Премини към основното съдържание

Информация за органите, които издават европейски удостоверения за наследство

Flag of Latvia
Лaтвия
Съдържание, предоставено от
European Judicial Network
(in civil and commercial matters)

1 Видове регистри в държавата членка, които съдържат информация, отнасяща се до наследствата

  • Единен държавен компютризиран имотен регистър
  • Регистри по гражданско състояние
  • Регистър на брачното имущество
  • Регистър на публичните завещания
  • Регистър на предприятията
  • Регистър на сметките

2 Информация, съдържаща се във всеки от регистрите на държавата членка, изброени в точка 1

1. В Единния държавен компютризиран имотен регистър се вписват недвижимите имоти и свързаните с тях права. Компютъризираният имотен регистър представлява електронна база данни, в която дългосрочно и без изменения се съхраняват поземлени регистри, регистрационни книги и азбучни индекси, с възможност тези данни да бъдат показани на компютърен екран и разпечатани. В Компютъризирания имотен регистър се съхраняват електронни документи и документи, които са били получени по електронен път от версии на хартия на документи, включени в делата, свързани с недвижими имоти.

За контакти:

https://www.zemesgramata.lv/saturs/lv/39-6-6

https://www.ta.gov.lv/lv/iestades-kontakti

https://www.ta.gov.lv/lv/iestades-kontakti Единният държавен компютризиран имотен регистър е централизирана база данни.

Вписванията в Компютъризирания имотен регистър могат да бъдат свободно преглеждани и чрез пряка връзка могат да бъдат поискани извлечения или копия от тях. Информация може да бъде поискана чрез посочване на входящ номер, кадастрален номер на имота, наименование на имота или адрес на обект, който е част от имота. Извлечението от вписването може да бъде достъпно след актуализиране на всички раздели на вписването в имотния регистър.

Тази информация може да бъде получена от районните (градските) съдилища или може да бъде предоставена от длъжностното лице, което води Единния държавен компютризиран имотен регистър.

Само собственици на имоти и лица, притежаващи права на собственост, могат да преглеждат компютъризираните регистрационни книги, подробностите за дела, свързани с недвижими имоти, и индекса на физическите лица, или да получават информация от тях (член 1477 от Гражданския закон). Списъкът на служителите на държавните институции, на които длъжностното лице, водещо Единния държавен компютризиран имотен регистър, може да изпрати въпросната информация за служебно ползване, заедно с обема на тази информация и начина, по който тя може да бъде предоставена, се определя от Кабинета. Тази информация може да бъде изпращана на други лица с разрешение на председателя на районен (градски) съд, когато тя е необходима за защита на права на физически лица, които са нарушени или оспорени, или на интереси, които са защитени от закона.

Списъкът на служителите на държавните институции, на които длъжностното лице, водещо Единния държавен компютризиран имотен регистър, може да изпрати въпросната информация за служебно ползване, заедно с обема на тази информация и начина, по който тя може да бъде предоставена, се определя от Кабинета. Тази информация може да бъде изпращана на други лица с разрешение на председателя на районен (градски) съд, когато тя е необходима за защита на права на физически лица, които са нарушени или оспорени, или на интереси, които са защитени от закона.

Институцията, която води и поддържа регистъра, може също така, в съответствие със законодателството, да изпрати определено количество информация на друга държавна институция.

Институция може да откаже да изпрати тази информация на друга държавна институция, ако такова действие не е в съответствие с Наредба на Кабинета № 801.

Информацията трябва да бъде поискана и изпратена на официалния език в държавата (латвийски) чрез електронна поща, електронен адрес или по пощата.

Информация ще бъде изпратена в зависимост от конкретното искане (допустимостта се определя от председателя на съда).

За вписване на промяна на собствеността на вписан имот в резултат на наследяване е необходимо да се представи нотариално заверено искане за потвърждение, заедно с документи, удостоверяващи промяната на собствеността (удостоверение за наследници, завещание, акт за смърт). Документите трябва да са съставени на латвийски език или да бъдат придружени от нотариално заверен превод. Тъй като всеки случай е различен, съдията, който отговаря за процедурата по разследване, може също да се нуждае от допълнителна документация.
За да може длъжностното лице по вписванията да идентифицира вписания имот и да впише промяната на собствеността върху наследството, данните за идентификация на имота, предоставени в искането за потвърждение, включително степента на правата на собственост, които трябва да бъдат потвърдени, трябва да бъдат попълнени
Единният държавен компютризиран имотен регистър е единственият компютризиран имотен регистър, който съдържа законово призната информация. Имотните регистри са общодостъпни и вписванията в тях имат статут на официални документи.

