Ugrás a tartalomra

Alkalmazandó-e a Charta az ügyemre?

Ha Ön úgy véli, hogy alapvető jogai sérültek, ez a szakasz segít Önnek azt megállapítani, hogy az Európai Unió Alapjogi Chartája védelmet nyújt-e Önnek.

Bevezetés

Ez az ellenőrzőlista segíthet megállapítani, hogy az Európai Unió Alapjogi Chartája vonatkozik-e egy konkrét ügyre.

A Charta csak a következő szervek aktusaira vonatkozik:

  • uniós szervek vagy
  • uniós tagállamok nemzeti szervei az uniós jog végrehajtása során.

Az ellenőrzőlista segíthet Önnek azt megállapítani, hogy a nemzeti szervek által hozott aktusok az uniós jogot hajtják-e végre.

További információkra van szüksége?

Felelősségkizáró nyilatkozat

Ez az ellenőrzőlista csak iránymutatásként szolgál; nem nyújt jogi tanácsot magánszemélyek számára, és e tekintetben semmilyen felelősséget nem vállalunk.

Ha Ön olyan magánszemély, aki jogi eljárás kezdeményezésével kapcsolatosan keres tanácsot, azt javasoljuk, vegyen igénybe az Ön sajátos helyzetével kapcsolatosan szakmai jogi tanácsadást.

Az iránymutatás kizárólag azzal foglalkozik, hogy a Charta elméletileg alkalmazható-e egy egyedi ügyben. Ha az e kérdésre adott válasz pozitív, ez nem jelenti automatikusan azt, hogy a Chartát megsértették.

Ellenőrzőlista

Charterclick steps

1. lépés – Kérelmező

Ki tesz panaszt alapjog megsértése miatt?
Az ügy uniós polgárokat megillető alapjogot érint?
Olvassa el a Charta rendelkezéseinek listáját

Consider the following list of the Charter’s provisions

Az ügy esetleg olyan alapjogot érint, amelyet a Charta nem az uniós polgároknak biztosít (pl. a 18. cikk szerinti menedékjog). Előfordulhat, hogy az ügyben olyan jog sérült, amely nem szerepel a Chartában.
Mielőtt azt a következtetést vonná le, hogy az uniós alapjogok nem relevánsak az ügy szempontjából, vegye figyelembe, hogy nem csak a Charta védi az alapjogokat az EU-ban. Uniós alapjogi törvény hiányában a Bíróság az 1970-es években bizonyos alapjogokat az uniós jogrend általános elvei közé emelt, így azoknak védelmet biztosít. A Lisszaboni Szerződés megerősítette, hogy ez utóbbiak magukban foglalják az alapvető jogokat is. További információkért lásd az Útmutató I. részének 2.3. szakaszát.
Ha az ügy olyan alapjogot érinthet, amely az uniós jogrend általános elve, akkor ugorjon az ellenőrzőlista következő kérdésére. Az uniós intézményeknek, szerveknek, hivataloknak és ügynökségeknek – valamint az uniós jog alkalmazásakor a tagállamoknak is – tiszteletben kell tartaniuk ezeket az általános elveket (ugyanúgy, ahogy a Chartát). Ha azonban az ügy nem vonatkozik sem a Chartában rögzített jogokra, sem pedig az uniós jogalkotás általános elveire, akkor valószínűleg nem terjed ki az uniós (vagy más) alapjogok megsértésére.

Az ügy olyan alapjogot érint, amelyet az EU nem uniós állampolgároknak biztosít?

Consider the following list of the Charter’s provisions. Does the case involve one of the following fundamental rights listed?

Az ügy esetleg olyan alapjogra vonatkozik, amelyet a Charta az uniós polgároknak biztosít (pl. a 39–40. cikk szerinti aktív és passzív választójog az európai parlamenti és a helyhatósági választásokon, valamint a 46. cikk szerinti diplomáciai és konzuli védelem). Előfordulhat, hogy az ügyben olyan jog sérült, amely nem szerepel a Chartában.
Mielőtt azt a következtetést vonná le, hogy az uniós alapjogok nem relevánsak az ügy szempontjából, vegye figyelembe, hogy nem csak a Charta védi az alapjogokat az EU-ban. Uniós alapjogi törvény hiányában a Bíróság az 1970-es években bizonyos alapjogokat az uniós jogrend általános elvei közé emelt, így azoknak védelmet biztosít. A Lisszaboni Szerződés megerősítette, hogy ez utóbbiak magukban foglalják az alapvető jogokat is. További információkért lásd az Útmutató I. részének 2.3. szakaszát.
Ha az ügy olyan alapjogot érinthet, amely az uniós jogrend általános elve, akkor ugorjon az ellenőrzőlista következő kérdésére. Az uniós intézményeknek, szerveknek, hivataloknak és ügynökségeknek – valamint az uniós jog alkalmazásakor a tagállamoknak is – tiszteletben kell tartaniuk ezeket az általános elveket (ugyanúgy, ahogy a Chartát).
Ha az ügy azonban nem vonatkozik sem a Chartában rögzített jogokra, sem pedig az uniós jogalkotás általános elveire, akkor az ügy valószínűleg nem sérti az EU alapjogait (vagy más alapjogokat).

