Pereiti į pagrindinį turinį

Europinis sąskaitos blokavimo įsakymas

Lenkija
Lenkija
Flag of Poland

KOMPETENTINGŲ TEISMŲ IR INSTITUCIJŲ PAIEŠKA

Ši paieškos priemonė jums padės nustatyti, į kokių teismų arba institucijų kompetencijos sritį patenka konkretus Europos teisės aktas. Atkreipiame jūsų dėmesį į tai, kad nors buvo padaryta viskas stengiantis užtikrinti rezultatų tikslumą, vis dėlto gali pasitaikyti išimtinių atvejų, kai kompetencijos nustatyti nepavyks.

KOMPETENTINGŲ TEISMŲ IR INSTITUCIJŲ PAIEŠKA

Ši paieškos priemonė jums padės nustatyti, į kokių teismų arba institucijų kompetencijos sritį patenka konkretus Europos teisės aktas. Atkreipiame jūsų dėmesį į tai, kad nors buvo padaryta viskas stengiantis užtikrinti rezultatų tikslumą, vis dėlto gali pasitaikyti išimtinių atvejų, kai kompetencijos nustatyti nepavyks.

Poland
Europinis sąskaitos blokavimo įsakymas
* būtina nurodyti

50 straipsnio 1 dalies a punktas – teismai, turintys kompetenciją išduoti europinį sąskaitos blokavimo įsakymą

Bylose dėl europinio sąskaitos blokavimo įsakymo kompetentingi teismai yra apylinkės teismas (lenk. sąd rejonowy) arba apygardos teismas (sąd okręgowy), kurie turi jurisdikciją nagrinėti bylą pirmąja instancija. Jeigu kompetentingo teismo neįmanoma nustatyti, jurisdikciją turi teismas, kurio apylinkėje turi būti vykdomas europinis sąskaitos blokavimo įsakymas, arba, jeigu tuo pagrindu kompetentingo teismo nustatyti negalima arba jeigu europinis sąskaitos blokavimo įsakymas turi būti vykdomas skirtingų teismų apylinkėse, kompetentingas teismas yra Varšuvos apylinkės teismas.

Teismų pavadinimai ir kontaktiniai duomenys: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-wybrany-sad-powszechny

50 straipsnio 1 dalies b punktas – valdžios institucija, paskirta kaip kompetentinga gauti informaciją apie sąskaitą

Kompetentinga institucija:

Teisingumo ministerijos

Tarptautinio bendradarbiavimo ir žmogaus teisių departamentas (Departament Współpracy Międzynarodowej i Praw Człowieka)

Al. Ujazdowskie 11

00-950 Warszawa

Tel. +48 22 23 90 870

E. paštas: sekretariat.dwmpc@ms.gov.pl

Pastaba. Prašymas gauti informaciją apie sąskaitą turi būti pateiktas raštu ir siunčiamas paštu pirmiau nurodytu adresu. Mokesčio sumokėjimo įrodymas turi būti pridėtas prie prašymo gauti informaciją apie sąskaitą. Prašyme gauti informaciją apie sąskaitą, kuris pagal reglamento 14 straipsnį siunčiamas teisingumo ministrui, turi būti nurodyta ši su skolininku susijusi informacija:

a) jeigu skolininkas yra fizinis asmuo:

– vardas (-ai) ir pavardė (privaloma).

Neprivalomi elementai, kuriuos galima pateikti, be kita ko, yra:

– nacionalinis asmens kodas (PESEL) arba, jei PESEL nėra, paso arba asmens tapatybės kortelės numeris

ir (arba)

– gimimo data ir adresas,

priklausomai nuo to, kuris iš pirmiau nurodytų neprivalomų duomenų yra prieinamas.

b) kai skolininkas yra juridinis asmuo arba kitas organizacinis vienetas (ne juridinis asmuo, bet veiksnus): visas pavadinimas (privaloma), Nacionalinio teismų registro (KRS) numeris arba mokesčių mokėtojo identifikacinis numeris (NIP), arba Nacionalinio ekonomikos registro (REGON) numeris, arba, jei jo nėra, numeris iš kito atitinkamo registro, kuriame registruota įstaiga, ir jos registruota buveinė. 

