Articolul 50 alineatul (1) litera (a) – Instanțele competente pentru emiterea ordonanței asigurătorii europene de indisponibilizare a conturilor bancare
În cadrul procedurilor pentru emiterea unei ordonanțe asigurătorii europene de indisponibilizare a conturilor bancare, instanțele competente sunt instanța districtuală (sąd rejonowy) sau instanța regională (sąd okręgowy) care ar fi competentă să soluționeze cauza în primă instanță. În cazul în care instanța competentă nu poate fi stabilită, competența aparține instanței în a cărei circumscripție urmează să fie executată ordonanța asigurătorie europeană de indisponibilizare a conturilor bancare sau, în cazul în care instanța competentă nu poate fi stabilită pe această bază sau în cazul în care ordonanța asigurătorie europeană de indisponibilizare a conturilor bancare urmează să fie executată în circumscripțiile unor instanțe diferite, instanța competentă este instanța districtuală din Varșovia.
Denumirea și datele de contact ale instanțelor: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-wybrany-sad-powszechny
Articolul 50 alineatul (1) litera (b) – Autoritatea desemnată ca fiind competentă pentru obținerea informațiilor privind contul bancar
Autoritatea competentă este:
Ministerul Justiției
Departamentul pentru Cooperare Internațională și Drepturile Omului (Departament Współpracy Międzynarodowej i Praw Człowieka)
Al. Ujazdowskie 11
00-950 Warszawa
Tel: +48 22 23 90 870
Email: sekretariat.dwmpc@ms.gov.pl
Notă: Cererea de obținere a informațiilor privind contul bancar trebuie făcută în scris și trimisă prin poștă la adresa de mai sus. Dovada plății taxei trebuie anexată la cererea de obținere a informațiilor privind contul bancar. O cerere de obținere de informații privind contul bancar transmisă ministrului justiției în temeiul articolului 14 din regulament trebuie să specifice următoarele informații privind debitorul:
a) dacă debitorul este o persoană fizică:
— prenumele și numele (obligatoriu).
Printre elementele opționale care trebuie furnizate se numără:
— numărul național personal de identificare (PESEL) sau, în absența unui număr PESEL, numărul pașaportului sau al cărții de identitate
și/sau
— data nașterii și adresa,
în funcție de care dintre informațiile opționale de mai sus sunt disponibile.
b) dacă debitorul este o persoană juridică sau o altă entitate organizațională (nu este o persoană juridică, dar are personalitate juridică): denumirea completă (obligatorie), numărul din Registrul judiciar național (KRS) sau numărul de identificare fiscală (NIP) ori numărul din Registrul economic național (REGON) sau, în lipsa acestuia, un număr dintr-un alt registru relevant în care organismul este înregistrat și sediul său social.
Articolul 50 alineatul (1) litera (c) – Metodele de obținere a informațiilor privind contul bancar
Ministrul justiției, în calitate de autoritate competentă, obține informații privind conturile bancare dintr-un registru central de conturi care, la cererea ministrului, colectează astfel de informații de la toate băncile care își desfășoară activitatea în Polonia și le agregă pentru ministru.
Articolul 50 alineatul (1) litera (d) – Instanțele la care se poate introduce calea de atac împotriva refuzului de a emite o ordonanță asigurătorie europeană de indisponibilizare a conturilor bancare
Instanțele regionale (sądy okręgowe) [prin intermediul instanțelor districtuale (sądy rejonowe)] – în cazul ordonanțelor asigurătorii europene de indisponibilizare a conturilor bancare emise de instanțele districtuale, și curțile de apel (prin intermediul instanțelor regionale) – în cazurile ordonanțelor asigurătorii europene de indisponibilizare a conturilor bancare emise de instanțele regionale.
Denumirea și datele de contact ale instanțelor: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-wybrany-sad-powszechny
Articolul 50 alineatul (1) litera (e) – Autoritățile desemnate ca fiind competente pentru primirea, transmiterea și notificarea sau comunicarea ordonanței asigurătorii europene de indisponibilizare a conturilor bancare și a altor documente
Executori judecătorești (komornicy sądowi)1.
Lista și datele de contact ale executorilor judecătorești: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-komornika-sadowego
N.B.:
În principiu, o ordonanță asigurătorie europeană de indisponibilizare a conturilor bancare este executată de către executorul judecătoresc (komornik sądowy) cu competență generală asupra debitorului, care este, în general, executorul judecătoresc în a cărui jurisdicție se află reședința sau sediul social al debitorului.
