Hyppää pääsisältöön

Vähäiset vaatimukset

Puola
Puola
Flag of Poland

TOIMIVALTAISTEN TUOMIOISTUINTEN/VIRANOMAISTEN HAKU

Seuraavan hakutoiminnon avulla voi hakea tuomioistuimia/viranomaisia, jotka ovat toimivaltaisia tietyn EU-tason oikeudellisen välineen suhteen. Huom. Vaikka annettujen tietojen täsmällisyys on pyritty varmistamaan kaikin mahdollisin keinoin, saattaa toimivallan määrittelyssä poikkeustapauksissa olla puutteita.

TOIMIVALTAISTEN TUOMIOISTUINTEN/VIRANOMAISTEN HAKU

Seuraavan hakutoiminnon avulla voi hakea tuomioistuimia/viranomaisia, jotka ovat toimivaltaisia tietyn EU-tason oikeudellisen välineen suhteen. Huom. Vaikka annettujen tietojen täsmällisyys on pyritty varmistamaan kaikin mahdollisin keinoin, saattaa toimivallan määrittelyssä poikkeustapauksissa olla puutteita.

Poland
Eurooppalaiset rajat ylittävät menettelyt – vähäiset vaatimukset
* pakollinen kenttä

25 artiklan 1 kohdan a alakohta – Toimivaltaiset tuomioistuimet

Toimivaltaisia tuomioistuimia ovat alioikeudet (sądy rejonowe) tai aluetuomioistuimet (sądy okręgowe).

(Periaatteessa toimivalta ensimmäisessä oikeusasteessa kuuluu alioikeudelle. Myös aluetuomioistuin voi kuitenkin olla riita-asian kohteen arvosta riippumatta toimivaltainen ensimmäisenä oikeusasteena silloin, kun asia kuuluu sisältönsä puolesta aluetuomioistuimen aineellisen toimivallan piiriin. Tämä koskee esimerkiksi tekijänoikeuksiin liittyviä varallisuusoikeudellisia vaatimuksia.)

25 artiklan 1 kohdan b alakohta – Toimitustavat

Asiakirjat on toimitettava kirjallisesti paperimuodossa.

25 artiklan 1 kohdan c alakohta – Käytännön apua tarjoavat viranomaiset tai organisaatiot

Alioikeuksien ja aluetuomioistuinten yhteydessä toimivat palvelupisteet (Biura Obsługi Interesantów).

25 artiklan 1 kohdan d alakohta – sähköiset tiedoksianto- ja yhteydenpitotavat sekä niiden hyväksymismenettelyt

Sähköinen tiedoksianto on pakollinen, jos osapuolet ovat ilmoittaneet toimittavansa oikeudenkäyntiasiakirjoja tällä tavoin. Sähköistä tiedoksiantoa ei toimiteta kaupallisen palveluntarjoajan kautta hankittuun sähköpostiosoitteeseen vaan erikseen oikeudenkäyntimenettelyä varten perustettavaan sähköpostilaatikkoon. Sähköisen järjestelmän kautta toimitettavasta tiedoksiannosta säädetään siviiliprosessilain 1311 §:ssä. Tuomioistuin toimittaa tiedoksiannon sähköisen järjestelmän kautta, jos vastaanottaja on jo toimittanut jonkin asiakirjan kyseisen järjestelmän kautta tai ilmoittanut toimittavansa asiakirjoja sen kautta. Vastaanottaja, joka on ilmoittanut toimittavansa asiakirjoja sähköisen järjestelmän kautta, voi kuitenkin halutessaan luopua sähköisestä tiedoksiannosta (21 §).

Lainsäätäjä ei ole täsmentänyt, missä muodossa valinnasta on ilmoitettava, joten istuntopöytäkirjaan merkittävän ilmoituksen voi tehdä joko kirjallisesti tai suullisesti.

25 artiklan 1 kohdan e alakohta – Henkilöt tai ammatit, joiden on hyväksyttävä, että asiakirjojen tiedoksianto tai muu kirjallinen yhteydenpito tapahtuu sähköisesti

Siviiliprosessilain 132 §:n 13 momentin mukaan asiakirjojen suora tiedoksianto oikeudenkäyntiavustajien välillä voidaan suorittaa sähköisesti. Oikeudenkäyntiavustajat voivat antaa oikeudenkäyntiasiakirjat ja niiden liitteet suoraan tiedoksi toisilleen ainoastaan sähköisessä muodossa, jos he toimittavat tuomioistuimelle vastaavat ilmoitukset niiden sisällöstä ja ilmoittavat tuomioistuimelle käytetyt osoitetiedot. Jotta vältettäisiin kaikenlainen manipulointi, joka voi vaikuttaa tiedoksiannon tehokkuuteen ja käsittelyn nopeuteen, ilmoituksia ei voi perua eikä niihin voi liittää varaumia eikä määräaikaa. Perustelluissa tapauksissa tuomioistuin voi päättää olla suorittamatta tiedoksiantoa tällä tavoin (erityisesti asianosaisten pyynnöstä). Tätä ratkaisua ei sovelleta tietojärjestelmän kautta toimitettuihin asiakirjoihin, jotka on annettava tiedoksi asianajajalle, oikeudelliselle neuvonantajalle, patenttiasiamiehelle tai Puolan syyttäjänvirastolle, jotka ovat ilmoittaneet toimittavansa asiakirjoja tietojärjestelmän kautta eivätkä ole luopuneet sähköisestä tiedoksiannosta.

