Det centrale knudepunkt for digitale offentlige tjenester i Østrig er den fælles myndighedsplatforme oesterreich.gv.at, hvor borgerne kan gennemføre udvalgte officielle procedurer online og finde øjeblikkelig hjælp og oplysninger om den offentlige forvaltning. Platformen kan tilgås via PC'er eller mobile enheder med appen "Digitales Amt". De digitale offentlige tjenester kræver en smartphonesignatur ("Handysignatur") som autentifikation og juridisk gyldig elektronisk signatur på internettet (https://www.oesterreich.gv.at/themen/dokumente_und_recht/e_government/4.html).
Onlineprocedurer er officielle handlinger og kontakter med myndigheder, der kan udføres elektronisk. Ansøgninger kan indsendes ved hjælp af elektroniske formularer. Disse formularer kan udfyldes på internettet.
Nogle onlineprocedurer kræver ikke identifikation, mens andre elektroniske procedurer kræver smartphonesignaturer eller kortbaserede borgerkort. Smartphonesignaturen gør smartphonen til et elektronisk ID-kort, der kan bruges til at underskrive ansøgninger digitalt med offentlige myndigheder.
Onlineprocedurer er tilgængelige i følgende kategorier på oesterreich.gv.at:
- Arbejde og pension
- Byggeri, boliger og miljø
- Uddannelse og nye medier
- Dokumenter og love
- Familie og partnerskab
- Fritid og trafik
- Sundhed og beredskab
- Unge
- Livet i Østrig
- Personer med handicap
- Ældre
- Sociale anliggender
- Skatter og finanser
De forskellige kategorier omfatter både landsdækkende og regionale onlineprocedurer. Det er muligt, at de regionale procedurer ikke tilbydes i alle kommuner eller provinser i Østrig. Da Østrig har mere end 2 000 kommuner, er det ikke muligt at vurdere, om alle tjenester udbydes af alle myndigheder online. Analysen vil derfor fokusere på de enkelte myndigheder, og det vil blive angivet, om der er udpeget myndigheder i kommuner, som tilbyder onlinetjenester eller ej.
Formål og anvendelsesområde:
I Østrig kan en part i en civil retssag ansøge om retshjælp ("Verfahrenshilfe"), hvis vedkommende ikke er i stand til at betale sagsomkostningerne uden at bringe sine økonomiske midler til at opretholde en beskeden levestandard i fare. Retshjælpen dækker generelle sagsomkostninger, omkostninger i forbindelse med fremlæggelse af beviser for retten, omkostninger til en advokat, hvis det er nødvendigt, og andre omkostninger. Hvis der bevilges retshjælp, omfatter den også juridisk rådgivning forud for retssagen samt eventuelle appeller. Hvorvidt der bevilges fuld eller kun delvis kompensation for omkostningerne, afhænger af den pågældende ansøgers indkomst og formue. Desuden må det påtænkte krav eller forsvar ikke forekomme at være tilsyneladende forsætligt eller formålsløst (§§ 63-73 i den civile retsplejelov ("Zivilprozessordnung", Østrigs lovtidende 113/1895, senest ændret ved lovtidende I 77/2023).
I straffesager kan en tiltalt få retshjælp, hvis han eller hun ikke er i stand til at betale forsvarsomkostningerne, uden at dette berører vedkommendes eller dennes families eksistensgrundlag, og hvis og i det omfang dette er nødvendigt af hensyn til retfærdigheden, navnlig af hensyn til et passende forsvar. Hvis disse krav er opfyldt, er det muligt at ansøge om en retshjælpsadvokat ("Verfahrenshilfeverteidiger"). (§ 61, stk. 2, i strafferetsplejeloven ["Strafprozessordnung"], Østrigs lovtidende 631/1975, senest ændret ved lovtidende I 223/2022)
Østrig giver mulighed for at ansøge om retshjælp i civile sager online via platformen https://justizonline.gv.at/jop/web/formulare/kategorie/4.