50 straipsnio 1 dalies c punktas – informacijos apie sąskaitą gavimo metodai

Teisingumo ministras, kaip kompetentinga institucija, gauna informaciją apie banko sąskaitas iš centrinio sąskaitų registro, kuris ministro prašymu renka tokią informaciją iš visų Lenkijoje veikiančių bankų ir apibendrina ją ministrui susipažinti.

50 straipsnio 1 dalies d punktas – teismai, kuriems galima teikti skundą dėl atsisakymo išduoti europinį sąskaitos blokavimo įsakymą

Apygardų teismai (lenk. sądy okręgowe) (per apylinkių teismus (sądy rejonowe)) – apylinkių teismų išduotų europinių sąskaitos blokavimo įsakymų atvejais, o apeliaciniai teismai (per apygardų teismus) – apygardų teismų išduotų europinių sąskaitos blokavimo įsakymų atvejais.

Teismų pavadinimai ir kontaktiniai duomenys: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-wybrany-sad-powszechny

50 straipsnio 1 dalies e punktas – valdžios institucijos, paskirtos kaip kompetentingos gauti, perduoti ir įteikti europinį sąskaitos blokavimo įsakymą ir kitus dokumentus

Antstoliai (lenk. Komornicy sądowi)1.

Antstolių sąrašas ir kontaktiniai duomenys: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-komornika-sadowego

 Pastaba.

Iš esmės europinį sąskaitos blokavimo įsakymą vykdo antstolis (lenk. komornik sądowy), turintis bendrąją jurisdikciją skolininko atžvilgiu, – paprastai tai yra antstolis, kurio jurisdikcijoje yra skolininko gyvenamoji vieta arba registruota buveinė.

Tačiau kreditoriai turi teisę patys pasirinkti antstolį (antstolį pasirinkę kreditoriai kartu su prašymu turi pateikti rašytinį pareiškimą, kad naudojasi šia teise); tam tikrais taisyklėse konkrečiai numatytais atvejais tokiu būdu kreditoriaus pasirinktas antstolis gali atsisakyti patenkinti prašymą.

50 straipsnio 1 dalies f punktas – valdžios institucija, kompetentinga vykdyti europinį sąskaitos blokavimo įsakymą

Antstoliai (lenk. Komornicy sądowi)[1].

Antstolių sąrašas ir kontaktiniai duomenys: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-komornika-sadowego

[1] Iš esmės europinį sąskaitos blokavimo įsakymą vykdo antstolis (lenk. komornik sądowy), turintis bendrąją jurisdikciją skolininko atžvilgiu, – paprastai tai yra antstolis, kurio jurisdikcijoje yra skolininko gyvenamoji vieta arba registruota buveinė.

Tačiau kreditoriai turi teisę patys pasirinkti antstolį (antstolį pasirinkę kreditoriai kartu su prašymu turi pateikti rašytinį pareiškimą, kad naudojasi šia teise); tam tikrais taisyklėse konkrečiai numatytais atvejais tokiu būdu kreditoriaus pasirinktas antstolis gali atsisakyti patenkinti prašymą.

50 straipsnio 1 dalies g punktas –sąlygos, kuriomis gali būti blokuojamos bendros ir kito asmens vardu atidarytos sąskaitos

a) bendros sąskaitos

Remiantis skolininko atžvilgiu išduotu blokavimo įsakymu, skolą galima išieškoti iš bendros skolininko ir trečiųjų asmenų sąskaitos. Paprastai tokio arešto apimtis nustatoma pagal sąskaitos turėtojų (įskaitant skolininką) su banku sudarytą susitarimą dėl sąskaitos tvarkymo. Jeigu susitarime nenurodyta kiekvieno bendros sąskaitos turėtojo dalis arba jeigu skolininkas per vieną savaitę nepateikia susitarimo antstoliui, daroma prielaida, kad sąskaitos turėtojų dalys yra lygios. Nustačius skolininko dalį bendroje sąskaitoje, likusiai daliai areštas netaikomas.

