Artikel 50, stk. 1, litra a) – Retter, der er kompetente til at udstede en europæisk kontosikringskendelse
Det er retten i første instans (sąd rejonowy) eller den regionale domstol (sąd okręgowy), der har kompetence til at udstede en europæisk kontosikringskendelse. Her påkendes sagen i første instans. Er det ikke muligt at finde frem til denne ret/domstol, har den ret, i hvis retskreds den europæiske kontosikringskendelse skal fuldbyrdes, kompetence i sagen. Hvis det heller ikke er muligt at finde frem til den kompetente ret på dette grundlag, eller hvis den europæiske kontosikringskendelse skal fuldbyrdes i mere end én domstols retskreds, ligger kompetencen hos retten i første instans i Warszawa (sąd rejonowy dla m.st. Warszawy).
Domstolenes navne og kontaktoplysninger: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-wybrany-sad-powszechny
Artikel 50, stk. 1, litra b) - Myndighed, der er udpeget som kompetent til at indhente kontooplysninger
Kompetent myndighed:
Ministerstwo Sprawiedliwości (justitsministeriet)
Departament Współpracy Międzynarodowej i Praw Człowieka (kontoret for internationalt samarbejde og menneskerettigheder)
Al. Ujazdowskie 11
00-950 Warszawa
Tlf.: +48 22 23 90 870
e-mail: sekretariat.dwmpc@ms.gov.pl
Bemærk: Anmodninger om oplysninger skal fremsættes skriftligt og sendes pr. post til ovennævnte adresse. Anmodningerne skal ledsages af dokumentation for betaling af den tilknyttede afgift. I anmodningen om oplysninger til justitsministeren i henhold til forordningens artikel 14 skal skyldner identificeres ved angivelse af følgende oplysninger:
a) Hvis skyldner er en fysisk person:
- efternavn og fornavn(e) som obligatoriske oplysninger.
Følgende kan endvidere valgfrit angives:
- PESEL-identifikationsnummeret eller, hvis et sådant ikke findes, pas- eller ID-kortnummeret
eller
- fødselsdato og adresse
alt efter hvilke af de ovenstående valgfri oplysninger den anmodende part råder over.
b) Hvis skyldner er en juridisk person eller en anden organisatorisk enhed (der ikke er en juridisk person, men som har rets- og handleevne): skyldnerens fulde navn (obligatorisk), nationale retsregisternummer (KRS) eller skatteidentifikationsnummer (NIP) eller nummer i det nationale officielle virksomhedsregister (REGON) eller, hvis et sådant ikke foreligger, nummer i et andet relevant register, hvor enheden er registreret, og vedtægtsmæssige hjemsted.
Artikel 50, stk. 1, litra c) – Metoder til at indhente kontooplysninger
Justitsministeren henter som informationsmyndighed bankkontooplysningerne fra det centrale bankkontoregister (Centralna informacja o rachunkach), som efter anmodning fra ministeren indhenter disse oplysninger fra alle banker, der driver virksomhed i Polen, og udarbejder en informationsrapport til ministeren.
Artikel 50, stk. 1, litra d) – Retter, for hvilke et afslag på at udstede en europæisk kontosikringskendelse kan indbringes
De regionale domstole (sądy okręgowe) via retterne i første instans (sądy rejonowe) med hensyn til de europæiske kontosikringskendelser udstedt af retterne i første instans og appeldomstolene (sądy apelacyjne) via de regionale domstole med hensyn til de europæiske kontosikringskendelser udstedt af de regionale domstole.
Domstolenes navne og kontaktoplysninger: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-wybrany-sad-powszechny
Artikel 50, stk. 1, litra e) – Myndigheder, der er udpeget som kompetente til at modtage, fremsende og forkynde europæiske kontosikringskendelser og andre dokumenter
Fogederne (komornicy sądowi)1.
Liste over og kontaktoplysninger for fogeder: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-komornika-sadowego
BEMÆRK:
Den foged, der har kompetence til at fuldbyrde en europæisk kontosikringskendelse, er som hovedregel fogeden i skyldnerens primære retskreds, dvs. i princippet den kompetente foged på skyldners bopælssted eller hjemsted.