2. Регистри по гражданско състояние В Република Латвия съществува единна държавна информационна система, Регистър на физическите лица (наричан по-долу „FPR“). В съответствие с член 2, параграф 1 от Закона за регистъра на физическите лица FPR представлява държавна информационна система, която съхранява класифицирана информация и която се контролира и поддържа от Службата по въпросите на гражданството и миграцията („PMLP“). В съответствие с член 4, параграфи 1 и 11 от Закона за регистъра на физическите лица FPR съдържа актуализирани данни за латвийски граждани, лица, които не са латвийски граждани, и чужденци. FPR aktualizē un atjauno ziņas par civilstāvokļa aktu ierakstiem. FPR актуализира и подновява данните за вписванията в актовете за гражданско състояние. Въпреки това, в съответствие с член 7, параграф 1 от Закона за вписване на актовете за гражданско състояние, данните за сключени бракове и вписани случаи на раждане и смърт се включват, актуализират и подновяват в FPR от службата по вписванията.

За контакти:

https://www.pmlp.gov.lv/lv/pakalpojumi/fizisko-personu-registrs

В Латвия не съществуват отделни регионални информационни системи за съхраняване на данни за вписванията в регистрите за раждане, брак и смърт, както е предвидено в член 7, параграф 1 от Закона за вписване на актовете за гражданско състояние. Данните за сключените бракове и вписаните случаи на раждане и смърт се включват, актуализират и подновяват от FPR.

В съответствие с член 9, параграфи 1 и 2 от Закона за вписване на актовете за гражданско състояние институцията „Общ регистър“ изготвя компютърна разпечатка на вписване в регистъра по гражданско състояние, след включване във FPR на информацията, посочена в член 7, параграф 1 от този закон. Компютърната разпечатка се подписва от длъжностно лице или служител на институцията „Общ регистър“ и от лицето, за което се отнася извлечението от вписване в регистъра по гражданско състояние, или от лицето, съобщило за събитието, и се заверява с печат с държавния герб.

В съответствие с член 43, параграф 2 от Закона за вписване на актовете за гражданско състояние, службата по вписванията, която е извършила вписване на въпросните актове за гражданско състояние, съхранява отпечатани вписванията в регистрите по гражданско състояние в продължение на 100 години, след което ги предава на Националния архив на Латвия.

Тъй като в Латвия няма регионални регистри, документите, удостоверяващи вписването на актове за гражданско състояние във FPR, могат да бъдат издадени от всяка местна служба по вписванията (наричана по-долу „служба по вписванията“), от дипломатическо и консулско представителство на Република Латвия в чужбина ( наричано по-нататък „представителство“) и от Министерството на правосъдието в рамките на неговата компетентност.

FPR съдържа класифицирана информация. FPR съдържа класифицирана информация. Информация за вписванията в регистрите по гражданско състояние може да бъде получавана от лица в съответствие с разпоредбите на Закона за регистъра по гражданското състояние.

В съответствие с разпоредбите на следните части на член 6 от Закона за вписване на актовете за гражданско състояние:

