet voor de herinschrijving van het kapitaal van een erflater als dat van erfgenaam een aanvraag worden ingediend bij het ondernemingsregister, vergezeld van een afschrift van de uittreksels uit het deelnemersregister en een afschrift van de erfrechtverklaring. De formele aspecten van de documentencontrole worden beschreven in artikel 14, lid 1, van de wet op het ondernemingsregister van de Republiek Letland.

Overeenkomstig de algemene bepalingen van de wet op het ondernemingsregister van de Republiek Letland is de operationele doelstelling van het ondernemingsregister de in de wet bedoelde rechtspersonen te registreren met het oog op de vaststelling van de juridische status van rechtspersonen, het waarborgen van het vertrouwen van het publiek in de informatie die is vastgelegd in de wetgeving (inzake geregistreerde rechtspersonen en juridische feiten) en het verlenen van toegang tot de in de wetgeving vastgelegde informatie. Dit betekent dat het publiek vertrouwen kan hebben in alle informatie die is opgenomen in de registers die door het ondernemingsregister worden bijgehouden. Er zij ook op gewezen dat het ondernemingsregister geen eigendommen registreert en dat inschrijving in de door het ondernemingsregister bijgehouden registers geen bewijs van eigendom vormt.

3 Beschikbaarheid van informatie over bankrekeningen

Op 1 juli 2017 is de wet op het register van rekeningen in werking getreden, waardoor het verplicht werd om op één plaats informatie samen te brengen over alle natuurlijke en rechtspersonen die in Letland rekeningen aanhouden bij een kredietinstelling, een kredietcoöperatie of een instelling voor betalingsdienstaanbieders. Het register van rekeningen wordt gecontroleerd door de nationale belastingdienst (Valsts ieņēmumu dienests, VID).

Het register van rekeningen introduceert een systeem dat identificatie mogelijk maakt van elke natuurlijke of rechtspersoon die over een depositorekening of een betaalrekening beschikt. Het register bevat informatie over personen die in de Republiek Letland betaalrekeningen hebben geopend of depositorekeningen hebben aangevraagd, en over hun uiteindelijk begunstigden.

Het register registreert informatie over het bezit van een rekening, niet over geldovermakingen of rekeningsaldi.

Informatie uit het register kan alleen worden opgevraagd door de volgende in de wet genoemde organen voor de uitoefening van hun taken:

  • de dienst ter voorkoming van het witwassen van geld;
  • autoriteiten die zich bezighouden met operationele activiteiten;
  • onderzoeksautoriteiten;
  • de commissie voor financiële en kapitaalmarkten (Finanšu un kapitāla tirgus komisija);
  • de belastingdienst (Valsts ieņēmumu dienests);
  • rechterlijke instanties;
  • het Lets openbaar ministerie;
  • het bureau voor corruptiepreventie en -bestrijding (Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs);
  • gecertificeerde rechterlijke ambtenaren;
  • notarissen;
  • familierechtbanken;
  • de bank van Letland (Latvijas Banka).

Rekeninggegevens worden door kredietinstellingen, kredietcoöperaties of betalingsdienstaanbieders aan het register verstrekt. De procedure waarbij een kredietinstelling, een kredietcoöperatie of een betalingsdienstaanbieder informatie doorgeeft aan het register van rekeningen en de gebruikers van het register van rekeningen, wordt vastgesteld door de ministerraad.

4 Beschikbaarheid van een register van intellectuele eigendomsrechten

De Letse gegevensbank inzake industriële eigendom wordt bijgehouden door het octrooibureau van de Republiek Letland (Latvijas Republikas Patentu valde), met name:

  1. de gegevensbank over octrooien en octrooiaanvragen bevat de volledige teksten van octrooiaanvragen en verleende octrooien en vertalingen van Europese octrooiaanvragen. De publicatienummers in de rubriek “Publicaties” van de gegevensbank fungeren als hyperlinks naar het officiële publicatieblad waarin zij zijn gepubliceerd, terwijl de rubriek “dossierstukken” het dossiermateriaal toont;
  2. actuele informatie over in Letland geregistreerde of geweigerde handelsmerken is te vinden in de gegevensbank van handelsmerken;
  3. de gegevensbank van modellen bevat bijzonderheden over de overeenkomstig de modellenwet verleende octrooien.