Fordringshaver har imidlertid ret til at henvende sig til en foged efter eget valg (i dette tilfælde indgiver han/hun sammen med anmodningen en skriftlig erklæring om udøvelse af sin ret til at vælge foged). I visse tilfælde, der specifikt er fastsat ved lov, kan den foged, som fordringshaver har udpeget på denne måde, imidlertid afvise anmodningen.
Artikel 50, stk. 1, litra f) – Myndighed, der har kompetence til at fuldbyrde europæiske kontosikringskendelser
Fogeder (komornicy sądowi)[1].
Liste over og kontaktoplysninger for fogeder: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-komornika-sadowego
[1] Den foged, der har kompetence til at fuldbyrde en europæisk kontosikringskendelse, er som hovedregel fogeden i skyldnerens primære retskreds, dvs. i princippet den kompetente foged på skyldners bopælssted eller hjemsted.
Fordringshaver har imidlertid ret til at henvende sig til en foged efter eget valg (i dette tilfælde indgiver han/hun sammen med anmodningen en skriftlig erklæring om udøvelse af sin ret til at vælge foged). I visse tilfælde, der specifikt er fastsat ved lov, kan den foged, som fordringshaver har udpeget på denne måde, imidlertid afvise anmodningen.
Artikel 50, stk. 1, litra g) – I hvilket omfang kan fælles konti og forvaltningskonti sikres?
a) Fælles konti
På grundlag af en sikringskendelse udstedt mod skyldneren kan der gøres udlæg i fordringer på en fælles konto tilhørende skyldner og en tredjepart. Dette udlægs omfang bestemmes normalt af den kontoaftale, som kontohaverne (herunder skyldner) har indgået med banken. Hvis den enkelte kontohavers andel af kontoen ikke fremgår af aftalen, eller hvis skyldneren ikke fremsender aftalen til fogeden inden for en uge, formodes det, at kontohavernes kontoandele er lige store. Efter fastlæggelse af skyldners andel af den fælles konto kan der ikke længere gøres udlæg i de resterende andele.
b) Forvaltningskonti
Der kan ikke gøres udlæg i midler på en forvaltningskonto (det er udelukkende kontohaverens midler, der sættes ind på denne konto på grundlag af en særskilt aftale) på grundlag af tvangsfuldbyrdelse mod skyldneren, når denne er indehaver af forvaltningskontoen (befuldmægtiget). På den anden side er der intet til hinder for at gøre udlæg i midler på en forvaltningskonto, hvis skyldner er den person, der har overdraget disse midler til den befuldmægtigede (hvis skyldneren er fuldmagtsgiveren).
Artikel 50, stk. 1, litra h) – Regler, der finder anvendelse på beløb, der ikke kan gøres udlæg i
– Skyldners indeståender på en bankkonto er – uanset kilden – fritaget for udlæg i op til 75 % af mindstelønnen for hver kalendermåned, hvor udlægget finder anvendelse [1].
– Der kan ikke gøres udlæg i følgende indeståender på skyldners bankkonto: midler baseret på underholds- og forsørgerpligt, kontantydelser, der udbetales i tilfælde af mangelfuld opfyldelse af underholdspligten, familieydelser, børnetilskud, plejeydelser, fødselsydelser eller ydelser til forældreløse børn, ydelser til plejere, sociale ydelser, integrationsydelser, forældreydelser, boligydelser, -tilskud, -støtte og andre beløb, der ydes på grundlag af bestemmelser om familiestøtte og plejefamiliesystemet [2].
[1] Mindstelønnen fastsættes hvert år for det følgende år ved en bekendtgørelse fra ministerrådet. Den gennemsnitlige månedlige indkomst var i juni 2023 på 7 333,73 PLN.
[2] Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Artikel 50, stk. 1, litra i) – Gebyrer, der opkræves af banker for gennemførelse af tilsvarende nationale kendelser eller for afgivelse af kontooplysninger, og oplysning om, hvem der skal betale disse gebyrer
Bankerne kan opkræve gebyrer for klargøring, behandling og videregivelse af oplysninger, der er omfattet af bankhemmeligheden, fra personer, offentlige myndigheder og institutioner, der er bemyndiget ved lov, samt for gennemførelse af andre handlinger (som ikke udtrykkeligt er fastsat ved lov).