  1. параграф 4 — правото на достъп до вписване в брачния регистър и на искане за издаване на удостоверение за брак, извлечение, удостоверяващо вписването на брака, или копие от вписването в брачния регистър, има лицето, по отношение на което е извършено вписване, или упълномощено от него лице. Ако бракът е прекратен със смъртта на един от съпрузите или обявяването на един от съпрузите за починал, институцията „Общ регистър“ или Министерството на правосъдието издава извлечение, удостоверяващо вписването на брака в съответствие с вписването в брачния регистър.
  2. параграф 5 — правото на достъп до вписване в регистъра на ражданията (различно от вписване в регистъра на осиновяванията) и на искане за издаване на акт за раждане, акт за вписване на раждане или копие от вписването в регистъра на ражданията принадлежи на лицето, по отношение на което е извършено вписването, или на упълномощено от него лице. Правото на достъп до вписване за непълнолетно лице в регистъра на ражданията и на искане за издаване на акт за раждане, акт за вписване на раждане или копие от вписването в регистъра на ражданията принадлежи на родителите или законните представители на детето.
  3. параграф 6 — правото на достъп до вписване на пълнолетно осиновено лице в регистъра на ражданията и на искане за издаване на акт за раждане, акт за вписване на раждане или копие от вписването в регистъра на ражданията има лицето, по отношение на което е извършено вписването, или упълномощено от него лице. Правото на достъп до вписване на осиновяване на непълнолетно лице в регистъра на ражданията и на искане за издаване на акт за раждане, акт за вписване на раждане или копие от вписването в регистъра на ражданията има осиновяващият, законните представители на детето или лице, упълномощено от тях.
  4. параграф 7 — право на достъп до вписване в смъртния регистър и на искане за издаване на акт за смърт, акт за вписване на смърт или копие от вписване в смъртния регистър имат роднините на починалия или упълномощено от тях лице.
  5. параграф 8 — други лица могат да поискат и получат удостоверение за вписване на документ за гражданско състояние, ако докажат своя правен интерес.

FPR се води и поддържа от PMLP.

В член 2, параграф 2 от Закона за регистъра на физическите лица се предвижда кои институции могат да актуализират и разкриват данни за FPR в рамките на своята компетентност. Документи за гражданско състояние (извлечения или удостоверения), свързани с вписване на раждане, брак или смърт, могат да се издават от службите по вписванията, представителствата и Министерството на правосъдието, ако вписването е извършено от латвийска служба по вписванията или представителство.

В съответствие с член 6, параграф 9 от Закона за вписване на актовете за гражданско състояние, копие от вписването в регистъра по гражданско състояние при поискване трябва да бъде предоставено на съдилищата, прокуратурата, разследващ орган, Министерството на правосъдието, институцията „Общ регистър“, семейния съд и нотариуси.

Службите по вписванията, представителствата или Министерството на правосъдието може да издават документи, удостоверяващи гражданското състояние въз основа на вписванията в регистъра, извършени от институциите на латвийския „Общ регистър“ през последните 100 години. В съответствие с член 43, параграф 2 от Закона за вписване на актовете за гражданско състояние, службата по вписванията, която е извършила вписване на въпросните актове за гражданско състояние, съхранява отпечатани вписванията в регистрите по гражданско състояние в продължение на 100 години, след което ги предава на Националния архив на Латвия.

В съответствие с глава XI относно преиздаване на документи, удостоверяващи вписването на актове за гражданско състояние, от Наредба на Кабинета № 761 от 3 септември 2013 г. относно регистрите на актове за гражданско състояние, в подадените заявления трябва да се посочва следното:

  1. причината, поради която документът трябва да бъде преиздаден;
  2. в зависимост от вида на документа, който трябва да бъде преиздаден, датата и мястото на брака, развода, раждането или смъртта и мястото и годината на извършването на вписването в регистъра;
  3. личните данни на физическите лица, по отношение на които се иска преиздаване на документа.

Ако се изискват удостоверения за вписване на брак или раждане на починало лице, трябва да бъде представено доказателство, че лицето е починало (акт за смърт или заверено копие от него, или друг документ със законна сила, удостоверяващ смъртта на въпросното лице). Ако лице, което не е роднина на починалия, изисква данни за вписване на раждане, брак или смърт на починало лице, то трябва да представи документи, удостоверяващи законен интерес. Ако такива данни се изискват от роднина на починалия, трябва да се представят копия на документи, удостоверяващи родството.
Ако такива данни се изискват от роднина на починалия, трябва да се представят копия на документи, удостоверяващи родството.

Препоръчително е институциите и юридическите лица да подават искане, като използват официален формуляр.

Физическите лица могат да оформят своите искания в свободен текст, като посочат своите данни за контакт (адрес, електронна поща, телефон).

При необходимост към заявлението се прилагат заверени копия на други документи. Ако някой от документите е изготвен в трети държави, приложените документи трябва да бъдат надлежно легализирани и преведени на латвийски или английски език.

Искането, изпратено до институция на официалния адрес на нейната електронна поща, се приема за разглеждане, ако е подписано с електронен подпис ASICE, който може да се чете в Европейския съюз, или чрез средство за електронно удостоверяване, което е признато в Европейския съюз.