Kompetent myndighed:
Onlinetjenesten udbydes af forbundsjustitsministeriet. Afgørelsen om, hvorvidt der bevilges retshjælp, træffes af den respektive ansvarlige domstol. (§ 65, stk. 1, i den civile retsplejelov)
Betingelser for adgang:
- Adgangskrav:
Der bevilges fuld eller delvis retshjælp til en part, i det omfang vedkommende ikke er i stand til at betale sagsomkostningerne uden at dette berører det nødvendige underhold, og det påtænkte krav eller forsvar må ikke forekomme at være tilsyneladende forsætligt eller formålsløst. (§ 63, stk. 1, i den civile retsplejelov)
- Identifikations- og autentifikationskrav:
Autentificeringsprocessen kræver en borgerkortkonto "Bürgerkarten/ID Austria". Med denne konto kontrolleres ansøgerens identitet i forbindelse med den videre procedure.
- Dokumenter, der skal fremlægges:
Der skal fremlægges en erklæring fra ansøgeren, der ikke er ældre end fire uger, om ansøgerens aktiver, indkomst og familiemæssige forhold (formueopgørelse) og dokumentation for formueopgørelsen. I formueopgørelsen anføres navnlig også alle byrder og løbende underholdsforpligtelser. (§ 66, stk. 1, i den civile retsplejelov)
Retsvirkninger af elektroniske dokumenter:
Ikke relevant
Mulighed for at gennemføre proceduren helt online:
Ja (i tilfælde af retshjælp i civile sager).
Omkostninger:
Tjenesten er gratis.
Link:
https://www.justiz.gv.at/home/service/verfahrenshilfe.960.de.html
Formål og anvendelsesområde:
I Østrig kan erstatningskrav indgives online via den generelle formular på JustizOnline.
Hvis skaden er forvoldt ved en strafbar handling, kan sagsøger gøre brug af retten til at indtræde i straffesagen som privat part ("Privatbeteiligter"). Dette kræver en erklæring fra kriminalpolitiet, den offentlige anklager eller domstolen og giver mulighed for at kræve privat erstatning uden omkostningsrisiko i forbindelse med en civil retssag. Hvis den offentlige anklager frafalder tiltalen, kan den private part stadig forsøge at indlede en retssag ved retten som subsidiær anklager ("Subsidiärankläger"). Hvis retten ikke indrømmer nogen eller for lille erstatning, kan sagsøgeren indlede en civil retssag (§ 67, § 72 og § 372 i strafferetsplejeloven ("Strafprozessordnung")).
Kompetent myndighed:
Den kompetente myndighed afhænger af den handling, som forårsagede skaden.
Adgangsbetingelser:
- Adgangskrav:
For at kræve erstatning skal personen have lidt skade forud for kravet.
- Identifikations- og autentifikationskrav:
Ikke relevant
- Dokumenter, der skal fremlægges:
Billeder af skaden, ekspertudtalelser, fakturaer, omkostningsoverslag og andre dokumenter, der er relevante for skaden
Retsvirkninger af elektroniske dokumenter:
Ikke relevant
Mulighed for at gennemføre proceduren fuldt ud online:
Nej
Omkostninger:
Hvis kravet fremsættes af en privat part i en straffesag, opkræves der ikke gebyr, og der er ingen risiko for omkostninger. Der kan opstå omkostninger, hvis den private part optræder som subsidiær anklager. (§ 390, stk. 1, i strafferetsplejeloven ("Strafprozessordnung"))
Hvis sagsøgeren indleder en civil retssag og får tilkendt fuld erstatning, skal sagsøgte i princippet betale sagsomkostningerne. (§ 41, stk. 1, i civilprocesloven ("Zivilprozessordnung"))
Link:
Krav om erstatning fra gerningsmanden - Østrig
https://www.oesterreich.gv.at/themen/dokumente_und_recht/zivilrecht/1/Seite.1010180.html
Formål og anvendelsesområde:
På webstedet https://justizonline.gv.at/jop/web/formulare findes der en række juridiske områder, hvor den civile sag kan indledes fuldt online.
