Austria digitaalsed avalikud teenused on koondatud asutusteülesele platvormile oesterreich.gv.at, kus Austria kodanikud saavad interneti kaudu teha teatavaid ametlikke toiminguid ning leida kohest abi ja teavet avaliku halduse kohta. Platvormile pääseb juurde personaalarvuti või mobiilseadmete kaudu rakendusega Digitales Amt (Digiamet). Digitaalsetes avalikes teenustes autentimiseks on vaja mobiiliallkirja (Handysignatur) ja internetis õiguslikult kehtivat e-allkirja (https://www.oesterreich.gv.at/themen/dokumente_und_recht/e_government/4.html).
Veebipõhised menetlused on ametlik suhtlus ja teabevahetus ametiasutustega, mida saab teha elektrooniliselt. Taotlusi saab esitada e-vormidel. Need vormid saab täita internetis.
Mõnes veebipõhises menetluses tuvastamist ei nõuta, kuid on elektroonilisi menetlusi, kus kasutatakse nutitelefoniga allkirjastamist või füüsilisi kodanikukaarte. Nutitelefoniga allkirjastamisel toimib nutitelefon elektroonilise ID-kaardina, mida saab kasutada ametiasutustele esitatavate taotluste digitaalseks allkirjastamiseks.
Veebipõhised menetlused on kättesaadavad veebisaidil oesterreich.gv.at järgmistes kategooriates:
- töö ja pensionid,
- ehitus, eluase ja keskkond,
- haridus ja uus meedia,
- dokumendid ja õigus,
- perekond ja kooselu,
- vaba aja veetmine ja liiklus,
- tervis ja hädaolukorrad,
- noored,
- elu Austrias,
- puuetega inimesed,
- eakad,
- sotsiaalküsimused,
- maksud ja rahalised vahendid.
Nendesse kategooriatesse kuulub nii kogu Austriat hõlmavaid kui ka piirkondlikke veebipõhiseid menetlusi. Piirkondlikke menetlusi ei pruugita kõigis Austria omavalitsusüksustes või provintsides pakkuda. Kuna Austrias on üle 2000 omavalitsuse, ei ole võimalik hinnata, kas kõik ametiasutused pakuvad kõiki veebipõhiseid teenuseid. Seepärast keskendutakse analüüsis konkreetsetele ametiasutustele ja märgitakse, kas omavalitsuses on kindlaks tehtud ametiasutusi, kes pakuvad veebipõhiseid teenuseid, või mitte.
Eesmärk ja ulatus:
Austrias võib tsiviilkohtumenetluse pool taotleda tasuta õigusabi (Verfahrenshilfe), kui ta ei suuda kanda menetluskulusid, ilma et see seaks ohtu tema rahalised vahendid, mis tagavad talle mõõduka elatustaseme. Tasuta õigusabiga kaetakse üldised menetluskulud, kohtule tõendite esitamise kulud, vajaduse korral advokaadikulud jms. Kui isikule määratakse tasuta õigusabi, hõlmab see ka kohtueelset õigusnõustamist ja võimalikke edasikaebusi. See, kas kulud kaetakse täielikult või ainult osaliselt, oleneb asjaomase taotleja sissetulekust ja isiklikust varast. Peale selle ei tohi kavandatav nõue või õiguskaitsevahend olla ilmselt meelevaldne või nurjumisele määratud (tsiviilkohtumenetluse seadustiku [Zivilprozessordnung] paragrahvid 63–73, föderaalne ametlik väljaanne 113/1895, viimati muudetud föderaalse ametliku väljaandega I 77/2023).
Kriminaalmenetluses saab süüdistatav tasuta õigusabi, kui ta ei suuda katta kõiki kaitsekulusid, ilma et see ohustaks süüdistatava ja temast sõltuva perekonna minimaalset inimväärset elatustaset, juhul kui ja osas, milles see on vajalik õigusemõistmise, eelkõige asjakohase kaitse huvides. Kui need nõuded on täidetud, on võimalik taotleda tasuta õigusabi andvat kaitsjat (Verfahrenshilfeverteidiger) (kriminaalmenetluse seadustiku [Strafprozessordnung] paragrahvi 61 lõige 2, föderaalne ametlik väljaanne 631/1975, viimati muudetud föderaalse ametliku väljaandega I 223/2022).