b) kito asmens vardu atidarytos sąskaitos

Kito asmens vardu atidarytoje sąskaitoje (kurioje pagal atskirą susitarimą gali būti laikomos tik tos lėšos, kurias trečiasis asmuo patikėjo sąskaitos turėtojui) esančios lėšos negali būti areštuojamos remiantis įsakymu, išduotu skolininko, kuris yra kito asmens vardu atidarytos sąskaitos turėtojas (atliekantis patikėtinio funkciją), atžvilgiu. Tačiau kito asmens vardu atidarytos sąskaitos areštuoti nedraudžiama, jeigu skolininkas yra asmuo, patikėjęs šias lėšas paskirtajam asmeniui (patikėtojas).

50 straipsnio 1 dalies h punktas – taisyklės, taikomos neareštuotinoms sumoms

– banko sąskaitoje laikomos skolininko lėšos, sudarančios iki 75 proc. minimalaus darbo užmokesčio kiekvieną kalendorinį mėnesį, kurį galioja areštas, negali būti areštuojamos, neatsižvelgiant į šių lėšų šaltinį[1];

– visos skolininko banko sąskaitoje laikomos sumos, kurių šaltinis yra: išlaikymo išmokos; piniginės išmokos, mokamos neveiksmingo sprendimų dėl išlaikymo vykdymo atveju; išmokos šeimai; pašalpos šeimai, priežiūros pašalpos, motinystės pašalpos, išmokos vaikams, kurie prarado abu tėvus; išmokos prižiūrinčiajam asmeniui; socialinės paramos išmokos; reabilitacijos išmokos; išmokos išsilavinimui įgyti; išmokos, pašalpos, lėšos patalpų priežiūrai ir kitos sumos, skiriamos pagal teisės aktus dėl paramos šeimai ir globėjų priežiūros sistemos [2].

 

[1] Minimalusis darbo užmokestis kiekvienais metais būsimiems metams nustatomas Ministrų Tarybos nutarimu. 2023 m. birželio mėn. vidutinis mėnesinis darbo užmokestis buvo 7 333,73 PLN.

[2] 2011 m. birželio 9 d. įstatymas dėl paramos šeimai ir globėjų priežiūros sistemos (Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej)

50 straipsnio 1 dalies i punktas – mokesčiai (jeigu bankai juos ima) už lygiaverčių nacionalinių įsakymų įgyvendinimą arba informacijos apie sąskaitą teikimą ir informacija apie tai, kuri šalis privalo sumokėti tuos mokesčius

Bankas gali imti mokesčius už teisės aktais leidžiamos informacijos, kuriai taikoma banko paslaptis, parengimą, suformulavimą ir perdavimą asmenims, įstaigoms ir institucijoms, taip pat už kitų operacijų (kurios įstatyme nėra konkrečiai nurodytos) vykdymą.

Todėl tokie mokesčiai gali sudaryti dalį blokavimo procedūros, vykdomos remiantis nacionaliniu blokavimo įsakymu, išlaidų (procedūros išlaidos yra visos su minėta procedūra susijusios išlaidos, įskaitant išlaidas, kurias patiria skolų išieškotojas, vykdantis blokavimo įsakymą).

Atitinkamai antstolis gali pareikalauti vykdymo prašiusios šalies, šiuo atveju kreditoriaus, sumokėti avansą nuo minėto mokesčio, o vykdymą pradėti tik tada, kai šis avansas sumokamas.

Antstolis išduoda įsakymą tik dėl blokavimo procedūros išlaidų sumos ir pateikia jį teismui.