При невъзможност заявлението и приложените към него документи да бъдат заверени чрез посочените по-горе средства за електронна автентификация искането на хартиен носител, надлежно подписано от компетентното длъжностно лице или физическо лице, трябва да бъде изпратено на адресата по пощата.

Информацията може да бъде поискана на латвийски или на английски език.

В съответствие с член 47, параграф 1 от Закона за вписване на актовете за гражданско състояние служба по вписванията, представителство или Министерството на правосъдието издават въз основа на вписванията в регистрите по гражданско състояние следните документи, удостоверяващи вписването на актове за гражданско състояние:

  1. акт за брак, раждане или смърт;
  2. извлечение, удостоверяващо вписването на акт за гражданско състояние;
  3. вписване на актовете за гражданско състояние в регистъра, воден от съответната институция на хартиен носител (копие);
  4. компютърна разпечатка на вписване в регистъра по гражданско състояние.

Когато се изискват документи от държавен орган във връзка с осъществяване на дейността му, документите се издават безплатно. Другите страни трябва да заплатят такса за услуга или държавна такса. Размерът на таксата за услугата се определя от тарифата на всяка служба по вписванията, представителството или Министерството на правосъдието. Заплащането на таксата за услуга или на държавната такса може да се извърши чрез посредничеството на всяка банка.

В съответствие с член 46, параграф 1 от Закона за вписване на актовете за гражданско състояние, вписванията в регистъра по гражданско състояние във FPR и на хартиен носител и издадените въз основа на тях документи за вписванията доказват сключването на брак, вписването на раждане, смърт или други данни, посочени в регистрите по гражданско състояние.

3. Регистър на съпружеска имуществена общност. В регистъра на семейно имущество се вписват брачните договори, сключени между мъж и жена. Брачен договор е правна сделка или особен вид договор, с който страните съпрузи установяват, изменят или прекратяват режима на имуществените си отношения, като упражняват правата си и предоставените им от закона възможности за определяне на режима на имуществени отношения.

4. Регистърът на публичните завещания се контролира и поддържа от латвийския Съвет на правоспособните нотариуси. Данните в регистъра на публичните завещания, свързани с горепосочените завещания, направени от датата, на която регистърът на публичните завещания е започнал да функционира, представляват официални документи. Данните в регистъра на публичните завещания, свързани със завещания, направени до датата, на която регистърът на публичните завещания е започнал да функционира, са информативни. Функционирането на този регистър се урежда снаредба на Кабинета. И отново, този регистър е единен, т.е. не се състои от регионални регистри.

За контакти:

https://www.latvijasnotars.lv/services

Издаването на данни от регистъра на публичните завещания в случаите, определени с наредба на Кабинета, е платена услуга. Размерът на таксата за издаване на данни от регистъра на публичните завещания, редът за плащане и освобождаването от заплащане на такава такса се определят от Кабинета.

Регистърът на публичните завещания съдържа данни за

  1. документи, съдържащи завещания (наричани по-нататък „документи“) — публични завещания, документи за приемане за съхранение на лични завещания, договори за наследство и други публично удостоверени сделки, съдържащи указания в случай на смърт;
  2. документи, които анулират, изменят, допълват или отменят завещание;
  3. информация, поискана от регистъра.

Информацията от този регистър относно документите и мястото, на което се намират, се предоставя от латвийския Съвет на правоспособните нотариуси. Следователно съдържанието на завещанието не е достъпно и може да бъде достъпно само за сертифициран нотариус във връзка със случай на наследяване.

Информацията за данните, включени в регистъра докато завещателят е жив, може да бъде достъпна само за завещателя и за Съвета.

След смъртта на завещателя информация за данните, включени в регистъра, може да бъде получена от сертифицирани нотариуси, съдилища и органи на централната и местната власт, с оглед подпомагане на работата им, или от други лица

Информация за данните, включени в регистъра, може да бъде изпратена на завещателя, Съвета и органите на централната и местната власт, с оглед подпомагане на работата им, както и на други лица, въз основа на електронно или писмено искане, в което се посочва необходимостта от получаване на такава информация.

Информацията за данните, включени в регистъра, се изпраща в електронна или писмена форма на завещателя, органите на централната и местната власт, с оглед подпомагане на работата им, и на други лица в срок, не по-дълъг от 10 дни от получаване на искането.

