Ugrás a tartalomra

Bírósági határozatok végrehajtása

Flag of Croatia
Horvátország
Tartalomszolgáltató:
European Judicial Network
(in civil and commercial matters)

1 Što znači „ovrha” u građanskim i trgovačkim stvarima?

A Horvát Köztársaságban a végrehajtási eljárásokat a végrehajtási törvény (Ovršni zakon) (Narodne Novine [NN, a Horvát Köztársaság Hivatalos Közlönye] 112/12., 25/13., 93/14., 55/16., 73/17., 131/20., 114/22. és 6/24. sz.; a továbbiakban: OZ) rendelkezései szabályozzák. Az OZ olyan eljárást határoz meg, amelynek keretében a bíróságok és a közjegyzők végrehajtható okiratok és közokiratok alapján érvényesítik követeléseiket (végrehajtási eljárás), kivéve, ha külön jogi aktus másként rendelkezik.

2 Koja su tijela nadležna za ovrhu?

A bíróságok végrehajtható okirat, a közjegyzők pedig közokirat alapján folytatják le a végrehajtási eljárást.

A végrehajtható okiratot és a közokiratot az OZ 23. cikke, illetve 31. cikke határozza meg.

A végrehajtási eljárásban részt vevő többi fél a Pénzügyi Ügynökség (Financijska agencija), azaz az OZ és a monetáris alapokra vonatkozó végrehajtást szabályozó törvény szerinti végrehajtásért felelős jogalany, a munkáltatók, a Horvát Nyugdíjbiztosítási Intézet (Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje) és más, törvényben meghatározott szervek.

3 Kada se može izdati ovršna isprava ili odluka?

A bíróságok a végrehajtási eljárásokat végrehajtható okiratok alapján folytatják le, amelyek a következőket foglalják magukban:

1. végrehajtható bírósági határozat és perbeli egyezség,

2. a polgári eljárásjogi törvény (Zakon o parničnom postupku) 186a. cikkében hivatkozott végrehajtható perbeli egyezség,

3. a választottbíróság végrehajtható határozatai;

4. a közigazgatási eljárásokban kibocsátott végrehajtható határozatok és elért egyezségek, amennyiben azok pénzkövetelésekre vonatkoznak, kivéve, ha jogszabály másként rendelkezik;

5. közjegyzők által kibocsátott végrehajtható határozatok és végrehajtható okiratok;

6. a horvát kamarák tiszteletbeli bíróságai előtt kötött egyezségek és a közvetítési eljárás során az alkalmazandó joggal összhangban elért egyezségek;

7. egyéb jogi eszközök, amelyek jogilag végrehajtható okiratnak minősülnek.

Végrehajtható okirat akkor használható, ha megállapítja a hitelezőt, az adóst és a követelést annak tárgya, típusa, hatálya és kiegyenlítésének határideje alapján.

Ha a végrehajtható okirat tartozás megfizetését vagy intézkedés végrehajtását elrendelő határozat, annak határidőt kell megállapítania az önkéntes teljesítésre; ha a határozat nem ír elő ilyen határidőt, az utóbbit a végrehajtásról szóló bírósági határozatot hozó bíróság határozza meg.

3.1 Postupak

A végrehajtható okiraton alapuló végrehajtási eljárást az a végrehajtási hitelező indítja meg, aki végrehajtás iránti kérelmet nyújt be a bírósághoz. A végrehajtási hitelező személyesen, az eljárásban részt vevő félként vagy meghatalmazás útján nyújthat be végrehajtási indítványt. Hivatalból akkor indítható végrehajtási eljárás, ha azt jogszabály előírja.

A végrehajtás – a törvény eltérő rendelkezése hiányában – a városi bíróságok (općinski sud) hatáskörébe tartozik. A végrehajtásra a végrehajtásról szóló bírósági határozatban megállapított alkalmazási körön belül kerül sor.

A végrehajtásról szóló bírósági határozatban fel kell tüntetni a végrehajtás alapját képező végrehajtható okiratot/közokiratot, a végrehajtás hitelezőjét és adósát, a behajtandó követelést, a végrehajtás módját és tárgyát, valamint a végrehajtás szempontjából releváns egyéb információkat.