Olvassa el a Charta rendelkezéseinek listáját. Az ügy a felsorolt jogok valamelyikét érinti?

Az ügy olyan alapjogot érint, amely kizárólag természetes személyeket illet meg. Ennek megfelelően nem sérült olyan jog, amelyet az uniós jog jogi személyeknek biztosít.

Olvassa el a Charta rendelkezéseinek listáját. Az ügy a felsorolt jogok valamelyikét érinti?

Az ügy olyan alapjogot érint, amelyet a Charta biztosít; az uniós jog alapján azonban nem lehet megállapítani, hogy a jog megilleti-e a jogi személyeket is. Ugorjon a következő kérdésre! Ha azonban Ön megállapítja, hogy az ügy az uniós jog hatálya alá tartozik, az még nem jelenti azt, hogy az érintett személy hivatkozhat is az érintett alapjogra. Menjen tovább a következő kérdésre.

Az ügy a Charta által biztosított semmilyen alapjogot sem érint.
Mielőtt azt a következtetést vonná le, hogy az uniós alapjogok nem relevánsak az ügy szempontjából, vegye figyelembe, hogy nem csak a Charta védi az alapjogokat az EU-ban. Uniós alapjogi törvény hiányában a Bíróság az 1970-es években bizonyos alapjogokat az uniós jogrend általános elvei közé emelt, így azoknak védelmet biztosít. A Lisszaboni Szerződés megerősítette, hogy ez utóbbiak magukban foglalják az alapvető jogokat is. További információkért lásd az Útmutató I. részének 2.3. szakaszát.
Ha az ügy olyan alapjogot érinthet, amely uniós jog általános elve, akkor ugorjon az ellenőrzőlista következő kérdésére. Az uniós intézményeknek, szerveknek, hivataloknak és ügynökségeknek – valamint kizárólag az uniós jog alkalmazásakor a tagállamoknak is – tiszteletben kell tartaniuk az uniós jog ezen általános elveit (ugyanúgy, ahogy a Chartát).
Ha az ügy azonban nem vonatkozik sem a Chartában rögzített jogokra, sem pedig az uniós jogalkotás általános elveire, akkor az ügy valószínűleg nem sérti az EU alapjogait.

2. lépés – Jogsértés tárgya

Ki az állítólagos jogsértés elkövetője?
Mielőtt válaszolna, olvassa el az Útmutató megfelelő szakaszát, az alábbiaknak megfelelően:
Az állítólagos jogsértés a következőt érinti:
Az Útmutató II. részének 2.1. szakaszában foglalt magyarázat alapján az alapjogok alábbi megsértéséről van szó:

3. lépés – A jogsértés bekövetkezésének időpontja

Mikor történte a Chartát állítólagosan sértő esemény/magatartás?

A jogsértés idején a Charta nem volt jogilag kötelező. Ebben az időpontban azonban bizonyos alapjogok az uniós jogrend általános elveinek számítottak, ezért védelemben részesültek. Érdemes lehet ellenőrizni, hogy a Bíróság az uniós jogrend általános elvének minősítette-e a szóban forgó alapelvet (további információkért lásd az Útmutató I. részének 2.3. szakaszát). Ebben az esetben ugorjon a következő kérdésre. Ellenkező esetben valószínűleg nem sérült alapjog.

A Charta alkalmazandó. Az igénybe vehető jogvédelem típusának megállapításához ugorjon a következő kérdésre.