Sprendime, kuriuo užbaigiamas procesas pagrindinėje byloje, teismas savo iniciatyva nurodo, kuri šalis galiausiai privalės padengti blokavimo procedūros išlaidas. Tačiau dėl vėliau atsirandančių blokavimo procedūros išlaidų šalies prašymu sprendžia blokavimo įsakymą išdavęs teismas. Jeigu sprendimas išduoti blokavimo įsakymą buvo priimtas prieš pradedant procesą pagrindinėje byloje ir kreditorius nesilaikė jam pradėti nustatyto termino, skolininkas per dvi savaites nuo šio termino pabaigos gali prašyti priteisti bylinėjimosi išlaidas. Per minėtą laikotarpį kreditorius gali pateikti tokį prašymą, jeigu jis nesiėmė veiksmų dėl to, kad skolininkas patenkino reikalavimą.

50 straipsnio 1 dalies j punktas – valdžios institucijų arba kitų įstaigų, dalyvaujančių tvarkant arba vykdant blokavimo įsakymą, imamų mokesčių tarifą arba kitą taisyklių rinkinį, pagal kuriuos nustatomi taikytini mokesčiai

a) 50 PLN mokestis už prašymą gauti informaciją apie sąskaitą, nusiųstą teisingumo ministrui pagal reglamento 14 straipsnį.

Pastaba. Mokestis mokamas pervedant lėšas į Teisingumo ministerijos einamąją sąskaitą.

Sąskaitos Nr. (NRB): Narodowy Bank Polski O/O Warsaw 77 1010 1010 0400 1922 3100 0000.

Pirmiau nurodytos sąskaitos duomenys, reikalingi pervedimams iš užsienio:

IBAN: PL 77 1010 1010 0400 1922 3100 0000.

BIC: NBPL PLPW.

Mokesčio sumokėjimo įrodymas turi būti pridėtas prie prašymo gauti informaciją apie sąskaitą. Veiksmų, kad gautų informaciją, teisingumo ministras imsis tik tada, kai šis mokestis bus sumokėtas.

b) 2018 m. vasario 28 d. Antstolių išlaidų įstatymo 31 straipsnyje nustatyta:

1. Nustatytas mokestis už prašymą vykdyti piniginį reikalavimą arba europinį sąskaitos blokavimo įsakymą yra 300 PLN. 

2. Jeigu vykdomas piniginis reikalavimas arba europinis sąskaitos blokavimo įsakymas, antstolis iš pareiškėjo ima proporcingą mokestį, lygų 10 % turto, kuris yra vykdymo užtikrinimo objektas, vertės. Iš mokesčio atimama pagal 1 dalį renkamo mokesčio suma. Jeigu ekspertui reikia nustatyti turto, kuris yra vykdymo užtikrinimo objektas, vertę, antstolis prašo kreditoriaus iš anksto sumokėti išlaidas, susijusias su eksperto nuomonės gavimu. To nepadarius, 1964 m. lapkričio 17 d. Civilinio proceso kodekso 824 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytas procesas nutraukiamas praėjus vienam mėnesiui. 

2a. Jeigu procesas dėl piniginio reikalavimo arba europinio sąskaitos blokavimo įsakymo vykdymo nutraukiamas kreditoriaus prašymu arba pagal 1964 m. lapkričio 17 d. Civilinio proceso kodekso 824 straipsnio 1 dalies 4 punktą, kreditoriui taikomas proporcingas mokestis, lygus 5 % turto, kuris yra vykdymo užtikrinimo objektas, vertės. Tačiau jei kreditorius įrodo, kad proceso nutraukimo priežastis yra susijusi su skolininko pareigos įvykdymu, kreditoriui taikomas proporcingas mokestis, lygus 2 % turto, kuris yra vykdymo užtikrinimo objektas, vertės.

Pastaba:

Pateikdamas antstoliui prašymą dėl piniginio reikalavimo vykdymo, kreditorius privalo sumokėti 300 PLN mokestį. Tik sumokėjus nustatytą mokestį antstolis gali imtis veiksmų, kad užtikrintų kreditoriaus reikalavimo vykdymą. Jeigu kreditorius nesumoka mokesčio po to, kai per nustatytą terminą antstolis to paprašo pirmą kartą, vykdymo užtikrinimo institucija prašymą grąžina.