3.2 Glavni uvjeti

A végrehajtási indítványnak tartalmaznia kell a végrehajtás iránti kérelmet, feltüntetve a végrehajtás alapját képező végrehajtható okiratot/közokiratot, a végrehajtás hitelezőjét és adósát, személyi azonosító számát, a rendezendő követelést, a végrehajtás módját és szükség esetén a végrehajtás tárgyát. A végrehajtási indítványnak tartalmaznia kell minden egyéb, a végrehajtáshoz szükséges, jogszabályban előírt információt.

A közokiraton alapuló végrehajtási indítványnak az alábbiakat kell tartalmaznia:

1. arra irányuló kérelem, hogy a bíróság kötelezze az adóst arra, hogy a végrehajtásról szóló bírósági határozat kézbesítésétől számított 8 napon belül (váltóval vagy csekkel kapcsolatos jogviták esetén 3 napon belül) rendezze a követelést és a kapcsolódó költségeket;

2. végrehajtás iránti kérelem.

Összefoglalva, a végrehajtható okirat vagy közokirat a végrehajtás elrendelésének előfeltétele.

4 Predmet i priroda mjera ovrhe

Végrehajtás tárgya: azok a vagyontárgyak és jogok, amelyek a követelés rendezése érdekében jogszerűen végrehajtás tárgyát képezhetik. Az adós eszközeire, azaz vagyonára vonatkozó végrehajtást úgy rendelik el, hogy a végrehajtást kérő követelése rendezhető legyen.

4.1 Koje vrste imovine mogu biti predmet ovrhe?

Az adós vagyona (pénz, ingatlan, ingóság, értékpapírok, tulajdoni részesedések) vagy a végrehajtást kérő nem vagyoni joga (ingó javak átadása vagy átadása, ingatlan kiürítése vagy átadása, a munkába való visszatérés stb.) egyaránt végrehajtható. A végrehajtási hitelező a végrehajtási eljárás során szabadon választhatja meg a végrehajtás tárgyát.

A kereskedelmen kívüli dolgok (res extra commercium) és bármely más, jogszabály által ekként meghatározott tárgy nem képezheti végrehajtás tárgyát. Az adóhátralékra vagy a meg nem fizetett vámokra vonatkozó követelések nem képezhetik végrehajtás tárgyát.

Nem képezhetik végrehajtás tárgyát a védelmi célokat szolgáló tárgyak, fegyverek és felszerelések, valamint a helyi és regionális önkormányzatok és igazságügyi hatóságok feladatai ellátását szolgáló létesítmények sem.

Ha az OZ másként nem rendelkezik, az, hogy egy bizonyos tárgy vagy jog végrehajtás alá vonható-e vagy sem, azaz az, hogy az adott tárgy vagy jog tekintetében a végrehajtásra vonatkoznak-e korlátozások, a végrehajtási kérelem benyújtásának időpontjában fennálló körülményektől függ.

4.2 Koje su posljedice mjera ovrhe?

A végrehajtás fő következménye az, hogy korlátozza az adósnak a vagyonával való rendelkezéshez való jogát.

Az ingatlanon és ingóságokon végrehajtott végrehajtás ezen eszközök eladását és a hitelező részére esedékes összegek megfizetését eredményezi.

Amennyiben a végrehajtást az adós pénzvagyonával szemben hajtják végre, ezeket a vagyontárgyakat az esedékes összeg erejéig lefoglalják és átutalják a hitelezőnek.

4.3 Koliko dugo vrijede takve mjere?

A végrehajtási lépéseket a végrehajtási eljárás végéig hajtják végre, amely akkor fejeződik be, amikor a hitelezőt teljes mértékben kifizették, vagy a végrehajtási kérelmet visszavonta.

5 Postoji li mogućnost žalbe protiv odluke o odobrenju takve mjere?

A kötelezettnek jogában áll:

  • jogorvoslattal élni a végrehajtható okiraton alapuló végrehajtásról szóló bírósági határozattal szemben, vagy
  • kifogást emelni a közjegyző közokiraton alapuló határozata ellen.