Austria pakub võimalust taotleda tsiviilkohtumenetluses tasuta õigusabi täielikult veebipõhiselt platvormi https://justizonline.gv.at/jop/web/formulare/kategorie/4 kaudu.
Pädev asutus:
veebipõhist teenust pakub föderaalne justiitsministeerium. Tasuta õigusabi andmise üle otsustab asjaomane vastutav kohus (tsiviilkohtumenetluse seadustiku paragrahvi 65 lõige 1).
Kasutustingimused:
- õigustatud isikud:
tasuta õigusabi antakse poolele terves ulatuses või osaliselt niivõrd, kui ta ei suuda katta menetluskulusid, ilma et see ohustaks minimaalset inimväärset elatustaset, ning kavandatav nõue või õiguskaitsevahend ei tohi näida meelevaldne või ilma eduväljavaateta (tsiviilkohtumenetluse seadustiku paragrahvi 63 lõige 1);
- tuvastamis- ja autentimisnõuded:
autentimiseks on vaja kodanikukaardi (Bürgerkarten / ID Austria) kontot. Selle kontoga kontrollitakse edasises menetluses taotleja isikusamasust;
- esitatavad dokumendid:
taotleja esitab oma vara, sissetuleku ja perekondliku olukorra kohta deklaratsiooni (varadeklaratsioon), mis ei tohi olla vanem kui neli nädalat, ning deklaratsiooni tõendavad dokumendid. Varadeklaratsioonis esitatakse eelkõige ka kõik kohustused ja kehtivad ülalpidamiskohustused (tsiviilkohtumenetluse seadustiku paragrahvi 66 lõige 1).
E-dokumendi õiguslik toime:
–
Võimalus läbida kogu menetlus internetis:
jah (tsiviilkohtumenetlustes antava tasuta õigusabi puhul).
Maksumus:
teenus on tasuta
Veebilingid
https://www.justiz.gv.at/home/service/verfahrenshilfe.960.de.html
Eesmärk ja ulatus:
Austrias saab hüvitisnõudeid elektrooniliselt esitada veebisaidil JustizOnline pakutava üldvormi abil.
Kui kahju tekitati kuriteoga, võib kannatanu kasutada õigust astuda kriminaalmenetlusse tsiviilhagejana (Privatbeteiligter). Selleks tuleb teha avaldus kriminaalpolitseile, prokurörile või kohtule ning see annab võimaluse nõuda eraldi hüvitist ilma tsiviilkohtumenetluse kulude riskita. Kui prokurör süüdistusest loobub, võib tsiviilhageja siiski proovida algatada erasüüdistusmenetluse ase-erasüüdistajana (Subsidiärankläger). Kui kohus hüvitist välja ei mõista või mõistab välja liiga väikse hüvitise, võib kannatanu siiski algatada tsiviilkohtumenetluse (kriminaalmenetluse seadustiku [Strafprozessordnung] paragrahvid 67, 72, 372).
Pädev asutus:
pädev asutus oleneb kahju põhjustanud tegevusest.
Kasutustingimused:
- eeldused:
hüvitise taotlemiseks peab keegi enne taotlemist olema kahju kandnud;
- tuvastamis- ja autentimisnõuded:
–
- esitatavad dokumendid:
fotod kahjust, eksperdiarvamused, arved, hinnangulised kulud ja muud kahjuga seotud dokumendid.
E-dokumendi õiguslik toime:
–
Võimalus läbida kogu menetlus internetis:
ei
Maksumus:
kui nõude esitab kriminaalmenetluses tsiviilhageja, siis tasu ei nõuta ja puudub kulude tekke oht. Kulud võivad tekkida, kui tsiviilhageja tegutseb ase-erasüüdistajana (kriminaalmenetluse seadustiku [Strafprozessordnung] paragrahvi 390 lõige 1).