50 straipsnio 1 dalies k punktas – lygiaverčių nacionalinių įsakymų eiliškumas (jei yra nustatytas)

Banko sąskaitos areštas remiantis nacionaliniu blokavimo įsakymu neužkerta kelio kitam tos pačios sąskaitos areštui remiantis vėlesniu nacionaliniu blokavimo įsakymu. Areštų, grindžiamų nacionaliniais blokavimo įsakymais, eilės tvarka neturi įtakos būsimam vykdymui.

Banko sąskaitos areštas remiantis nacionaliniu blokavimo įsakymu taip pat nedraudžia vėliau areštuoti tos pačios sąskaitos remiantis vykdomuoju dokumentu ar išieškoti iš šios sąskaitos remiantis minėtu dokumentu. Jeigu toks vykdymas pradedamas ir iš sąskaitoje laikomos sumos ne iki galo patenkinami reikalavimai, kuriems taikomas vykdomasis dokumentas ir nacionalinis blokavimo įsakymas, kreditorius, turintis nacionalinį blokavimo įsakymą, gali dalyvauti paskirstant išieškotą sumą. Tokiam kreditoriui priskirtina suma pervedama į specialią indėlio sąskaitą, iš kurios ji gali būti sumokėta pateikus atitinkamą vykdomąjį dokumentą.

50 straipsnio 1 dalies l punktas – teismas arba vykdymo institucija, kompetentingi taikyti teisės gynimo priemones

Jurisdikciją turi apylinkės teismas (lenk. sąd rejonowy) arba apygardos teismas (sąd okręgowy), kuris turėtų jurisdikciją nagrinėti bylą pirmąja instancija. Jeigu kompetentingo teismo neįmanoma nustatyti, jurisdikciją turi teismas, kurio apylinkėje turi būti vykdomas europinis sąskaitos blokavimo įsakymas, arba, jeigu tuo pagrindu kompetentingo teismo nustatyti negalima arba jeigu europinis sąskaitos blokavimo įsakymas turi būti vykdomas skirtingų teismų apylinkėse, kompetentingas teismas yra Varšuvos apylinkės teismas.

Teismų pavadinimai ir kontaktiniai duomenys: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-wybrany-sad-powszechny

50 straipsnio 1 dalies m punktas – teismai, kuriems teikiamas skundas, ir terminas tokiems skundams pateikti (jei toks yra)

Apygardų teismai (lenk. sądy okręgowe) (per apylinkių teismus (sądy rejonowe), kurių sprendimas apskųstas pagal 34 straipsnį ir kurie yra kompetentingi išduoti blokavimo įsakymą). Apeliaciniai teismai (per apygardų teismus, kurių sprendimas apskųstas pagal 34 straipsnį ir kurie yra kompetentingi išduoti blokavimo įsakymą).

Teismų pavadinimai ir kontaktiniai duomenys: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-wybrany-sad-powszechny 

Skundas (lenk. zażalenie) gali būti paduodamas per septynias dienas nuo nutarties, priimtos išnagrinėjus prašymą, pateiktą pagal reglamento 33, 34 arba 35 straipsnį [1], įteikimo. 

[1] Jeigu (nors taip atsitinka labai retai) nutartis buvo priimta per teismo posėdį ir šalis nepareikalavo įteikti nutarties per nustatytą terminą (septynias dienas nuo nutarties priėmimo), septynių dienų terminas apeliaciniam skundui pateikti skaičiuojamas nuo nutarties priėmimo dienos.

50 straipsnio 1 dalies n punktas – teismo mokesčiai

Už europinio sąskaitos blokavimo įsakymo pateikimą, pakeitimą arba atšaukimą mokamas 100 PLN žyminis mokestis.

50 straipsnio 1 dalies o punktas – priimtinos dokumentų vertimų kalbos

Nenumatyta jokios kitos kalbos, išskyrus lenkų kalbą.

Praneškite apie techninę ir (arba) turinio problemą arba pateikite atsiliepimų apie šį puslapį