Gå til hovedindhold

God uddannelsespraksis

Underviserne kan her få adgang til faktablade med en beskrivelse af god praksis i forbindelse med undervisning af dommere og anklagere. Denne praksis dækker en bred vifte af emner, fra vurdering af uddannelsesbehov til tilrettelæggelse af undervisning og evaluering.

Faktabladene kan også give inspiration til undervisning af andre af retsvæsenets aktører (medarbejdere ved retterne, advokater, notarer, stævningsmænd og retsmæglere)

Vurdering af uddannelsesbehov

Innovativ undervisningsmetode

Innovative studieplaner og uddannelsesplaner

Uddannelsesværktøjer til brug for den korrekte anvendelse af EU-retten og internationalt retligt samarbejde

Bedømmelse af deltagernes resultater under uddannelsen/af virkningen af uddannelsesaktiviteterne

Workshop "God praksis i juridisk uddannelse i Europa"

"Lovende", "god" eller "bedste" praksis

Eksemplerne på god uddannelsespraksis relaterer sig til forskellige uddannelsesområder:

  • vurdering af uddannelsesbehov
  • innovative studieplaner og uddannelsesplaner
  • innovativ undervisningsmetode
  • uddannelsesværktøjer til brug for den korrekte anvendelse af EU-retten og internationalt retligt samarbejde
  • bedømmelse af deltagernes resultater under uddannelsen/af virkningen af uddannelsesaktiviteterne

Eksemplerne blev indsamlet som led i det pilotprojekt om uddannelse af retsvæsenets aktører i EU, der blev foreslået af Europa-Parlamentet i 2012 og gennemført af Kommissionen i 2013-2014. Undersøgelsen om god uddannelsespraksis blev gennemført af Det Europæiske Netværk for Uddannelse af Dommere og Anklagere (EJTN), og eksemplerne stammer fra 23 uddannelsesinstitutioner såsom nationale juridiske uddannelsesinstitutioner, Det Europæiske Retsakademi (ERA), Det Europæiske Institut for Offentlig Administration (EIPA) og EJNT selv.

Hvert faktablad præsenterer hovedpunkterne i den pågældende praksis, kontaktoplysninger for uddannelsesinstitutionen og andre nyttige bemærkninger vedrørende muligheden for at overføre denne praksis.

Vurdering af uddannelsesbehov

Innovative studieplaner og uddannelsesplaner

Planlægning af et omfattende og behovsorienteret årligt uddannelsesprogram   (348 KB) 

Tyskland

Planlægning af et omfattende og behovsorienteret årligt uddannelsesprogram   (361 KB) 

England og Wales

Undervisning af dommere og anklagere i forbindelse med andre erhverv   (342 KB) 

Bulgarien

Undervisning af dommere og anklagere i forbindelse med andre erhverv   (344 KB) 

England og Wales

Kombination af forskellige fagområder i undervisningen af dommere og anklagere   (344 KB) 

Italien

Simulerede retssager og rollespil   (345 KB) 

England og Wales

Simulerede retssager   (342 KB) 

Ungarn

Nøje overvågning af kommunikationsfærdigheder ved hjælp af simulering   (358 KB) 

Frankrig

Undervisning i lederskab og management   (348 KB) 

Frankrig

Undervisning i lederskab og management   (341 KB) 

Frankrig

Undervisning i lederskab og management   (342 KB) 

Belgien

Undervisning i lederskab og management   (343 KB) 

England og Wales

Undervisning i lederskab og management   (341 KB) 

EIPA

Undervisning i lederskab og management   (345 KB) 

Nederlandene

Et omfattende program for massiv uddannelse i nye retsforskrifter   (341 KB) 

Rumænien

Et omfattende program for massiv uddannelse i nye retsforskrifter   (341 KB) 

Frankrig

Et omfattende program for massiv uddannelse i nye retsforskrifter   (343 KB) 

Det Europæiske Retsakademi (ERA)

Fælles udarbejdelse af uddannelsesprogrammer med usædvanlige samarbejdspartnere   (343 KB) 

Portugal

Fælles udarbejdelse af uddannelsesprogrammer med et eksternt forskningsinstitut   (344 KB) 

Polen

Retstutorer   (343 KB) 

Bulgarien

Retstutorer   (385 KB) 