Kui hageja algatab tsiviilkohtumenetluse ja talle määratakse täielik hüvitis, peab menetluskulud põhimõtteliselt kandma kostja (tsiviilkohtumenetluse seadustiku [Zivilprozessordnung] paragrahvi 41 lõige 1).
Veebilingid
Kahju sissenõudmine kuriteo toimepanijalt – Austria
https://www.oesterreich.gv.at/themen/dokumente_und_recht/zivilrecht/1/Seite.1010180.html
Eesmärk ja ulatus:
veebilehel https://justizonline.gv.at/jop/web/formulare on mitu õiguslikku teemat, mille puhul on võimalik algatada vastav tsiviilasi täielikult veebis.
Veebilehel peab kasutaja üles otsima oma asjakohase õigusalase küsimuse (nt maksejõuetusmenetlus, tasuta õigusabi, hüvitistaotlused jne). Kui küsimus on valitud, kuvatakse kasutajale õigusteemat puudutav teave. Samuti on võimalik näha, kas on võimalik algatada menetlust täielikult veebis. Sellisel juhul on vastav vorm tähistatud sinisel taustal sümboliga „@“.
Kui kasutaja otsustab valida selle kohtuasja algatamise viisi, peab ta lihtsalt klõpsama vormil ja ta ühendatakse autentimisplatvormiga. Seejärel suunab rakendus kasutajat kogu protsessi vältel. Tähtis on teada, et see ei muuda kogu edasist menetlemist digitaalseks – hageja peab siiski isiklikult kohtusse ilmuma või olema nõuetekohaselt esindatud.
Kui valitud õigusteemat ei saa algatada täielikult veebis, kuvatakse veebilehel vormi kõrval kollasel taustal ümbriku sümbol. See näitab, et vorm tuleb saata pädevale asutusele posti teel. Sellisel juhul pakub veebileht enamikul juhtudel võimalust täita teabega digivorm. Täidetud vorm tuleb välja trükkida ja saata posti teel kohtule või ametiasutusele.
Pädev asutus:
veebiteenuse puhul on pädev asutus föderaalne justiitsministeerium, kuid kui kohtuasi algatatakse platvormi kaudu, vastutab menetluse eest asjaomane kohus või asutus.
Kasutustingimused:
- eeldused:
veebis kohtumenetluse algatamiseks ei ole kehtestatud erinõudeid. Kui isikul on eestkostja, on enamikul juhtudel vaja tema heakskiitu;
- tuvastamis- ja autentimisnõuded:
autentimiseks on vaja kodanikukaardi (Bürgerkarten / ID Austria) kontot. Konto hõlbustab taotleja isikusamasuse kontrollimist edasises menetluses;
- esitatavad dokumendid:
see, milliseid dokumente nõutakse, oleneb sellest, millist liiki kohtumenetlust kasutaja soovib algatada.
E-dokumendi õiguslik toime:
–
Võimalus läbida kogu menetlus internetis:
olenevalt õigusteemast võib olla võimalik algatada menetlus veebis. Asjakohast teavet saab veebisaidilt https://justizonline.gv.at/jop/web/formulare. Näiteks võlgade sissenõudmise hagi („Mahnklagen“) (kohtuasjades, kus nõutakse kuni 75 000 euro suuruse rahasumma maksmist) saab esitada veebis (https://justizonline.gv.at/jop/web/formulare/kategorie/5).
Maksumus:
teenus on tasuta, kuid menetluskulud võivad siiski tekkida.
Veebilingid
Eesmärk ja ulatus:
alates 1. jaanuarist 2020 on Austrias elavatel inimestel õigus saada ametiasutustelt ja kohtutelt ametlikke dokumente elektrooniliselt, kui vastava teema suhtes kohaldatakse föderaalõigust (e-valitsuse seaduse [E-Government Gesetz] paragrahvi 1a lõige 1, föderaalne ametlik väljaanne I 10/2004, viimati muudetud föderaalse ametliku väljaandega I 169/2020).