Cu toate acestea, creditorii au dreptul de a alege ei înșiși un executor judecătoresc (creditorii care optează în acest sens trebuie să anexeze la cererea lor o declarație scrisă conform căreia se prevalează de acest drept); În anumite cazuri prevăzute în mod special de norme, executorul judecătoresc ales în acest mod de creditor poate refuza solicitarea.
Articolul 50 alineatul (1) litera (f) – Autoritatea competentă pentru executarea ordonanței asigurătorii europene de indisponibilizare a conturilor bancare
Executori judecătorești (Komornicy sądowi)[1].
Lista și datele de contact ale executorilor judecătorești: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-komornika-sadowego
[1] În principiu, o ordonanță asigurătorie europeană de indisponibilizare a conturilor bancare este executată de către executorul judecătoresc (komornik sądowy) cu competență generală asupra debitorului, care este, în general, executorul judecătoresc în a cărui jurisdicție se află reședința sau sediul social al debitorului.
Cu toate acestea, creditorii au dreptul de a alege ei înșiși un executor judecătoresc (creditorii care optează în acest sens trebuie să anexeze la cererea lor o declarație scrisă conform căreia se prevalează de acest drept); În anumite cazuri prevăzute în mod special de norme, executorul judecătoresc ales în acest mod de creditor poate refuza solicitarea.
Articolul 50 alineatul (1) litera (g) – Măsura în care conturile comune și cele ale mandatarilor pot fi indisponibilizate
a) Conturi comune
Pe baza unei ordonanțe asigurătorii emise împotriva debitorului, este posibilă punerea sub sechestru a unei datorii dintr-un cont comun deținut pentru debitor și pentru terți. Ca regulă generală, domeniul de aplicare al unui astfel de sechestru este determinat de acordul care reglementează funcționarea contului deschis de titularii de cont (inclusiv de debitor) la bancă. În cazul în care acordul nu specifică procentul deținut de fiecare titular al unui cont comun sau în cazul în care debitorul nu prezintă acordul executorului judecătoresc în termen de o săptămână, se presupune că procentele deținute titularii de cont sunt egale. După stabilirea procentului debitorului într-un cont comun, partea rămasă este scutită de sechestru.
b) Conturile mandatarilor
Fondurile dintr-un cont de mandatar (în care pot fi deținute numai fondurile încredințate titularului contului de către un terț – pe baza unui acord separat) nu pot fi puse sub sechestru pe baza unui ordin emis împotriva unui debitor care este titularul contului de mandatar (în calitate de fiduciar). Cu toate acestea, punerea sub sechestru a unui cont de mandatar nu este exclusă în cazul în care debitorul este persoana care a încredințat aceste fonduri mandatarului (în calitate de constituitor).
Articolul 50 alineatul (1) litera (h) – Normele aplicabile cuantumurilor exceptate de la înființarea unui sechestru
- fondurile debitorului deținute într-un cont bancar de până la 75 % din salariul minim în fiecare lună calendaristică în care are loc punerea sub sechestru sunt exceptate de la sechestru, indiferent de sursa fondurilor respective [1]
- toate sumele deținute în contul bancar al debitorului provenind din: întreținere; prestații în numerar plătite în cazul executării ineficace a ordinelor de întreținere; indemnizații familiale; alocații familiale, alocații de îngrijire, alocații de maternitate, alocații pentru copiii care și-au pierdut ambii părinți; alocațiile pentru îngrijitori; prestații de asistență socială; ajutoare pentru reabilitare; alocații școlare; prestațiile, alocațiile, fondurile pentru întreținerea spațiilor și alte sume acordate în temeiul legislației privind ajutorul familial și sistemul de îngrijire a copiilor sunt scutite de sechestru [2].
[1] Salariul minim este stabilit anual pentru anul următor printr-un regulament al Consiliului de Miniștri. Salariul mediu lunar în iunie 2023 a fost de 7 333,73 PLN.
[2] Legea din 9 iunie 2011 privind sprijinul familial și sistemul de plasament familial (Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej)
Articolul 50 alineatul (1) litera (i) – Taxele, dacă sunt percepute de bănci, pentru punerea în aplicare a ordonanțelor naționale echivalente sau pentru furnizarea de informații privind contul bancar, precum și informații referitoare la partea căreia îi revine obligația de a plăti taxele respective
O bancă poate percepe taxe pentru pregătirea, elaborarea și transmiterea informațiilor care intră sub incidența secretului bancar autorizate prin lege către persoane, organisme și instituții, precum și pentru efectuarea altor operațiuni (care nu sunt menționate în mod expres în lege).