A Chartát állítólagosan sértő esemény/magatartás időpontja:

A jogsértés idején a Charta nem volt jogilag kötelező. Ebben az időpontban azonban bizonyos alapjogok az uniós jogrend általános elveinek számítottak, ezért védelemben részesültek. Érdemes lehet ellenőrizni, hogy a Bíróság az uniós jogrend általános elvének minősítette-e a szóban forgó alapelvet (további információkért lásd az Útmutató I. részének 2.3. szakaszát). Ebben az esetben ugorjon a következő kérdésre. Ellenkező esetben valószínűleg nem sérült alapjog.

A Charta alkalmazandó. Az igénybe vehető jogvédelem típusának megállapításához ugorjon a következő kérdésre.

Mikor történt az állítólagos jogsértés?
The EU Charter has been legally binding since 1st December 2009, the date when the Lisbon Treaty entered into force. The alleged violation occurred:
A jogsértés időpontja konkrétan:

A cselekmény idején a Charta nem volt jogilag kötelező. Bizonyos alapjogok azonban az uniós jogrend általános elvei közé tartoztak, ezért védelemben részesültek. Érdemes lehet ellenőrizni, hogy a Bíróság az uniós jogrend általános elvének minősítette-e a szóban forgó alapelve(ke)t (az uniós jog általános elveiről további információk olvashatók az Útmutató I. részének 2.3. szakaszában).
Ha nem, akkor valószínűleg nem sérültek uniós alapjogok.
Ha igen, akkor ugorjon a következő kérdésre annak megállapítása érdekében, hogy az ügy az uniós jog hatálya alá tartozik-e: az uniós jog általános elvei (a Chartához hasonlóan) csak uniós jogszabályt végrehajtó tagállami aktusokra alkalmazandók.

Az ügy az uniós jog hatálya alá tartozik-e?
According to Article 51(1), the Charter states that the provisions thereof are binding on the Member States “only when they are implementing EU law”. The national provision at issue:

Ahhoz, hogy valaki a Charta védelmében részesüljön, nem elég azt állítani, hogy egy adott ügyben sérült a Chartában rögzített valamelyik alapjog.
Arról is meg kell bizonyosodni, hogy a Charta állítólagosan megsértett rendelkezésén (rendelkezésein) kívül alkalmazandó-e az ügyre az elsődleges vagy másodlagos uniós jog valamelyik szabálya (azaz hogy az ügy tényállása a szabály személyi, tárgyi és időbeli hatálya alá esik-e). Ha igen, akkor az adott szabály alkalmazása a Charta alkalmazását vonja maga után. Az Útmutató III. részének 2. szakasza áttekinti azokat a leggyakoribb helyzeteket, amelyek a Bíróság meglévő ítélkezési gyakorlata alapján az uniós jog hatálya alá tartoznak.
A következő kérdések gyakorlati segítséget hivatottak nyújtani annak megállapításához, hogy egy ügy az uniós jog hatálya alá tartozik-e vagy sem.
Ha az ügy nem tartozik az uniós jog hatálya alá, az nem jelenti azt, hogy az érintett személy(ek) nem kaphat(nak) védelmet valamely alapjog állítólagos megsértése ügyében. Az alapjogok védelmét azonban nem a Charta, hanem a tagállami jog vagy az emberi jogok európai egyezménye (EJEE) biztosítja.

Az ügy a jogalanyok uniós jog által keletkeztetett jogait érinti?

A Bíróság kialakult ítélkezési gyakorlata értelmében vonatkozó uniós jogszabály hiányában minden tagállam belső jogrendjének feladata kijelölni a hatáskörrel rendelkező bíróságot, és meghatározni azokat a részletes eljárási szabályokat, amelyek célja, hogy biztosítsák a jogalanyok uniós jogból eredő jogainak védelmét (lásd pl. a C 276/01. sz. Steffensen ügyben hozott ítélet 60. pontját).
A Charta (különösen a hatékony jogorvoslathoz és a tisztességes eljáráshoz való jogot rögzítő 47. cikk) azokra a tagállami eljárási rendelkezésekre alkalmazandó, amelyek az uniós jog által a magánszemélyekre ruházott jogok gyakorlását szabályozzák a tagállami bíróságok előtt (függetlenül attól, hogy a rendelkezéseket e célból fogadták-e el vagy sem).
Az Útmutató III. részének 2. szakaszában a 3. pont példákat is hoz erre.
Ennek értelmében Önnek ellenőriznie kell, hogy az ügy vonatkozik-e (az állítólag megsértett alapjogtól függetlenül) olyan jogra, amelyet jogilag kötelező erejű uniós aktus vagy az EU elsődleges jogának valamelyik rendelkezése (pl. uniós szerződések egyik rendelkezése, pl. az áruk, a szolgáltatások, a tőke, a munkavállalók és az uniós polgárok szabad mozgását rögzítő rendelkezés) ruház a magánszemélyekre.

