Skočiť na hlavný obsah

Nariadenie o digitalizácii – oznámenia členských štátov

Slovensko

Táto stránka obsahuje informácie o oznámeniach členských štátov podľa nariadenia (EÚ) 2023/2844.

Autor obsahu
Slovensko
Flag of Slovakia

1. Vnútroštátne IT portály na komunikáciu so súdmi alebo inými orgánmi

https://www.slovensko.sk/

Ústredný portál verejnej správy (ÚPVS) zabezpečuje centrálny a jednotný prístup k informačným zdrojom a službám verejnej správy. Informácie (rady, návody, popisy), ktoré návštevník hľadá, sú v súčasnosti mnohokrát súčasťou informačných serverov jednotlivých rezortov. Cieľom portálu je tieto informácie a služby zintegrovať a prehľadnou a prístupnou formou poskytovať používateľovi.

Medzi najvýznamnejšie úlohy ústredného portálu patrí nasmerovanie používateľa na využitie konkrétnej elektronickej služby verejnej správy s využitím relevantných informačných zdrojov.

Obsah ÚPVS zahŕňa digitálny obsah vo forme podporných informácií na využitie služby a samotné poskytovanie elektronických služieb. Koncept obsahu ÚPVS sa riadi nasledujúcimi princípmi:

  • organizácia informácií a služieb podľa okruhov životných situácií – v súčasnom „informačnom pretlaku“ býva často ťažké práve získanie hľadanej a potrebnej informácie. Z tohto dôvodu sú služby na ÚPVS logicky členené podľa cieľovej skupiny (občan/podnikateľ/inštitúcia) a okruhov životných situácií, ktoré sprístupňujú informácie a služby zoradené v abecednom poradí. Tento koncept umožňuje pristupovať k požadovaným informačným zdrojom, ako aj elektronickým službám štruktúrovane, podľa skutočných požiadaviek používateľa a cielene filtrovať rozsiahly obsah ÚPVS. Štrukturalizácia obsahu ÚPVS je jedným z rozhodujúcich prínosov ÚPVS vzhľadom na distribuované zdroje na stránkach jednotlivých pripojených subjektov.
  • virtuálna centralizácia – z hľadiska používateľov služieb ÚPVS predstavuje portál centralizované riešenie, kde sú z jedného miesta dostupné všetky informácie a logicky členené elektronické služby prístupné jednotným spôsobom. Centralizácia však nie je realizovaná presunom služieb na ÚPVS, ide o virtuálne centralizovaný systém, ktorý predstavuje integračnú platformu pre všetky ďalšie služby – informačné zdroje a systémy implementujúce jednotlivé procesy. Vládny portál aj s distribuovanou štruktúrou sa však používateľovi javí ako centralizovaný systém s jednotnou logikou a štruktúrou

eŽaloby - úvodné informácie - MSSR (justice.sk)

Podávanie návrhov a súvisiacich písomností na súdne konanie

Portál eŽaloby je určený na podávanie návrhov na začatie konania (žalôb) na okresné a krajské súdy v civilnom procese (občianskoprávne, pracovné, rodinné a obchodné veci, okrem obchodného registra) a v správnom súdnom procese a na podávanie elektronických návrhov v upomínacom konaní na Okresný súd Banská Bystrica.

Služba umožňuje elektronickými prostriedkami v súdnom konaní po prihlásení sa do verejných elektronických služieb súdnictva podať:

  • nový návrh na začatie konania (žalobu), t. j. podanie, ktorým sa začína konanie pred súdom,
  • podanie k existujúcemu konaniu, napr. podanie, ktorým sa odstraňujú vady a iné zrejmé nesprávnosti návrhu na začatie konanie, späťvzatie návrhu na začatie konania, opravný prostriedok.

2. Vnútroštátna právna úprava videokonferencií v občianskych a obchodných veciach

Použitie videokonferencií je upravené v § 175 Civilného sporového poriadku. Ak sa na zaručenie spravodlivého procesu nevyžaduje fyzická prítomnosť strany na pojednávaní, súd umožní strane účasť na pojednávaní prostredníctvom videokonferencie alebo iných prostriedkov komunikačnej technológie, a to aj v na to určených priestoroch súdu, ktorý je strane najbližšie.