Prin urmare, astfel de taxe pot face parte din costurile procedurii asigurătorii desfășurate pe baza ordonanței asigurătorii naționale (costurile procedurii sunt toate costurile care decurg din această procedură, inclusiv costurile recuperatorului de creanțe implicat în executarea ordonanței asigurătorii).
În consecință, executorul judecătoresc poate solicita un avans din onorariul menționat mai sus părții care a solicitat executarea – în acest caz, creditorul, condiționând executarea de plata acesteia.
Executorul judecătoresc emite o ordonanță numai cu privire la cuantumul costurilor procedurii asigurătorii și le transmite instanței.
Instanța decide din oficiu care parte suportă, în cele din urmă, cheltuielile de judecată aferente procedurii asigurătorii în hotărârea prin care se finalizează judecata în acțiunea principală. Cu toate acestea, costurile procedurii asigurătorii care apar ulterior sunt decise, la cererea părții, de către instanța care a emis ordonanța asigurătorie. În cazul în care decizia de acordare a ordonanței asigurătorii a fost emisă înainte de începerea procedurii principale, iar creditorul nu a respectat termenul stabilit pentru începerea acesteia, debitorul poate, în termen de două săptămâni de la expirarea acestui termen, să solicite plata cheltuielilor de judecată. În perioada respectivă, creditorul poate depune o astfel de cerere în cazul în care nu a continuat acțiunea deoarece debitorul i-a satisfăcut cererea.
Articolul 50 alineatul (1) litera (j) – Baremul taxelor sau alt set de norme de stabilire a taxelor percepute de orice autoritate sau alt organism implicat în prelucrarea sau în executarea ordonanței asigurătorii
a) o taxă de 50 PLN pentru cererea de obținere de informații privind contul bancar trimisă ministrului justiției în temeiul articolului 14 din regulament.
Notă: Taxa se plătește prin transfer în contul curent al Ministerului Justiției.
Contul nr. (NRB): Narodowy Bank Polski O/O Warsaw 77 1010 1010 0400 1922 3100 0000.
Detalii privind contul de mai sus necesare pentru transferurile din străinătate:
Cod IBAN: PL 77 1010 1010 0400 1922 3100 0000.
Cod BIC: NBPL PLPW.
Dovada plății taxei trebuie anexată la cererea de obținere a informațiilor privind contul bancar. Ministrul justiției va lua măsuri pentru a obține informațiile numai după achitarea acestei taxe.
b) în temeiul articolului 31 din Legea privind executorii judecătorești privați din 28 februarie 2018:
1. Taxa fixă pentru o cerere de executare a unei creanțe monetare sau a unei ordonanțe asigurătorii europene de indisponibilizare a conturilor bancare este de 300 PLN.
2. Dacă se execută o creanță monetară sau o ordonanță asigurătorie europeană, executorul judecătoresc percepe solicitantului o taxă proporțională echivalentă cu10 % din valoarea activelor care fac obiectul executării. Taxa se reduce cu cuantumul perceput în temeiul alineatului (1). Dacă este necesar ca valoarea activelor care fac obiectul executării să fie evaluată de un expert, executorul judecătoresc solicită creditorului să efectueze o plată în avans pentru obținerea avizului unui expert. Dacă nu se plătește avansul, procedurile menționate la articolul 824 alineatul (1) punctul (4) din Codul de Procedură Civilă din 17 noiembrie 1964 se încheie după o lună.
2a. Dacă procedurile de executare a unei creanțe monetare sau a unei ordonanțe asigurătorii europene de indisponibilizare a conturilor bancare sunt întrerupte la cererea creditorului sau în conformitate cu articolul 824 alineatul (1) punctul (4) din Codul de Procedură civilă din 17 noiembrie 1964, creditorului i se percepe o taxă proporțională echivalentă cu 5 % din valoarea activelor care fac obiectul executării. Cu toate acestea, dacă creditorul demonstrează că motivul întreruperii procedurilor este legat de îndeplinirea obligației de către debitor, creditorului i se percepe o taxă proporțională echivalentă cu 2 % din valoarea activelor care fac obiectul executării.