Gegevensbanken met nadere gegevens over houders van auteursrechten of naburige rechten worden gecreëerd en onderhouden door organisaties voor collectief beheer, zoals het Adviesbureau op het gebied van auteursrecht en communicatie/Letse vereniging van auteurs (Akka/LAA) en LaIPA, de Letse vereniging van uitvoerende kunstenaars en producenten (Laipa).

5 Andere registers met relevante informatie over erfopvolging

Notarissen maken ook dagelijks gebruik van het erfrechtregister. Het erfrechtregister is uitsluitend eigendom van de Letse staat. Het erfrechtregister wordt gecontroleerd en beheerd door de Letse raad van gecertificeerde notarissen.

Het erfrechtregister bevat de voor- en achternaam en het persoonlijke identificatienummer van de erflater, alsmede de voor- en achternaam en het persoonlijke identificatienummer van de notaris die belast is met de erfrechtprocedure.

Belanghebbenden kunnen het erfrechtregister raadplegen en er uittreksels uit verkrijgen.

Voor de afgifte van uittreksels uit het erfrechtregister zijn de volgende vergoedingen verschuldigd:

  1. voor toegang tot het erfrechtregister door belanghebbenden die gebruikmaken van het wereldwijde computernetwerk (internet), 4,27 EUR per erfeniszaak;
  2. voor een uittreksel dat schriftelijk of elektronisch is opgesteld overeenkomstig de wetgeving inzake de opstelling, presentatie en verspreiding van elektronische documenten (per erfeniszaak), 8,54 EUR;
  3. indien het uittreksel informatie over meer dan één erfeniszaak bevat, wordt naast de in lid 2.2 bedoelde betaling een vergoeding van 4,27 EUR in rekening gebracht voor elke bijkomende erfeniszaak (vanaf de tweede erfeniszaak).

Indien de verzoekende partij verzoekt om toezending van het uittreksel binnen tien dagen na de datum van ontvangst van het verzoek, wordt de vergoeding als volgt verhoogd:

  1. met een factor twee, indien het uittreksel binnen vijf dagen wordt verzonden;
  2. met een factor vier indien het uittreksel binnen een dag wordt verzonden.

De vergoeding wordt met 50 % verhoogd indien het uittreksel in een vreemde taal is opgesteld.

De vergoeding voor de afgifte van uittreksels uit het erfrechtregister wordt gestort op de lopende rekening van de raad van gecertificeerde notarissen of kan contant worden betaald in de kantoren van de raad voordat het uittreksel in kwestie wordt ontvangen.

Voor de afgifte van uittreksels uit het erfrechtregister zijn de volgende personen vrijgesteld van betaling van de vergoeding: notarissen, rechtbanken en centrale en lokale overheidsinstellingen die toegang hebben tot gegevens om hun professionele verplichtingen na te komen en hun beroepstaken uit te voeren, en personen die een erfaanvraag indienen bij een notaris.

In Letland kan ook toegang worden verkregen tot het rechtbankinformatiesysteem. Dit systeem bevat informatie over de zaken en het materiaal dat voor de rechtbank wordt behandeld. Deze informatie omvat bijvoorbeeld gegevens over partijen bij een zaak, zittingen en schriftelijke procedures, ingediende verzoeken en klachten, in een zaak genomen beslissingen, toegepaste sancties en andere bijlagen bij een rechterlijke beslissing.

De informatie in het systeem is besloten en bevat gegevens over natuurlijke personen. Het betreft informatie die nodig is voor gerechtelijke doeleinden.

Overeenkomstig Verordening nr. 618 van de ministerraad van Letland betreffende het rechtbankinformatiesysteem kan de informatie in het systeem door rechters en gerechtsfunctionarissen worden gebruikt voor de uitvoering van beroeps- of werkgerelateerde taken en om hun professionele verplichtingen na te komen.

Overeenkomstig lid 18 van deze verordening van de ministerraad van Letland kan aan de staat en de lokale autoriteiten toegang tot de in het systeem opgenomen informatie worden verleend voor zover dit voor de uitoefening en vervulling van hun taken noodzakelijk is. Om de betrokken informatie te verkrijgen, moet de instelling aangeven voor welke uit te voeren taken de betreffende informatie uit het systeem nodig is. Overeenkomstig lid 19 van deze verordening van de ministerraad van Letland mogen uitsluitend externe gebruikers gebruikmaken van deze oplossing voor gegevensdistributie uit het systeem.