Platvormi oesterreich.gv.at või mobiilirakenduse Mobiles Amt kaudu on võimalik registreerida e-posti aadress. Asjaomane kohus või asutus kasutab seda aadressi edaspidi dokumentide digitaalseks kättetoimetamiseks.
Ettevõtjad on kohustatud osalema elektroonilise kättetoimetamise süsteemis, kui teatud tulukünnis on ületatud (e-valitsuse seaduse [E-Government Gesetz] paragrahv 1b).
Pädev asutus:
vastavas asutuses elektroonilise kättetoimetamise süsteemi rakendamise eest vastutab iga ministeerium oma tegevusvaldkonna ulatuses (e-valitsuse seaduse [E-Government Gesetz] paragrahv 28).
Kasutustingimused:
- eeldused:
erinõudeid ei ole;
- tuvastamis- ja autentimisnõuded:
autentimiseks on vaja kodanikukaardi (Bürgerkarten / ID Austria) kontot. Selle konto abil kontrollitakse taotleja isikusamasust ja saab aktiveerida valitud e-posti aadressi;
- esitatavad dokumendid:
dokumente ei nõuta.
E-dokumendi õiguslik toime:
e-dokumente käsitatakse võrdsena paberdokumentidega, kui need on allkirjastatud väljaandva asutuse kvalifitseeritud e-allkirjaga (Amtssignatur).
Võimalus läbida kogu menetlus internetis:
jah (välja arvatud dokumendid, mille füüsiline kättetoimetamine on kohustuslik).
Maksumus:
teenus on tasuta
Veebilingid
Dokumentide kättetoimetamine: õigusdokumentide ametlik edastamine – Austria
https://www.bmdw.gv.at/Services/ElektronischeZustellung/eZustellung-B%C3%BCrger.html
https://www.bmdw.gv.at/Services/ElektronischeZustellung/Anmeldung-zur-elektronischen-Zustellung.html
Eesmärk ja ulatus:
Austrias on sundenampakkumiste jaoks kaks veebiplatvormi.
Veebisaidil https://www.justiz-auktion.de/ pakutakse palju erinevat vallasvara. Sellel platvormil pakuvad kohtud, prokuratuurid, likvideerijad ja kohtutäiturid kaupu, mis on minetatud või konfiskeeritud, või kaupu, mille suhtes kohaldatakse sundtäitmist või realiseerimist maksejõuetusmenetluses. Platvormi hallatakse koostöös sarnaste Saksamaa ametiasutustega, et pakkuda kasutajale mõlema riigi enampakkumisi.
Veebilehel https://edikte.justiz.gv.at/edikte/edikthome.nsf on võimalik teha otsinguid maksejõuetusmenetlusi ning käimasolevaid ja kavandatud sundoksjoneid käsitlevates teadetes. Erinevalt esimesest platvormist ei ole veebilehel otse osalemine võimalik.
Veebilehel on esitatud konkreetne teave Austrias korraldatavate sundenampakkumiste kohta.
Pädev asutus:
sundenampakkumiste puhul on pädev asutus tavaliselt esimese astme kohus (Bezirksgericht) (Austria täitemenetluse seadustiku [Exekutionsordnung] paragrahv 3).
Kasutustingimused:
- eeldused:
pakutavate teenuste kasutamiseks peab isik olema õigusvõimeline, et tegeleda äritegevusega, või tegutsema vastutava eestkostja nõusolekul. Portaalidele juurdepääsuks on vaja kasutajakontot, mille saab luua asjakohasel veebilehel;
- tuvastamis- ja autentimisnõuded:
pärast registreerumist saab kasutaja e-posti teel kinnituskirja. Muid identimislahendusi ei rakendata;
- esitatavad dokumendid:
dokumente ei ole vaja.
E-dokumendi õiguslik toime:
–
Võimalus läbida kogu menetlus internetis:
jah
Maksumus:
teenus on tasuta
Veebilingid
Eesmärk ja ulatus:
Austria vahendusseaduses („Zivilrechts-Mediations-Gesetz“, föderaalne ametlik väljaanne I 29/2003, viimati muudetud föderaalse ametliku väljaandega I 246/2021) on esitatud suunised, mõisted ja koolituseeskirjad, mis puudutavad vahendusmenetlust ja vahendaja kutseala. Teave selle teema kohta on kättesaadav siin.