3. Vnútroštátna právna úprava videokonferencií v trestných veciach

Videokonferencia sa využíva naprieč trestným konaním. V zmysle ustanovení Trestného poriadku (§ 61b a ďalšie) je napr. možné vykonať výsluch prostredníctvom videokonferenčného zariadenia. Ďalej ako príklad možno uviesť, že v odôvodnených prípadoch možno tlmočenie zabezpečiť aj prostredníctvom videokonferenčného zariadenia (§ 28 ods. 8 Trestného poriadku).

Videokonferenciu možno využiť i v správnom súdnictve (§ 117 ods. 3 Správny súdny poriadok), ak sa na zaručenie spravodlivého procesu nevyžaduje fyzická prítomnosť účastníka konania na pojednávaní.

V zmysle ustanovení § 134 a 135 Trestného poriadku platí, že svedkovia, ktorí sa z vážnych dôvodov nemôžu dostaviť na výsluch (napr. pre chorobu) alebo svedkovia, u ktorých hrozí riziko druhotnej viktimizácie, môžu byť vypočutí prostredníctvom videokonferenčného zariadenia.

4. Poplatky za konania v občianskych a obchodných veciach

  1. Výber poplatkov v konaniach vedených pred slovenskými súdmi

Súdne poplatky v konaniach vedených pred slovenskými súdmi upravuje zákon č. 71/ 1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov (ďalej len „zákon č. 71/1992 Zb.“). Poplatky sa vyberajú za jednotlivé úkony alebo konanie súdov (ak sa vykonávajú na návrh) a za úkony súdov. Jednotlivé úkony musia byť uvedené v sadzobníku súdnych poplatkov, ktorý tvorí prílohu č. 1 zákona č. 71/1992 Zb.

Poplatok by sa mal zaplatiť spolu s návrhom na začatie príslušného konania. Ak si účastník nie je istý výškou súdneho poplatku a z tohto dôvodu poplatok nezaplatí spolu s podaním žaloby/návrhu, súd je povinný vyzvať účastníka na dodatočné splnenie poplatkovej povinnosti. Vo výzve mu oznámi číslo účtu, na ktorý má byť poplatok zaplatený, variabilný symbol, výšku poplatku a určí mu na to lehotu, ktorá je spravidla 10 dní od doručenia výzvy. Ak súdny poplatok nie je zaplatený ani v dodatočnej lehote, súd konanie zastaví.

Sadzobník poplatkov odlišuje poplatky za konania a poplatky za jednotlivé úkony. Poplatky sú stanovené v eurách. Ak je základ poplatku vyjadrený v cudzej mene, prepočíta sa na eurá referenčným výmenným kurzom eura určeným a vyhláseným Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska, ktorý je platný prvý deň v mesiaci, v ktorom je poplatok splatný, alebo v ktorom súd o sume poplatku rozhoduje.

  1. Výška súdnych poplatkov

Sadzba poplatku je uvedená v sadzobníku percentom zo základu poplatku alebo pevnou sumou. Pri percentnej sadzbe je základom poplatku cena predmetu poplatkového úkonu. Ak nie je možné základ poplatku takto zistiť, je základom poplatku cena obvyklá v mieste a v čase podania návrhu na vykonanie poplatkového úkonu. Ak je základom poplatku cena nehnuteľností, touto cenou sa rozumie cena zistená podľa osobitných predpisov.

Zo žaloby alebo z návrhu na začatie konania, ak nie je ustanovená osobitná sadzba sa výška súdneho poplatku, sa súdny poplatok určuje z ceny (z úhrady) predmetu konania alebo z hodnoty predmetu sporu, t. j. 6 %, najmenej 25 eur, najviac 25 000 eur v obchodných veciach najviac 50 000 eur. V prípadoch, ak predmet sporu nemožno oceniť peniazmi je výška súdneho poplatku vo výške 140,- EUR.