Nederlandene

Innovativ undervisningsmetode

Omfattende strategi for e-læring   (344 KB) 

Bulgarien

Blandet e-læring   (344 KB) 

Nederlandene

Blandet e-læring   (359 KB) 

Spanien

Omfattende flersidet tilgang til uddannelse i EU-ret   (346 KB) 

Bulgarien

Registrering, udsendelse, online podcasting, optagelse og udskrift af uddannelsesaktiviteter og deres tilgængelighed på internettet   (344 KB) 

Rumænien

E-bokse og videokonferencer   (342 KB) 

Portugal

Gennemgang af verserende sager ved hjælp af videokonferencer   (343 KB) 

Spanien

Ansættelse af undervisere og evaluering af deres kvalifikationer   (349 KB) 

Rumænien

Tilrettelæggelse af decentral uddannelse med henblik på at afspejle lokale behov og emner   (343 KB) 

Bulgarien

Tilrettelæggelse af decentral uddannelse med henblik på at afspejle lokale behov og emner   (341 KB) 

Rumænien

Tilrettelæggelse af decentral uddannelse med henblik på at afspejle lokale behov og emner   (343 KB) 

Frankrig

Undervisning i store grupper — sneboldsmetoden   (346 KB) 

England og Wales

Små grupper — affattelse af præmisser   (344 KB) 

Nederlandene

Selvrefleksion i forbindelse med affattelse af præmisser   (344 KB) 

Estland

Små grupper — udøvelse af afgørelseskompetence   (352 KB) 

England og Wales

Dommerens rolle i samfundet Adfærdskodeks, etik og forbindelser til medierne   (344 KB) 

Spanien

Selvrefleksion i forbindelse med kvalifikationer   (344 KB) 

Estland

Mediekommunikation — interaktiv flersidet medieundervisning   (348 KB) 

Tyskland

Uddannelsesværktøjer til brug for den korrekte anvendelse af EU-retten og internationalt retligt samarbejde

Bedømmelse af deltagernes resultater under uddannelsen/af virkningen af uddannelsesaktiviteterne

Europæisk workshop om "god praksis i juridisk uddannelse i Europa"

God uddannelsespraksis blev diskuteret og drøftet den 26.- 27. juni 2014 i forbindelse med en workshop tilrettelagt af Kommissionen for at gøre det muligt for udbydere af undervisning at udveksle idéer til yderligere udvikling af undervisning af aktører inden for retsvæsenet i anvendelse af EU-retten. På workshoppen blev der også givet svar på, hvordan EU-støtte kan bidrage til at indføre nye undervisningsteknikker (som regel støtte til projekter, der omfatter samarbejde på tværs af grænserne).

En video af debatten kan findes på workshoppens webside.

"Lovende", "god" eller "bedste" praksis

Den undervisningspraksis, der fremlægges i dette afsnit, er identificeret som "lovende", "god", "bedst" eller "ikke klassificeret" i overensstemmelse med de kriterier, som EJTN fastlagde, da undersøgelsen blev gennemført.

Bedste praksis er et uddannelsesprogram eller en strategi, der har den højeste grad af bevist effektivitet, og som understøttes af en objektiv og omfattende forskning og evaluering.

Et eksempel på god praksis er et program eller en strategi, der har været effektivt i en eller flere organisationer, og som må forventes at blive en bedste praksis, da der er et objektivt grundlag for dets effektivitet og dets mulighed for at blive gentaget i andre organisationer.

En lovende (undertiden kun på eksperimentelt plan) praksis inden for juridisk uddannelse er en praksis, der i det mindste indeholder en indledende dokumentation for effektivitet, eller fra hvilken der kan udvindes data, der vil være nyttige i forbindelse dens egnethed til at blive en god eller bedste praksis for overførsel til bredere og mere forskelligartede juridiske uddannelsesmiljøer.

En effektiv praksis kan muligvis overføres overalt enten fuldt ud eller i en tilpasset form, alt efter omstændighederne.

Nogle former for praksis er ikke klassificeret, fordi de forekom interessante, men der var ikke tilstrækkeligt med oplysninger til at klassificere dem i henhold til ovennævnte kriterier.

Anmeld en teknisk fejl eller et problem med indholdet eller giv din feedback om denne side