På webstedet skal brugeren søge efter sit relevante juridiske spørgsmål (f.eks. insolvensbehandling, retshjælp, formularer til at modtage betalinger osv.). Når et spørgsmål er valgt, kan brugeren få oplysninger om det juridiske emne, og det er også muligt at se, om sagen kan indledes online. I dette tilfælde angives den pågældende formular med et "@"-symbol med en blå baggrundsfarve.
Hvis brugeren beslutter at vælge dette middel til at indlede en retssag, skal vedkommende blot klikke på formularen for at komme til autentificeringsplatformen. Applikationen vil derefter guide brugeren gennem hele processen. Det skal bemærkes, at dette ikke gør hele den videre proces digital. Sagsøgeren skal stadig give personligt møde i retten personligt eller være retligt repræsenteret.
Hvis det ønskede juridiske emne ikke er tilgængeligt for fuld onlineinitiering, vises et bogstavsymbol med gul baggrundsfarve ud for formularen på websiden. Dette angiver, at formularen skal sendes til den kompetente myndighed pr. post. I dette tilfælde giver websiden i de fleste tilfælde mulighed for at udfylde oplysninger digitalt. Til sidst skal det endelige dokument udskrives og sendes til retten eller myndigheden.
Kompetent myndighed:
Forbundsjustitsministeriet er ansvarligt for selve webtjenesten. Hvis en retssag indledes via platformen, er selve proceduren imidlertid den respektive domstols eller myndigheds ansvar.
Adgangsbetingelser:
- Adgangskrav:
Der gælder ingen særlige krav for at indlede en retssag online. Hvis en person er underlagt værgemål, kræves der i de fleste tilfælde en godkendelse.
- Identifikations- og autentifikationskrav:
Autentificeringsprocessen kræver en borgerkortkonto "Bürgerkarten/ID Austria". Med denne konto kontrolleres ansøgerens identitet i forbindelse med den videre procedure.
- Dokumenter, der skal fremlægges:
De dokumenter, der kræves, varierer afhængigt af typen af retssag, som brugeren ønsker at indlede.
Retsvirkninger af elektroniske dokumenter:
Ikke relevant
Mulighed for at gennemføre proceduren fuldt ud online:
Afhængigt af det juridiske emne kan en onlineinitiering måske eller måske ikke være mulig. De relevante oplysninger kan findes på webstedet https://justizonline.gv.at/jop/web/formulare. Rykkerkrav ("Mahnklagen") (i retssager, hvor der kræves betaling af et pengebeløb, der ikke overstiger 75 000 EUR) kan f.eks. indgives online (https://justizonline.gv.at/jop/web/formulare/kategorie/5).
Omkostninger:
Tjenesten er gratis, men der kan stadig forekomme sagsbehandlingsgebyrer.
Link:
Formål og anvendelsesområde:
Siden den 1. januar 2020 har personer, der bor i Østrig, haft ret til at modtage officielle dokumenter fra myndigheder og domstole ad elektronisk vej, hvis det pågældende emne er underlagt forbundslovgivningen. (§ 1a, stk. 1, i loven om e-forvaltning ("E-Government Gesetz"), Østrigs lovtidende I 10/2004, senest ændret ved lovtidende I 169/2020)
En e-mailadresse kan registreres via platformen oesterreich.gv.at eller mobilapplikationen "Mobiles Amt". Denne adresse vil blive brugt af den pågældende ret eller myndighed til at forkynde fremtidige dokumenter digitalt.
