V Poľsku existuje viacero platforiem poskytujúcich online služby pre občanov a všeobecná online platforma, ktorej sú tieto platformy súčasťou. Jej cieľom je združiť online webové sídla ministerstiev a štátnych úradov a integrovať digitálne služby, ktoré občanom poskytuje štát. Táto platforma poskytuje digitálne služby už prostredníctvom čiastkových platforiem: obywatel.gov.pl (služby pre fyzické osoby) a biznes.gov.pl (služby pre podniky).
Úroveň rozvoja digitálnych služieb je vo všeobecnosti veľmi rozdielna. Napríklad služby poskytované ministerstvom vnútra a správy prostredníctvom portálu gov.pl alebo obywatel.gov.pl sú pomerne dobre rozvinuté, zatiaľ čo komplexnejšie služby, ako napríklad služby týkajúce sa súdnictva, pokrývajú len malú časť sektora.
Možnosť podať žiadosť o právnu pomoc online je obmedzená na plne digitalizované súdne konania, ako je napríklad vnútroštátne konanie o platobnom rozkaze (rozkaz na začatie konania).
Odkaz: https://www.e-sad.gov.pl/
Náhrada škody ako samostatné konanie neexistuje.
Účel a rozsah: občianskoprávne veci možno začať len online:
- v rámci konania s názvom „elektronické konanie o platobnom rozkaze“. Môže sa začať v prípadoch týkajúcich sa peňažných pohľadávok bez ohľadu na celkovú výšku sporu v online systéme e-Sad (e-Súd) alebo
- insolvenčné konanie – prostredníctvom informačného systému KRZ.
Príslušný orgán:
- Elektronické súdne spisy vybavuje 6. občianskoprávne oddelenie Okresného súdu Lublin-západ v Lubline
- 30 špecializovaných konkurzných oddelení na regionálnych súdoch (1. stupňa)
Podmienky prístupu:
- Osoba, ktorá chce začať konanie vo veci, musí mať účet v systéme e-Sąd. Súd potom musí potvrdiť jej totožnosť na základe databázy PESEL. Účet možno neskôr použiť len ako elektronický podpis v tomto systéme (nejde o kvalifikovaný elektronický podpis). Možno použiť aj kvalifikovaný elektronický podpis.
- Insolvenčné konanie sa začína podaním online formulára v Národnom registri dlžníkov. Na to je potrebné si vytvoriť účet pomocou dôveryhodného profilu (Profil Zaufany) alebo kvalifikovaného elektronického podpisu.
Právne účinky elektronických dokumentov:
- Vec je možné začať online a súdne rozhodnutia sú elektronické. V elektronickom konaní o platobnom rozkaze žalovaný nemôže odpovedať na žalobu. Jedinou formou odvolania proti platobnému rozkazu je podanie odporu (v klasickej alebo elektronickej forme). V tomto prípade platobný rozkaz stráca platnosť a nemá žiadne právne účinky. Vec sa prenesie z e‑súdu na súd, v ktorého územnej pôsobnosti má žalovaný bydlisko a prejedná sa v inom konaní.
- Insolvenčné konanie možno začať len online.
Možnosť vykonať celý postup úplne online: áno
Náklady:
- V elektronickom súdnom konaní je poplatok rôzny, ale náklady na vydanie online veci predstavujú ¼ poplatku splatného v tradičnom konaní, nie však menej ako 30 PLN
- Insolvenčné konanie: 30 PLN
Odkaz:
V Poľsku sa elektronické doručovanie súdnych písomností v občianskych veciach vykonáva prostredníctvom informačného portálu všeobecných súdov. Vzťahuje sa len na profesionálnych advokátov. Nedávne legislatívne zmeny ho od marca 2024 umožnia používať aj v trestných veciach. Zasielanie dokumentov je zatiaľ možné len jednostranne, teda od súdov adresátom.
Súdne dražby sa nevykonávajú online. Zverejňujú sa len oznámenia o dražbe na webovom sídle Národnej rady súdnych exekútorov (ako zákonná povinnosť) a zvyčajne aj na webovom sídle súdneho exekútora, ktorý vykonáva danú dražbu.
Pozri: Súdne dražby – Poľsko
Poľské ministerstvo spravodlivosti pracuje na projekte s názvom Šírenie alternatívnych metód riešenia sporov zvyšovaním kompetencií mediátorov, zriadením národného registra mediátorov a vykonávaním informačných činností.
Predpokladajú sa v ňom legislatívne zmeny, ako aj informačné a propagačné aktivity v oblasti mediácie a odbornej prípravy o mediácii. Predpokladá sa v ňom aj zriadenie národného registra mediátorov, aby sa zainteresovaným stranám uľahčilo hľadanie mediátora, ktorý sa špecializuje na určitú kategóriu vecí. Zápisom mediátora do registra sa potvrdí, že mediátor má kvalifikáciu, ktorá ho oprávňuje viesť mediáciu v určitom type (typoch) vecí. Cieľom je aj zlepšiť komunikáciu medzi mediátormi a súdmi (sudcami). Bude to verejný, transparentný register, ktorý bude fungovať ako súčasť informačného systému pre občanov a pracovníkov poľského justičného systému. Národný register mediátorov by mal byť dokončený pravdepodobne do konca októbra 2023.
Odkaz: https://krm.gov.pl
V súčasnosti štát/súdnictvo neposkytuje žiadne úplné digitálne služby súvisiace s mediáciou, nezávislé mediačné centrá však môžu poskytovať služby elektronickej mediácie. Elektronickú mediáciu poskytuje napríklad Mediačné centrum Poľskej advokátskej rady.
Účel a rozsah pôsobnosti: individuálni podnikatelia (samostatne zárobkovo činné osoby) sa môžu zaregistrovať online v Centrálnom registri a informáciách o hospodárskej činnosti. Prostredníctvom tejto registrácie dostane podnikateľ (daňové) číslo NIP a číslo REGON (registračné číslo v obchodnom registri).
Príslušný orgán: Centrálny register a informácie o hospodárskej činnosti / ministerstvo pre rozvoj a technológie
Podmienky prístupu: žiadne podmienky
Právne účinky elektronických dokumentov: individuálny podnikateľ sa považuje za registrovaného jeden deň po online registrácii.
Možnosť vykonať celý postup úplne online: áno
Náklady: bezplatne
Odkaz: https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/736
----------
Účel a rozsah pôsobnosti:spoločnosti, t. j. verejná obchodná spoločnosť, komanditná spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, môžu byť zaregistrované online prostredníctvom https://prs.ms.gov.pl/krs
Príslušný orgán: ministerstvo spravodlivosti (pre informačný systém), súdy (pre registračný proces)
Podmienky prístupu: účet v informačnom systéme (KRS)
Právne účinky elektronických dokumentov: spoločnosť je možné zaregistrovať online.
Možnosť vykonať celý postup úplne online: áno
Náklady: 250 – 500 PLN (náklady na registráciu), 100 PLN (uverejnenie v Monitor Sądowy i Gospodarczy)
Odkaz: https://ekrs.ms.gov.pl/s24/
Okrem verejných listín pravdepodobne nie sú k dispozícii preklady digitálnych služieb.