Notă:
Atunci când depune o cerere de executare a unei creanțe monetare la executorul judecătoresc, creditorului i se solicită achitarea unei taxe de 300 PLN. Executorul judecătoresc poate întreprinde măsuri de executare a creanței creditorului numai după ce taxa fixă a fost achitată. În cazul în care creditorul nu achită taxa nici după ce i s-a solicitat acest lucru o primă dată de către executorul judecătoresc într-un termen dat. autoritatea de executare returnează cererea.
Articolul 50 alineatul (1) litera (k) – Ordinea de prioritate, dacă este cazul, a ordonanțelor naționale echivalente
Punerea sub sechestru a unui cont bancar pe baza unei ordonanțe asigurătorii naționale nu exclude un alt sechestru asupra aceluiași cont pe baza unei ordonanțe asigurătorii naționale ulterioare. Ordonanța de punere sub sechestru pe baza ordonanțelor asigurătorii naționale nu are nicio incidență asupra executării viitoare.
Punerea sub sechestru a unui cont bancar în temeiul unei ordonanțe asigurătorii naționale nu împiedică nici punerea sub sechestru ulterior a aceluiași cont pe baza unui titlu executoriu sau executarea din acest cont în temeiul titlului respectiv. În cazul în care începe o astfel de executare și suma deținută în cont nu satisface integral creanțele vizate de titlul executoriu și de ordonanța asigurătorie națională, creditorul care deține ordonanța asigurătorie națională poate participa la distribuirea sumei obținute în urma executării. Suma care poate fi atribuită unui astfel de creditor în urma distribuirii este plasată într-un cont special de depozit, putând fi plătită [creditorului] la prezentarea titlului executoriu relevant.
Articolul 50 alineatul (1) litera (l) – Instanțele sau autoritatea de executare competente pentru acordarea unei căi de atac
Competența aparține instanței districtuale (sąd rejonowy) sau instanței regionale (sąd okręgowy), care ar avea competența de a soluționa cauza în primă instanță. În cazul în care instanța competentă nu poate fi stabilită, competența aparține instanței în a cărei circumscripție urmează să fie executată ordonanța asigurătorie europeană de indisponibilizare a conturilor bancare sau, în cazul în care instanța competentă nu poate fi stabilită pe această bază sau în cazul în care ordonanța asigurătorie europeană de indisponibilizare a conturilor bancare urmează să fie executată în circumscripțiile unor instanțe diferite, instanța competentă este instanța districtuală din Varșovia.
Denumirea și datele de contact ale instanțelor: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-wybrany-sad-powszechny
Articolul 50 alineatul (1) litera (m) – Instanțele la care trebuie introdusă o cale de atac și termenul, dacă este prevăzut, pentru introducerea căii de atac
Instanțele regionale (sądy okręgowe) [prin intermediul instanțelor districtuale (sądy rejonowe) împotriva hotărârilor cărora a fost introdusă o cale de atac în temeiul articolului 34 și care sunt competente să emită o ordonanță asigurătorie]. Curțile de apel (prin intermediul instanțelor regionale împotriva deciziilor cărora a fost introdusă o cale de atac în temeiul articolului 34 și care sunt competente să emită o ordonanță asigurătorie).
Denumirea și datele de contact ale instanțelor: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-wybrany-sad-powszechny
O cale de atac (zażalenie) poate fi introdusă în termen de șapte zile lucrătoare de la notificarea sau comunicarea unei ordonanțe emise în urma examinării unei cereri depuse în temeiul articolului 33, al articolului 34 sau al articolului 35 din regulament [1].
[1] În cazul în care – deși acest lucru se întâmplă foarte rar – a fost emisă o ordonanță în cadrul unei ședințe de judecată, iar o parte nu a solicitat notificarea sau comunicarea ordonanței în termenul prevăzut (șapte zile de la emiterea ordonanței), termenul de șapte zile pentru introducerea unei căi de atac se calculează de la data emiterii ordonanței.
Articolul 50 alineatul (1) litera (n) – Taxele judiciare
Pentru depunerea, modificarea sau retragerea unei ordonanțe asigurătorii europene de indisponibilizare a conturilor bancare se plătește o taxă judiciară de 100 PLN.
Articolul 50 alineatul (1) litera (o) – Limbile acceptate pentru traducerea documentelor
Nu este prevăzută nicio altă limbă decât limba polonă.