Az ügy uniós jogból fakadó kötelezettség megsértésére vonatkozik?

Az uniós jog egyre gyakrabban írja elő a tagállamoknak, hogy hatékony, arányos és visszatartó erejű szankciókat léptessenek életbe az ezekben a jogi aktusokban vagy azok végrehajtási intézkedéseiben rögzített konkrét kötelezettségek megsértésének eseteire.
Ennek érdekében a tagállamok speciális szankciókat vezethetnek be, amelyeknek eleget kell tenniük a Chartában rögzített alapjogok érvényesítésére irányuló követelményeknek. A tagállamok ugyanakkor dönthetnek úgy is, hogy az esetleges jogsértéseket olyan szankciókkal büntetik, amelyek már léteznek (hasonló) tagállami jogsértések eseteire. Ebben az esetben a Chartára csak akkor lehet hivatkozni, ha ezek a szankciók uniós jogból fakadó kötelezettség megsértését büntetik. Az Útmutató III. részének 2. szakaszában a 4. pont példákat is hoz erre.
Ennek értelmében Önnek ellenőriznie kell, hogy az ügyben milyen kötelezettség sérült: olyan, amelyik jogilag kötelező uniós aktusból vagy amelyik az EU elsődleges jogának egyik rendelkezéséből fakad.

See the explanation of this situation in Section 2 Part III of the Tutorial, no. 7.
Van-e olyan jogilag kötelező erejű uniós intézkedés, amely az ügy szempontjából releváns?
Mr X is a third country national who has legally resided in the Member State Y since 2005. In 2016, his application for a housing benefit was rejected, on the ground that the funds for third-country nationals were exhausted. The national law concerning the housing benefit at issue foresees different criteria as regards the granting of the benefit, depending on the personal status of the applicant; in particular, the criteria applied to third-country nationals are less favorable than those applied to EU citizens. Whilst no EU measure concerning specifically the granting of housing benefits, Article 11(1) of on the status of third-country nationals who are long-term residents stipulates: “‘Long-term residents shall enjoy equal treatment with nationals as regards: (d) social security, social assistance and social protection as defined by national law”. If Mr X enjoys the status of long-term resident under Directive 2003/109/EC, this Directive is relevant to the case and may trigger the application of the Charter. This example draws on Case C-571/10 Kamberaj
Milyen kapcsolat van az uniós rendelkezés és az érintett tagállami rendelkezés között?
See the explanation of this situation in Section 2 Part III of the Tutorial, no. 1.
See the explanation of this situation in Section 2 Part III of the Tutorial, no. 2.
See the explanation of this situation in Section 2 Part III of the Tutorial, no. 8.
A tagállami rendelkezés egy, az érintett uniós intézkedésben rögzített fogalmat/kategóriát határoz meg, amelynek meghatározását az uniós jogalkotó a tagállamokra bízza.
Ennek magyarázatát lásd az Útmutató III. részének 2.6. szakaszában.