Virksomheder har pligt til at deltage i det e-forvaltningssystemet, hvis deres omsætning overstiger en vis tærskel. (§ 1b i loven om e-forvaltning ("E-Government Gesetz")
Kompetent myndighed:
For at implementere e-forvaltningssystemet inden for den respektive myndighed er hvert ministerium kompetent inden for sit aktivitetsområde. (§ 28 i loven om e-forvaltning ("E-Government Gesetz")
Adgangsbetingelser:
- Adgangskrav:
Der stilles ikke specifikke krav.
- Identifikations- og autentifikationskrav:
Autentificeringsprocessen kræver en borgerkortkonto "Bürgerkarten/ID Austria". Med denne konto verificeres ansøgerens identitet, og den valgte e-mailadresse kan aktiveres.
- Dokumenter, der skal fremlægges:
Ingen dokumenter er nødvendige
Retsvirkninger af elektroniske dokumenter:
Elektroniske dokumenter vil blive behandlet på samme måde som papirdokumenter, forudsat at de er underskrevet med den udstedende myndigheds kvalificerede e-signatur ("Amtssignatur").
Mulighed for at gennemføre proceduren fuldt ud online:
Ja (undtagen dokumenter, hvor fysisk forkyndelse er obligatorisk)
Omkostninger:
Tjenesten er gratis.
Link:
Forkyndelse af dokumenter: officiel overrækkelse af juridiske dokumenter – Østrig
https://www.bmdw.gv.at/Services/ElektronischeZustellung/eZustellung-B%C3%BCrger.html
https://www.bmdw.gv.at/Services/ElektronischeZustellung/Anmeldung-zur-elektronischen-Zustellung.html
Formål og anvendelsesområde:
Østrig tilbyder to onlineplatforme vedrørende tvangsauktioner.
På webstedet https://www.justiz-auktion.de/ tilbydes der en bred vifte af forskellige løsøregenstande. På denne platform tilbyder domstolene, anklagemyndigheden, likvidatorerne og fogederne varer, der fortabes, konfiskeres eller er genstand for tvangsauktion eller realisering i forbindelse med insolvensbehandling. Platformen drives i samarbejde med de tilsvarende tyske myndigheder for at tilbyde auktioner fra begge lande til brugeren.
På webstedet https://edikte.justiz.gv.at/edikte/edikthome.nsf kan der søges i meddelelser om insolvensbehandling og igangværende og planlagte tvangsauktioner. I modsætning til den første platform er det ikke muligt at deltage direkte på webstedet.
Specifikke oplysninger findes på websiden vedrørende tvangsauktioner i Østrig.
Kompetent myndighed:
I forbindelse med tvangsauktioner er distriktsdomstolen ("Bezirksgericht") normalt den kompetente myndighed. (§ 3 i den østrigske fuldbyrdelseslov ("Exekutionsordnung"))
Adgangsbetingelser:
- Adgangskrav:
For at deltage i de tilbudte tjenester skal en person være juridisk i stand til at drive forretning eller handle med samtykke fra den ansvarlige værge. For at få adgang til portalerne skal man have en brugerkonto, som kan oprettes på den relevante webside.
- Identifikations- og autentifikationskrav:
Efter registreringen modtager brugeren en bekræftelsesmeddelelse via e-mail. Andre identifikationsmetoder er ikke gennemført.
- Dokumenter, der skal fremlægges:
Ingen dokumenter er nødvendige.
Retsvirkninger af elektroniske dokumenter:
Ikke relevant
Mulighed for at gennemføre proceduren fuldt ud online:
Ja
Omkostninger:
Tjenesten er gratis.
Link:
Formål og anvendelsesområde:
I Østrig indeholder mæglingsloven ("Zivilrechts-Mediations-Gesetz", Østrigs lovtidende I 29/2003, senest ændret ved lovtidende I 246/2021) retningslinjer, definitioner og uddannelsesbestemmelser vedrørende mæglingsprocessen og mæglererhvervet. Oplysninger om dette emne kan findes her.