Като част от производството по наследяване информацията за данните, включени в регистъра, се изпраща на лица, различни от нотариусите, съдилищата или органите на централната и местната власт, от сертифицирания нотариус, който отговаря за производството по наследяване.

Правоспособните нотариуси и съдилищата получават информация за включените в регистъра данни чрез режима за онлайн предаване на данни.

За предоставяне на данни от регистъра на публичните завещания се заплащат следните такси:

  1. за извлечение, изготвено в писмена или електронна форма, съгласно законодателството за изготвяне, представяне и обращение на електронни документи (за завещател) — 8,54 EUR;
  2. ако извлечението включва информация за повече от един завещател, в допълнение към плащането, посочено в подточка 3.1, се начислява такса в размер на 4,27 EUR за всеки допълнителен завещател (като се започва от втория).

Ако заявителят поиска извлечението да бъде изпратено в рамките на по-малко от 10 дни от датата на получаване на искането, размерът на таксата се увеличава, както следва:

  1. с коефициент две, ако извлечението е изпратено в рамките на пет дни;
  2. с коефициент четири, ако извлечението е изпратено в рамките на един ден.

Таксата се увеличава с 50 %, ако извлечението е изготвено на чужд език.

Таксата за издаване на извлечения от регистъра на публичните завещания се внася по разплащателна сметка на Съвета на правоспособните нотариуси или се заплаща в брой в канцелариите на Съвета преди получаване на съответните данни.

Следните лица са освободени от заплащане на такса за предоставяне на данни от регистъра на публичните завещания:

  1. лицата и институциите, посочени в параграф 7 от настоящата наредба;
  2. заинтересовани лица, които получават информация от регистъра в рамките на производства по наследяване;
  3. физически лица (завещатели), които могат да получават информация за себе си веднъж годишно.

5. В съответствие с член 1, параграф 1 от Закона за регистъра на предприятията на Република Латвия функциите на Регистъра на предприятията са свързани с извършване на регистрация на търговски оператори и техните клонове, представителства на чуждестранни търговски оператори и организации и техни представители, кооперативни дружества, европейски обединения по икономически интереси, европейски търговски дружества, европейски кооперативни дружества, политически партии и техните съюзи, администратори, субекти в несъстоятелност, развитие на правната защита и производствата по несъстоятелност, развитие на освобождаването на физически лица от дългови задължения, асоциации и фондации, религиозни организации и техните институции, профсъюзи, медии, решаващо влияние, търговски залози, съпружески имуществени отношения и арбитражни съдилища, с цел осигуряване на гаранции, че се водят съответните регистри, както и че се поддържа списък на публични лица и институции и че информацията за вписаните в този регистър публични лица и институции е налична. Информацията от решаващо значение за производството по наследяване, съхранявана в регистрите, водени от Регистъра на предприятията, се отнася до участниците в юридически лица и техните собственици, членове и действителни собственици.

Пощенски адрес на Регистъра на предприятията: Pērses iela 2, Rīga, LV-1011 Tel. 67031703; Официалният адрес на електронна поща еpasts@ur.gov.lv. Уебсайт: https://www.ur.gov.lv/lv/

Латвийският Регистър на предприятията е централизирана институция.

Регистърът на предприятията предоставя информацията и документите, включени в публичния раздел на регистъра, безплатно, чрез онлайн предаване на данни (включително изтегляне на масиви от данни). Други документи и данни са включени в непубличния раздел на регистъра. Това означава, че съхраняваната в регистъра информация е разделена на две части — публична и класифицирана.

Информацията и документите, включени в непубличния раздел на регистъра, са класифицирани и до тях може да се осъществява свободен достъп за целите на изпълнение на функциите, предвидени в законодателството, от страна на правоприлагащите органи, Звеното за финансово разузнаване и органите за наблюдение и контрол, осъществяващи дейност в областта на предотвратяването на изпирането на пари и финансирането на тероризма и разпространението на оръжия, и от други институции след подаване на мотивирано искане. Информация и документи в непубличния раздел на регистъра могат да бъдат изисквани от частни лица по реда за искане на класифицирана информация, определен в Закона за свободата на информацията.