Disse gebyrer kan således indgå i omkostningerne i forbindelse med den sikringssag, der gennemføres på grundlag af et nationalt sikkerhedsdokument (omkostningerne i forbindelse med sikringssagen er alle omkostninger i forbindelse med denne sag, herunder fogedgebyrer i forbindelse med fuldbyrdelsen af sikringskendelsen).
Fogeden kan derfor kræve et forskud på de ovennævnte omkostninger betalt af den anmodende part i sagen, dvs. i det foreliggende tilfælde fordringshaver, ved at gøre fuldbyrdelsen af fogedens dokumenter betinget af betalingen af dette forskud.
Fogeden træffer kun afgørelse om størrelsen af omkostningerne i forbindelse med sikringssagen og fremsender afgørelsen til retten.
Retten træffer af egen drift en afgørelse om, hvilken part der i sidste ende skal betale omkostningerne i forbindelse med sikringssagen. Denne afgørelse udgør afslutningen på hovedsagen. På den anden side er den ret, der efter anmodning fra en part har kompetence til at træffe afgørelse om omkostningerne i forbindelse med den efterfølgende sikringssag, den ret, der har udstedt sikringskendelsen. Hvis sikringskendelsen blev udstedt forud for indledningen af hovedsagen, og fordringshaver ikke har overholdt fristen for dens indledning, kan skyldner senest to uger efter udløbet af denne frist indgive en anmodning om tilbagebetaling af omkostningerne. Fordringshaver har mulighed for at indgive samme anmodning inden for denne frist, hvis denne ikke har anlagt sag, idet skyldner har fyldestgjort sit krav.
Artikel 50, stk. 1, litra j) – Skalaen for de gebyrer eller det andet sæt regler, der fastsætter de gældende gebyrer, som opkræves af en myndighed eller et andet organ, der er involveret i behandling eller fuldbyrdelse af kontosikringskendelser
a) En afgift på 50 PLN pr. anmodning om oplysninger stilet til justitsministeren i henhold til forordningens artikel 14.
Bemærk: Denne afgift skal indbetales ved overførsel til justitsministeriets løbende konto.
Kontonummer (NRB): Narodowy Bank Polski O/O Warszawa 77 1010 1010 0400 1922 3100 0000.
Kontooplysninger til brug ved overførsler fra udlandet:
IBAN-nummer: PL 77 1010 1010 0400 1922 3100 0000.
BIC: NBPL PLPW.
Anmodningerne om oplysninger skal ledsages af dokumentation for betaling af den tilknyttede afgift. Justitsministeren påbegynder først processen med at indhente oplysninger, efter betaling er sket.
b) Artikel 31 i lov af 28. februar 2018 om fogedhonorarer har følgende ordlyd:
1. Det faste gebyr for en anmodning om fuldbyrdelse af en retsikrende beslutning til sikring af et pengekrav eller en europæisk kontosikringskendelse er på 300 PLN.
2. I tilfælde af fuldbyrdelse af en retsikrende beslutning med henblik på sikring af et pengekrav eller en europæisk kontosikringskendelse opkræver fogeden et gebyr svarende til 10 % af værdien af de aktiver, der er dækket af sikkerhedsstillelsen. Dette gebyr nedsættes med størrelsen af den afgift, der opkræves i henhold til stk. 1. Hvis værdiansættelsen af de aktiver, der er dækket af sikkerhedsstillelsen, kræver en sagkyndig udtalelse, anmoder fogeden kreditor om et forskud på de dermed forbundne udgifter. Hvis forskuddet ikke udbetales, er fristen for at henlægge sagen som omhandlet i artikel 824, stk. 1, (4), i lov af 17. november 1964 (herefter "den civile retsplejelov") en måned.
2a. Hvis proceduren med henblik på fuldbyrdelse af en retsikrende beslutning med henblik på sikring af et pengekrav eller af en europæisk kontosikringskendelse afbrydes efter anmodning fra kreditor eller i henhold til artikel 824, stk. 1, (4), i den civile retsplejelov af 17. november 1964, modtager kreditor et forholdsmæssigt beløb svarende til 5 % af værdien af den ydelse, som sikringen vedrører. Hvis kreditor imidlertid godtgør, at årsagen til afbrydelsen af sagen er knyttet til debitors opfyldelse af forpligtelsen, skal han betale et beløb svarende til 2 % af den ydelse, som kontosikringskendelsen vedrører.