Forbundsjustitsministeriet tilbyder et onlinesøgeværktøj til at søge efter alle mæglere, der er registreret i Østrig.
Indtil videre er der ikke trådt nogen specifikke bestemmelser i kraft, som fremmer en online- eller elektronisk mæglingstjeneste.
Kompetent myndighed:
Mæglingsloven ("Zivilrechts-Mediations-Gesetz") er en forbundslov. For mere detaljerede regler vedrørende uddannelsen til anerkendt mægler er forbundsjustitsministeriet bemyndiget til at vedtage yderligere bestemmelser (§ 29, stk. 1, i mæglingsloven ("Zivilrechts-Mediations-Gesetz")).
Adgangsbetingelser:
- Adgangskrav: Ikke relevant
- Identifikations- og autentifikationskrav: Ikke relevant
- Dokumenter, der skal fremlægges: Ikke relevant
Retsvirkninger af elektroniske dokumenter:
Ikke relevant
Mulighed for at gennemføre proceduren fuldt ud online:
Ikke relevant
Omkostninger:
Omkostningerne ved mægling er ikke fastsat ved lov og er underlagt markedet. Hvis der er behov for mægling i familierelaterede konflikter, kan der under visse omstændigheder gives adgang til et støtteprogram fra forbundskanslerens kontor ("Bundeskanzleramt"). Yderligere oplysninger findes under https://www.bundeskanzleramt.gv.at/agenda/familie/begleitung-beratung-hilfe/trennung-und-scheidung/mediation-fuer-trennung-und-scheidung.html
Link:
https://www.oesterreich.gv.at/themen/familie_und_partnerschaft/scheidung/Seite.100800.html
Formål og anvendelsesområde:
Oplysninger om selskaber
I Østrig er den vigtigste offentlige kilde til selskabsoplysninger selskabsregistret ("Firmenbuch"). Det indeholder bl.a. oplysninger om de registrerede selskaber: selskabets navn, hovedsæde, de personer, der er bemyndiget til at repræsentere selskabet, samt selskabets juridiske form og selskabskapital. Registret er opdelt i hovedbogen ("Hauptbuch"), som indeholder ovennævnte oplysninger, og samlingen af dokumenter ("Urkundensammlung"), som er en samling af alle de materialer, der beviser, at oplysningerne er retmæssige. (§ 1, § 3, § 12, stk. 1, i selskabsregisterloven ("Firmenbuchgesetz"), Østrigs lovtidende I 10/1991, senest ændret ved lovtidende I 104/2019)
Adgangen til registret er åben for alle (§ 34, stk. 1, i selskabsregisterloven ("Firmenbuchgesetz"). Det er muligt at indhente oplysningerne personligt ved en kompetent domstol, men også via en privat onlineudbyder, der er godkendt af forbundsjustitsministeriet.
Forskellige onlineudbydere, der tilbyder digital adgang til selskabsregistret findes på: https://www.usp.gv.at/laufender-betrieb/firmenbuch/firmenbuchabfrage.html
Forbundsjustitsministeriet tilbyder også en onlinetjeneste, som giver gratis adgang til grundlæggende oplysninger om registrerede selskaber: https://justizonline.gv.at/jop/web/firmenbuchabfrage.
Stiftelse af et selskab online
I Østrig er det muligt at oprette et enkeltmandsselskab med begrænset ansvar ("Einpersonen-GmbH") eller en enkeltmandsvirksomhed uden begrænset ansvar ("Einzelunternehmen") helt online ved hjælp af applikationen på webstedet https://www.usp.gv.at/gruendung/elektronische-gruendung.html.
For andre typer selskaber, der kræver registrering i selskabsregistret, er en sådan ansøgning ikke tilgængelig, men i henhold til loven om elektronisk notarakter ("Elektronische Notariatsform-Gründungsgesetz", Østrigs lovtidende I 71/2018) er det muligt at udføre den obligatoriske notarautentifikation ikke kun personligt, men også via videokonference. Dette gør det muligt for fremtidige selskabsstiftere at udføre processen uden at skulle gå til et notarkontor eller en myndighed personligt.