4. lépés – Következtetés

KÖVETKEZTETÉS
A Charta alkalmazandó.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a szóban forgó ügyben a Charta valóban sérült. A Charta által biztosított alapjogok többsége nem abszolút jellegű. Ez azt jelenti, hogy a Chartában meghatározott követelmények korlátozhatják a jogot. Az Útmutató III. részének 4–6. szakaszában hasznos információk olvashatók annak eldöntéséhez, hogy valóban sérült-e a Charta.
Az Európai Unió Bírósága az egyetlen olyan szerv, amely eldöntheti, hogy egy adott uniós jogi aktus vagy annak egyik rendelkezése a Chartával összeegyeztethető-e vagy sem. Ehhez megsemmisítés iránti keresetet vagy érvényességre vonatkozó előzetes döntéshozatal iránti kérelmet kell a Bírósághoz benyújtani. A Bíróság eszközeiről további információk olvashatók az Útmutató I. részének 4. szakaszában.
Ha Ön úgy véli, hogy egy uniós jogi aktus vagy annak egyik rendelkezése nem egyeztethető össze a Chartával, először is ellenőrizze az érintett jogi aktus közzétételének vagy bejelentésének időpontját. Ennek hiányában azt a napot vegye figyelembe, amikor az alapjog megsértése miatt panaszt tevő személy tudomást szerzett a jogi aktusról.
Ha a jogsértés időpontja óta több mint 2 hónap telt el, akkor a jogi aktus megsemmisítése iránti kereset benyújtásának határideje lejárt. A jogi aktus érvényességének tekintetében előzetes döntéshozatal iránti kérelemmel lehet a Bírósághoz fordulni.
Az állítólagos jogsértéssel szembeni védelem különféle bírósági és egyéb eszközeiről lásd az Útmutató I. részének 4. és 5. szakaszát.
Ha a jogsértés időpontja óta nem telt el 2 hónap, akkor a jogi aktus megsemmisítése iránti kereset benyújtásának határideje nem járt le (lásd az EUMSZ 263. cikkét).
Ellenőrizze, hogy teljesülnek-e az egyéb feltételek (nevezetesen az állandó szabályok). További információkért lásd az I. rész 4. szakaszát.
Ellenkező esetben a jogi aktus érvényességének tekintetében előzetes döntéshozatal iránti kérelemmel lehet a Bírósághoz fordulni. További információkért lásd az I. rész 4. szakaszát.

KÖVETKEZTETÉS
Az állítólagos jogsértés időpontjában az uniós jog nem vonatkozott az érintett tagállamra. Ennek megfelelően sem a Charta, sem az uniós jogalkotás általános elvének számító más alapjogok nem alkalmazandók. Az alapjogok védelmét a tagállami jog vagy az emberi jogok európai egyezménye (EJEE) biztosítja.

KÖVETKEZTETÉS
A Charta valószínűleg alkalmazandó.
Ne feledje, hogy az ellenőrzőlistával az állapítható meg előzetesen, hogy a Charta alkalmazható-e egy adott ügyre. Ha a Charta alkalmazható, az még nem jelenti azt, hogy valóban sérült is. A III. rész 4–6. szakasza segít eldönteni, hogy valóban jogsértés történt-e.
Ha a Charta megsértése egy tagállami rendelkezésből fakad, akkor az adott tagállam bíróságai illetékesek eljárni. Az Útmutató III. részének 7. szakaszában információk olvashatók arról, hogy milyen típusú védelmet nyújtanak a tagállami bíróságok.

KÖVETKEZTETÉS
A Charta ebben az ügyben valószínűleg nem alkalmazandó.
Kérjük, vegye figyelembe, hogy ez az ellenőrzőlista csak tájékoztató jellegű, és semmilyen kötelezettséget nem von maga után. Továbbá a Bíróságnak a Charta alkalmazási körével kapcsolatos ítélkezési gyakorlata változhat.

KÖVETKEZTETÉS
Az EUMSZ 288. cikke értelmében az uniós intézmények az alábbi jogilag kötelező erejű jogi aktusokat fogadhatják el: rendeletek, irányelvek és határozatok.
A kötelező erejű jogi aktusok egy másik kategóriája a kerethatározat. A Lisszaboni Szerződés hatálybalépése (2009. december 1-je) előtt az EU a büntetőügyekben folytatott igazságügyi és rendőrségi együttműködés területén fogadott el kerethatározatokat.
A Lisszaboni Szerződés megszüntette ezt a kategóriát, de néhány kerethatározat még mindig hatályos. Ilyen például az európai elfogatóparancsról és a tagállamok közötti átadási eljárásokról szóló, 2002. június 13-i 2002/584/JHA tanácsi kerethatározat, valamint a rasszizmus és az idegengyűlölet egyes formái és megnyilvánulásai elleni, büntetőjogi eszközökkel történő küzdelemről szóló, 2008. november 28-i 2008/913/JHA tanácsi kerethatározat.
A kerethatározat az irányelvhez hasonlóan az elérendő célok tekintetében kötelezi az érintett tagállamokat, ugyanakkor a cél megvalósításának eszközét nem írja elő; rendelkezései azonban nem lehetnek közvetlen hatályúak (azaz nem használhatók fel tagállami rendelkezések esetleges ellentmondásainak feloldására).