Iedereen kan van het openbaar toegankelijke deel van het systeem gebruikmaken via de website https://www.elieta.lv/web/. Deze website kan bijvoorbeeld worden gebruikt om toegang te krijgen tot het tijdschema van de zittingen, de geplande data van gerechtelijke procedures met betrekking tot de zaak van de betrokkene bij inloggen, geanonimiseerde rechterlijke beslissingen en de gegevens van andere gerechtelijke procedures zonder informatie over de partijen in de zaak.

Het register van uitvoeringsdossiers is ook algemeen toegankelijk. Dit register is bedoeld ter ondersteuning van rechterlijke ambtenaren bij hun werkzaamheden. Het doel van dit register is te zorgen voor de uniforme elektronische registratie, verwerking, opslag en toegang tot uitvoeringsdossiers, met het oog op de operationele controle van gerechtelijke handhavingsprocedures. De werking van het register van uitvoeringsdossiers wordt geregeld door de wet op de burgerlijke rechtsvordering, de wet op de gerechtsdeurwaarders en Verordening nr. 941 van de ministerraad van Letland betreffende het register van uitvoeringsdossiers.

Er zij op gewezen dat de systeeminformatie overeenkomstig de bovengenoemde verordening van de ministerraad toegankelijk is voor:

  • gecertificeerde rechterlijke ambtenaren;
  • gecertificeerde rechterlijke assistent-ambtenaren;
  • personeelsleden van een bureau van gecertificeerde rechterlijke ambtenaren die toegang tot het register nodig hebben om hun professionele verplichtingen na te komen;
  • personen die werkzaam zijn bij het ministerie van Justitie en die toegang tot het register nodig hebben om hun professionele verplichtingen na te komen;
  • bij de gerechtelijke administratie werkzame personen die toegang tot het register nodig hebben om hun professionele verplichtingen na te komen;
  • personen die werkzaam zijn bij de Letse raad van rechterlijke ambtenaren die toegang tot het register nodig hebben om hun professionele verplichtingen na te komen.

Het recht op toegang tot het register wordt verleend door de gerechtelijke administratie. Gebruikers van het register van uitvoeringsdossiers gebruiken het register in overeenstemming met het beoogde doel en de omvang van de verleende toegangsrechten.

Zowel natuurlijke als rechtspersonen kunnen gratis onlinetoegang verkrijgen tot informatie uit het register van uitvoeringsdossiers over uitvoeringsdossiers die in het register zijn opgenomen en waarin een bepaalde persoon de status van ontvanger of schuldenaar heeft.

Het Letse kadastrale informatiesysteem (met een openbaar deel en een geautoriseerd deel) is een eengemaakt registratiesysteem dat zorgt voor de verwerving, het onderhoud en het gebruik van actuele officiële tekstuele en ruimtelijke gegevens over onroerende goederen op het grondgebied van de Republiek Letland, de kadastrale objecten die er onderdeel van uitmaken (percelen, gebouwen/structuren, groepen gebouwen, percelen grondeenheden en de kenmerkende gegevens ervan), evenals eigenaren, rechtmatige houders en gebruikers. Dit systeem maakt de registratie mogelijk van onroerende goederen die niet geregistreerd kunnen worden of volgens de wetgeving niet geregistreerd hoeven te worden in het kadaster.

De exploitatie van het Letse kadastrale informatiesysteem wordt geregeld door de wet inzake het kadaster van onroerend goed van de staat en wordt beheerd door het kadaster van Letland.

Door het ondernemingsregister beheerde registers.

Het elektronisch systeem voor toezicht op insolventie is ook beschikbaar.

Toegang voor personen die betrokken zijn bij insolventieprocedures tot de EMUS-dienst, het elektronische registratiesysteem voor insolventie.

Informatie over pensioenen, uitkeringen en rechtsmiddelen kan worden verstrekt door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (VSAA).

6 Beschikbaarheid van informatie over gesloten testamenten en over niet aan registratie onderworpen testamenten

Naar burgerlijk recht kunnen particuliere testamenten worden gedeponeerd bij een notaris overeenkomstig de notariswet, of bij een familierechter overeenkomstig de wet inzake familierechtbanken. De inhoud van een testament mag alleen openbaar worden gemaakt binnen het kantoor van de beëdigde notaris die belast is met de erfrechtprocedure.

Een technisch/inhoudelijk probleem melden of feedback geven op deze pagina