По искане на Saiema [латвийския парламент], Кабинета на министрите, институции под пряк държавен контрол, правоприлагащи и контролни органи и местни власти, по искане на всяка друга държавна институция, която се ползва с такова законово право, и по искане на съдебните изпълнители за изпълнение на функциите им Регистърът на предприятията предоставя необходимата информация от регистрите безплатно, в рамките на нормативно установените граници. Регистърът на предприятията изпраща на тези органи всяка искана информация, която съхранява в своите регистри. Законодателството не предвижда отказ на искания за информация.

Законодателството не предвижда конкретен обем информация, която трябва да бъде предоставена за дадено лице, по отношение на което е поискана информация. Тази информация обаче трябва да бъде достатъчна, за да идентифицира лицето, по отношение на което е поискана информация.

Що се отнася до искането за информация от Регистъра на предприятията, писмено искане от институция е достатъчно основание за предаване на информация.

Информацията може да бъде поискана чрез изпращане на писмено искане до Регистъра на предприятията или чрез изпращане на електронно искане на електронната поща на Регистъра на предприятията или на официалния му електронен адрес. Исканията трябва да бъдат подписани със защитен електронен подпис.

Информацията може да бъде поискана само на латвийски език.

Електронните копия на документите са достъпни онлайн на информационната страница на Регистъра на предприятията, а копията, издадени при поискване, са заверени (на хартиен или електронен носител).

Информацията се предоставя само на латвийски език.

Компетентните органи, посочени в член 4.10, параграф 1 от Закона за регистъра на предприятията на Република Латвия, които изискват информация от Регистъра на предприятията, са освободени от заплащане на държавна такса. За разлика от тях, другите органи трябва да заплатят таксата за тази услуга в съответствие с Наредба на Кабинета № 23 от 7 януари 2020 г., която урежда предоставянето на информация от Регистъра на предприятията и тарифата за заплащане на услугите. Таксата се заплаща по банков път по сметката на Регистъра на предприятията в Държавната хазна.

В Регистъра на предприятията не се вписва прехвърляне на право на собственост. По същия начин например, що се отнася до капиталовите дружества, за пререгистрация на капитала на завещател на името на наследник в Регистъра на предприятията трябва да се подаде заявление, придружено от копие на извлечение от регистъра на участниците и копие от удостоверение за наследници. Формалните аспекти на проверките на документите са посочени в член 14, параграф 1 от Закона за регистъра на предприятията на Република Латвия.

В съответствие с общите разпоредби на латвийския закон Регистърът на предприятията функционира с цел в него да се вписват юридическите лица, посочени в закона, с оглед установяване на правния статут на юридическите лица, осигуряване на общественото доверие в информацията, предвидена в законодателството (за вписани юридически лица и юридически факти), и предоставяне на достъп до информацията, предвидена в законодателството. Това означава, че обществото може да има доверие на цялата информация, вписана в регистрите, водени от Регистъра на предприятията. Следва също да се отбележи, че в Регистъра на предприятията не се вписва имущество и вписването в регистрите, водени от Регистъра на предприятията, не представлява доказателство за собственост.

3 Наличието на информация за банкови сметки

На 1 юли 2017 г. регистърът започна да функционира, което наложи да се обедини на едно място информация за всички сметки на физически и юридически лица в Латвия във всяка кредитна институция, кредитен съюз или институция за доставчици на платежни услуги. Регистърът на сметките се контролира от Държавната служба по приходите (VID).

С Регистъра на сметките се въвежда система, която позволява да се идентифицира всяко физическо или юридическо лице, притежаващо сметка за безсрочен депозит или платежна сметка. В регистъра се събира информация за лицата, които са открили платежни сметки или сметки за безсрочни депозити в Република Латвия, и за действителните собственици на такива сметки.

В регистъра се вписва информация за собствеността на сметката, а не за парични преводи или салда по сметката.

Информация от регистъра може да се изисква само от следните органи, посочени в закона, с цел изпълнение на служебните им задължения:

  • Службата за предотвратяване изпирането на пари;
  • органи, осъществяващи оперативна дейност;
  • разследващи органи;
  • Комисията за финансовия и капиталовия пазар (Finanšu un kapitāla tirgus komisija);
  • Държавната служба по приходите (Valsts ieņēmumu dienests);
  • съдилищата;
  • Прокуратурата;
  • Службата за предотвратяване и борба с корупцията (Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs);
  • правоспособни съдебни изпълнители;
  • правоспособни нотариуси;
  • съдилища по семейни въпроси;
  • Банката на Латвия (Latvijas Banka).