A végrehajtható okiraton alapuló, végrehajtásról szóló bírósági határozattal szembeni, időben történő és megengedhető fellebbezés nem késlelteti a végrehajtást.

A közjegyzői okiraton alapuló (a közjegyzőhöz benyújtandó, de bíróság által eldöntendő) közjegyzői határozat elleni, időszerű és megengedhető kifogás valójában rendes bírósági eljárássá válik, amelyben a feleknek (a hitelezőnek, azaz a felperesnek és az adósnak, azaz az alperesnek) a per megnyeréséhez bizonyítaniuk kell az ügyüket. Ha az OZ által meghatározott feltételek teljesülnek, az adós jogosult a végrehajtás késleltetésére.

6 Postoje li ograničenja ovrhe, posebno povezana sa zaštitom ovršenika ili rokovima?

A bíróság a végrehajtást a végrehajtási indítványban meghatározott módon és vagyontárgyak tekintetében rendeli el. Ha különböző végrehajtási módok vagy különböző jogcímek állnak rendelkezésre, amelyek tekintetében a végrehajtást végre kell hajtani, a bíróság az adós kérelmére a végrehajtást kizárólag azokra az eszközökre vagy vagyontárgyakra korlátozza, amelyek a követelés rendezéséhez szükségesek.

A végrehajtási eljárás egyik alapelve, hogy a végrehajtási és biztosítéki eljárást lefolytató bíróságnak védenie kell az adós méltóságát azáltal, hogy biztosítja, hogy a végrehajtásnak az adósra gyakorolt kedvezőtlen hatásai a lehető legkisebbek legyenek.

Az adós védelmének biztosítása azt jelenti, hogy a végrehajtási eljárás során nem használják vagy nem korlátozzák a hitelező követelésének erőszakos rendezését szolgáló eszközök és tárgyak használatát, és az adós számára konkrét eljárási és anyagi garanciákat nyújtanak a végrehajtási eljárás során és azzal kapcsolatban. Ez a védelem tükröződik a jogszerűség elvének a végrehajtás elfogadhatósága feltételeinek meghatározása, a végrehajtás tárgyának és eszközeinek meghatározása, valamint a hitelező követelésének kényszerített rendezése céljából lefolytatandó eljárás tekintetében történő alkalmazása során.

Az ingatlanra vonatkozó végrehajtás tekintetében az OZ 91. cikke meghatározza azokat az ingatlantípusokat, amelyek nem képezhetik végrehajtás tárgyát.

Az ingó dolgokra vonatkozó végrehajtás tekintetében az OZ 135. cikke meghatározza azokat az ingóságtípusokat, amelyek nem képezhetik végrehajtás tárgyát.

A pénzeszközökre vonatkozó végrehajtás tekintetében az OZ 173. cikke meghatározza a maximális összegeket, míg a 172. cikk felsorolja azokat a jövedelemtípusokat, amelyek nem képezhetik végrehajtás tárgyát.

Az OZ 212. cikke különös szabályokat állapít meg az olyan pénzeszközök tekintetében történő végrehajtásra vonatkozóan, amelyek mentesülnek a végrehajtás alól, vagy amelyekre végrehajtási korlátozások vonatkoznak. Az OZ 241. és 242. cikke konkrét szabályokat állapít meg a jogi személyek eszközeire alkalmazandó mentességekre és végrehajtási korlátozásokra vonatkozóan.

Az OZ 75. cikke rendelkezik a magánszemély adósok védelméről a pénzeszközeik tekintetében történő végrehajtás esetén. Az OZ 76. cikke rendelkezik a jogi személyek tevékenységeinek védelméről.

Az OZ végrehajtási korlátozásokat előíró vagy bizonyos vagyontárgyakat a végrehajtás alól mentesítő rendelkezései azok, amelyek a végrehajtási eljárásban védik az adóst.

 

Ez a webhely az Európa Önökért portál része.

Örömmel vesszük visszajelzését arról, hogy hasznosnak találta-e az oldalon szereplő információkat.

Technikai probléma/tartalmi hiba bejelentése vagy az oldallal kapcsolatos észrevételek megosztása