I praksis består processen med at stifte et selskab af forskellige handlinger og procedurer, og det er stifteren, der vælger, om vedkommende vil gennemføre stiftelsen fuldt online. Forbundsministeriet for digitalisering og økonomisk placering ("Bundesministerium für Digitalisierung und Wirtschaftsstandort") tilbyder med platformen https://www.usp.gv.at/gruendung.html, et enkelt adgangspunkt til alle relevante juridiske og proceduremæssige aspekter vedrørende stiftelsen af et selskab.
Kompetent myndighed:
Den kompetente domstol for selskabsregistret afhænger af det eksisterende eller planlagte selskabs adresse. Følgende webside giver et overblik over de ansvarlige domstole i Østrig.
Adgangsbetingelser:
- Adgangskrav:
Der gælder ingen specifikke krav for at søge efter erhvervsenheder i selskabsregistret.
For at bruge onlineplatformen til at stifte et selskab skal følgende krav være opfyldt:
- stifteren skal være myndig (dvs. fyldt 18 år) og må ikke være under værgemål
- stifteren skal være statsborger i en EU-/EØS-medlemsstat eller Schweiz eller have opholdstilladelse
- stifteren skal have bopæl i Østrig, EU/EØS eller Schweiz.
Yderligere oplysninger findes under: https://www.usp.gv.at/gruendung/elektronische-gruendung.html
- Identifikations- og autentifikationskrav:
Online-identifikationsprocessen for søgningen i selskabsregistret varierer afhængigt af den respektive private leverandør. For at bruge onlinetjenesten til at oprette en virksomhed er en smartphonesignatur ("Handysignatur") obligatorisk. Der findes ingen andre måder at kontrollere identiteten på.
- Dokumenter, der skal fremlægges:
Der kræves ingen specifikke dokumenter, men hvis brugeren ønsker at stifte et selskab med begrænset ansvar, kræves bankens bekræftelse vedrørende deponeringen af den krævede aktiekapital.
Retsvirkninger af elektroniske dokumenter:
Ikke relevant
Mulighed for at gennemføre proceduren fuldt ud online:
Ja
Omkostninger:
Udgifterne til en kopi af en personlig søgning i selskabsregistret ved den kompetente domstol beløber sig til 15,00 EUR. Hvis oplysningerne indhentes online, kan gebyrerne variere fra udbyder til udbyder, men ligger mellem 1,17 EUR og 6,30 EUR afhængigt af de oplysninger, der anmodes om. En omfattende liste over gebyrerne for onlinetjenester kan fås under: https://www.usp.gv.at/laufender-betrieb/firmenbuch/firmenbuchabfrage.html
Platformen til selskabsstiftelse er grundlæggende gratis, men brugeren skal overveje, at der kan opstå eksterne omkostninger under stiftelsen. De følgende websider tilbyder detaljerede oplysninger om de to mulige selskabstyper, der kan oprettes online.
Selskab med ubegrænset ansvar ("Einzelunternehmen")
https://www.usp.gv.at/gruendung/gruendungsfahrplan-einzelunternehmen.html
Enkeltmandsselskab med begrænset ansvar ("Einpersonen-GmbH")
https://www.usp.gv.at/gruendung/gruendungsfahrplan-gesellschaften.html
Link:
https://www.usp.gv.at/laufender-betrieb/firmenbuch/firmenbuchabfrage.html
https://www.usp.gv.at/gruendung.html
https://www.usp.gv.at/gruendung/gruendungsfahrplan-gesellschaften/eintragung-firmenbuch.html
https://www.usp.gv.at/gruendung/elektronische-gruendung.html
https://www.usp.gv.at/laufender-betrieb/firmenbuch/firmenbuchabfrage.html