Данните за сметките се предоставят на регистъра от кредитни институции, кредитни съюзи или доставчици на платежни услуги. Процедурата, в рамките на която кредитна институция, кредитен съюз или доставчик на платежни услуги препраща информация към регистъра на сметките и потребителите на регистъра на сметките получават информация от него, се определя от Кабинета.

4 Наличието на регистър на правата на интелектуална собственост

Латвийската база данни за индустриална собственост се поддържа от Патентното ведомство на Република Латвия (Latvijas Republikas Patentu valde), по-специално:

  1. базата данни за патенти и заявки за патенти съдържа пълните текстове на заявките за патенти и издадените патенти, както и преводи на европейски претенции. Номерата на публикациите, показани в секцията „Публикации“ на базата данни, функционират като хипервръзки към официалния вестник, в който са публикувани, докато в секцията „Документи по случая“ се показват материалите по случая;
  2. актуална информация за регистрирани или отказани търговски марки в Латвия може да бъде намерена в базата данни за търговските марки;
  3. базата данни за промишлен дизайн съдържа подробности за патенти за промишлен дизайн, издадени в съответствие със Закона за промишления дизайн.

Базите данни, предоставящи подробности за притежателите на авторско право или сродни права, се създават и поддържат от организации за колективно управление, като Агенцията за консултации в областта на авторското право и комуникациите / Латвийската асоциация на авторите (Akka/LAA) и LaIPA, Латвийската асоциация на изпълнителите и продуцентите (Laipa).

5 Други регистри с информация, отнасяща се до наследствата

Правоспособните нотариуси също използват всекидневно Регистъра на наследствата. Регистърът на наследствата е собственост единствено на латвийската държава. Mantojumu reģistra pārzinis un turētājs ir Latvijas Zvērinātu notāru padome.

В Регистъра на наследствата се вписват собственото и фамилното име и личен идентификационен номер на завещателя, както и собственото и фамилното име и личен идентификационен номер на правоспособния нотариус, който отговаря за производството по наследяване.

Заинтересованите страни могат да се запознаят с регистъра на наследствата и да получават извлечения от него.

За издаване на извлечения от регистъра на наследствата се заплащат следните такси:

  1. за достъп до регистъра на наследствата на заинтересовани лица чрез глобалната компютърна мрежа (интернет) — 4,27 EUR за наследствено дело;
  2. за извлечение, изготвено в писмена или електронна форма, съгласно законодателството за изготвяне, представяне и обращение на електронни документи (за наследствено дело) — 8,54 EUR;
  3. ако извлечението включва информация за повече от едно наследствено дело, в допълнение към плащането, посочено в подточка 2.2, се начислява такса в размер на 4,27 EUR за всяко допълнително наследствено дело (като се започва от второто).

Ако заявителят поиска извлечението да бъде изпратено в рамките на по-малко от 10 дни от датата на получаване на искането, размерът на таксата се увеличава, както следва:

  1. с коефициент две, ако извлечението е изпратено в рамките на пет дни;
  2. с коефициент четири, ако извлечението е изпратено в рамките на един ден.

Таксата се увеличава с 50 %, ако извлечението е изготвено на чужд език.

Таксата за издаване на извлечения от регистъра на наследствата се внася по разплащателна сметка на Съвета на правоспособните нотариуси или се заплаща в брой в канцелариите на Съвета преди получаване на съответното извлечение.

Следните лица са освободени от заплащане на такса за издаване на извлечение от регистъра на наследствата: правоспособни нотариуси, съдилищата и централните и местните държавни институции, които имат достъп до данни от регистъра с цел изпълнение на професионалните си задължения и функции, както и лица, които подават заявление за наследяване до правоспособен нотариус.

В Латвия има достъп и до информационната система на съдилищата. В тази система се записва информация за разглежданите в съда дела и материали. Тази информация включва например данни за страни по дело, съдебни заседания и писмени производства, подадени молби и жалби, решения, постановени по дело, наложени санкции и други документи, придружаващи съдебното решение.

Информацията в системата е класифицирана и съдържа данни за физически лица. Състои се от информация, необходима за целите на съдебните производства.

В съответствие с Наредба на Кабинета № 618 за информационна система на съдилищата, информацията в системата може да се използва от съдии и съдебни служители за изпълнение на професионални или служебни задължения и за задоволяване на нужди, свързани с професионални задължения.