Ak sa úkony a konania vykonávajú na základe podania podaného elektronickými prostriedkami do elektronickej schránky súdu, elektronickými prostriedkami prostredníctvom jednotného kontaktného miesta alebo poštového podniku vykonávajúceho činnosť osvedčujúcej osoby a ak zákon č. 71/1992 Zb. pri jednotlivých položkách sadzobníka neustanovuje inak, sadzba poplatku je 50 % zo sadzby poplatku ustanovenej v sadzobníku, znížená najviac o 50,- EUR. Ak sú súčasťou podania prílohy, ktoré sa podľa osobitného predpisu k podaniu prikladajú, zníženie sumy sa uplatní len vtedy, ak sú tieto prílohy v elektronickej podobe.

Zákon č. 71/1992 Zb. zavádza osobitnú kategóriu poplatkov len pre elektronické platobné rozkazy (ide o tzv. upomínacie konanie, ktoré je vedené podľa osobitného predpisu – zákon č. 307/2016 Z. z.), kde je výška súdneho poplatku stanovená tak, že súdny poplatok splatný podaním návrhu na vydanie platobného rozkazu v upomínacom konaní je 50 % z percentnej sadzby ustanovenej v sadzobníku.

V sporoch o náhradu nemajetkovej ujmy v peniazoch je poplatok 3 % z výšky uplatnenej z nemajetkovej ujmy, najviac 25.000,- EUR.

Zákon č. 71/1992 Zb. stanovuje aj niekoľko ďalších pravidiel v prípadoch, keď predmetom sporu nie je peňažné plnenie - poplatky v takýchto prípadoch sú stanovené paušálne.

Osobitné súdne poplatky sú stanovené aj v týchto prípadoch:

  • Za podanie návrhu na začatie konania o rozvod manželstva je súdny poplatok 100,- EUR;
  • Z návrhu na vykonanie exekúcie je súdny poplatok vo výške 25,- EUR;
  • V medzinárodnom obchodnom styku o vykonanie úkonu súdom alebo z prvého návrhu na neodkladné opatrenie v tomto konaní sa výška súdneho poplatku určuje z hodnoty predmetu konania (2 %, najmenej 25 eur, najviac 2 500 eur) a ak nemožno predmet konania oceniť peniazmi, tak je súdny poplatok vo výške 50,- EUR;
  • Za podanie žaloby na zrušenie a vyporiadanie podielového spoluvlastníctva manželov je výška súdneho poplatku 250,-EUR;
  • o za vyporiadanie bezpodielového spoluvlastníctva manželov z predmetu konania - ak sa konanie skončilo rozsudkom, 3 % a ak sa konanie skončilo súdnym zmierom, 1 %, najmenej však 100,- EUR a najviac 25.000,- EUR;
  • o zo žaloby na vyporiadanie bezpodielového spoluvlastníctva manželov – 100,- €;
  • z návrhu na určenie výživného medzi manželmi, príspevku na výživu rozvedeného manžela, vyživovacej povinnosti medzi ostatnými príbuznými a z návrhu o ich zvýšenie - 2 % z ceny predmetu sporu najmenej však 25,- EUR;
  • z návrhu na uznanie alebo vyhlásenie vykonateľnosti cudzích rozhodnutí alebo z návrhu na premenu cudzieho vecného práva, opatrenia alebo príkazu je výška súdneho poplatku stanovená 100,- EUR.
  • z návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia podľa osobitného predpisu, ktoré sa má vykonať:

o čo i len sčasti v Slovenskej republike je výška súdneho poplatku 70,- EUR

o v inom členskom štáte Európskej únie je výška súdneho poplatku 50,- EUR.

Pokiaľ ide o odvolacie konanie (konanie o riadnom opravnom prostriedku), základom poplatku je cena nároku uplatňovaného v odvolaní a výška súdneho poplatku sa stanovuje rovnako ako pri žalobe v prvom stupni.