KÖVETKEZTETÉS
„Az ügy szempontjából releváns”: az ügy tárgyát érintő uniós intézkedés. Figyelmet kell fordítani annak minden körülményére: mielőtt válaszolna, olvassa el ezt a példát.
X. úr nem uniós állampolgár, és 2005 óta jogszerűen tartózkodik Y tagállamban. A lakhatási támogatás iránti kérelmét 2016-ban elutasították arra hivatkozva, hogy a nem uniós állampolgárok számára fenntartott költségvetés kimerült. A lakhatási támogatás odaítélését megállapító tagállami jogszabály a kérelmező személyes státuszától függően eltérő kritériumokat határoz meg; ennek értelmében a nem uniós országok állampolgárai kedvezőtlenebb feltételekkel kaphatnak támogatást, mint az uniós polgárok.
Noha az EU nem szabályozza konkrétan a lakhatási támogatások odaítélését, a harmadik országok huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkező állampolgárainak jogállásáról szóló 2003/109/EK irányelv 11. cikkének (1) bekezdése rögzíti, hogy: „A huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkező személyek az állampolgárokkal egyenlő elbánást élveznek az alábbiak tekintetében: d) társadalombiztosítás, szociális ellátás és szociális védelem a nemzeti jog által meghatározottak szerint”.
Ha X. úr a 2003/109/EK irányelv szerinti huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkezik, akkor az irányelv az ügy szempontjából releváns, és a Charta alkalmazását vonhatja maga után.

KÖVETKEZTETÉS
Ha nem tudja, hogy milyen kötelező erejű uniós szabályok vonatkoznak az Ön ügyére, böngésszen az európai uniós jog hivatalos adatbázisában (EUR-Lex).
A „Témakör” szűrőben válassza ki a „Tárgy” lehetőséget, és végezzen keresést az EU jogszabályainak körében. Ez a lehetőség fölsorolja az uniós jogszabályok által lefedett témákat. A keresés javasolt útvonala:
EUR-Lex → Az uniós jog és a kapcsolódó dokumentumok → Uniós jogszabályok → Keresés a jogszabályok között.
Ezt követően a „Témakör” szűrőben ki kell választani a „Tárgy” parancsot. Az egyes lehetőségek megjelenítéséhez nyomja meg a „+” gombot. A téma(témák) kiválasztása után kattintson a „Keresés” gombra.
Kizárólag jogilag kötelező erejű uniós eszközöket (rendeleteket, irányelveket és határozatokat) válasszon ki, és mindig ellenőrizze, hogy a kiválasztott eszköz hatályos-e (a kiválasztott eszköz címe alatti zöld vagy piros gomb azt jelzi, hogy a dokumentum a keresés időpontjában hatályban van-e; a dokumentum záró rendelkezései között szerepel az is, hogy mikor lépett hatályba.) Az irányelveknél azt is ellenőrizni kell, hogy a tagállami jogba való átültetésének határideje lejárt-e (a határidőt az irányelv egyik záró rendelkezése tartalmazza).

KÖVETKEZTETÉS
1. Első lépésként válassza ki az alapjogot a Charta szövegében.
Olvassa el azoknak az uniós intézkedéseknek a listáját, amelyek a kiválasztott rendelkezés szempontjából különösen relevánsak: alkalmazandó-e valamelyikük az ügyre? Tekintse meg a vonatkozó ítélkezési gyakorlatot: van-e olyan ügy, amely hasonlít az Önéhez?
2. Második lépésként végezzen keresést az Európai Unió Bíróságának hivatalos adatbázisában (Curia) is. Kövesse ezt az utat: Az Európai Unió Bíróságának honlapja (Curia); Keresés; ezután a keresési űrlapon válassza ki a következőket:
– „Az ügy állása” sorban: befejezett ügyek;
– A „Bíróság” sorban: Bíróság;
– „Az ítélkezési gyakorlatra vagy jogszabályra történő hivatkozások” sorban/a „Kategória” alatt: Szerződés, majd az Európai Unió Alapjogi Chartája, majd válassza ki a kívánt cikket.
Tekintse meg a vonatkozó ítélkezési gyakorlatot: van-e olyan ügy, amely hasonlít az Önéhez?
3. Második lépésként végezzen keresést az európai uniós jog hivatalos adatbázisában (EUR-Lex) is. Kövesse ezt az utat: EUR-Lex; Az uniós jog és kapcsolódó dokumentumok; Jogszabályok: Keresés a jogszabályok között; Témakör; Tárgy.

KÖVETKEZTETÉS
Az ügyet tagállami szinten kell kezelni.

Technikai probléma/tartalmi hiba bejelentése vagy az oldallal kapcsolatos észrevételek megosztása