В съответствие с параграф 18 от тази наредба на Кабинета, достъп до информацията, съдържаща се в системата, може да бъде предоставен на държавни и местни органи до степента, необходима за изпълнението и упражняването на техните функции. За да я получи, институцията трябва да посочи кои функции, изискващи въпросната информация от системата, трябва да изпълнява. В съответствие с параграф 19 от тази наредба на Кабинета външните потребители могат да използват само решението за разпространение на системни данни.

Всеки може да използва публично достъпната част на системата на интернет страницатаhttps://www.elieta.lv/web/. Този уебсайт може да се използва за достъп например до графика на съдебните заседания, насрочените дати на съдебните производства по делото на субекта при влизане в системата, анонимизирани съдебни решения и датите на други съдебни производства, без информация за страните по делото.

Обобщен достъп има и до Регистъра на изпълнителните дела, който е предназначен да помага на съдебните изпълнители да осъществяват функциите си. Този регистър е предназначен за осигуряване на единно електронно вписване, обработка, съхранение и достъп до изпълнителните дела, с оглед осигуряване на оперативен контрол на изпълнителните производства. Функционирането на регистъра на изпълнителните дела се урежда от Закона за гражданския процес, Закона за съдебните служители и Наредба на Кабинета № 941 за регистъра на изпълнителните дела.

Следва да се отбележи, че в съответствие с горепосочената наредба на Кабинета, следните лица имат право на достъп до информацията в системата:

  • правоспособни съдебни изпълнители;
  • правоспособни помощник съдебни изпълнители;
  • служители от кантора на правоспособен съдебен изпълнител, които се нуждаят от достъп до регистъра, за да изпълняват професионалните си задължения;
  • лица, работещи в Министерството на правосъдието, които се нуждаят от достъп до регистъра, за да изпълняват професионалните си задължения;
  • лица, работещи в Съдебната администрация, които се нуждаят от достъп до регистъра, за да изпълняват професионалните си задължения;
  • лица, работещи в латвийския Съвет на съдебните изпълнители, които се нуждаят от достъп до регистъра, за да изпълняват професионалните си задължения.

Правата на достъп до регистъра се предоставят от Съдебната администрация. Ползвателите на регистъра на изпълнителните дела използват регистъра в съответствие с предназначението му и обема на предоставените права на достъп.

Физическите и юридическите лица могат да получат безплатен онлайн достъп до информацията от регистъра на изпълнителните дела, която се отнася до изпълнителни дела, вписани в регистъра, по които конкретно лице има качеството на кредитор или длъжник.

Латвийската кадастрална информационна система (с публичен раздел и раздел с оторизиран достъп) е единна система за вписване, с която се осигурява придобиването, поддържането и използването на актуални официални текстови и пространствени данни за елементи от недвижими имоти на територията на Република Латвия, кадастралните обекти, от които са съставени (поземлени имоти, сгради/постройки, групи от помещения, парцели и техните характеристики), както и за собственици, притежатели на законни права и ползватели. С тази система се осигурява възможност за вписване на недвижими имоти, които не могат да бъдат вписани или които в съответствие със законодателството не трябва да бъдат вписани в имотния регистър.

Функционирането на латвийската кадастрална информационна система се урежда от Закона за държавния кадастър на недвижимите имоти и се поддържа от Службата за устройство на територията на Латвия.

Регистри управлявани от Регистъра на предприятията.

Съществува и Електронната система за контрол на несъстоятелността.

Достъп на лица в производство по несъстоятелност до услугата EMUS, електронната система за вписване на несъстоятелност.

Информация относно пенсии, обезщетения и компенсации може да бъде предоставена от Държавната агенция за обществено осигуряване (VSAA).

6 Наличието на информация за тайни завещания и завещания, които не подлежат на регистриране

Съгласно гражданското право частните завещания могат да бъдат депозирани при нотариус — в съответствие със Закона за нотариусите, или в съд по семейни въпроси — в съответствие със Закона за съдилищата по семейни въпроси. Съдържанието на завещанието може да бъде разкрито само в кантората на заклетия нотариус, който отговаря за производството по наследяване.

Съобщете за технически проблем/проблем със съдържанието или дайте мнение за тази страница