Poplatok za dovolanie sa vyberá vo výške dvojnásobku poplatku ustanoveného v sadzobníku.

b) Poplatky za úkony

Pokiaľ ide o súdne poplatky za úkony súdu, možno poznamenať, že v týchto prípadoch sú súdne poplatky stanovené paušálne. Napríklad za

  • vydanie, zmenu a zrušenie osvedčení podľa osobitného predpisu (osobitným predpisom sa rozumie napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 805/2004 z 21. apríla 2004, ktorým sa vytvára európsky exekučný titul pre nesporné nároky (Ú. v. EÚ L 143, 30. 4. 2004) v platnom znení, nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1896/2006 z 12. decembra 2006, ktorým sa zavádza európske konanie o platobnom rozkaze (Ú. v. EÚ L 399, 30. 12. 2006) v platnom znení, nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 861/2007 z 11. júla 2007, ktorým sa ustanovuje Európske konanie vo veciach s nízkou hodnotou sporu (Ú. v. EÚ L 199, 31. 7. 2007) v platnom znení, oddiel 1 kapitola IV nariadenia Rady (ES) č. 4/2009 z 18. decembra 2008 o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone rozhodnutí a o spolupráci vo veciach vyživovacej povinnosti (Ú. v. EÚ L 7, 10. 1. 2009), nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1215/2012 z 12. decembra 2012 o právomoci a o uznávaní a výkone rozsudkov v občianskych a obchodných veciach (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 351, 20.12. 2012) v platnom znení, nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 606/2013 z 12. júna 2013 o vzájomnom uznávaní ochranných opatrení v občianskych veciach (Ú. v. EÚ L 181, 29. 6. 2013) súvisiaceho s verejnou listinou s výnimkou verejnej listiny vo veci vyživovacej povinnosti) je výška súdneho poplatku 5,- €;
  • za vyhotovenie úradného osvedčenia o skutočnostiach známych zo súdnych spisov je poplatok vo výške 3,- EUR (vyhotovenie a vydanie úradného osvedčenia o skutočnosti, či je proti žiadateľovi vedená exekúcia, v elektronickej podobe poplatku nepodlieha);
  • za vyhotovenie ďalšieho rovnopisu rozhodnutia vydaného súdom alebo za vyhotovenie odpisu alebo výpisu zo záznamov, zápisníc a spisov vedených súdom je poplatok vo výške 14,- EUR za každý rovnopis, odpis alebo výpis.

5. Spôsoby elektronickej platby

V súčasnosti je na účely platenia súdnych poplatkov elektronickým spôsobom platby v Slovenskej republike možná platba buď bankovým prevodom alebo prostredníctvom služby platobného systému na úhradu správnych a súdnych poplatkov. Pokiaľ sa poplatky sa platia bankovým prevodom, tento sa realizuje na účet príslušného súdu. Bankové údaje nájdete na webových stránkach jednotlivých súdov, ktoré sú prístupné z internetového portálu https://www.justice.gov.sk/. Pokiaľ sa poplatky platia prostredníctvom služby platobného systému na úhradu správnych a súdnych poplatkov tieto je možné uhradiť prostredníctvom platobného portálu e-kolky dostupného na webovej stránke http://www.e-kolky.sk.

6. Oznámenie o skoršom používaní decentralizovaného informačného systému

Slovenská republika nepredpokladá predčasné využívanie decentralizovaného informačného systému pred dátumom použitia stanoveného v Nariadení.

7. Oznámenie o včasnom využívaní videokonferencií v občianskych a obchodných veciach

Slovenská republika nepredpokladá predčasné využívanie videokonferencií pred dátumom použitia stanoveného v Nariadení.

8. Oznámenie o včasnom využívaní videokonferencií v trestných veciach

Slovenská republika nepredpokladá predčasné využívanie videokonferencií pred dátumom použitia stanoveného v Nariadení.

Napíšte nám, ak máte technický problém, problém s obsahom stránky alebo chcete poskytnúť spätnú väzbu