Föderaalne justiitsministeerium pakub veebipõhist otsinguvahendit kõigi Austrias registreeritud vahendajate seas otsingute tegemiseks.
Seni ei ole jõustunud ühtegi erieeskirja, mis soodustaks veebipõhist või elektroonilist vahendusteenust.
Pädev asutus:
vahendusseadus (Zivilrechts-Mediations-Gesetz) on föderaalseadus Tunnustatud vahendajate väljaõppele võib üksikasjalikumaid eeskirju kehtestada föderaalne justiitsministeerium (vahendusseaduse [Zivilrechts-Mediations-Gesetz] paragrahvi 29 lõige 1).
Kasutustingimused:
- eeldused: –
- tuvastamis- ja autentimisnõuded: –
- esitatavad dokumendid: –
E-dokumendi õiguslik toime:
–
Võimalus läbida kogu menetlus internetis:
–
Maksumus:
vahenduskulud ei ole seadusega kindlaks määratud ja on turupõhised. Kui vahendusteenust vajatakse perega seotud konfliktide lahendamiseks, on teatavatel asjaoludel võimalik saada abi liidukantsleri büroo (Bundeskanzleramt) tugiprogrammist. Lisateave on kättesaadav aadressil https://www.bundeskanzleramt.gv.at/agenda/familie/begleitung-beratung-hilfe/trennung-und-scheidung/mediation-fuer-trennung-und-scheidung.html.
Veebilingid
https://www.oesterreich.gv.at/themen/familie_und_partnerschaft/scheidung/Seite.100800.html
Eesmärk ja ulatus
Teave äriühingute kohta
Austrias on äriühinguid käsitleva teabe peamine avalik allikas äriregister (Firmenbuch). See sisaldab teavet registreeritud äriühingute kohta, sealhulgas: äriühingu nimi, peakontori asukoht, isikud, kellel on õigus äriühingut esindada, äriühingu õiguslik vorm ning vajaduse korral ka aktsia- või osakapital. Register koosneb eespool nimetatud teavet sisaldavast põhiregistrist (Hauptbuch) ja dokumendikogust (Urkundensammlung), mis sisaldab kõiki kannete õiguspärasust tõendavaid materjale (äriregistri seaduse [Firmenbuchgesetz] paragrahvid 1 ja 3, paragrahvi 12 lõige 1, föderaalne ametlik väljaanne I 10/1991, viimati muudetud föderaalse ametliku väljaandega I 104/2019).
Juurdepääs registrile on kõigile avatud (äriregistriseaduse [Firmenbuchgesetz] paragrahvi 34 lõige 1). Teavet on võimalik saada pädevas kohtus isiklikult, aga ka föderaalse justiitsministeeriumi volitatud eraõigusliku veebiteenuse osutaja kaudu.
Mitmesugused veebiteenuse osutajad, kes pakuvad digitaalset juurdepääsu äriregistrile, on esitatud aadressil https://www.usp.gv.at/laufender-betrieb/firmenbuch/firmenbuchabfrage.html.
Ka föderaalne justiitsministeerium pakub veebiteenust tasuta põhiteabe saamiseks registreeritud äriühingute kohta aadressil https://justizonline.gv.at/jop/web/firmenbuchabfrage.
Äriühingu asutamine veebis
Austrias on võimalik veebis asutada ühe osanikuga osaühing (Einpersonen-GmbH) või registreeruda füüsilisest isikust ettevõtjaks (Einzelunternehmen), kasutades rakendust veebilehel https://www.usp.gv.at/gruendung/elektronische-gruendung.html.
Muud liiki äriühingute puhul, mis tuleb registreerida äriregistris, ei saa sellist rakendust kasutada, kuid tulenevalt elektroonilise notarivormi kaudu äriühingu asutamise seadusest (Elektronische Notariatsform-Gründungsgesetz, föderaalne ametlik väljaanne I 71/2018) on võimalik teha kohustuslik notariaalne kinnitamine mitte ainult füüsiliselt kohapeal, vaid ka videokonverentsi teel. See võimaldab tulevastel äriühingute asutajatel protsessi läbida ilma, et nad peaksid notaribüroosse või ametiasutusse kohale minema.