Bemærk:
Når kreditor indgiver en anmodning om tvangsfuldbyrdelse af en arrest til en foged, skal han betale en afgift på 300 PLN. Det er først efter betaling af denne faste afgift, at fogeden kan tage skridt til at efterkomme kreditors anmodning. Hvis kreditor ikke betaler afgiften efter at have indbragt sagen for fogeden inden for den fastsatte frist, afviser fuldbyrdelsesmyndigheden anmodningen.
Artikel 50, stk. 1, litra k) – Er tilsvarende nationale kendelser tildelt en rang?
Udlæg i en bankkonto på grundlag af en national sikringskendelse er ikke til hinder for efterfølgende udlæg i samme konto i henhold til en anden national sikringskendelse. Udlæg på grundlag af nationale kendelser er ikke af relevans for den fremtidige fuldbyrdelse.
Udlæg i en bankkonto i henhold til en national sikringskendelse er heller ikke til hinder for efterfølgende udlæg i samme konto på grundlag af et fuldbyrdelsesdokument eller proceduren for tvangsinddrivelse fra denne konto i henhold til sidstnævnte dokument. Hvis der indledes en sådan fuldbyrdelsesprocedure, og beløbet på kontoen er utilstrækkeligt til fuldt ud at inddrive de fordringer, der er omfattet af fuldbyrdelsesdokumentet og den nationale sikringskendelse, kan den fordringshaver, der er indehaver af en national sikringskendelse, anmelde sit krav med hensyn til fordelingen af fuldbyrdelsesbeløbet. Det beløb, der tilfalder denne fordringshaver som følge af fordelingen, indsættes på en særlig indlånskonto, hvorfra han/hun kan modtage en betaling efter forelæggelse af det tilsvarende fuldbyrdelsesdokument.
Artikel 50, stk. 1, litra l) – Retter eller fuldbyrdelsesmyndighed, der har kompetence til fastsættelse af retsmidler
Det er retten i første instans (sąd rejonowy) eller den regionale domstol (sąd okręgowy), der påkender sagen i første instans. Er det ikke muligt at fastslå domstolen, har den ret, i hvis retskreds den europæiske kontosikringskendelse skal fuldbyrdes, kompetence i sagen. Hvis det heller ikke er muligt at finde frem til den kompetente ret på dette grundlag, eller hvis den europæiske kontosikringskendelse skal fuldbyrdes i mere end én domstols retskreds, ligger kompetencen hos retten i første instans i Warszawa (sąd rejonowy dla m.st. Warszawy).
Domstolenes navne og kontaktoplysninger: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-wybrany-sad-powszechny
Artikel 50, stk. 1, litra m) – Retter, hvortil en klage skal indgives og eventuelle frister herfor
De regionale domstole (sądy okręgowe) via retterne i første instans (sądy rejonowe), hvis kendelser er blevet appelleret i henhold til artikel 34, og som har kompetence til at udstede en kontosikringskendelse. Appeldomstolene sądy apelacyjne) via de regionale domstole (sądy okręgowe), hvis kendelser er blevet appelleret i henhold til artikel 34, og som har kompetence til at udstede en kontosikringskendelse.
Domstolenes navne og kontaktoplysninger: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/znajdz-wybrany-sad-powszechny
Appellen (klagen) skal indgives senest syv dage efter afsigelsen af kendelsen efter behandlingen af anmodningen i henhold til forordningens artikel 33, 34 eller 35 [1].
[1] Hvis afgørelsen, som det kan være tilfældet, ganske undtagelsesvist, er blevet truffet under et retsmøde, og parten ikke skriftligt har anmodet om afsigelse af kendelsen inden for den fastsatte frist (syv dage fra dens afsigelse), løber fristen på syv dage for indgivelse af en klage fra datoen for kendelsens afsigelse.
Artikel 50, stk. 1, litra n) – Retsafgifter
Der skal betales en retsafgift på 100 PLN for indgivelse af en anmodning om at opnå, ændre eller annullere en kontosikringskendelse.
Artikel 50, stk. 1, litra o) – Sprog, der accepteres ved oversættelse af dokumenter
Polsk er det eneste accepterede sprog.