25 artiklan 1 kohdan f alakohta – Oikeudenkäyntimaksut ja niiden maksutavat

Eurooppalaisessa vähäisiin vaatimuksiin sovellettavassa menettelyssä kantajalta peritään kiinteä maksu (100 zlotya). Muutoksenhausta perittävä maksu on samansuuruinen.

Riita-asioiden oikeudenkäyntimaksut voidaan maksaa toimivaltaisen tuomioistuimen pankkitilille (tiedot tuomioistuimesta tai sen mahdollisilta verkkosivuilta tai oikeusministeriön verkkosivuilta) tai suoraan tuomioistuimen kassaan tai kassasta saatavilla leimaveromerkeillä.

25 artiklan 1 kohdan g alakohta – Muutoksenhakumenettely ja toimivaltaiset muutoksenhakutuomioistuimet

Asetuksen 7 artiklan 2 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa toimivaltainen tuomioistuin antaa tuomionsa, johon osapuolet voivat hakea muutosta toisen oikeusasteen tuomioistuimessa (eli alioikeuden tuomioon haetaan muutosta aluetuomioistuimessa ja aluetuomioistuimen tuomioon muutoksenhakutuomioistuimessa). Muutosta haetaan valituksenalaisen tuomion antaneelta tuomioistuimelta kahden viikon kuluessa siitä, kun tuomio perusteluineen on annettu osapuolelle tiedoksi. Jos tuomion perustelujen esittämisen määräaikaa on pidennetty, muutoksenhaun määräaika on kolmen viikon kuluttua siitä, kun tuomio perusteluineen on annettu osapuolelle tiedoksi (siviiliprosessilain 316 §:n 1 momentti sekä 367 §:n 1 ja 2 momentti luettuna yhdessä 369 §:n ja 50526 §:n kanssa).

Asetuksen 7 artiklan 3 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa tuomioistuin antaa yksipuolisen tuomion. Vastaaja voi hakea muutosta yksipuoliseen tuomioon siinä tuomioistuimessa, joka antoi yksipuolisen tuomion. Jos tuomio on kantajalle vastainen, tämä voi hakea siihen muutosta yleisten muutoksenhakusääntöjen mukaisesti. (Siviiliprosessilain 339 §:n 1 momentti, 342 § ja 344 §:n 1 momentti.)

25 artiklan 1 kohdan h alakohta – Tuomion uudelleentutkimismenettely ja uudelleen tutkimisessa toimivaltaiset tuomioistuimet

Kumoamiskanne (siviiliprosessilain 50527a §). Toimivalta käsitellä kumoamiskanne on sillä tuomioistuimella, joka antoi kyseisen tuomion.

25 artiklan 1 kohdan i alakohta – Hyväksytyt kielet

Puola.

25 artiklan 1 kohdan j alakohta – Toimivaltaiset täytäntöönpanoviranomaiset

Viranomainen, jolla on toimivalta panna täytäntöön vähäisiin vaatimuksiin sovellettavassa eurooppalaisessa menettelyssä annetut päätökset, on ulosottomies (komornik). Ulosottomiehen toimista voi valittaa toimivaltaiseen alioikeuteen (oikeusperusta: siviiliprosessilain 767 §:n 1 momentti).

Täytäntöönpanon epäämistä koskeva hakemus esitetään velallisen kotipaikan tai sääntömääräisen toimipaikan toimivaltaiselle aluetuomioistuimelle. Jos tällaista tuomioistuinta ei ole, hakemus esitetään sille aluetuomioistuimelle, jonka tuomiopiirissä täytäntöönpano on aloitettu tai missä se on tarkoitus suorittaa.

Asetuksen 23 artiklassa tarkoitettujen toimenpiteiden toteuttamisesta vastaava toimivaltainen viranomainen on alioikeus. Oikeusperustana on siviiliprosessilain 115320 §:n 1 ja 2 momentti (kun kyseessä on vähäisiin vaatimuksiin sovellettavassa eurooppalaisessa menettelyssä toisessa EU:n jäsenvaltiossa annetun tuomion täytäntöönpano Puolassa) tai siviiliprosessilain 8202 § (kun täytäntöönpano perustuu täytäntöönpanoasiakirjaan, joka muodostuu vähäisiin vaatimuksiin sovellettavassa eurooppalaisessa menettelyssä Puolassa annetusta tuomiosta ja sen täytäntöönpanolausekkeesta).

Ilmoita teknisestä tai sisältöä koskevasta ongelmasta tai anna muuta palautetta sivustosta