Praktikas koosneb äriühingu asutamise protsess mitmesugustest toimingutest ja õigusmenetlustest ning alati on asutaja otsustada, kas täielikult veebipõhine äriühingu asutamine on parim viis. Föderaalse digitaal- ja majandusministeeriumi (Bundesministerium für Digitalisierung und Wirtschaftsstandort) platvorm https://www.usp.gv.at/gruendung.html on kõigi äriühingu asutamisega seotud õiguslike ja menetluslike aspektide jaoks ühtne juurdepääsupunkt.
Pädev asutus:
see, kes on äriregistriga seotud küsimustes pädev kohus, sõltub olemasoleva või kavandatava äriühingu asukohast. Ülevaade Austria vastutavatest kohtutest on esitatud siin.
Kasutustingimused:
- eeldused:
äriregistrist äriühingute otsimiseks ei ole esitatud erinõudeid.
Selleks et kasutada veebiplatvormi äriühingu asutamiseks, peavad olema täidetud järgmised nõuded:
- täielik teovõime – isik on saanud 18. aastaseks ega ole eestkoste all;
- ELi liikmesriigi, EMP liikmesriigi või Šveitsi kodakondsus või elamisloa olemasolu;
- elukoht Austrias, ELis/EMPs või Šveitsis.
Lisateavet saab järgmisel aadressil: https://www.usp.gv.at/gruendung/elektronische-gruendung.html
- tuvastamis- ja autentimisnõuded:
äriregistris otsingute tegemiseks kasutatav veebipõhine identimisprotsess võib erineda olenevalt vastavast eraõiguslikust teenuseosutajast. Selleks, et kasutada äriühingu asutamiseks veebiteenust, on vaja mobiiliallkirja (HandySignatur). Muid isikusamasuse kontrollimise viise ei pakuta;
- esitatavad dokumendid:
kindlaid dokumente ei ole vaja, kuid kui kasutaja soovib asutada osaühingu, on nõutav panga kinnitus vajaliku osakapitali olemasolu kohta.
E-dokumendi õiguslik toime:
–
Võimalus läbida kogu menetlus internetis:
jah
Maksumus:
pädeva kohtu äriregistris kohapeal tehtud päringu koopia maksab 15,00 eurot. Kui koopiat soovitakse veebi kaudu, võib tasu teenuseosutaja kaupa erineda, kuid sõltuvalt nõutavast teabest võib see olla 1,17–6,30 eurot. Veebipõhiste teenuste tasude põhjalik loetelu on esitatud aadressil https://www.usp.gv.at/laufender-betrieb/firmenbuch/firmenbuchabfrage.html.
Äriühingu asutamise teenuse platvorm on põhimõtteliselt tasuta, kuid kasutaja peab arvestama, et asutamisprotsessi käigus võib tekkida platvormiväliseid kulusid. Järgmistel veebilehtedel on esitatud üksikasjalik teave äriühingu asutamise veebiteenuses pakutava kahe võimaliku äriühinguliigi kohta.
Füüsilisest isikust ettevõtja (Einzelunternehmen)
https://www.usp.gv.at/gruendung/gruendungsfahrplan-einzelunternehmen.html
Ühe isikuga osaühing (Einpersonen-GmbH)
https://www.usp.gv.at/gruendung/gruendungsfahrplan-gesellschaften.html
Veebilingid
https://www.usp.gv.at/laufender-betrieb/firmenbuch/firmenbuchabfrage.html.
https://www.usp.gv.at/gruendung.html
https://www.usp.gv.at/gruendung/gruendungsfahrplan-gesellschaften/eintragung-firmenbuch.html
https://www.usp.gv.at/gruendung/elektronische-gruendung.html
https://www.usp.gv.at/laufender-betrieb/firmenbuch/firmenbuchabfrage.html.